کد خبر: ۴۷۶۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
نشریه «آتلانتیک» مطرح کرد؛

توافق هسته ای در دوران ریاست جمهوری ترامپ تا چه زمانی زنده باقی خواهد ماند؟/اگر امریکا بدون دلیل موجه از برجام خارج شود تندروها در ایران قدرت خواهند گرفت

نشریه «اتلانتیک» در گزارشی با اشاره به گزارش های موجود درباره احتمال کناره گیری امریکا از توافق هسته ای با ایران اشاره می کند که این موضوع می تواند عتبار امریکا را در سطح بین المللی به خطر اندازد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-این نشریه امریکایی می نویسد:«در تلاش خود برای پاک کردن دستاوردهای سیاست خارجی دولت اوباما، ترامپ ضد توافق هسته ای موضع گیری کرده است. او برجام را تحقیر می کند. او از برجام به عنوان بدترین و احمقانه ترین توافق نامه در تاریخ یاد کرده و متعهد به لغو آن شده است. در حال حاضر، در اولین سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ترامپ اشاره کرده که امریکا تمایلی به تداوم اجرا مفاد برجام ندارد. او در این سخنرانی گفته است که این توافق برای امریکا خجالت اور بوده است». 

به گزارش آفتاب نیوز، این نشریه در ادامه اشاره می کند که در اواسط ماه اکتبر ترامپ باید رویکرد دولت خود نسبت به برجام را اعلام کند. او طبق قانون مصوبه کنگره باید هر ۹۰ روز یکبار تایید کند که تهران به مفاد برجام پایبند بوده است یا خیر. اگر ترامپ به کنگره بگوید که ایران طبق برجام عمل نکرده است توپ را به زمین کنگره خواهد انداخت تا تحریم های احتمالی جدیدی را وضع نماید.اما تاکنون هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که موضع ترامپ را تقویت کنند چرا که اژانس بین المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر حسن اجرای برجام  را برعهده دارد می گوید که تهران طبق مفاد توافق عمل کرده است. متحدان اروپایی امریکا نیز دیدگاه مشابهی را ارائه کرده اند.

 موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار اخیر خود با مقام های امریکایی به خصوص مایک پنس معاون ترامپ گفت که ایران به تعهدات خود عمل می کند. رهبران اروپایی از برجام حمایت می کنند از جمله امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه که در هفته های اخیر بسیار فعالانه عمل کرده است و به امریکا می گوید که این توافق نمی تواند لغو و جایگزین شود. مکرون در دیدار با ترامپ به او هشدار داد که اگر امریکا به تعهدات خود عمل نکند جهان دیگر به امریکایی ها اعتماد نخواهد کرد. اگر امریکا تصمیم به خروج یکجانبه از برجام بگیرد علیرغم آن که این توافق در حال کار است سبب اسیب وارد شدن به توافق های چندجانبه می شود و تندرو را در ایران تقویت می کند و خود امریکا نیز تنها باقی خواهد ماند». 

این نشریه اشاره می کند که خروج احتمالی امریکا از برجام تها اروپایی ها را نگران نمی کند بلکه منتقدان توافق هسته ای از جمله سناتور باب کورکر نیز معتقدند که بدون ارائه شواهد و مدارک مستند و قابل قبول نباید یکجانبه برجام را ترک کرد. این نشریه می نویسد:«حتی جیمز متیس وزیر دفاع امریکانیز مخالف خروج از برجام است. این افراد می دانند که این موضوع تنها مربوط به اینده برجام نیست بلکه مرتبط با اعتبار امریکا است. سخنرانی ترامپ نشان می دهد که به احتمال زیاد او در ماه اکتبر پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد. اما ممکن است او توپ را به زمین کنگره بیندازد که بازیگری کلیدی در تعیین اینده توافق است. از سوی دیگر، ایران اعلام کرده حتی در صورت عقب نشینی امریکا نیز اگر شرکای اروپایی به برجام و تعهدات شان پایبند باشند به اجرای برجام ادامه خواهد داد. در نتیجه، در ظاهر بدون امریکا برجام ادامه می یابد اما عقب نشینی امریکا بدون عواقب نخواهد بود. 

نخست آن که ادامه اجرای برجام بدون امریکا به ضرر منافع امریکا خواهد بود و این پیام را به جامعه بین المللی منتقل می کند که در تلاش های بزرگ نیازی به همراهی امریکا نیست. پس از آن واشنگن تلاش می کند تا ائتلافی از دوستان را برای خود ایجاد کند و با چالش های امنیتی مقابله کند. در آن زمان کشورها بیش از گذشته به اتحاد با امریکا فکر می کنند و تحریم نیز به عنوان ابزار سیاست خارجی امریکا به اهرمی ضعیف تبدیل می شد. ثانیا بدون حضور امریکا، زمان دشواری برای اجرای برجام وجود خواهد داشت. در واقع، سرمایه گذاران و بازرگانانی که خواستار سرمایه گذاری در ایران و معامله با آن کشور هستند با دشواری بیش تری مواجه خواهند شد چرا که می بینند ایران نیز اشتیاق سابق را برای اجرای برجام ندارد. در نهایت آن که خروج امریکا از برجام بدون ارائه هیچ گونه دلیل اساسی و موجه، تندروها را در ایران تقویت خواهد کرد. حکومت ایران چندین دهه است که ایدئولوژی ضد امریکایی خود را تبلیغ می کند. اگر ترامپ در همکاری با ریاض بیش از گذشته علیه ایران اقدام کند اتفاقا شعارهای ضد امریکایی در داخل ایران رونق بیش تری در مقایسه با گذشته خواهند گرفت.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین