کد خبر: ۴۷۷۵۴۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶

مقام ارشد آلمانی: استقلال کردستان به سقوط کامل عراق می‌انجامد

مسئول سیاست خارجی حزب دموکرات‌ مسیحی آلمان حمایت نظامی این کشور از کردهای شمال عراق را خطرناک خواند و با اشاره به همه‌پرسی پیش روی کردها گفت، یک کردستان مستقل فروپاشی کامل عراق را در پی خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، رودریش کیز‌ه‌وتر، مسئول سیاست خارجی حزب دموکرات‌ مسیحی آلمان در گفت‌وگو با اشتوتگارتر سایتونگ گفت، فشار بین‌المللی بر اثر تلاش ‌کردهای شمال عراق برای استقلال چنان زیاد می‌شود که کمک دائم آلمان به دولت اقلیم کردستان به خطر خواهد افتاد و به‌ویژه همکاری‌های نظامی تأثیر خواهد پذیرفت.

آلمان از سه سال پیش از پیشمرگه‌های کرد در جنگ علیه داعش با ارسال سلاح و تجهیزات و ارائه آموزش پشتیبانی می‌کند.

کیزه‌وتر با اشاره به شکاف‌های عمیق کردهای شمال عراق گفت، کشور مستقل کردستان در شمال این کشور دوام نخواهد یافت.

به عقیده او، کردستانی مستقل سقوط کامل عراق را به دنبال خواهد داشت و به جنگ‌های منطقه‌ای دامن خواهد زد و این به مصلحت جامعه بین‌المللی نخواهد بود.

در همین حال ترکیه، باز هم از رهبری کردهای شمال عراق خواست، همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان را لغو کند؛ وگرنه با پیامدهای وخیمی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت ملی ترکیه این همه‌پرسی را غیر قانونی و غیر قابل قبول خواند. ترکیه تهدید کرد، در صورتی که این همه‌پرسی اتفاق بیافتد آنکارا بر پایه موافقت‌های دوجانبه‌ و بین‌المللی حق خود برای همه گزینه‌ها را محفوظ می‌داند.

ترکیه اعلام کرد، حاضر است میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان واسطه‌ شود. شورای امنیت ملی ترکیه در آنکارا در جلسه‌ای به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور این مسأله را به بحث گذاشت.

اردوغان در روزهای گذشته تهدید کرده بود که در صورت برگزاری این همه‌پرسی این منطقه را تحریم خواهد کرد. شورای امنیت ملی ترکیه استقلال کردستان عراق را تهدیدی برای امنیت ترکیه، صلح و ثبات منطقه می‌داند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین