کد خبر: ۴۷۵۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
آغاز اجرای دو برنامه ملی ایجاد اشتغال؛

نوبخت:‌ اختصاص٣٠ هزار میلیارد تومان برای توسعه اشتغال/ ربیعی:۱۲۰هزار کارورز آماده ورود به بازار/ سیف: سرمایه‌های خارجی در راه است

رئیس سازمان برنامه و بودجه، در مراسم آغاز اجرای دو برنامه ملی ایجاد اشتغال گفت: ۵ هزار میلیارد تومان از سوی بانکها در مقابل ۱.۵میلیارد دلار صندوق توسعه ملی،اختصاص خواهد یافت و پیش از این بانکها ۲۰هزار میلیارد تومان دیگر هم پرداخت کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
امروز یکشنبه سازمان برنامه و بودجه میزبان مسوولان ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و برخی بانک‌ها بود و طی آن در مورد طرح اجرای دو برنامه ملی ایجاد اشتغال توافقاتی انجام شد. براین اساس برنامه ایجاد اشتغال روستایی و عشایری و همچنین برنامه فراگیر اشتغال سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

نوبخت:‌ تامین مالی ۲۵ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی برای اشتغال/ ربیعی:۱۲۰هزار کارورز آماده ورود به بازار/ سیف: سرمایه‌های خارجی در راه است

به گزارش آفتاب نیوز،«محمدباقر نوبخت» روز یکشنبه در مراسم آغاز اجرای 2 برنامه ملی ایجاد اشتغال در محل سازمان برنامه و بودجه، طرح اشتغال فراگیر را طرح عام و اشتغال روستایی را طرح خاص اشتغال عنوان کرد.

وی توضیح داد: شورای عالی اشتغال طرح اشتغال فراگیر را در سال 1395 تصویب کرد.

در اشتغال فراگیر هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا بررسی می شود؛ در طرف عرضه رسته های پر اشتغال مورد توجه قرار گرفته است. در اشتغال فراگیر به فعالیت های منتخب، مداخلات نهادی و سیاستی، نظام تامین مالی مناسب با بنگاهها و اشتغال حمایتی توجه شده است.
به گفته نوبخت، طرح های ایجاد اشتغال از 2 مسیر عبور می کنند که یکی نظام تامین مالی است که براساس آن ٢0٠ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارایه می شود. 

وی ادامه داد: همچنین یک میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی در نظر گرفته شده که معادل 5 هزار میلیارد تومان است و پیش از این بانکها ۲۰هزار میلیارد تومان دیگر هم پرداخت کردند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به 2 برنامه ملی ایجاد اشتغال گفت: آنچه که برای اشتغال فراگیر در نظر گرفته شده مصوب شورای عالی اشتغال است، اما آنچه که درباره آیین نامه اجرایی طرح اشتغال روستایی است، نشان می دهد که از پشتوانه لازم اجرایی برخوردار است. 

**تخصیص 100هزار میلیارد تومان برای طرح کارورزی 

نوبخت یادآور شد: بخش یارانه برای توسعه اشتغال شب گذشته از سوی سازمان برنامه و بودجه ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح کارورزی تزریق کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: همچنین مقرر شد معادل ۱.۵ میلیارد دلار که در حد ۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شود به همین میزان نیز نظام بانکی آورده خواهد داشت. همچنین یکهزار و 500 میلیارد تومان نیز بابت پرداخت یارانه سود از محل منابع بودجه اختصاص داده می شود.
نوبخت درباره اینکه اگر رسانه ها بپرسند ضمانت اجرایی این طرح چگونه است، گفت: پاسخ این پرسش با استناد به کارهایی که در سال های گذشته انجام شده است، پاسخ داده می شود.

به گفته معاون رئیس جمهوری ، سال گذشته هم طرح موقت رونق اقتصادی را از طریق افزایش تولید و اشتغال آغاز کردیم که در آن، برنامه ما برای رونق اقتصادی از دو مسیر طی می شد. نخست برای ۷۵۰۰ واحد تولیدی ۱۶ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی تسهیلات داده شد و دوم اینکه 37 هزار و 500 میلیارد تومان به طرح های عمرانی دولتی از خزانه، طرح اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، پرداخت شد.

نوبخت با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست امسال، رشد اقتصادی بدون نفت ۷ درصد و با نفت ۶.۵ درصد گزارش شده است، گفت: افزایش رشد بدون نفت نشان می دهد تولید در سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در رشد اقتصادی هفت درصدی بدون نفت در فصل بهار امسال، در اشتغال نیز رشد داشتیم و ۹۲۰ هزار نفر به جمعیت فعال اضافه شد، درحالی که ۷۰۳ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است و به عبارتی 213 هزار نفر نتوانستند شغلی پیدا کنند.

نوبخت گفت: اینکه اقدامات دولت برای اشتغال به چشم بیاید یا نیاید، مهم نیست؛ چراکه وقتی لشگر ورودی فعالی وارد بازار کار می شود، باید به این توجه داشت که در برنامه های اول و دوم اقتصادی هدفگذاری ما برای ۳۱۴ هزار فرصت شغلی بود. در حالیکه دولت همواره در حد همین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است، درحالیکه باید زمینه را برای رشد بیشتر فراهم کرد.

** وظیفه وزارت کار

وی وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برنامه ریزی در حوزه کار اعلام کرد ، چراکه آموزش مهارت را برعهده دارد.نظام بانکی نشان داد که در راستای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری گام برمی دارد، البته باید منابع لازم را هم داشته باشد. 

نوبخت گفت: باید حجم سپرده مردم نزد بانک بیشتر شود. بانکها سپرده ها را در اختیار طرح های دولتی قرار داده بودند، اما متاسفانه بازگشت نداشت، به همین جهت دولت سال گذشته ١٣ هزار و 250 میلیارد تومان از تعهداتی که دولت به نظام بانکی در گذشته داشت، پرداخت کرد. 
وی افزود: تلاش کردیم که در جهت افزایش سرمایه بانکها ۲۹ هزار میلیارد تومان تزریق کنیم. 

**بودجه ٩٧

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در نشستی که با وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سازمان برنامه و بودجه برای تعیین تکلیف شیوه بودجه ریزی و اختصاص آن داشتیم، تصمیم هایی گرفته شد، به خصوص اینکه می خواهیم به استانها در طرح های عمرانی کمک بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه طرح های ملی نیز می خواهیم سرعت بیشتری داشته باشیم، چراکه می تواند منجر به تحریک بیشتر اشتغال شود.

نوبخت گفت: در 20 روز آینده 17هزار و 500 میلیارد تومان در میان رئیسان سازمان های برنامه و بودجه استان ها توزیع خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تصویب بودجه سال آینده را بر اساس هزینه تمام شده طرح‌ها در سال 1397 هدایت خواهیم کرد و البته پول را به وزارتخانه ها نمی دهیم، بلکه به استانها داده خواهد شد.

نوبخت افزود: تصویب بودجه سال آینده بر اساس قیمت تمام شده خواهد بود، البته تخصیص ها سه ماه به سه ماه بر اساس واریز به خزانه صورت نمی گیرد، بلکه بر اساس عملکرد تخصیص صورت می گیرد.

وی ادامه داد: ممکن است مخالفت هایی با این شکل تخصیص بودجه صورت گیرد، اما به هرحال همه با هم،یکصدا خواهیم شد. 
به گفته معاون رئیس جمهوری، رئیسان روسای سازمان برنامه و بودجه استانها، هر چقدر که صرفه جویی کنند، اجازه می دهیم که مازاد بودجه را به طرح های موردنظر اختصاص دهند.

ربیعی: واریز اولین قسط طرح کارورزی/۱۲۰هزار کارورز آماده ورود به بازار


در این جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اولین قسط طرح کارورزی، شب گذشته به حساب وزارت تعاون واریز شد و بر این اساس، ۱۲۰ هزار کارورز، آماده ورود به بازار کار هستند.

 علی ربیعی در مراسم آغاز اجرای دو برنامه ملی ایجاد اشتغال و امضای تفاهمنامه میان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت یازدهم مساله بیکاری در کشور، به عنوان موضوع مهم، همواره مدنظر بود و اقداماتی هم که در حوزه اشتغال و بیکاری صورت گرفت، به علل زیادی به چشم نیامد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سالهای طولانی که کسری رشد اقتصادی در کشور وجود داشت، در سه سال متوالی جبران شود؛ اما تا زمانی که رشد دارای کیفیت شده و بر اشتغال تاثیر بگذارد، زمان لازم است؛ اما به هرحال در بحث اشتغال، با بیکاری به جا مانده از دهه شصتی ها مواجه بودیم، ضمن اینکه همه این عوامل باعث شد که فعالیت هایی که صورت گرفت، به چشم نیاید.

وی تصریح کرد: متوسط اشتغال ما نسبتا نسبت به شاخص های جهانی مناسب بوده است، ولی اینکه مشهود نشده است، دلایلی دارد؛ اما به هرحال به کار و تلاش بیشتر نیاز داریم، ضمن اینکه اگر نتوانیم سیاست اشتغال اعمال کنیم، شکست خواهیم خورد؛ به این معنا که طی سالهای گذشته، سیاست اشتغال اعمال نشده است، این درح الی است که اکنون ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بیکار داریم که اگر سیاست اشتغال نداشته باشیم، به هیچ جا نمی رسیم.

ربیعی با بیان اینکه سالانه یک میلیون نفر ورودی شغل داریم، گفت: اقتصادهای بزرگ دنیا هم نمی توانند چنین کاری کنند؛ پس باید به دنبال سیاست هایی رفت که مبتنی بر اشتغال باشند. طی سالهای گذشته، اگر در بهترین حالت رشد اقتصادی داشتیم، سیاست های اشتغالی مبتنی بر رشد دیگر جواب نمی داد؛ بنابراین موضوع این است که سیاست های رشد کلاسیک، تاثیر زیادی در اشتغال نخواهد داشت.

وی افزود: امروز دیگر یک درصد رشد، صدهزار شغل ایجاد نمی کند؛ در بهترین حالت اگر رشد ادامه یابد، سالانه ۴۰۰ هزار شغل خواهیم داشت، در حالیکه سالانه ۶۰۰ هزار شغل کسری داریم، ضمن اینکه منابع دولت هم محدود است، بنابراین در دولت سیاست رشد فراگیر اشتغال تدوین شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کل ایده این است که از ظرفیت های مغفول استفاده کرده و تحریک را بر روی رسته های پرکشش، متمرکز کنیم، در این صورت یک میلیون شغل لازم، ایجاد خواهد شد. ما نیاز به مداخله دولت در بازار کار داریم، البته منظور گسترش دولت نیست، ضمن اینکه اشتغال باید منجر به فقرزدایی شود؛ این درحالی است که ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده تا سطح عرضه و مداخله دولت در اشتغالزایی صورت گیرد؛ البته بین ۱.۲ تا ۲.۲ درصد تولید ناخالص داخلی در سایر کشورها برای مداخله ای از جنس نهادسازی و تقویت عرضه نیروی کار هزینه می شود.

وی افزود: در بودجه ریزی در دولت یازدهم، به سمت توجه به نیروی کار و عرضه آن حرکت کرده ایم. نظام بانکی در بانک مرکزی، بر خلاف تبلیغاتی که صورت می گیرد، با درک عمیق پشتوانه طرح عظیم اشتغالزایی شده است و به سمتی در حال حرکت هستیم که اثرگذاری تسهیلات در اشتغال، نمایان شود.

ربیعی گفت: هدف دولت این است که توسعه موزونی در روستاهای کشور ایجاد کند؛ ضمن اینکه مهمترین بحث ما کارورزی است و اولین پول آن نیز دیشب واریز شده است وبه سرعت ۱۲۰ هزار کارورز، جذب خواهند شد که با پولی که دیروز واریز شده است، کار جنبه اجرایی و عملی خود گرفت.

سیف: سرمایه های خارجی سرشار برای اقتصاد ایران در راه است

همچنین «ولی اله سیف» روز یکشنبه در آیین آغاز اجرای دو برنامه ملی ایجاد اشتغال در کشور در محل سازمان برنامه و بودجه از امضای قراردادهای جدید تامین مالی خارجی در روزها و هفته های آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد با جذب این منابع جدید، فضای مناسبی برای اشتغال و تولید در کشور ایجاد شود.

وی افزود: اکنون شاهد امضای قرارداد فاینانس در اقتصاد ایران هستیم و از سمت خارجی ها، تقاضای بالایی برای تامین مالی اقتصاد ایران وجود دارد، صف گشایش فاینانس اکنون برای اقتصاد ایران تشکیل شده است و بسیاری از کشورها، خواستار حضور در اقتصاد ایران هستند و در آینده نزدیک، خبرهای خوبی را منتشر خواهیم کرد.

سیف اظهار داشت: با توجه به تجربه اقتصادی کشور در دهه‌های گذشته و آسیب‌پذیری بالای آن در مواجهه با شوک‌های داخلی و خارجی، با تدبیر مقام معظم رهبری گفتمان اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر مطرح و مورد توجه تمامی مسئولان قرار گرفته است.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: در سال جاری که به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» مزین شده است، ضرورت توجه به دو مولفه کلیدی در اقتصاد یعنی اشتغال و تولید اهمیت دو چندان یافته است. موضوعاتی که دولت و مجلس شورای اسلامی نیز در قالب تدوین و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مختلف، به دنبال تحقق اهداف ترسیم شده در این دو بخش بوده‌اند. 

وی گفت: اکنون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال در کشور در قالب سه برنامه عملیاتی از سوی دولت مورد پیگیری و اجرا قرار گرفته است؛ برنامه اول، حمایت نظام بانکی از تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده که از ابتدای سال 1395 متعاقب تاکیدات مقام معظم رهبری در دستور کار نظام بانکی قرار گرفت.

سیف توضیح داد: در این زمینه «دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط» توسط بانک مرکزی تهیه و جهت اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شد و به دنبال آن با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه ثبت‌نام واحدهای تولیدی واجد شرایط و متقاضی دریافت تسهیلات جهت معرفی به کارگروه‌های استانی راه‌اندازی شد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه آمار عملکرد این طرح، نشانگر استقبال خوب متقاضیان و همکاری مناسب شبکه بانکی در اجرای آن بوده است، به طوری که در سال 1395 تعداد 24 هزار و 200 بنگاه تولیدی موفق به اخذ تسهیلات با اختصاص مبلغی مجموعاً معادل 168.1 هزار میلیارد ریال از شبکه بانکی کشور شدند؛ این آمار نشان از همراهی و اهتمام نظام بانکی در اجرای تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت برای حمایت هرچه بیشتر از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط دارد تا به این ترتیب امکان هدایت بهینه و صحیح منابع مالی موجود در راستای بهبود وضعیت اشتغال و رشد اقتصادی در کشور فراهم شود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اکنون با اقدامات صورت گرفته زمینه تداوم اجرای طرح در سال 1396 نیز مهیا شده است، به موجب دستورالعمل ابلاغی سال جاری پیش‌بینی شده است با تخصیص منابعی در حدود 300 هزار میلیارد ریال، امکان تامین سرمایه در گردش مورد نیاز 10 هزار بنگاه اقتصادی، تامین تسهیلات مورد نیاز 6 هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل 60 درصد و بازسازی و نوسازی تعداد 5 هزار واحد اقتصادی در اولویت شبکه بانکی کشور قرار گیرد.

سیف در ادامه برنامه دوم سیاست‌های حمایت از تولید و اشتغال را توضیح داد و گفت: این برنامه ناظر بر ظرفیت موجود در تبصره (18) قانون بودجه سال 1396 کل کشور بوده و طبق «آئین‌نامه اجرایی بندهای الف و ب تبصره 18 قانون بودجه سال 1396 » قرار است مبلغ 200 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به واحدهای معرفی شده توسط کارگروه‌های اشتغال استانی اختصاص یابد. 

وی افزود: در این خصوص بانک مرکزی با تهیه دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه و ابلاغ آن به بانک‌های عامل در هشتم مرداد امسال، نسبت به تعیین سهم هر کدام از بانک‌های عامل از تسهیلات اعطایی موضوع این آیین‌نامه اقدام کرده است و به این ترتیب در قالب اجرای این طرح زمینه حمایت و تامین مالی طرح‌های همسو با رشته فعالیت‌های دارای اولویت در هر یک از مناطق و استان‌های کشور فراهم می‌شود.

سیف همچنین گفت: برنامه سوم حمایتی نیز معطوف به «قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» بوده که به تازگی لایحه آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. 

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، به موجب این قانون به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری معادل ریالی 1500 میلیون دلار (یک ‌میلیارد و ‌پانصد ‌میلیون دلار) از منابع صندوق را به ‌صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌ها و موسسات عامل مشخص سپرده‌گذاری کند تا متعاقباً این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت با اولویت مناطق مرزی و عشایری شود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: یکی از مهمترین نقاط مشترک و حلقه اتصال تحقق هدف ایجاد اشتغال در تمامی طرح‌های مذکور، استفاده از ظرفیت بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط است؛ موضوعی که اهمیت آن به درستی مورد توجه سیاستگذار قرار گرفته است.

وی یادآور شد: امروزه موضوع حمایت از بنگاه های خرد، کوچک و متوسط (SMEها) به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی در کمک به رشد و توسعه اقتصادی مورد توجه بسیاری از کشورها است. مطالعات و پژوهش‌های جهانی صورت گرفته در این زمینه موید آن است که سهم بنگاه‌های کمتر از 20 نفر کارکن در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به مراتب بیشتر از سایر واحدهای تولیدی بوده ضمن آن که در شرایط رکود اقتصادی نیز بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط بسیار منعطف عمل کرده در حالی که بنگاه‌های بزرگ غالباً با کاهش بیشتری در میزان اشتغال نسبت به این بنگاه‌ها مواجه می‌گردند. 

سیف تاکید کرد: مزیت دیگر اینگونه کسب و کارها توزیع و پراکندگی آنها در کل جغرافیای کشور است این در حالی است که بنگاه‌های بزرگ غالباً در نقاط خاصی متمرکز بوده و به طور عمده در همان محدوده جغرافیایی، قابلیت ایجاد اشتغال و تولید دارند.

به گفته وی، بررسی نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی کشور در سال 1393 (آخرین آمار موجود) نشان می‌دهد، بنگاه‌های کوچک و متوسط (10 تا 99 نفر کارکن) سهمی بیش از 82 درصد از کل تعداد بنگاه‌های صنعتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. 

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: به ویژه در استان‌های کمتر برخوردار (همچون ایلام، لرستان، سیستان و بلوچستان) سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر از دیگر استان‌ها است بنابراین جامعیت گسترش بنگاه‌های کوچک و متوسط حسب مزیت‌ها و اقتضائات اقتصادی آنها در کلیه استان‌ها و اقصی نقاط کشور مزیتی است که حمایت از آن‌ها می‌تواند توسعه متوازن درآمد و اشتغال را نیز در تمامی استان‌ها به دنبال داشته باشد و زمینه‌ساز توزیع عادلانه فرصت‌های شغلی در کشور شود. 

سیف در ادامه یادآور شد: مولفه مشترک دیگر در هر سه برنامه فوق، استفاده از ظرفیت‌های شورای عالی اشتغال و کارگروه‌های استانی به عنوان سازوکار اجرایی پیگیری و اجرای موفق برنامه‌ها در تمامی استان‌ها است که در این میان نقش کارگروه‌های استانی در شناسایی صحیح واحدهای متقاضی و طرح‌های واجد شرایط و متعاقباً معرفی آنها به بانک‌های عامل جهت تخصیص بهینه منابع به سمت تولید و اشتغال بسیار حائز اهمیت است. از این‌رو ضرورت همکاری و تعامل مناسب میان کارگروه‌های استانی و شبکه بانکی در اجرای صحیح برنامه‌های مذکور و تحقق اهداف مطروحه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تجارب حاصل از برخی اقدامات و سیاست‌های گذشته در خصوص حمایت از طرح‌های اشتغال‌زا (همچون اجرای طرح حمایت از بنگاه‌های زود بازده) نشان‌می‌دهد، هرگونه اعمال فشار غیر منطقی به بانک‌ها و تضعیف فرآیند بررسی توجیه فنی، مالی و اقتصادی طرح‌ها از سوی بانکها می‌تواند منجر به انحراف و عدم تخصیص بهینه منابع به طرح‌های واقعی و سودآور شود.

سیف خاطر نشان کرد: پیگیری طرح‌های مذکور بدون حصول اطمینان کافی از اقتصادی بودن و سودآوری پروژه‌ها علاوه بر این که برگشت پذیری منابع محدود شبکه بانکی را با مخاطرات جدی مواجه می‌سازد، ایجاد اشتغال پایدار در کشور را که هدف غایی این طرح‌هاست دچار چالش جدی خواهد کرد.

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: بر این اساس برای اطمینان از سلامت و پایداری اجرای طرح‌های جدید تامین مالی توصیه می‌شود از هرگونه فشار غیرمنطقی به شبکه بانکی در فرآیند بررسی توجیه فنی، اقتصادی، مالی طرح، اهلیت و توان سرمایه‌گذار و نیز بانک‌پذیری پروژه‌ها خودداری شود.

به گفته وی، این امر به معنی نادیده گرفتن ضرورت تحرک جدی نظام بانکی در تحقق اهداف مورد نظر نیست، امری که در سال گذشته تجربه بسیار مثبتی را بر جای گذاشته و امیدوارم همکارانم در نظام بانکی با احساس مسئولیتی فراتر از گذشته همه تلاش خود را در تحقق اهداف مورد نظر بکار گیرند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت بررسی و ارزیابی سازوکار اجرایی ترسیم‌شده در برنامه‌های اشتغالزایی دولت گفت: این بررسی حاکی از وجوه اشتراک متعدد در تخصیص منابع به گروه‌های هدف عمدتاً مشترک، جهت ایجاد رونق تولید و اشتغال است.

سیف افزود: از این رو لازم است در مرحله اجرا توجه به مقوله هم‌افزایی این طرح‌ها جهت کمک به رفع عدم تعادل‌های منطقه‌ای ‌مورد توجه ویژه قرار گیرد که به نوبه خود این مهم نیازمند تلاش برای برنامه‌ریزی صحیح به منظور تعیین بخش‌ها و رشته فعالیت‌های مورد نظر و متعاقباً شکل‌دهی زنجیره تولید در چارچوب ایجاد خوشه‌های صنعتی است. 

به عقیده رئیس شورای پول و اعتبار، تحقق این امر مستلزم مساعدت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در رفع موانع پیش‌روی فعالیت این بنگاه‌ها و توجه به دیگر ابعاد حمایت از توسعه این بنگاه‌ها خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: آنچه مسلم است، اتکای صرف به ابزارهای تامین مالی، راه‌حلی جامع و راهگشا در رفع تمامی موانع و مشکلات پیش‌روی تولید داخلی نبوده و لذا انتظار می‌رود علاوه بر حمایت‌های مالی لحاظ شده در این طرح‌ها، دیگر اقدامات مقتضی نیز جهت تقویت این بنگاه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط صورت پذیرد. 

سیف جمعه گذشته در پکن گفت: با رایزنی ها و نشست های مختلفی که با مسئولان بانکی چین انجام شده است این کشور تا کنون حدود 35 میلیارد دلار تسهیلات و فاینانس، برای اقتصاد ایران در نظر گرفته است.

وی افزود: این حجم از تسهیلات و تامین مالی، بیانگر آینده روشن و مثبت فضای اقتصادی کشور و نشان دهنده عزم جدی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین است.

او با اشاره به یاداشت تفاهم امروز بانک مرکزی با بانک توسعه چین(cdb) تا سقف معادل 15 میلیارد دلار در پکن گفت: این یاداشت تفاهم امروز در دیدار با مسئولان این بانک به امضا رسید و نهایی شد.

وی اظهار امیدواری کرد هر چه سریعتر قرارداد های اصلی و جامع این یاداشت تفاهم هم تنظیم شود تا بر اساس این قرارداد جامع، تک تک پروژه ها به مرحله عملیاتی برسند و برای هر پروژه نیاز به قرارداد جزیی نباشد.

سیف با اشاره به جلسه امروز (جمعه) خود با 'اگزیم بانک' چین نیز گفت: این بانک بزرگترین خط اعتباری تامین مالی با ایران را درباره خط آهن تهران - مشهد به مبلغ 1.7 میلیارد دلارمنعقد کرده که دو سوم این مبلغ وام ترجیحی با یک رقم مناسب است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: در این نشست هر دو کشور سقف 10 میلیاد دلار را پذیرفتند و امیدواریم با اعزام تیم 'اگزیم بانک' چین به ایران در چند روز آینده، هر چه سریعتر به توافق برسیم و قرارداد کلی آن به امضا برسد.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین