کد خبر: ۴۷۷۲۸۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
نظر موافق و مخالف رسانه های امریکایی درباره لغو برجام

بالتیمور سان: ترامپ نمی تواند از برجام کناره گیری کند/ ایریش تایمز: ترامپ وارد قمار هسته ای خطرناکی با ایران شده است

رسانه و نشریات امریکایی با انتشار گزارش ها و سرمقاله هایی به ترامپ رییس جمهوری امریکا توصیه می کنند که یا در برجام حضور داشته باشد یا آن که آن را ترک کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-شبکه خبری «فاکس نیوز» با انتشار یادداشتی به قلم «جیم هنسن» رییس گروه مطالعاتی امنیت که در نیروهای ویژه ارتش امریکا نیز فعالیت داشته است به ترامپ توصیه می کند که در گزارش سه ماهه به کنگره تایید نکند که ایران به برجام پایبند بوده است و راهکارهایی را پیش پای ترامپ در این باره قرار می دهد. 

به گزارش آفتاب نیوز، او می نویسد:«رییس جمهوری امریکا برجام را رد کرده و معتقد است که تهران در منطقه عامل بی ثباتی است. ترامپ تحریم های لغو شده علیه ایران را تمدید کرد اما این بدان معنا نیست که او لزوما در گزارش ماه اینده خود تایید خواهد کرد که ایران پایبند به برجام بوده است. او نمی خواهد تایید کند چرا که نمی خواهد کاری را انجام دهد که به معنای دروغ گفتن به کنگره باشد. 

ترامپ دوبار در گزارش ۹۰ روزه خود تایید کرده که ایران به مفاد برجام پایبند بوده است او خود نیز از این کار ناراضی بوده است. اما برای بار سوم او این کار را تکرار نخواهد کرد. مدارک کافی وجود دارند که نشان می دهند ایران به برجام پایبند نبوده است. مشکل پیش روی این بوده است که ارزیابی جوامع اطلاعاتی امریکا در گذشته نشان داده اند که ایران از نظر فنی به برجام پایبند بوده است و شواهدی مبنی بر نقض مادی برجام از سوی ایران وجود ندارند. 

اما واقعیت آن است که اوباما در توافق خود به بازرسان اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی مخفیانه ایران را داده است. هم چنین،‌ واقعیت آن است که ایران قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ممنوعیت ازمایش موشک های بالستیک و صادرات تسلیحات به حزب الله و سایر گروه های تروریستی را نقض کرده است. این تخطی ای است که حتی سامانتا پاور سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در دوره اوباما نیز نتوانسته آن را رد کند. 

حذف موضوع موشکی از توافق هسته ای با ایران سبب شد تا ایران با فرار از مسائل حساس بگوید که از نظر فنی در برجام باقی مانده است. ترامپ می تواند از این موضوع استفاده کرده و بگوید که منطبق با برجام عمل نکرده است». 

فاکس نیوز در ادامه می نویسد:«ترامپ حق دارد و حتی این وظیفه را دارد که به کنگره اعلام کند که ازمایش های موشکی ایران با شرکت های هواپیمایی تجاری مرتبط هستند. این امر گزینه های متعددی برای اعمال تحریم مجدد علیه برنامه هسته ای ایران را در اختیار امریکا قرار می دهد». 

فاکس نیوز می نویسد:«توافق هسته ای با ایران یکی از بدترین توفاق ها در تاریخ امریکا بوده است. 

ما همه چیزرا از دست دادیم و هیچ چیزی بدست نیاوردیم. ایران با اقدامات خود متاسفانه در عراق، سوریه و یمن نفوذ خود را افزایش داده است و همکاری های هسته ای و موشکی با کره شمالی انجام می دهد. ترامپ در اولین گام برای جایگزینی این توافق با اقداماتی که همه ما را امن تر خواهند کرد باید به وظیفه خود عمل کند. امریکا باید تمام عناصر تهدید معتبر نظامی را علیه ایران در دستور کار قرار دهد. ما هم چنین باید به مردم ایران بگوییم که خواستار روی کار آمدن حکومتی در آن کشور هستیم که هم به نفع ما هم ملت ایران باشد. تحت فشار گذاشتن ایران و راضی کردن آن کشور به انجام خواسته های مان یا اقدام نظامی تنها گزنیه هایی هستند که می توانند تمام برنامه های هسته ای ایران را متوقف کنند. انتظار می رود که ترامپ در این زمینه گام بردارد». 

روزنامه «بالتیمور سان» در سرمقاله خود اما در رویکردی متفاوت معتقد است که ترامپ نمی تواند توافق هسته ای را لغو کند. این روزنامه می نویسد:«هرگز هشدارهای ایران را دست کم نگیرید. 

توافق هسته ای با ایران تنها گزینه ما برای جلویگری از تبدیل شدن ایران به یک دولت سرکش مشابه کره شمالی بوده است. در شرایطی که شاهد تنش در روابط امریکا و کره شمالی هستیم لازم است که بدانیم نباید برجام با ایران لغو شود. براساس توافق هسته ای ترامپ باید هر سه ماه یکبار به کنگره گزارش ارائه دهد و پایبندی ایران به برجام را تایید کند. تاکنون ترامپ دو بار این کار را انجام داده است. اما در هفته های اخیر او نشان داده که گویا قصد تایید پایبندی ایران به برجام برای سومین بار را ندارد.

 این کار کنگره را مجبور به تحریم های شدیدی اقتصادی علیه ایران برای بار دیگر خواهد کرد. این موضوع می تواند ایران را در مسابقه غنی سازی اورانیوم برای ساخت یک بمب قرر دهد. این آن چیزی که ما نمی خواهیم اتفاق بیفتد. تا زمانی که تهران به برجام پایبند است ما باید به آن پایبند باشیم. رییس جمهوری امریکا نگران زمان پس از تاریخ ذکر شده در برجام درباره محدودیت های برنامه هسته ای ایران است. او نگران رفتار ایران در منطقه و توسعه برنامه موشکی تهران است. 

هیچ دلیلی وجود ندارد که ترامپ نتواند به طور جداگانه درباره نگرانی هایش با ایران مذاکره کند. علاوه بر این لغو برجام این سیگنال را به جهان می دهد که نمی توان به امریکا اعتماد کرد و واشنگتن و به تعهداتش پایبند نیست. این نشانه ای وحشتناک است». 

این روزنامه می نویسد:«هرگز قرار نیست و نبوده که برجام تمام اختلافات میان امریکا و ایران را حل کند. توافق هسته ای تنها اولین گام برای بهبود روابط دو کشور بود تا سبب همکاری فیمابین در حوزه های دیگر شود. ترامپ اما این توافق را شرم آور می خواند. اقدامات او وضعیت را بدتر خواهد کرد». 

روزنامه «ایریش تایمز» نیز در سرمقاله خود اشاره می کند که ترامپ وارد قمار خطرناکی با ایران بر سر برنامه هسته ای آن کشور شده است. این روزنامه می نویسد:«رییس جمهوری امریکا چشم اندازی را پیش رو قرار می دهد که قطعا شکست خورده خواهد بود. چشم انداز ترسیم شده توسط ترامپ عقب نشینی امریکا از نظم بین المللی پس از جنگ جهانی است. سخنرانی اخیر ترامپ باعث ایجاد ترس در دل بسیاری از متحدان امریکا شده است. ترامپ به جای انعطاف پذیری صدایی تندخویانه را ارائه می دهد. او به رهبران جهان گفت که تا پای نابودی کره شمالی هم پیش می رود. تاکنون اقدامات امریکا علیه کره شمالی در سطح تحریم آن رژیم بوده است. در زمینه توافق هسته ای نیز کشورهای اروپایی با همکاری سبب شدند تا محدودیت بر برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحرم های ضد ایرانی حاصل شوند و ایران مجددا به سیستم اقتصادی جهانی متصل شود. 

این دستاورد برجام بود. اما ترامپ این توافق را شرم اور خواند و علیه حکومت ایران صحبت کرد. او با این پیام علیه ایران و کره شمالی آیا یک گزنیه عقلانی را پیش رو قرار می دهد؟ ایران و کره شمالی باید چه انگیزه ای برای مذاکره دوباره داشته باشند»؟‌

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین