کد خبر: ۴۷۷۰۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
روایت خبرنگار المانیتور از سفر به مناطق سنی نشین در ایران

هیچ آیین سنتی ممنوع نیست از آواز تا رقصیدن/مقام های دولتی و مردم به ایین ها و سنن سنی ها احترام می گذارند

و گفت که هر بار عروسی یا جشنی برگزار می شود او به بوکان باز می گردد. انان به سنت های ما احترام می گذارند همان طور که می بینید هیچ چیزی در اینجا ممنوع نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-خبرنگار «المانیتور» به شهرهای شمال غربی ایران از جمله بوکان، مهاباد و سقز سفر کرده است او می گوید اگر هم مشکلاتی در این شهرهای سنی نشین ایران وجود دارد مربوط به مسائل سیاسی است و ریشه مذهبی و دینی ندارد. 

به گزارش آفتاب نیوز، «علی هاشم» خبرنگار المانیتور که به ایران سفر کرده می نویسد:«چگونه سنی های ایران توانسته اند به زندگی خود تحت حکومتی مذهبی و شیعه ادامه دهند؟ این یک پرسش مشترک در میان افرادی است که مسائل ایران را رصد می کنند. مشکلاتی برای سنی ها در ایران وجود دارند. 

عدم اجازه ساخت مساجد در شهرهای بزرگ و یا انجام مراسم مذهبی شان در کلان شهرها. 

سنی های ایران شامل طیف وسیعی از اقلیت های قومیتی از عرب ها تا کردها و ترکمن ها هستند. در ماه آگوست من از شهرهای سنی کرد در شمال غربی ایران بازدید کردم. به مراسم عروسی ای در بوکان رفتم و سپس به محله های مهاباد و سقز سفر کردم تا ببینم که کردهای سنی ایران چگونه زندگی می کنند. این اولین باری بود که در این منطقه بودم و از استان های بزرگ کردستان و اذربایجان غربی دیدار می کردم. مسیر بوکان کوهستانی بود. احساس می کردید که اسرار کشور پشت این کوه ها پنهان است. وارد بوکان شدیم و در مراسم عروسی شرکت کردیم. اواز خواندن، رقصیدن و اماده شدن برای ورود داماد را دیدیم. مردان با لباس سنتی کردی ایستاده بودند. 

زنان نیز لباس های رنگی پوشیده بودند. خیابان تبدیل به مراسم مهمانی بزرگی شده بود و موسیقی سنتی نواخته می شد. لقمان دانشجوی جوان از بوکان که در تهران زندگی می کند به المانیتور می گوید که مقام ها دولتی و محلی به برگزاری چنین مراسمی احترام می گذراند. او گفت که هر بار عروسی یا جشنی برگزار می شود او به بوکان باز می گردد. انان به سنت های ما احترام می گذارند همان طور که می بینید هیچ چیزی در اینجا ممنوع نیست. روز بعد عروسی در سالن بسیار بزرگی در شهر مراسمی برگزار خواهد شد. آنجا جشن ظاهرا مدرن تری خواهد بود که متفاوت از جشنی است که امروز دیدید. 

خبرنگار المانیتور می نویسد:«ساعت ۲ صبح عروسی پایان یافت و به سوی تنها هتل شهر حرکت کردیم. به طرز شگفت اوری خیابان ها در آن ساعت روشن بودند و فضای زنده ای وجود داشت. 

رستوران ها باز بودند و کبابی ها کباب درست می کردند. در این ساعت در تهران مغازه ها و فروشگاه های رفاهی تعطیل می شوند. روز بعد به سقز رفتیم. جالب توجه است که خیابان ها با نام چهره های برجسته مسلمان سنتی مانند خلیفه اول و دوم ابوبکر و عمر نامگذاری شده اند. در سقز هم چنین دو مسجد در آن شهر به نام خلفای راشدین نامگذاری شده اند. از سقز به مهاباد رفتیم. این شهر پایتخت جمهوری کوتاه مدت کردی موسوم به جمهوری مهاباد بود که در ژانویه سال ۱۹۴۶ تاسیس شد و در دسامبر همان سال منحل شد. زمانی که وارد شهر شدیم به مسجد قرمز مشهور آن شهر که در قرن هفدهم در دوران صفوی ساخته شده بود هدایت شدیم. در آنجا با شیخ یحیی اسماعیلی دیدار کردیم که امام جماعت بود. 

او گفت که این مسجد در دوران شاه صفی ساخته شده است. او در این کسجد مسجد کلاس درس مذهبی بری اموزش شریعت نیز برگزار می کرد. او گفت:«ما در کنار برادران شیعه خود زندگی می کنیم. انچه که می خواهیم مراقبت بیش تر از سوی دولت برای نگهداری بناهای این چنینی است. ما می خوایم به تدریس مذهبی در این مساجد ادامه دهیم». 

علی هاشم در ادامه شاره می کند که ۲۰ نماینده سنی در مجلس ایران حضور دارند. سه تن از اعضای سنی نیز عضو مجلس خبرگان هستند. با این حال، تاکنون هیچ مقام سنی ای به مقام وزارت نرسیده است اگرچه یک دیپلمات سنی به عنوان سفیر در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی منصوب شد در اینجا نکته اصلی این موضوع است: مشکل اصلی برای اهل سنت ایران مشکل سیاسی است نه مذهبی. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
0
0
این خبرنگاره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
1
0
کی تو محرم میرقصه؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
1
0
هیچ چیز ممنوع نیست تا وقتی که نریزن همه رو بگیرن. حتی عروس و داماد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
0
خندیدیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین