کد خبر: ۴۷۵۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵

نگرانی فیلیپین از آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی

وزیر دفاع فیلیپین نسبت به تازه‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی بر فراز خاک ژاپن هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دلفین لورنزانا، وزیر دفاع ملی فیلیپین در یک نشست مطبوعاتی در کاخ مالاکانانج در پایتخت این کشور، تازه‌ترین پرتاب موشکی کره‌ شمالی را محکوم کرد و گفت، این اقدامی بسیار خطرناک از جانب کره شمالی است.

وی تصریح کرد: حتی رئیس جمهور درباره این اقدامات موشکی کره شمالی نگرانی بسیار زیادی دارد. بنابراین ما این اقدامات را نگران‌کننده می‌دانیم.

کره شمالی پس از پرتاب موشک بر فراز خاک ژاپن در اواخر ماه اوت، برای بار دوم موشک بالستیک دیگری را در حریم هوایی این کشور پرتاب کرد.

کره شمالی تهدید کرده است که برای "غرق کردن ژاپن و تبدیل آمریکا به تلی از خاکستر و تاریکی" به دلیل حمایت آنان از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به تازه‌ترین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ، از تسلیحات اتمی استفاده می‌کند.

لورنزانا اظهار کرد، کره شمالی با پرتاب موشک‌های خود، هدفی جز ترساندن فیلیپین و کشورهای همسایه آن را دنبال نمی‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر تکنولوژی کره شمالی دقیق و بدون اشکال نیست. موشک‌های آنان ممکن است هدفی را در نظر داشته باشند اما در کشور دیگری همچون فیلیپین فرود بیایند. دقیق نبودن تکنولوژی موشک‌های کره شمالی تهدیدی مستقیم برای فیلیپین محسوب می‌شود.

وزیر دفاع فیلیپین اعلام کرد، این کشور برای مقابله با کره شمالی در صورت بروز پیامدهای هسته‌ای و یا برخورد قسمت‌هایی از موشک‌های این کشور به خاک فیلیپین، برنامه‌هایی احتمالی را در نظر گرفته است.

وی گفت، عدم برخورداری از پناهگاه‌ها در برابر حمله هوایی مایه تاسف است. ما پناهگاهی در صورت وقوع حملات هوایی نداریم و ‌اکنون نیز نمی‌توانیم برای ساخت آن اقدام کنیم. پس تنها می‌توانیم دعا کنیم و امیدوار باشیم که این موشک‌ها جایی در اقیانوس آرام فرود بیایند.

لورنزانا به نقل از رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، گفت: چه می‌توان کرد؟ ما نمی‌توانیم موشک پرتاب کنیم تا موشک‌های کره شمالی به اینجا نیایند. پس به برنامه روزانه معمول خود ادامه می‌دهیم. اگر زمانش برسد، خواهیم جنگید.

در این میان، پیتر کایتانو، وزیر امور خارجه فیلیپین،  با اشاره به این که این کشور امسال ریاست مجمع کشورهای آسیای جنوب شرقی (ASEAN) را بر عهده دارد، درخواست خود را از کره شمالی برای توقف اقدامات تحریک آمیز تکرار کرد.

کایتانو گفت، کشورهای آسیایی به تصمیم خود برای حل صلح‌آمیز این درگیری پایبند می‌مانند اما کره شمالی باید آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف کند تا شرایط مناسب بر مذاکره مهیا شود.

وی همچنین گفت، دولت این کشور برای خروج فیلیپینی‌های مقیم گوآم و شبه‌جزیره کره، در صورت بروز جنگ برنامه‌ای دارد.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین