کد خبر: ۴۷۶۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
در دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا

رئیس‌جمهور: برجام زنده خواهد بود چه آمریکا خوشحال باشد چه نگران

رئیس‌جمهور از همه ایرانیان از جمله ایرانیان مقیم خارج خواست برای ساختن ایرانی آبادتر و افتخارآفرین‌تر در عرصه جهانی، دست در دست یکدیگر بدهند و بکوشند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی یکشنبه شب به وقت نیویورک در جمع صمیمی ایرانیان مقیم آمریکا گفت: ما برای ساختن ایران اسلامی به همه ایرانیان سراسر گیتی نیازمندیم و همه ایرانیان که دلداده ایران و عاشق وطن خودشان هستند باید در آینده ایران سهم داشته باشند. ایران از آن همه ملت ایران است و هیچکس در ایرانی بودن، نمی تواند بگوید من از دیگران ایرانی تر هستم.

رئیس جمهور تاکید کرد: همانطور که ایرانیان مقیم خارج همپای ایرانیان داخل، برای تعیین سرنوشت آینده کشور در پای صندوق های رای انتخابات پر شور ۲۹ اردیبهشت حضور یافتند و افتخارآفرینی کردند، اکنون نیز باید در پای صندوق تعامل با دانشگاه ها، پارک‌های علمی و فناوری و بخش های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری حضور یابند.

وی اظهار داشت: ایرانیان مقیم خارج می توانند در تعامل فرهنگی، علمی و فناوری، برای سربلندی ایران تلاش کنند.

روحانی با بیان اینکه "آنچه ما از شما ایرانیان عزیز می خواهیم این است که سهم خودتان را برای پیشرفت ایران بیش از پیش افزایش دهید"، گفت: ایرانیان مقیم خارج سفیران فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی ملت ایران هستند و شما  همانطور که در حمایت از برجام در آمریکا تلاش کردید، امروز هم می توانید برای منافع ایران و حقوق مردم ایران تلاش کنید.

رئیس جمهور به حضور ۱۰۵ هیات خارجی از کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی در مراسم تحلیف اشاره کرد و آن را به معنای احترام جامعه جهانی به ملت بزرگ ایران دانست و گفت: امروز در شرایط بسیار بهتری در دولت دوازدهم هستیم. دولت تازه نفس ما با حمایت مردم گام‌های بانشاط تری در همه زمینه‌ها برخواهد داشت. ما امروز در زمینه روابط با جهان و در زمینه اقتصادی شرایطی به مراتب بهتر از دیروز داریم.

روحانی به ارائه اعتبارات گسترده از سوی کشورهای اروپایی و چین و کره به ایران اشاره کرد و افزود: ایران در مسیر پیشرفت و تعالی خواهد بود. برای پیشرفت کشور، سهم ایرانیان خارج همواره سهم ارزشمندی بوده است و آمارها نشان می دهد که در یکسال گذشته بیش از ۵۰۰ نفر از تحصیل کردگان ایران در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ایران بازگشته اند که بخش عمده این رقم از آمریکا بوده است.

رئیس جمهور به دستاوردهای کشور در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در سیاست خارجی با تلاشی که برادر بسیار عزیزم جناب آقای دکتر ظریف، آقایان عراقچی و تخت روانچی و سایرین انجام دادند، موفق شدند در تاریخ سیاست خارجی کشور به دنیا نشان دهند که ایرانیان همانطور که در صحنه فرهنگ، علم و دفاع از کشورشان پیشتاز بودند در سیاست خارجی هم می توانند به خوبی با زبان امروز دنیا و با منطق قابل قبول از حقوق ملت خود دفاع کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه "برجام در تاریخ سیاسی منطقه ما و جهان همواره زنده خواهد بود چه دولت فعلی آمریکا خوشحال باشد و یا نگران باشد"، اظهار داشت: برجام یک توافق چند جانبه با حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و برای صلح  امنیت جهانی به عنوان یادگاری است که به جهانیان اعلام کرد که مسایل پیچیده بین المللی پای میز مذاکره قابل حل و فصل است.

رئیس جمهور گفت: ملت ایران در چارچوب برجام ثابت کرد دروغ نگفته و نخواهد گفت و همواره بر عهد خود پایبند است. خارج شدن از برجام به معنای زیرپا گذاشتن تعهد روشن سیاسی یک دولت است و برای  کسی افتخار نیست. ایرانیان در طول تاریخ و براساس آموزه های دین و فرهنگشان همواره بر عهد خود استوار بوده اند و تا زمانی که طرف مقابل به عهدش پایبند باشد هیچگاه ناقض تعهد نخواهند بود اما اگر طرف مقابل بخواهد در مقابل حقوق ملت باشد، حتما ملت ایران هم پاسخ مقتضی خواهد داد.

روحانی با بیان اینکه «ایران تنها نقشه جغرافیایی سرزمین ما نیست و هر جا که ایرانیان جمع می شوند آنجا ایران ما است»، خطاب به ایرانیان مقیم آمریکا گفت: شما در  حمایت از برجام در آمریکا تلاش کردید و امروز هم می توانید برای منافع ایران و حقوق مردم ایران تلاش کنید. لابی اصلی ملت ایران در آمریکا، شما ایرانیان فرهیخته و سربلند هستید.

پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر نفیسی و خانم دکتر ارفع نیا از ایرانیان مقیم و همچنین دکتر خوشرو نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد سخنانی کوتاه ایراد کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین