کد خبر: ۴۷۵۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
ستون نویس معروف «واشنگتن پست» مطرح کرد

نگرانیهای ترامپ مربوط به ایران بعد از 2025/توافق هسته ای ایران؟ ما هنوز ایمن هستیم / هیچ شواهدی از همراهی اروپایی ها نیست

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در ماه جاری گفت که علیرغم آن که او در مورد وضعیت ایران پس از سال ۲۰۲۵ میلادی نگران است توافق ۲۰۱۵ این امکان را می دهد تا گفتمان سازنده ای با ایران ایجاد شود».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-«دیوید ایگناتیوس» ستون نویس معروف روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشت تازه ای می نویسد دولت ترامپ در حال حاضر با مشکل بزرگ هسته ای کره شمالی مواجه است و و در مقابل و به صورت همزمان با یک پرسش درباره اجرای برجام مواجه شده است.

به گزارش آفتاب نیوز، یکی از مقام های ارشد دولت ترامپ گفته است که رییس جمهوری امریکا نگرانی های خود را نسبت به ایران با رهبران جهانی در هفته جاری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در میان خواهد گذاشت. این مقام رسمی گفت که ترامپ خواستار بازنگری دقیق تر تاسیسات ایران و بازنگری در مفاد برجام است که به ایران اجازه می دهد تا پس از ۱۰ یا ۱۵ سال برنامه هسته ای خود را از سر گیرد. ترامپ پیشنهاد مذاکرات مجدد را نداده اما در عوض تهدید می کند که برجام را کاملا ترک می کند.

 در صورتی که ایران امتیازات لازم را ارائه ندهد. این مقام دولتی گفته است که او مایل است توافق را ترک کند اگر قرارداد تثبیت نشود. موضع ترامپ نشان دهنده این دیدگاه اوست که برجام بدترین توافقی است که تاکنون در جریان مذاکره روی داده است. او این جمله را بدون بحث در این باره بیان کرده است که آیا منافعی از برجام حاصل امریکا شده است؟ به عنوان مثال، واکنش های اخیر امریکا نسبت به ایران امکان هرگونه مذاکره ای درباره توافق هسته ای با کره شمالی را تضعیف می کند. علیرغم سخنرانی ترامپ درباره تشکیل جبهه متحد واحد واقعیت آن است که هیچ نشانه ای از حمایت در میان ملل اروپایی وجود ندارد حتی کسانی که از رفتار ایران انتقاد می کنند، مانند دولت فرانسه، نیز از رویکرد ترامپ حمایت نمی کنند. امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در ماه جاری گفت که علیرغم آن که او در مورد وضعیت ایران پس از سال ۲۰۲۵ میلادی نگران است توافق ۲۰۱۵ این امکان را می دهد تا گفتمان سازنده ای با ایران ایجاد شود». 


ایگناتیوس در ادامه اشاره می کند که دولت ترامپ امیدوار است که ایران بار دیگر امتیاز دهد و پای میز مذاکره بنشیند. با این حال، سید حسین موسویان مذاکره کننده ارشد پیشین ایران می گوید که اعتقاد ندارد که تهران بتواند آماده مذاکره مجدد باشد. اویلی هاینونن یکی از مقام های ارشد سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مصاحبه ای گفته است که بهتر است بجای برهم زدن برجام «سوال های معتبری» از تهران پرسیده شود این که برای مثال ذخایر اب سنگین ایران چه شدند و زمانی که گفته می شود که ایران ذخایری را به عمان انتقال داده و در انجا ذخیره کرده می خواهد با این ذخایر چه کند.

 او هم چنین این خواست که ایران اجازه بازرسی کامل از تمام تاسیسات بالقوه مرتبط با برنامه هسته ای اش را بدهد نیز خواسته ای مشروع می داند». 

این تحلیلگر واشنگتن پست در ادامه می نویسد:«فشار ترامپ برای امتیاز دادن ایران در موضوع هسته ای با انتقاد شدید او از رفتار منطقه ای ایران همراه است. مقام های ارشد دولت امریکا نقش ایران را در منطقه بی ثبات سازنده می دانند. آنان ایران را متهم می کنند که از طریق گروه های شبه نظامی وابسته اش در منطقه اعمال نفوذ می کند و تاکید زیادی روی کمک ایران به شورشیان انصارالله در یمن دارند که تهدیدی علیه منافع عربستان سعودی محسوب می شوند. هم چنین مقام های دولتی امریکا ایران را متهم کرده اند که موشک های دقیق هدایت شده را به سوریه انتقال می دهد که تهدیدی علیه اسرائیل متحد امریکا هستند. 

دومین مقام ارشد دولت ترامپ می گوید که فعالیت های ایارن در منطقه بخشی از استراتژی تازه و دقیق ترامپ برای مقابله با تهران است. ترامپ این رویکرد را با مشاوران اش جمعه گذشته بررسی کرد. او به زودی تصمیم نهایی را می گیرد این که در ماه اکتبر اعلام کند ایران این به برجام متعهد بوده است یا خیر؟ بیل برنز که معاون وزیر امور خارجه و مبتکر اغاز دیپلماسی مخفی منجر به توافق هسته ای با ایران بوده است در مورد این که ترامپ ممکن است پایبندی ایران را تایید نکند می گوید در صورت تحقق چنین سناریویی امریکا از برجام دور می شود و این کشور در موضعی ضعیف تر و نه قوی تر قرار خواهد گرفت.

 سوال درست و اصلی این است که آیا توافق هسته ای با تمام معایب آن سبب شده تا امریکا و منتقدان آن امن تر از دوره پیش از توافق باشند؟ به نظر من معادلات امنیتی هم چنان نشان می دهند که ما از توافق هسته ای سود می بریم». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین