کد خبر: ۴۷۶۳۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
از تنش درباره توافق هسته ای با ایران تا بحران میانمار/دیدار جداگانه ای بین ظریف و تیلرسون روی نمی دهد

پنج گمانه زنی احتمالی در مورد مسایل محوری سازمان ملل

نیویورک تایمز: انتظار نمی رود دیدارهایی جداگانه میان ظریف و تیلرسون و دیداری میان ترامپ و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل رخ دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-«میروسلاو لاجکاک» وزیر امرو خارجه پیشین اسلواکی و رییس هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اولین جلسه این نشست را روز سه شنبه گذشته آغاز کرد. ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد این هفته نمایندگان شان را برای سخنرانی های سالانه مهم و جلسات در سطوح بالا در نیویورک اعزام خواهند کرد. نشستی که بیش ترین توجه به واژگان و حرکات غیر متعارف رهبران جهان را به خود جلب می کند. 

به گزارش آفتاب نیوز، روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی به آن چه احتمالا در نشست عمومی سازمان ملل متحد خواهیم دید پرداخته است. این روزنامه می نویسد:«ترامپ رییس جمهوری امریکا چه می گوید، چه کسی ممکن است حرف های او را نقض کند، رهبران بین المللی چگونه با یکدیگر تعامل خواهند داشت. این ها موضوعاتی هستند که در این نشست مطرح خواهند شد». 

این روزنامه به پنج موضوع مهمی که در نشست پیش روی مجمع عمومی سازمان ملل مورد توجه قرار خواهند گرفت اشاره می کند: 

۱-تاثیر ترامپ 
این نخستین باری است که ترامپ در سازمان ملل به عنوان رییس جمهوری امریکا سخنرانی می کند . او در این سازمان حضور می یابد در حالی که در کارزار انتخاباتی آن نهاد را باشگاهی نخبه گرا توصیف کرده بود و عملکرد آن را محکوم کرد و پیشنهاد داده بود که امریکا که بزرگترین کمک کننده مالی به سازمان ملل است کمک های داوطلبانه اش را کاهش دهد. 

او در کارزار انتخاباتی گفته بود که سازمان ملل دارای نیروی بالقوه بزرگی است اما در حال حاضر تنها به باشگاهی برای افرادی تبدیل شده که صرفا با یکدیگر گپ می زند و این بسیار غم انگیز است. 

ترامپ هم چنین یکی از مهم ترین دستاوردهای سازمان ملل متحد یعنی توافق اقلیمی پاریس برای محدود کردن گازهای گلخانه ای و جلوگیری از گرمایش زمین را نادیده گرفته است. دولت او هم چنین به موضع گیری های دیگر از طرف سازمان ملل نیز روی خوشی نشان نداده است از جمله حمایت از حقوق پناهجویان و مهاجران، حمایت از توافق هسته ای ایران و معاهده تازه ای که انتظار می رود بسیاری از اعضای سازمان در روز چهارشنبه مبنی بر خلع تسلیحات هسته ای امضا کنند. 

روز دوشنبه ترامپ میزبان جلسه ای خواهد بود تا درباره اظهارت نیکی هیلی نماینده امریکا در آن سازمان درباره اصلاحات مورد نیاز در سازمان ملل برای کارامدتر و پاسخگوتر کردن آن نهاد به بحث بپردازد. او اما چه چیزی را از سازمان ملل درخواست کرده است؟ گوترش دبیرکل  سازمان ملل چگونه می خواهد با ترامپ تعاملی سازنده داشته باشد؟ ترامپ درباره گرمایش جهانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی در صبح سه شنبه چه خواهد گفت؟ 

۲-کره شمالی
اعتراض شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه به ازمایش های موشکی و اتمی کره شمالی به امری معمول تبدیل شده است. کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز جمعه بار دیگر ازمایش موشکی دیگری را انجام داد موشکی که دوربردتر از موشک های پیش تر مورد ازمایش قرار گرفته بوده است آن هم تنها چهار روز پس از جدیدترین تحریم ها علیه کره شمالی و همین طور اماده سازی کشورها برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد. 
رهبران جهان در نیویورک درباره کره شمالی چه خواهند گفت؟ هنوز معلوم نیست. 

پنج گمانه زنی احتمالی در مورد مسایل محوری سازمان ملل

۳-رسیدگی به جنایات میانمار 
گوترش و مقام های عالی حقوق بشری از کشتار روهینگیایی ها در میانمار توسط دولت و ارتش آن کشور انتقاد کرده اند. نزدیک به نیم میلیون روهینگیایی مجبور به گریختن به بنگلادش شده اند. 

رهبران جهان در این باره چه می گویند؟ ایا شورای امنیت قادر به انجام کاری برای جلوگیری از تداوم کشتار در میانمار خواهد بود یا آن که واکنش خفیف کنونی خود را حفظ می کند؟ 

چین حامی اصلی دولت میانمار تمایلی به صدور هیچ گونه بیانیه ای نداشته که در آن خواستار پایان دادن به اقدامات نظامی دولت میانمار شود. روز دوشنبه قرار است بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا نشستی را درباره تحولات میانمار برگزار کند. 

پنج گمانه زنی احتمالی در مورد مسایل محوری سازمان ملل

۴-تنش درباره توافق هسته ای ایران 
ترامپ و نیکی هیلی نماینده اش در سازمان ملل متحد هر دو تلاش دارند تا ایران را به عنوان حامی تروریسم محکوم کنند و این موضوع را مطرح کرده اند که امریکا ممکن است توافق هسته ای ۲۰۱۵ میان ایران و پنج قدرت جهانی که در دوران اوباما حاصل شد را ترک کند. ترامپ برجام را بدترین توافق تاریخی دانسته است. ایا او با تهدید ایران و سخن گفتن علیه برجام ریسک انزوای بیش تر امریکا را می پذیرد؟ دیپلمات های غربی درباره خصومت دولت ترامپ با برجام ابراز نگرانی کرده اند و می گویند در حالی که جهان در حال تلاش برای مقابله با کره شمالی استرویارویی ترامپ با ایران می تواند عدم اطمینان بیش تری را ایجاد کند. 

قرار است دیداری میان مذاکره کنندگان طرفین معامله در توافق هسته ای در روز چهارشنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار شود. با این حال، انتظار نمی رود رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار جداگانه ای داشته باشد. هم چنین، انتظار نمی رود که دیداری میان ترامپ و روحانی روسای جمهوری ایران و امریکا در روز چهارشنبه صورت گیرد. 

پنج گمانه زنی احتمالی در مورد مسایل محوری سازمان ملل

۵-گرمایش جهانی و توافق اقلیمی پاریس 
مجمع عمومی در برابر خشکسالی ها، سیلاب ها و طوفان های اخیر در تگزاس، فلوریدا و کارائیب قرار گرفته است. رهبران جهان در مورد این بلایای طبیعی و ارتباط آن با توافق اقلیمی پاریس چه خواهند گفت؟ ایا دولت ترامپ با مشاهده حوادث در امریکا تصمیم خود درباره خروج از توافق اقلیمی پاریس را تغییر خواهد داد و مجبور به تغییر نظر پیشین خود خواهد شد؟‌
  • پنج گمانه زنی احتمالی در مورد مسایل محوری سازمان ملل
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین