کد خبر: ۴۷۷۰۳۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی:

روسیه در کشورهای حوزه نفوذ خود به تجار ایرانی کمک کند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی عنوان کرد: هنوز بازرگانان اصلی ما ورودی به کشور روسیه نداشته اند. انتظار ما این است که روسیه در کشورهایی که نفوذ دارد، به ما کمک کند. ما در حوزه امنیتی به روسیه کمک کرده ایم و انتظار این است که این کشور نیز به ما کمک کند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدحسین روشنک امروز 30 شهریور ماه در سومین میز کشوری همکاری های مشترک جمهوری اسلامی ایران با عنوان نشست مشترک ایران و روسیه در هتل میثاق مشهد، اظهار کرد: طبق آمارها روشن می شود که نه ما هنوز پذیرفته ایم و نه روسیه پذیرفته که طرف تجاری یکدیگر باشیم. هنوز نگاه ما به سمت روسیه به صورت طرف تجاری نیست. نگاه ما نگاه بازرگانی غربی است و ما هنوز به شرق نگاهی نداشته ایم.

وی ادامه داد: هنوز بازرگانان اصلی ما ورودی به این کشور نداشته اند. انتظار ما این است که روسیه در کشورهایی که نفوذ دارد، به ما کمک کند. ما در حوزه امنیتی به روسیه کمک کرده ایم و انتظار این است که این کشور نیز به ما کمک کند. ما می خواهیم در حیات خلوت های روسیه حضور داشته باشیم. 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق ایران خاطرنشان کرد: تجارت مانند سرمایه گذاری ساده نیست بلکه دریچه های آن به سختی گشوده می شود. دریچه تجاری یک کشور به کشوری دیگر نیازمند سال ها زمان است تا گشوده شود. متاسفانه دریچه ای که سال ها طول می کشد گشوده شود، با یک تصمیم سیاسی بسته می شود. 

وی با اشاره به اینکه نتیجه این تصمیمات بر بازرگانان تاثیرگذار است، تصریح کرد: ما پذیرفته ایم که باید نگاه خود را به سمت روسیه و شرق بازگردانیم. از روسیه نیز این انتظار وجود دارد؛ چراکه ما می توانیم شرکای سیاسی، امنیتی و اقتصادی قدرتمندی برای هم باشیم. 

ماشین آلات، صنایع غذایی و رب گوجه فرنگی عمده ترین صادرات خراسان رضوی به روسیه

در ادامه امیر فخریان، رئیس تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اظهار کرد: روابط ایران و روسیه بسیار قوی و مستحکم است ولی روابط تجاری ما به خوبی پیش نرفته که علت آن عدم آشنایی ما با کشور روسیه و نبود اطلاعات درست تجار روسیه از ظرفیت های کشور ماست. این موارد باعث شد در سنوات گذشته هیأت هایی را به کشور روسیه اعزام کنیم.

وی ادامه داد: نتیجه اعزام این هیأت ها رشد صادرات و واردات با کشور روسیه بوده است. با این حال سهم صادرات ما به این کشور کمتر از یک درصد است و این جای همکاری بیشتری را می طلبد. قرار است در این میز نشست های مشترکی برگزار شود تا آشنایی های بیشتری با ظرفیت های دو کشور ایجاد شود.

امیرفخرایی خاطرنشان کرد: صادرات استان ما به روسیه ماشین آلات، صنایع غذایی و رب گوجه فرنگی بوده در حالی که ظرفیت بیشتری برای این صادرات وجود دارد. در حال حاضر میزان صادرات استان ما به این کشور 0.6 درصد از صادرات کل کشور بوده است؛ این در صورتی است که محصولاتی مانند پسته، شیرخشک و... نیز در استان با کیفیت بالایی تولید می شود.


به گزارش ایسنا، رئیس تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به واردات از کشور روسیه، تصریح کرد: قطعات و لوازم یدکی خودرو می تواند سهم بزرگی از بازار وارداتی روسیه به ما را اختصاص دهد. همچنین می توان در حوزه زعفران برای صادرات به این کشور تمرکز کرد. با این حال این محصول به دلیل عدم فرهنگ مصرف در این کشور، صادراتی نداشته است که باید در این زمینه نیز برنامه ریزی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین