کد خبر: ۴۷۶۸۰۵
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
بازتاب گسترده لفاظی های ترامپ علیه ایران در رسانه های جهان

بررسی وحشتناک ترین جملات ترامپ در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد

تایم: ترامپ باید بداند مجاهدین خلق تا سال ها قبل در فهرست تروریستی قرار داشتند اصلاح طلبان و هواداران موسوی و کروبی نیز خواستار تغییر رژیم در ایران نیستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-رسانه های جهانی به تحلیل گسترده اظهارات اخیر ترامپ علیه ایران و محتوای سخنرانی او در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخته اند.  

به گزارش آفتاب نیوز، نشریه «تایم» در گزارشی اشاره می کند که سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ایران  و برجام وحشتناک بود.

 این نشریه می نویسد:«او گفت که برجام برای دولت امریکا شرم آور بود. این در حالیست که دولت اوهیچ بدیلی را ارائه نکرده است و هر گزینه دیگری مبنی بر خروج از برجام تنها ایران را نسبت به ساخت سلاح هسته ای تحریک خواهد کرد. رییس جمهوری امریکا تصمیم گرفته است تا ریسک یک رویارویی خطرناک و بی ثبات کننده را بپذیرد.

 به نظر می رسد ترامپ مصمم است که در سومین گزارش ۹۰ روزه خود درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره این موضوع را تایید نکند. به نظر می رسد ترامپ می خواهد گزارش های جامعه اطلاعاتی امریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی که تایید کرده اند که ایران مطابق برجام عمل کرده را نادیده بگیرد. واقعیت اما آن است که تمام گزینه های امریکا در خارج از چارچوب برجام، خطرات غیر قابل قبولی را به بار می آورند. آشکار است که او خواستار تحریم های شدید اقتصادی مربوط به برنامه هسته ای علیه ایران است. 

اما هرگونه تمدید این تحریم ها تنها با حمایت اروپایی ها امکان پذیر است که بعید به نظر می رسد در شرایط کنونی ترامپ قادر به جلب حمایت آنان باشد. تحریم های تازه علیه برنامه هسته ای ایران بی تردید به ضرر امنیت ملی امریکا خواهد بود.

یکی دیگر از گزینه هایی که برخی در امریکا از آن حمایت می کنند تشکیل یک ائتلاف ضد ایرانی در منطقه با مشارکت متحدان امریکاست. واقعیت اما آن است که درگیری های نظامی بیش تر با ایران در منطقه سبب می شوند تا نیروهای امریکایی جان شان به خطر بیفتد و درگیری های بی پایانی در منطقه به راه بیفتند. برخی از اعضای کابینه ترامپ از جمله «رکس تیلرسون» و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و رییس سیا از گروه های مخالف نظام  سیاسی ایران حمایت کرده اند تا موجب ناآرامی های داخلی و ایجاد تغییراتی از درون ایران شوند. 


ترامپ در سخنرانی خود این احساسات را تکرار کرد و از تغییر رژیم در ایران گفت. این اظهارات او غیر واقع بینانه است. هیچ جایگزین قابل قبولی برای پشتیبانی امریکا وجود ندارد. گروه مخالف مجاهدین خلق (منافقین) که مورد علاقه متحدان ترامپ از جمله جان بولتون و نیوت گینگریج است. اما این سازمان تا سال ۲۰۱۲ میلادی در فهرست گروه های تروریستی امریکا بوده است. یکی دیگر از نامزدها طیفی از معترضان به نتیحه انتخابات ۲۰۰۹ هستند اما رهبران آن طیف هرگز خواستار سرنگونی نظام سیاسی ایران نشده اند. اگر امریکا بخواهد از آن طیف حمایت کند پشتیبانی مردمی از آنان کاهش می یابد». 

این نشریه در ادامه اشاره می کند که شاید جالب ترین بدیل برای برجام اقدام نظامی باشد که احتمالا در قالب حملات هدفمند علیه تاسیسات هسته ای ایران خواهد بود. چنین سیاست دکترین پیشگیرانه جنگی است که توسط دولت بوش علیه عراق به کار گرفته شد. این نشریه می افزاید:«نه تنها این گزینه نقض قوانین بین المللی است بلکه پیامدهای ناگواری خواهد داشت. نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در سخنرانی اخیر خود در موسسه امریکن اینترپرایز اظهار داشت که احتمالا ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد. اگر ترامپ در اواسط ماه اکتبر پایبندی ایران را تایید نکند این موضوع سبب تضعیف اصلاح طلبان در داخل ایران می شود و امریکا در مسیر بسیار خطرناک مقابله با ایران پیش خواهد رفت. این مسیر راهی به سوی جنگ خواهد بود». 

روزنامه «فاننشال تایمز» در گزارشی اشاره می کند که ایران و اتحادیه اروپا سخنان ترامپ علیه برجام را «توهین آمیز» قلمداد کرده اند. این روزنامه می نویسد:«قدرت های اروپایی و ایران در تلاش هستند تا ترامپ را متقاعد سازند که توافق هسته ای تاریخی را حفظ کند. این در حالیست که ترامپ آن را شرم آور برای امریکا قلمداد کرده است. به نظر می رسد تلاش های ترامپ برای کارشکنی در مسیر برجام امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه را به دفاع از برجام تحریک کرده است. مکرون گفته است که بدیلی برای برجام وجود ندارد و بهترین توافق احتمالی در دسترس بود. او روز پس از جلسه دوجانبه با ترامپ با حسن روحانی رییس جمهوری ایران دیدار داشت». 

فایننشال تایمز می نویسد اگرچه دولت امریکا هنوز استراتژی کامل خود در قبال ایران را اعلام نکرده اما مقام های ارشد امریکایی خط مشی سخت گیرانه تری را در پیش گرفته اند. 

این روزنامه در ادامه اشاره می کند در حالی که ترامپ به طور علنی از لغو توافق هسته ای سخن نگفته است دیگران می گویند که خطر لغو توافق هسته ای بسیار زیاد است. 


روزنامه «واشنگتن پست» نیز با انتشار گزارشی اشاره می کند که سخنرانی ترامپ در سازمان ملل متحد نشان داد که او یک «ملی گرا» است. این روزنامه می نویسد:«سخنرانی او نمادی از ضدیت با جهانی شدن بود. او گفت که نقش مثبت امریکا در رویدادهای پس از جنگ جهانی دوم غیر قابل انکار بوده است. حاکمیت و سخن گفتن از آن موضوع اصلی سخنرانی او بود. او گفت که همکاری امریکا با کشورهای دیگر در یک نهاد بین المللی چون سازمان ملل به معنای رها کردن حکومت خود به خارجی ها نیست. ترامپ هم چنین از بوروکراسی جهانی و توافق های تجاری بین المللی انتقاد کرد. به طور کلی سخنرانی ترامپ تقویت کننده گفتمان ناسیونالیستی خواهد بود. ترامپ یک ایدئولوژی ارائه داد که در اساس اش خودخواهی موج می زد تمام سیاست های خارجی منوط به منافع ملی است». 

سایت «پولیتیکو» در گزارشی اشاره می کند که رهبران و دیپلمات های سازمان ملل از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ میلادی استفاده می کنند اما برخی پس از اظهارات ترامپ ترس شان از پایان برجام افزایش یافته است». 

پولیتیکو می نویسد:«به نظر می رسد ترامپ گوش اش به حرف های رهبران جهان بدهکار نیست و کماکان مخالف برجام است. ترامپ هم چنین سرنخ خاصی در مورد برنامه هایش ارائه نداد. نگرانی ها در میان دیپلمات های خارجی درباره رفتار ترامپ در قبال برجام افزایش یافته است. رهبارن و دیپلمات های اروپایی معتقدند که خارج شدن از برجام تنها به بروز درگیری نظامی می انجامد. 
پولیتیکو می نویسد:«منتقدان برجام امیدوراند که ابراز نظر ترامپ در اکتبر ایران را به پای میز مذاکره بر سر توافقی جدید و دشوارتر بکشاند اما طرفداران توافق با ترس معتقدند که این موضوع جمهوری اسلامی ایران را عصبانی تر می کند و منجر به لغو کامل برجام خواهد شد. چین ، بریتانیا، المان، روسیه و فرانسه باور دارند که اقدامات ترامپ علیه برجام تنها سبب اغاز رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد». 

پولیتیکو اشاره می کند که تاکنون شواهدی وجود ندارد که نشان دهد سخنان ترامپ تاثیری بر روی انگیزه ها و اهداف رهبران ایران گذاشته باشند. رهبران اروپایی و اسیایی از عقب نشینی از توافق هسته ای نگران هستند آنان معتقدند که کره شمالی نیز پس از مشاهده این رفتار دیگری تمایلی به مذاکره احتمالی در مورد برنامه هسته ای اش نخواهد داشت. کشورهای عربی که دشمن ایران هستند در این مورد سکوت کرده اند. یکی از مقام های عربی به پولیتیکو می گوید که پاره کردن برجام در صدر اولویت های کشورهای عربی نیست. 

نشریه «نیویورکر» در گزارشی اشاره می کند که دکترین ترامپ در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دکترین «جنگ و تهدید» بود و در این باره می نویسد:«ترامپ دنیای دیوانه وار خود را اشکار کرد. او وعده نابودی کره شمالی در صورت استفاده آن کشور از تسلیحات هسته ای و موشکی اش را دارد. او از تغییر رژیم در ایران سخت گفت. ترامپ توافق هسته ای را شرم آور خواند و به طور ضمنی به متحدان اروپایی اش و شورای امنیت که حافظ برجام بوده اند توهین کرد. او خواستار استفاده از گزینه نظامی علیه ونزوئلا شد. برای نهادی چون سازمان ملل که بیش تر عادت به اظهارنظرهای دیپلماتیک دارد حرف های جنون امیز ترامپ ناامید کننده بوده است. «ریچارد هاس» رییس فعلی شورای روابط خارجی و رییس کارکنان برنامه ریزی وزارت امور خارجه امریکا در دولت جورج اچ دابلیو بوش معتقد است که حاکمیت امریکا در معرض خطر نیست و این یک تاکید عجیب از سوی ترامپ در سازمان ملل متحد بود. او گفت که سازمان ملل جایی است که باید هدف تلاش مشترک علیه مشکلات رایج باشد و به نظر او سخنان ترامپ اساسا متناقض بوده است». 

نیویورکر می نویسد او از ایده هایی حمایت کرد که در قرن بیست و یکم منسوخ قلمداد می شوند. «یان برمر» رییس گروه اوراسیا که یک گروه مشاوره ریسک است می گوید که حرف های ترامپ سیاست های هویتی و جهانی شدن را به چالش می کشد. او می گوید حرف ترامپ این بود که نهادهای نابسامان جهانی نمی توانند به سرعت و به طور موثر مشکلات را حل کنند این باور چشم انداز جنگ های بیش تر را پیش رو قرار می دهد. او می گوید نگاه یکجانبه گرایانه ترامپ خطرناک است. 

«رابین رایت» خبرنگار نیویورکر که پیش تر با ظریف نیز مصاحبه کرده بود اشاره می کند که تنها کسی که در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل از اظهارات ترامپ علیه برجام خشنود شد نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۳
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
15
20
هیچ وقت اصلاح طلبان تغییر نظام ‌نمیخواهند و امریکا بداند ملت ایران دوستار کشورش اند تنها خواستار اصلاح وضع اقتصادی اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
4
18
اینم کارش شده رجزخوانی و تهدید با کره شمالی به غیر از تهدید چی کار کردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
7
17
حالا اوباما بهتر بود يا ترامپ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
2
19
همه کشورها درپی منافع ملت خودشان .
..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
11
24
یه هشت سالی یه نفر رئیس جمهور ایران بود که آبرویی برای ایران نگذاشت حالا هم نوبت مردم امریکاست که بخاطر این شخصیت سرافکنده باشند .
ايران امروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
2
1
فقط سه سال از دوران ترامپ مونده، هر روز ترس اين رو داريم كه اين سه سال تموم شه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
4
0
توهمات شدیدی داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
2
0
ترامپ به تو دهنی نیاز داره
......
کامبیز
|
Netherlands
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
0
ایشالا ترامپ ... ده روزه بکیره
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
0
3
ما نباید فکر کنیم که ترامپ حرکتی را انجام می دهد که خارج از سیاست های کلی آمریکا است.
ترامپ همان را می گوید و انجام می دهد که نظام آمریکا می خواهد.
نظام آمریکا اکنون حرکتش را به وسیله کسی پیش می برد که خودشان به ظاهر وانمود می کنند که با او مخالف هستند.
ایرانی سربلند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
3
2
هیچ غلطی نمییکنه این روانی البته نمیتونه که خودشونو از منجلاب افغانستان بیرون بکشن یا اگه میتونن داعش رو از دست بچه های سپاه قدس نجات بدن بعد برای ایران و ایرانی سروشونه بکشن
سوده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
6
6
آقای عالیجناب ترامپ !!!ملت ایران همچون دوره ها قبل با همان خروش با همان صلابت فریاد میزند از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
آقای دوره این شعارهای بی سرو ته گذشته تو از طرف خودت حرف بزن وقتی هم پات رسید به آمریکا این شعارهای دلخوشکنک اونجا سر بده تا مشت محکمی بر دهان ... باشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
سید علاءالدین موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
0
3
سلام.در خاور میانه هیچ کشوری مایل به جنگ سراسری نیست..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
3
2
ایول به کره شمالی که آمریکا رو به زانو درآورده و هرروز یک موشک آزمایش می کند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
2
6
بچسبین به ساخت و ساز و آبادانی کشور ایران ول کنین این آمریکا و کره و غزه مشکلات کشور خودم خیلی زیاده رییس جمهور آمریکا تا 3سال دیگر عوض میشه فکری بحال خودتان بکنید این حرفها را میزنید...................................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
6
1
چقدر چرت و پرت میگه داروهاشو نخورده
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
1
6
چه فرقی هست بین ترامپ و رییسی و قالیباف و احمدی نژاد هیچ فرقی ندارند همه مثل هم هستند شما تفاوت را بگو من تشابهات را بگویم موفق باشی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
تفاوت آنها « برجام » است...
ماهور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
1
0
بخواب بابا
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
1
3
قرار بود برجام سایه جنگ را از سر ملت ایران بردارد، حالامی نویسید که « سخنان ترامپ بوی منازعه میدهد» !!!

از تهدیدات ترامپ نگران نباشید ، با برجام2 و بتون کردن سایت های موشکی دهنش بسته می شه و خفه خون می گیره ،
محمود
|
United States of America
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
7
4
احمدی نژاد هرچیز که بود در مقابل امریکای جنایتکار شجاعانه ایستاد و همانطوری که لیاقتشون بود باهاشون برخورد نمود ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
احمق نژاد 8 سال ریاست جمهوریش را زود شروع کرد اون موقع که ما احتیاج به آرامش داشتیم رفت دنیا رو بهم ریخت حالا باید گند کاری های اون ... رو پاک کرد؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
5
هرکس مخالف شما باشه شبیه ترامپ میمونه.....
جابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
2
8
خود کرده را تدبیر نیست اگر حکومت ایران به جای سرمایه گذاری روی حزب الله و یمن بشار اسد روی مردم خودش سرمایه گذاری می کرد بهتر نتیجه می گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
اگه اینا میخواستن از این کارها بکنند وضع ما و صنعت و تکنولژی ما الان بهتر کره جنوبی و چین و .... بود منتهی اینا ماموریت دیگه ای دارن ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
1
4
با همین شعارها چند مدتی مشغول میشین دریغ از فرمول برای حل اقتصاد و بیکاری همین طوری ذهن و فکرتان را مشغول بکنید نگید چرا زمین های کشاورزی دارن ویلا میسازند چند صباحی مشغول مرگ و نفرین باشین تا سوژه بعدی دوباره حالا کدام رییس کشور یه حرفی بزنه دوباره بریزیم و شعار بدیم ادامه دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
2
0
ایشالله کره شمالی با بمب اتمی بزنه تو واشنگتن تا طعم هیروشیما و ناکازاکی را بچشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
0
0
خیلی شروع کارها بستگی به روشن شدن رابطه دارد .
ناسناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
1
1
ترامپ هم یکی از همین افرادی که خودمون هم داشتیم. فاقد
ظرفیت وشخصیتی در حد مقام ریاست جمهوری. بلاخره مردم
آمریکا به ما خندیدند، بویژه در دانشگاه کلنبیا، سر خودشون هم
اومد.! زمانی ما خجالت میکشیدیم، حالا هم مطابق فرمایشات
مقامات کشورمون، ازجمله مقام معظم رهبری، نخبگان آمریکا
از داشتن چنین رییس جمهوری خجالت زده واحساس شرم
میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
خانم احمدی با پوشینه یک چشمی در سفر های خارجی شرمساری برای زن ایرانی شد .
وگزارش سفرش که روح گذشتگان را در موقع سخنرانی در سازمان ملل میدیده .
نسبت به سلامت روح او، شک را برداشت .
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
0
1
بمب اتمی هیروشیما در 80سال پیش اتفاق افتاد وآن رییس جمهور و نظامیان هم زنده نیستند که باز خواست شوند مثل جنایت صدام که شیمیای زد حالا باید دولت جدید عراق را مقصر بدانیم هر کس پاسخگویی عملکرد خودش هست تا زمانی که در قید حیات هست کندی 75سال پیش کشته شد
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
فقط بگویم ترامپ مو طلایی نابود میشی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین