کد خبر: ۴۷۵۹۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵

آزادارمکی: تتلو انتخاب خوبی برای اصولگرایان نبود/جناح راست کف رای قطعی ۶ میلیونی دارد

تقی آزادارمکی گفت: راست‌ها یعنی اصولگرایان و اعتدالیون کمترین رابطه را با نظام اجتماعی و نیروهای اجتماعی دارند.
آفتاب‌‌نیوز : تقی آزاد ارمکی جامعه‌شناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: یک دعوای روانی قدرتمند بین راستگرایان و چپ گرایان شکل گرفت و این فرصتی بود که روحانی توانست از آن به نفع خود استفاده کند. فی الواقع روحانی در یکی،‌ دو هفته آخر از خود یک تصویر جدید نشان داد. تصویر فردی که توانمند است ولی سکوت کرده، توانمند است ولی ادب و حیا مانع می شود که خیلی از موارد را بگوید. آنوقت بود که جامعه نفس کشید و با خود گفت که پس من نباید این راه را ناتمام کنم و باید آن را ادامه دهم. نظرسنجی ها درست بود. جامعه نسبت به آقای روحانی انتقاد داشت اما چون دید حریف بی رحمانه وارد میدان شده و احتمالا توانایی ندارد و همان رویکرد احمدی نژادی را دنبال می کند، واکنش نشان داد و صدای روحانی شد. ضمن اینکه روحانی نیز خوب بازی کرد و موقعیت را تغییر داد.

به گزارش نامه‌نیوز ، اهم اظهارات آزاد ارمکی به شرح زیر است:
*راست ها می گویند ما بدنه اجتماعی داریم و به توده وصل هستیم. اصلاح طلبان نیز می گویند که به طبقه متوسط وصل هستیم اما به نظرم اینطوری نیست. بخش اعظم نمایندگان سیاسی دو جریان با جامعه غریبه اند و تغییرات اجتماعی را نمی فهمند. مسائل جامعه را درک نمی کنند و اگر می کنند جرات پرداختن به آن، اظهارنظرکردن و قبول یا رد آن را ندارند. من فکر نمی کنم آنها بیشتر دعواهای درونی خودشان را دارند. یعنی راست دعواهای درون گروهی خود را دارند. درواقع بیشتر وقتشان برای این دعواها صرف می شود که دعواهایشان را سروسامان دهند و شکاف های موجود را بررسی کنند. کمتر به جامعه توجه دارند. آن نیرویی که به جامعه توجه دارد نیروی دیگری است.
*راست ها یعنی اصولگرایان و اعتدالیون کمترین رابطه را با نظام اجتماعی و نیروهای اجتماعی دارند. این گسست در گذر زمان میان آن ها و نیروهای اجتماعی بیشتر می شود و به همین خاطر همه چیز را به سمت نیروهای خودشان می برند و دعواهای درون گروهی شروع می شود.
*در جامعه نیروهای جدیدی شکل گرفته و دارد عمل می کند که بعضی مواقع با راست همراه می شوند و بعضی مواقع با اصلاح طلبان و اعتدالیون. ولی هیچوقت این نیرو خودش را نفروخته و مسیرش را حزبی نکرده چون یک تشکل حزبی نیست.
*برای اصولگرایان تتلو و دیگران انتخاب های خوبی نبودند به خاطر اینکه با کلیت سازوکارهای فکری و ایدئولوژی این جریان متناسب نیستند.
*راست ها نیروهای متشکلی نظیر بسیج، مساجد، حسینیه ها و امامزاده دارند. این نیروی متشکل یعنی که کف رای قطعی که حدود 6 میلیون است. اصلاح طلبان چنین نیرویی ندارند اما چون جامعه به سمت تغییر می رود و خوی اصلاح طلبانه دارد با این جریان همراه می شود. اصلاح خواهی جامعه با اصلاح طلبان قرابت دارد اما علت و معلول نیستند. جامعه یک جامعه پرتنش و پرتغییر است، اصلاح طلبی نیز دغدغه تغییر بدون خشونت دارد. جامعه نیز خشونت نمی خواهد. این جامعه در تهران مملو از گرد و غبار، ترافیک و آلودگی زندگی می کند اما خشونت به خرج نمی دهد.
* جامعه ایران اصلا کارگزارانی، اتحاد ملتی، مشارکتی یا اصلاح طلب به معنای فلان گروه نیست. اصلاح طلبان صرفا با رویکرد جامعه قرابت دارند و هیچ نیروی تشکیلاتی ندارند.
* عده می خواهند آنها را از جریان اجتماعی و سیاسی کشور دور کنند و به آنها کلک می زنند. اگر در مورد عارف چنین اتفاقی در حال افتادن است حتما یک عده دنبال کلک زدن به او هستند تا او را از صحنه سیاسی حذف کنند. یعنی او را در مقابل جریان اصلاح طلب یا صدای آقای خاتمی قرار دهند. من فکر می کنم این اتفاقی است که در حال افتادن است.
*اصلاحات که تعطیل نمی شود. اصلاحات در واقع موقعیتی عمل می کند، معامله می کند و سهمش را از تدبیر و امید می گیرد ولی در عین حال بازیگر اصلی نیست. این بهترین موقعیتی است که اصلاحات پیدا کرده است. متهم نیست وسهمش را هم می گیرد. در عین حال که خودش را نیز تقویت می کند. دیگر چه می خواهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین