کد خبر: ۴۷۷۰۳۰
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲

تهدید اردوغان به بارزانی: رفراندوم را متوقف نکنید تحریم می شوید

رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر موضع آنکارا درخصوص رفراندوم برنامه‌ریزی شده دولت منطقه‌ای کردستان عراق برای استقلال را بازگو کرده و گفت: این رفراندوم نباید انجام شود.
آفتاب‌‌نیوز :

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با یکی از برنامه‌های شبکه خبری پی بی اس گفت: صریحاً بگویم ما همیشه از تمامیت ارضی عراق دفاع کرده‌ایم. ما هنگامی که هیچ کس این کار را انجام نمی‌داد حمایت خود را از تمامیت ارضی عراق ابراز کردیم. این رفراندوم نباید برگزار شود. آنها به عنوان عرب‌ها، ترکمان‌ها و کردها در کنار یکدیگر در عراق زندگی می‌کنند.

وی افزود: ما به عنوان ترکیه چطور می‌توانیم چنین رفراندومی را بپذیریم آن هم هنگامی که یک مرز ۳۵۰ کیلومتری با عراق داریم؟ به نظر می‌رسد که ایران و دولت فدرال عراق نیز با این رفراندوم مخالف هستند. در نتیجه چطور می‌توانیم تنها به تشخیص خودتان و به عنوان منطقه‌ای در شمال عراق چنین تصمیمی اتخاذ کنیم. ما این تصمیم را قبول نداریم.

اردوغان همچنین در جریان یک سخنرانی در نیویورک با تهدید به اعمال تحریم‌هایی در رابطه با همه‌پرسی‌ استقلال از مسعود بارزانی خواست دست از برگزاری همه‌پرسی بردارد.وی افزود:‌ همه جهان مخالف این همه‌پرسی جز اسرائیل.

آنکارا، بغداد، آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی از تصمیم برای برگزاری رفراندوم استقلال کردستان عراق انتقاد کرد.با این حال مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان عراق برنامه‌های خود را پیش برده و متعهد شده که رفراندوم برنامه‌ریزی شده برای تاریخ ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) را برگزار کند.اردوغان در تاریخ ۱۹ سپتامبر هشدار داده بود که اگر اقلیم کردستان عراق این رفراندوم را پیش ببرد تحریم‌هایی را علیه آن اعمال خواهد کرد.

دیدار امروز اردوغان و ترامپ

این در حالی است که اردوغان امروز (پنجشنبه) با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نیویورک دیدار و درباره روابط دوجانبه مذاکره می‌کنند.دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: اردوغان و ترامپ قرار است ساعت ۱۹ به وقت گرینوویچ در نیویورک با یکدیگر دیدار و بیانیه‌ مشترکی منتشر کنند.

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: هیئت‌های ترکیه‌ای و آمریکایی در بخشی از این نشست به اردوغان و ترامپ ملحق خواهند شد.

انتظار می‌رود که روسای جمهور آمریکا و ترکیه درباره مسائل جهانی و دوجانبه مذاکره کنند که شامل استرداد فتح الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا می‌شود.اردوغان با پوتین هفته آینده درباره سوریه دیدار خواهد کرد

اردوغان طی یک سخنرانی در نیویورک اعلام کرد، پنجشنبه هفته آینده با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره منطقه کاهش تنش در استان ادلب سوریه ملاقات می‌کند.وی افزود: ۲۸ سپتامبر (ششم مهر) با پوتین دیدار می‌کنم.


منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین