کد خبر: ۴۷۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۸

ایران و اسرائیل در اجلاس سیکا

آفتاب‌‌نیوز : در این جلسه سران كشورهاي عضو كنفرانس تعامل و ايجاد اعتماد در قاره آسيا (سيكا) در آلماتي پايتخت سابق قزاقستان ، علاوه بر بررسی راههای تامين امنيت وثبات در قاره آسيا، مبارزه با تروريسم و همكاريهاي كشورهاي عضو بین نمایندگان طرفین بررسی شد. این در حالی است که ولادیمیر پویتن و هوجین تائو، روسای جمهوری روسیه و چین از سایر کشورها درخواست کردند تا براي ريشه‌‏كني ايدز، تروريسم و آنفولانزاي پرندگان نیزبا هم همكاري كنند. 

از آنجایی که دوره پنج ساله دبیر کلی کوفی عنان دبیر کل فعلی سازمان ملل متحد روز یازدهم دی ماه 1385 به پایان می رسد موضوع بررسی جانشین وی نیز از دیگر مواردی بود که در  اجلاس ،کشورهای عضو به بررسی آن پرداختند و از دبیر کلی یک آسیایی بر سازمان ملل متحد حمایت کردند. در میان افراد متعددی که از آسیا نامزد دبیرکلی سازمان ملل شده اند، افرادی چون پان کی مون وزیر امور خارجه کره جنوبی ، سوراکیارت ساتیراتای معاون نخست وزیر، و جایانتا دانابالا مشاور رئیس جمهوری تایلند به چشم می خورند.

نظريه تشكيل "سيكا" (کنفرانس تعامل و تدابیر اعتماد سازی) اولین بار توسط "نور سلطان نظربایف" رئیس جمهور قزاقستان در چهل و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1371 (1992) در نشست مجمع کل سازمان ملل مطرح شد و اولین اجلاس سران كشورهاي عضو "سيكا" تابستان سال 1381 (2002) ‪ در آلماتي پايتخت سابق قزاقستان برگزار شد كه در آن پيمان آلماتي به امضا رسيد و قرار شد تقويت همكاريها براي تامين صلح و ثبات در قاره آسيا هدف عمده "سيكا" باشد.

هم اكنون ‪ ۱۸كشور شامل ،جمهوري آذربايجان، ازبكستان، افغانستان، ايران، كره جنوبي ، پاكستان ، اسرائیل ، تاجيكستان ، تايلند، تركيه، چين ، روسيه ، فلسطين ، قرقيزستان ، قزاقستان، مصر، مغولستان و هند عضو این اجلاس هستند و همچنين كشورهاي اندونزي ، ژاپن ، مالزي ، ويتنام، آمريكا و اوكراين و سازمان ملل متحد، سازمان امنيت و همكاريهاي اروپا و جامعه عرب عضو ناظر "سيكا" مي‌باشند. هدف ازتشكيل اين كنفرانس ايجاد سازماني مشابه سازمان امنيت و همكاريهاي اروپا در قاره آسيا است. در پايان اين نشست ، سران كشورها و شركت‌كنندگان بيانيه مشتركي صادر كردند. دراين بيانيه كشورهاي عضو در مورد وضع جهان و قاره آسيا برديدگاه مشترك خود تصريح كرده اند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین