کد خبر: ۴۷۸۱۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

کارکرد کیسه صفرا چیست؟

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران گفت: کیسه صفرا معمولاً با ذخیره‌سازی ٥ درصد صفرای تولید شده در کبد و ترشح آن به داخل روده کوچک در روند گوارش کمک می‌کند و حذف کیسه صفرا هیچ خللی در این روند ایجاد نمی‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : «غلامرضا زمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کیسه صفرا معمولاً با ذخیره‌سازی ٥ درصد صفرای تولید شده در کبد و ترشح آن به داخل روده کوچک در روند گوارش کمک می‌کند و حذف کیسه صفرا هیچ خللی در این روند ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: صفرا یک مایع تولید شده توسط کبد است که به‌صورت ١٠٠ درصد از کبد ترشح می‌شود و ٩٥ درصد مستقیماً وارد روده شده و تنها ٥ درصد به کیسه صفرا وارد می‌شود و معمولاً محلول صفرا، حاوی چند ماده از جمله کلسترول، بیلی‌روبین و نمک‌های صفراوی است.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران افزود: سنگ‌های صفرا می‌توانند در سایزهای متفاوت از دانه‌های شن و ماسه کوچک گرفته تا به بزرگی یک پرتقال باشند.

زمانی گفت: سنگ صفرا قطعه‌ای از مواد جامد است که در کیسه صفرا تشکیل می‌شود و معمولاً دو نوع  دارند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که سنگ‌های کلسترولی، سنگ‌های بیلی‌روبینی از انواع سنگ صفرا است، تصریح کرد: سنگ‌های کلسترولی معمولاً زرد و سبز رنگ هستند و حدود 80 درصد سنگ‌های صفراوی را تشکیل می‌دهند.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران ادامه داد: سنگ‌های بیلی‌روبینی نیز کوچک‌تر و تیره‌تر و از جنس بقایای سلول خون هستند.

وی اظهار کرد: عوامل متعددی از جمله  ژنتیک، وزن بدن(چاقی)، کاهش حرکت یا تنبلی کیسه صفرا، رژیم غذایی، سن بالای٤٠ سال، افراد با پوست سفید، دیابت، سیروز کبدی، حاملگی و یا مصرف هورمون استروژن و پروژسترون در ایجاد سنگ کیسه صفرا دخیل هستند.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران در خصوص نشانه‌های سنگ صفراوی، گفت: سنگ صفرا گاهی علامتی ندارد و به سنگ‌های خاموش معروف هستند ولی در موارد حاد علائمی  ظاهر می‌شود که ممکن است شامل درد در پشت، سمت راست شکن و بالا یا در وسط آن، درد در شانه راست، درد در پشت بین تیغه شانه، درد ناگهانی و به سرعت در حال تشدید در وسط قفسه سینه که ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد است.

زمانی افزود: زردی پوست، درد شکمی شدید، چشم یا ادرار، تب بالا یا لرز از جمله نشانه‌ها و عوارض جدی سنگ کیسه صفرا است که با مشاهده این علائم به دنبال مراقبت‌های بیمارستانی و یا پزشک بود.

وی تصریح کرد: سنگ صفرا با آزمایش خون از نظر وجود یرقان، سونوگرافی، اسکن، کوله سنتی گرافی یا اسکن کبد، ام ار سی پی، ERCP تشخیص داده می‌شود.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران ادامه داد: روش باز، کوله سیستکتومی لاپاروسکوپی از جمله روش‌های درمان کیسه صفرا است.

زمانی تصریح کرد: در روش باز سنگ‌های صفراوی معمولا با عمل جراحی باز شکم برای خارج کردن کیسه صفرا درمان می‌شود که جراحی کوله سیستکتومی باز نامیده می‌شود.

وی ادامه داد: روش جدید، به نام کوله سیستکتومی لاپاروسکوپی که تهاجم کمتری داشته و دارای عوارض کمتری است و امروزه روش استاندارد طلایی در درمان کیسه صفرا بشمار می‌آید و این روش با حذف کیسه صفرا به پایان می‌رسد و بعد از جراحی، بیمار یک شب را در بیمارستان می‌گذراند.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران افزود: اگر بیمار یک وضعیت پزشکی دارد که پزشک  احساس می‌کند  نباید عمل جراحی سنگ صفرا انجام شود (مثلا یک مشکل  قلبی شدید وجود دارد) بیمار تحت نظر قرار گرفته و با آنتی‌بیوتیک فقط حمله حاد کیسه صفرا دفع می‌شود.

زمانی اظهارکرد: عوارض مهم سنگ‌های صفراوی شامل التهاب کیسه صفرا، انسداد مجرای صفراوی مشترک، انسداد مجرای لوزالمعده، سرطان کیسه صفرا است.

وی با اشاره به این‌که می‌توان خطر را با استراتژی شیوه زندگی صحیح کاهش داد، تصریح کرد: مصرف یک رژیم غذایی متعادل و کم‌چرب با میوه و آب فراوان در هر روز برای حفظ آب کافی در بدن و رفع چاقی و اضافه وزن، روش ساده‌ای برای جلوگیری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین