کد خبر: ۴۷۶۱۸۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰

خط و نشان عارف برای جریان های سیاسی: دیگر ائتلاف نمی کنیم

امروز جریان اصلاحات با سربازان خود در دو انتخابات مجلس دهم و شورای پنجم توانسته است ژنرال‌های اصولگرا را خانه‌نشین کرده و آنها را مجبور به ائتلاف‌های نمایشی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 سال 92 نقطه عطفی در بازسازی جریان اصلاحات بود. با پیروزی حسن روحانی موجی از امید در جامعه ایران به وجود آمد و جریان اصلاحات بعد از آن پیروزی به‌رغم اینکه توقعی در تایید صلاحیت چهره‌های شناخته‌شده خود نداشت، با افراد کمتر شناخته‌شده‌وارد عرصه انتخابات مجلس‌ شد.

 در آن زمان سیدحسین مرعشی اعلام کرد که تنها صلاحیت 30 نامزد اصلاح‌طلب تایید شده است. اما از آنجایی که اعضای شورای عالی اصلاحات بعد از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری اعتقاد به برداشتن گام دوم داشتند، بر اساس فراخوان و در ائتلاف با اصولگرایان معتدل در اکثر شهرهای ایران به ارائه لیست پرداختند و توانستند تعداد قابل توجهی از کرسی‌های پارلمان را به دست آورند و مجلسی متفاوت از مجلس نهم و در غیاب اغلب چهره‌های جبهه پایداری تشکیل شد تا دولت را در مسیر حرکت خود یاری کنند.

ریاست مجلس
با رفتن کاندیداهای لیست امید به مجلس دهم عده‌ای انتظار داشتند رئیس شورای عالی اصلاحات را در کسوت ریاست قوه مقننه ببینند، اما چنین اتفاقی نیفتاد و علی لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس باقی ماند و اگر با نظر به منافع ملی به ریاست لاریجانی بر مجلس نگاه کنیم، او توانسته است به‌خوبی مجلس را هدایت کند و محمدرضا عارف نیز رئیس فراکسیون امید با حدود 100 نماینده در مجلس بوده است.

ائتلافی که به تاریخ پیوست
 هرچند در شرایط ناشی از عدم احراز صلاحیت چهره‌های جریان اصلاحات در انتخابات 94 چاره‌ای جز ائتلاف با اصولگرایان نبود، اما واقعیت آن است که امروز از آن فضای سیاسی فاصله گرفته‌ایم و با وجود فضای متفاوت، به‌رغم احتمال عدم تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده، دست جریان اصلاحات برای آرایش لیست امید در انتخابات پیش رو باز است و دیگر نیازی به ائتلاف با اصولگرایان نیست و لیست اصلاح‌طلبان فاقد چهره‌های شناخته‌شده اصولگرا در تهران خواهد بود. البته افرادی مانند علی مطهری با توجه به نوع نگاه اصولی و آزاداندیشانه و اصلاح‌طلبانه‌اش همراه جریان اصلاحات خواهد بود، زیرا او بیش از هر اصلاح‌طلبی پرچم اصلاحات را در مجلس در دست داشته است. در این میان، رئیس فراکسیون امید با اشاره به برخی افراد که با لیست امید وارد مجلس شدند و اندکی بعد به آن پشت ‌کردند، به شفقنا گفت: در انتخابات سال ۹۸ با پرچم اصلاح‌طلبانه وارد می‌شویم و ائتلاف نمی‌کنیم. به‌اندازه کافی هم نیرو داریم و با تعاملی که با شورای نگهبان داریم و با تغییر نگرشی که در برخی از نهادها نسبت به جریان اصلاحات به وجود آمده، ان‌شاءا.. به این نتیجه برسیم که تایید صلاحیت‌ها روند عادی و قانونی را طی کند و همانند انتخابات شوراها با تورم نیرو مواجه باشیم. عارف در بخش دیگری از این‌ گفت‌و‌گو ضمن نپذیرفتن برخی انتقادات درباره رابطه اصلاح‌طلبان با مراجع و علما، تصریح کرد: گاهی این سوال مطرح می‌شد که چرا سخنرانی شما در آمفی تئاتر و تالارهای خارج از مسجد برگزار می‌شود! خب یا امام جماعت مسجد محدودیتی داشت، یا راه نمی‌دادند و سخنران اصلاح‌طلب مجبور بود در سالن خارج از مسجد یا آمفی‌تئاتر سخنرانی کند و انشاء‌ا... این مسائل حل شده باشد، چون انحصار مساجد و مکان‌های ارزشی توسط یک جریان سیاسی به صلاح نیست و در درازمدت آسیب‌های جدی به باورهای دینی مردم می‌زند.

در نهایت 
جریان اصلاحات دیگر جریانی ریشه‌دار محسوب می‌شود و از سوی دیگر فضای سیاسی نیز فضای سال94 نیست که حضور اصولگرایان در مجلس حتی به علت مشی اعتدالی دولت قابل توجیه باشد. امروز جریان اصلاحات با سربازان خود در دو انتخابات مجلس دهم و شورای پنجم توانسته است ژنرال‌های اصولگرا را خانه‌نشین کرده و آنها را مجبور به ائتلاف‌های نمایشی کند. امروز جریان اصلاحات به‌رغم تمامی محدودیت‌ها جریان پیروز و مردمی در کشور است و حتی به‌رغم عدم تحرک جدی فراکسیون امید در مجلس دهم، سرآمد‌تر از اصولگرایان می‌تواند در اندیشه ایستادن در کرسی‌های قدرت در انتخاب پیش رو باشد.

منبع: آفتاب یزد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
3
ائتلاف کردن یا نکردن آدمها و جریانهای خنثی تاثیری بر سیاست جاری کشور ندارد،
بهتر است اینها دست از هوچیگری بردارند و از ژنهای خوب خود لذت ببرند. از آن بهتر آن است که در راستای فرار مغزها، اینها که علاوه بر ژن خوب ، مغز خوب هم دارند، از کشور فرار کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
1
از پر رویی بعضیها آدم به کجا پناه ببره...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
1
عارف خودش را بی ارزش کرد منکه به لیستی که عارف توش باشه رای نمی دم
بیدل
|
United States
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
1
حیف از آبروی سید بزرگوار که برای عارف و خانواده بی لیاقتش هزینه شود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین