کد خبر: ۴۷۶۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵

آنچه که باید در مورد میوه خشک شده بدانیم

طعم میوه‌های خشک برای ما دلچسب است. این مواد غذایی، ارزش غذایی زیادی دارند. به طور کلی، خشک کردن میوه‌ها و خوراکی‌ها به نگهداری آن‌ها کمک می‌کند و به این شکل آن‌ها را می‌توان مدت زمان طولانی‌تری نگه داشت و به مرور مصرف کرد. هم‌چنین این فرآیند به حفظ آن‌ها و جلوگیری از فساد توسط باکتری‌ها کمک می‌کند و از میزان مواد غذایی موجود در خوراکی نمی‌کاهد. اگرچه روش‌های مختلف خشک کردن باعث می‌شود که بخشی از این مواد از میان بروند.
آفتاب‌‌نیوز : هنگامی که میوه یا خوراکی را خشک می‌کنیم، باید آن را به خوبی نگهداری کنیم تا از فساد و کاهش کیفیت آن‌ جلوگیری کنیم.
 
به گزارش ایسنا، دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: خشکاندن میوه به روش سنتی در منازل و باغات در سایه انجام می‌شود.
 
«محمود صوتی خیابانی» از معایب روش سنتی خشکاندن میوه گفت و افزود: خشک شدن میوه به روش سنتی دارای معایبی است که از آن جمله می‌توان به طولانی مدت بودن این روش و زیاد بودن آلودگی میکروبی در آن و کاهش کیفیت میوه خشک شده اشاره کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از میوه‌های خشک رایج در بازار پیش از بسته‌بندی با دی‌اکسیدگوگرد خشک می‌شوند که این روش به میوه کمک می‌کند تا رنگ، طعم و شکل خود را حفظ کند، اما گوگرد آلرژی‌زا بوده و در صورت مصرف میوه خشک شده احتمال بروز حساسیت برای مصرف‌کننده دور از انتظار نیست.
 
وی از بهره‌گیری غیرمستقیم از انرژی خورشید در روش صنعتی خشکاندن میوه گفت و ادامه داد: در روش صنعتی خشک کردن میوه، با استفاده از دستگاه خشک‌کن خورشیدی، به‌صورت غیرمستقیم با بهره‌گیری از شیشه و اجسام سیاه از نور خورشید بهره می‌گیرند.
 
صوتی خیابانی با اشاره به ویژگی‌های دستگاه میوه خشک‌کن خورشیدی خاطرنشان کرد: استفاده از دستگاه  میوه خشک‌کن خورشیدی، سبب می‌شود آب میوه به‌صورت خیلی آرام، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر شود.
 
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار  ایسنا اظهار کرد: فرآیند خشک کردن میوه در اصل، روشی مناسب برای محافظت از طعم میوه است. گاهی اوقات میوه خشک شده نسبت به نوع تازه آن به‌علت طعم بهتر، برتری دارد.
 
«جابر سلیمانی» افزود: محتوای مواد مغذی میوه تازه و خشک تقریباً مشابه است. یک تفاوت عمده این است که میوه خشک در اغلب موارد ویتامین ث کمتری دارد. چون این ویتامین در برابر گرمای خشک برای خشک کردن میوه تجزیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خشک کردن، یکی از روش‌های نگهداری طولانی مدت از غذاهاست. این فرآیند با گرفتن آب موجود در ماده غذایی انجام می‌شود. آب خود سبب فساد ماده غذایی شده و به رشد موجودات ریز زنده کمک می‌کند. معمولاً آب موجود در ماده غذایی ضمن تبخیر از دست می‌رود.
 
کارشناس صنایع غذایی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: بلانچ کردن با بخار نسبت به بلانش کردن با آب سبب می‌شود ارزش‌های غذایی بیشتری حفظ شود. آغشته کردن خوراکی‌ها و میوه‌ها یا حتی سبزیجات به آب آناناس، پرتقال، یا لیمو پیش از خشک کردن می‌تواند به آن‌ها در حفظ سطح بالاتری از ویتامین ث در طی فرآیند خشک کردن کمک کند. مزیت دیگر این کار این است که از قهوه‌ای شدن خوراکی یا میوه جلوگیری می‌کند، اما این اثر کمتر از زمانی است که خوراکی را  سولفاته می‌کنیم.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های ظاهری میوه خشک شده افزود: اندازه میوه خشک بسیار کوچک‌تر از میوه تازه‌ای است که از آن به‌دست‌آمده است، بنابراین زیاد خوردن آن‌ها ساده‌تر از میوه تازه می‌تواند کالری بیش از حد به  بدن وارد کند.
 
سلیمانی میوه‌های خشک را میان وعده سالمی دانست و گفت: میوه‌های خشک میان وعده سالمی هستند و می‌توانید آن‌ها را جایگزین هله‌هوله‌هایی مانند چیپس سیب‌زمینی و آب‌نبات کنید.
 
براساس این گزارش، مهم‌ترین وجه تمایز میوه‌های خشک شده با میوه‌های تازه، تبخیر آبی است که حاوی مقادیر قابل توجهی مواد مغذی است، البته میوه‌های خشک شده برای مصرف در شرایط خاص مانند تغییر فصل یا استفاده در ورزش‌هایی مانند کوهنوردی که امکان حمل وزن زیاد بار وجود ندارد، سودمند هستند.
 
پزشکان توصیه می‌کنند که در صورت امکان حداقل روزی ۲ لیوان میوه خرد شده متنوع مصرف شود که اگر تازه باشد، بهتر خواهد بود.
 
میوه‌ها جزو تنها گروه غذایی هستند که همه ارزش‌های غذایی را دارا هستند و سرشار از ویتامین‌ها، فیبرها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که برای حفظ شادابی و در امان ماندن از هر گونه بیماری باید آن‌ها را مصرف کنید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین