کد خبر: ۴۷۶۲۴۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱

وقتی خالکوبی دردسرساز می‌شود

محققان دریافتند که ذرات تاتو می‌توانند در جریان خون حرکت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :  خالکوبی و تزئین پوست حدود ۵۰۰۰ سال است که رواج دارد، اما آیا واقعا می‌دانیم که چه اثری بر بدن دارند؟ آیا ذرات تاتو در خون جریان پیدا می‌کنند؟

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس،در حال حاضر، برای اولین‌بار دانشمندان شواهدی یافتند که نشان می‌دهد رنگدانه و ناخالصی‌های جوهر خالکوبی می‌توانند در بدن حرکت داشته باشند.

خالکوبی واقعا عجیب است، زیرا جوهر دقیقا از طریق یک سوزن زیر درم و اپیدرم وارد می‌شود و این درست جایی است که سیستم ایمنی بدن را با خطر مواجه می‌کند و این ذرات به طور دائم باقی می‌مانند.

لیزر این ذرات را به قطعات کوچک تقسیم می‌کند تا از بدن خارج شوند.

محققان در  European Synchrotron اظهار کردند: این جوهر گاهی می‌تواند برای بدن باعث ایجاد مشکل شود و حتی سیستم ایمنی بدن را هم درگیر کند.

همیشه درباره سوزن استریل در خالکوبی دقت می‌شود، اما آیا در استفاده از خالکوبی‌ها ترکیب شیمیایی رنگ هم بررسی می‌شود؟ این موضوعی است که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.

ترکیب رنگدانه‌های تاتو می‌تواند اثر ناشناخته‌ای روی بدن داشته باشد.

برای مثال آنها ممکن است حاوی ناخالصی باشند. این مواد شامل مواد نگهدارنده و آلاینده مانند کبالت، کروم، منگنز و نیکل هستند و ایجاد حساسیت نسبت به این جوهرها دور از ذهن نیست.

یک عنصر بسیار رایج دی‌اکسیدتیتانیوم است که برای جوهر سفید استفاده می‌شود. این عنصر برای روشن‌ کردن رنگدانه‌های دیگر هم کاربرد دارد.

 محققان چند نوع از این نانوذرات خالکوبی را از طریق بدن با استفاده از میکروسکوپ اشعه ایکس و پرتوهای نانوسیم اشعه‌ایکس ردیابی کردند.

آنها همچنین از طیف‌سنجی مادون قرمز برای تعیین تغییرات ساختاری در بافت اطراف این ذرات  استفاده کردند.

نتیجه این تحقیقات نه تنها در ارزیابی خطرات بهداشتی مرتبط با خالکوبی کمک‌کننده بود، بلکه می‌تواند ورود نانوذرات دی‌اکسیدتیتانیوم در لوازم آرایشی به پوست را هم بررسی کند.

محققان فرانسوی و آلمانی گزارش دادند که نانوذرات در برخی از جوهرهای خالکوبی می‌توانند در زیر پوست حرکت کنند و در غدد لنفاوی انباشته شوند.

این بررسی در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین