کد خبر: ۴۷۷۰۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

هشدار آلمان دربارۀ برجام

زیگما گابریل گفت هر گونه اقدام واشنگتن به لغو توافق هسته ای، «نشانه ای وحشتناک» برای سایر تلاش هایی خواهد بود که به دنبال کاربرد دیپلماسی جهت توقف برنامه های هسته ای هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
 زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان گفت خارج شدن آمریکا از توافق هسته ای ایران باعث خواهد شد قدرت های دیگر از قبیل کره شمالی تمایلی به مشارکت در مذاکرات بین المللی برای پایان دادن به برنامه های هسته ای خود نداشته باشند.

خبرگزاری رویترز از نیویورک،گابریل که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک صحبت می کرد گفت به نفع قدرت های جهانی است تا توافق هسته ای سال 2015 با ایران را حفظ کنند. وی افزود در هفته های آینده کارهای بیشتری باید صورت بگیرد تا از این نکته اطمینان حاصل شود که این توافق به قوت خود باقی خواهد ماند.

گابریل گفت: «وضع اسف باری است که ببینیم تنها توافق موجود در زمینه جلوگیری از تکثیر سلاح های هسته ای در معرض خطر قرار دارد آن هم در شرایطی که کشورهایی نظیر کره شمالی در حال دستیابی به سلاح های هسته ای هستند و ما بیشتر از پیش به این قبیل فرایندها نیاز داریم.»

آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور در حال بررسی این مسئله است که آیا توافق هسته ای با ایران به نفع منافع واشنگتن است یا نه.

ایران اعلام کرده است انتظار نمی رود واشنگتن از این توافق خارج شود.

آلمان در کنار انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا به مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران کمک کرد. 
وی افزود:«من اعتقاد دارم که از بین رفتن توافق هسته ای به بهبود شرایط متغیر و پرتنش در منطقه و نیز اصلاح رفتار ایران کمکی نخواهد کرد.»

هر گونه اقدام واشنگتن به لغو توافق هسته ای، «نشانه ای وحشتناک» برای سایر تلاش هایی خواهد بود که به دنبال کاربرد دیپلماسی جهت توقف برنامه های هسته ای هستند.

وزیر خارجه آلمان افزود:«زیرا دیگر هیچکس اعتقاد ندارد که مذاکرات بین المللی ارزشی دارد و فرض بر این خواهد بود که چنین توافقی، بعد از مدتی کوتاه لغو خواهد شد.»

وی افزود دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حمایتی را برای این موضع خود دریافت نکرده است.

ترامپ تا پانزده اکتبر زمان دارد تا این مسئله را تایید کند که ایران به توافق هسته ای پایبند است. اگر وی این کار را انجام ندهد، کنگره این کشور 60 روز فرصت دارد درباره اعمال کردن یا نکردن مجدد تحریم هایی که بر اساس توافق هسته ای، لغو شده بود تصمیم گیری کند.

منبع: واحد مرکزی خبر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین