کد خبر: ۴۷۸۲۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸

درآمد فروش هروئین در افغانستان چقدر است؟

نماینده موقت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران گفت: درآمد فروش هروئین در افغانستان ۲۸ میلیارد دلار در سال است.
آفتاب‌‌نیوز : نشست تخصصی «توسعه پایدار و اشتغالزایی در مناطق در معرض خطر» با حضور نمایندگان کشورهای افغانستان، ایران، مسئولانی از دفتر مقابله با جرم سازمان ملل متحد، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران و دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی صبح امروز در هتل همای تهران برگزار شد.

به گزارش تسنیم، شهیندخت مولاوردی؛ دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در این نشست با اشاره به اهمیت توجه به مبحث توسعه پایدار اظهار کرد: در بحث توسعه پایدار، به پایداری توسعه از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی می‌پردازیم، این سه جنبه باید با هم پیش بروند تا به توسعه پایدار برسیم.

وی افزود: توسعه پایدار روستایی نیز یک فرآیند است که حق انتخاب، مشارکت مردم و گسترش و رفاه و خوشبختی مردم را افزایش می‌دهد، توسعه پایدار روستایی تمامی مردم، جوانان، زنان و کشاورزان را دربر می‌گیرد.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: هر برنامه توسعه‌ای برای بهره بردن مردم است و در توسعه با مردم و برای مردم حرکت می‌کند.

مولاوردی با اشاره به برنامه ویژه دولت دوازدهم در بحث اشتغالزایی تصریح کرد: دولت دوازدهم برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به خصوص برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برنامه ویژه‌ای دارد، در برنامه دولت دوازدهم تقویت و توسعه ظرفیت گردشگری و توجه به بخش محیط زیست به صورت ویژه اختصاص پیدا کرده است و حمایت از گردشگری محیط زیست با رعایت‌ استاندارهای محیط زیست مدنظر قرار گرفته است.

وی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های زیادی بابت قاچاق مواد مخدر پرداخت کرده است.

در ادامه این نشست، دوروتا برژسکی؛ رئیس بخش حقوقی سفارت آلمان در تهران با بیان اینکه بحث قاچاق هروئین تبدیل به معضل جدی در منطقه شده است، خاطرنشان کرد: قاچاق هروئین بخش مهمی از GCP افغانستان را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: مواد مخدر تاثیرات منفی در طول مسیر قاچاق، ترانزیت و کشورهای مقصد می‌گذارد اما این امر تجارتی سودآور است که جرائم را تحت تاثیر قرار داده است، جرائم سازمان یافته و مرتبط با مواد مخدر مسائل خود را دارد به طوری که نیازمند اقدامات انسانی و جامع برای رفع آن هستیم لذا باید موضوعات کلیدی را مدنظر قرار دهیم که مسائل آموزش، زنان، انعطاف و خانواده از جمله این موضوعات است.

در ادامه نشست الکساندر اشمیت؛ نماینده موقت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه در این نشست‌ها باید پیشنهادات قابل اجرایی وجود داشته باشد، اظهار کرد: کشت تریاک در افغانستان در سال 2016 در مقایسه با سال 2015، 10 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این مشکل بزرگ هم برای افغانستان و هم برای کشورهای مجاورت که برای رشد پایدار باید این مسائل از بین برود.

اشمیت خاطرنشان کرد: رشد تریاک در 8 ولایت افغانستان به‌صورت عمده اجرا می‌شود در حالی که 50 درصد رشد تریاک در ولایت نیمروز است همچنین پولی که از مواد مخدر به دست می‌آید سرسام‌آور است و درآمد فروش هروئین در افغانستان 28 میلیارد دلار در سال است.

نماینده موقت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران متذکر شد: سازمان ملل در سال 2016 اعلام کرد مسائل مواد مخدر، مسائل بسیار مهمی است و باید به آن توجه شود همچنین UNODC علی‌رغم مسائل امنیتی در حال کمک به افغانستان و ایران است و کارهایی که برای مقابله با مواد مخدر انجام می‌شود باید فرامرزی باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین