کد خبر: ۴۷۶۹۷۳
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

در دیدار ضرغامی با حسین کروبی چه گذشت؟

حسین کروبی گفت: حس کردم ایشان تمایل دارند برای حل مسئله حصر کاری بکنند و با ادامه حصر مخالف بودند، اما عمده نگرانی ایشان به اتفاقات بعد از حصر بازمی‌گشت که من مفصل صحبت کردم که نگرانی‌ای وجود ندارد و اتفاق خاصی بعد از حصر رخ نخواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز :
بدنبال دیدار حسین کروبی با عزت الله ضرغامی،روزنامه شرق با این دو چهره مصاحبه کرده است.

ابتدا مصاحبه با ضرغامی را می خوانید:

انتشار عكس شما با حسين كروبي،‌ به همراه توضيح كوتاهي در كانال تلگرامي‌تان جالب و در عين حال كمي عجيب بود. امكان دارد خودتان دراين‌باره بيشتر توضيح بدهيد؟
من با حسين كروبي رابطه‌اي دوستانه و صميمي دارم. دلايلش هم متعدد است. يك دليل آن برمي‌گردد به دوره رياست آقاي كروبي بر مجلس ششم. من آن زمان معاون پارلماني صداوسيما بودم و با آقاي كروبي رابطه خيلي خوبي داشتم. معتقدم هيچ رئيس مجلسي به اندازه آقاي كروبي نسبت به صداوسيما نگاه مثبت و حمايتي نداشته است.

مجلس ششم در زمان رياست دكتر لاريجاني بر صداوسيما به دلايل خاصي كه عمده ‌آن هم سياسي بود، نسبت به رسانه ملي خيلي موضع منفي داشت. بحث تحقيق‌وتفحص از صداوسيما هم در همان دوره انجام شد. با وجود اينكه در آن زمان چنين فضايي بر مجلس ششم حاكم بود اما خود آقاي كروبي نگاه مثبتي داشت و هرجا حس مي‌كرد فضا از مسير حق و انصاف خارج مي‌شود، شخصا ورود و حمايت مي‌كرد. من اين را هيچ وقت فراموش نمي‌كنم.

خود آقاي كروبي معتقد بود بايد موضع مستقلش را در برابر نگاه‌هاي تندي كه در مجلس وجود داشت، حفظ كند. شايد دو، سه بار با من در اين خصوص صحبت كرده بود كه با وجود آن نگاه تندي كه به صداسيما هست اما نمي‌خواست در آن زمين بازي كند و مي‌خواست موضع مستقل خودش را حفظ كند. ايشان از من خواسته بود اگر مورد مهم و خاصي هست، من مستقيم به ايشان بگويم يا از طريق حسين كه مورد اعتماد بود به ايشان منتقل كنم. به علت اينكه دفتر حوزه رياست تركيبي از افراد مختلف بود، شايد شائبه آن وجود داشته كه در پيغام‌ها يا اخبار مهمي كه مي‌خواستم برسانم، دخالتي صورت گيرد يا شايد نگراني داشتند آن‌طور كه ايشان مي‌خواهد، مطلب را دريافت يا پيگيري نكنند براي همين حسين كروبي را معرفي كردند كه از طريق ايشان اخبار منتقل شود.

‌در ديدار با حسين كروبي درباره چه چيزهايي صحبت كرديد؟
گفت‌وگو و بحث‌هاي مختلف؛ از فرهنگی- اجتماعي تا سياسي و قاعدتا حوادث ٨٨. من نگاه خودم را يك دور ديگر راجع به آن حوادث طرح كردم و با هم مرور كرديم. من معتقدم بين آقاي كروبي و ديگران بايد تفاوتي قائل شويم و اين را جاهاي مختلف هم مطرح كرده‌ام. معتقدم آقاي كروبي در حوادث ٨٨ يك اشتباه مشخص كرد و برخلاف هميشه نتوانست موضع مستقل ولو مخالفش را حفظ كند و عملا در زمين آقاي موسوي بازي كرد.

‌شما حامل هيچ پيام مستقيم يا غيرمستقيمي درباره حصر نبوديد؟
نخير؛ اين ديدار كاملا رفاقتي و شخصي بود و راجع به موضوعات عادي صحبت كرديم و چاي و ميوه خورديم. سعي كرديم رابطه حفظ شود. هيچ پيام خاصي كه حساب‌شده باشد، در كار نبود. حفظ همين روابط و سالم‌نگه‌داشتن برخي روابط دوستانه هميشه مي‌تواند سازنده باشد.

‌در اين چند سال چند بار با حسين كروبي ديدار داشته‌ايد؟
ديدار حضوري مستقيم مثل اين ديدار كه سه ساعت طول كشيد، فرصت نشده بود.

‌شما معتقديد حامل پيام خاصي نبوديد اما آيا اين ديدار سه‌ساعته و انتشار تصويرش حامل هيچ نشانه خاصي هم نيست؟
ملاقات من كاملا جنبه شخصي داشت و هيچ‌گونه پيامي به لحاظ عملكردي و مسئوليتي يا مأموريتي كه نهادهاي قانوني ذي‌ربط دارند، نداشت. كاملا شخصي بود. من معتقدم اصولا حصر يك راه‌حل براي حفظ امنيت كشور بود. امنيتي كه در آن مقطع كاملا مخدوش شده بود و همه مسئولان به اين نتيجه رسيده بودند كه راه‌حلي مشابه حصر مي‌تواند امنيت كشور را حفط كند. حصر مجازات نيست. فكر مي‌كنم مسئولان امنيتي، مسئولان وزارت اطلاعات، دولت و رئيس‌جمهوري كه رئيس شوراي عالي امنيت ملي است و ساير مسئولان دستگاه‌هاي اطلاعاتي متناسب با فلسفه اصلي حصر مي‌توانند عمل دقيق و درستي براي حل آن داشته باشند اما چون يك تصميم تخصصي است و من شخصا كارشناس اين مسئله نيستم، نظر خاصي هم ندارم ولي فكر مي‌كنم قاعدتا اوضاع امنيتي و شرايط متفاوت اگر ايجاب كند، شوراي عالي امنيت ملي مي‌تواند تصميمات متفاوتي درباره نحوه ايجاد يا تغيير اين ممنوعيت و حصر در راستاي حفظ امنيت عمومي مردم بگيرد.

مصاحبه با حسین کروبی

‌روایت شما از دیدار با آقای ضرغامی چیست؟ 
بله همان‌طور که گفتند، ما رابطه‌ای دوستانه از مجلس ششم با هم داشتیم، اما بعد از رخدادهای ٨٨ دیگر ایشان را ندیدم تا اینکه چندوقت قبل تماس گرفتند و ابراز علاقه کردند که ملاقاتی داشته باشیم و من هم یک روز به دفتر ایشان که دفتر رهبری در اختیارشان قرار داده در خیابان پاستور رفتم.

‌یعنی بعد از ٨٨ دیگر همدیگر را ندیده بودید؟ 
نخیر.

‌چه زمانی این ملاقات رخ داد؟ 

نزدیک به ٢٠ روز تا یک‌ماه پیش. دقیقا فردای شبی بود که ایشان با شبکه افق گفت‌وگو داشتند. البته من در جریان مصاحبه ایشان با شبکه افق نبودم. فردا که به دیدار ایشان رفتم، متوجه شدم. صحبت‌ها همان‌طور که ایشان گفتند دوستانه بود و درباره رخدادهای ٨٨ و حصر هم به صورت جدی صحبت شد. 
ایشان مواضع خودشان را داشتند و من هم با توجه به مواضع آقای کروبی، مطالبی را به اطلاع ایشان رساندم. 

دو نکته‌ای که از صحبت‌های ایشان متوجه شدم این بود که برخلاف نظر بعضی از اصولگرایان، محاکمه آقایان کروبی و موسوی را به صلاح نظام نمی‌دانستند و معتقد بودند با محاکمه چیزی عاید نظام نخواهد شد. 

دوم اینکه حس کردم ایشان تمایل دارند برای حل مسئله حصر کاری بکنند و با ادامه حصر مخالف بودند، اما عمده نگرانی ایشان به اتفاقات بعد از حصر بازمی‌گشت که من مفصل صحبت کردم که نگرانی‌ای وجود ندارد و اتفاق خاصی بعد از حصر رخ نخواهد داد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین