کد خبر: ۴۷۸۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲

اگر آلرژی دارید از این چیزها اجتناب کنید

در آغاز فصل پاییز برای اینکه واکنش‌های آلرژی فصلی‌تان را تحت کنترل خود بگیرید، باید عوامل اصلی برانگیزاننده‌ی این علا‌ئم را خوب بشناسید.
آفتاب‌‌نیوز :
چه کسی دوست دارد وقتی آلرژی‌اش بروز می‌کند، با آبریزی بینی یا خارش چشم‌ها دست و پنجه نرم کند؟ با هر کسی که به نوعی با آلرژی درگیر است صحبت کنید، حتما به شما خواهد گفت که این علائم اصلا خوشایند نیستند.

هدف شما این است که تا جایی که امکان دارد، واکنش‌های آلرژیک خود را به حداقل برسانید، اما ممکن است نسبت به عادت‌های مضر روزانه‌ی خود یا چیزهایی در اطراف‌تان که علائم آلرژیک‌تان را بدتر می‌کنند آگاهی نداشته باشید. در آغاز فصل پاییز برای اینکه واکنش‌های آلرژی فصلی‌تان را تحت کنترل خود بگیرید، باید عوامل اصلی برانگیزاننده‌ی این علا‌ئم را خوب بشناسید.
 
 میوه‌هایی که پروتئین‌هایی مشابه گرده‌ها دارند

اگر عطسه می‌کنید و آبریزی بینی دارید، ممکن است با خوردن بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها مشکل داشته باشید، که به آن سندرم آلرژی دهانی (OAS) می‌گویند و موسسه‌‌س آسم و آلرژی آمریکا تخمین می‌زند که بیشتر از یک سوم مبتلایان به آسم این سندرم را دارند.
 
پروتئینی که در پوست بعضی از میوه‌ها و سبزی‌های خام مانند سیب، گوجه فرنگی و طالبی پیدا می‌شوند ممکن است دلیلی برای تشدید علائم آلرژیک‌تان باشند، البته هر آلرژی، یک سری از غذاهای محرک خاص خودش را شامل می‌شود. گرده‌ها و پروتئین‌های غذایی خیلی شبیه هم هستند، و برای همین بدن شما فکر می‌کند شما گرده خورده‌اید. در نتیجه با علائمی چون خارش گلو و دهان و سرفه روبرو می‌شوید. پوست کندن میوه‌ها می‌تواند از واکنش‌های آلرژیک‌تان کم کند، حتی پختن میوه‌ هم می‌تواند مفید باشد.
 
فقط مراقب باشید! تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۲ درصد از افراد مبتلا به سندرم آلرژی دهانی علائمی دارند که ممکن است پیشرفت کرده و تبدیل به شوک آنافیلاکتیک شود؛ شوک آنافیلاکتیک یک واکنش آلرژیک شدید و نادر است که اگر درمان فوری صورت نگیرد می‌تواند کشنده باشد.

لنزهای تماسی

وقتی تعداد گرده‌ها زیاد می‌شود و شما همچنان از لنزهای تماسی‌تان استفاده کنید. اگر گرده‌ای در چشم‌تان گرفتار شود و همانجا بماند، با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد. لنزهای تماسی نرم، بیشتر مستعد جذب محرک‌های موجود در هوا، مانند دود یا گرد و غبار هستند، چون نفوذ پذیرترند. لنز نرم، اکسیژن بیشتری به چشم‌های‌تان می‌رساند اما می‌تواند هر چیزی را جذب کند. اگر به استفاده از لنز عادت کرده‌اید و از لنزهای سخت هم خوش‌تان نمی‌آید، باید از لنزهای یکبار مصرف استفاده کنید.

استرس

استرس وضعیت شما را بدتر می‌کند. مطالعه‌ای اخیر، میزان استرس ۱۷۹ نفر که دچار تب یونجه یا آلرژی فصلی بودند طی یک دوره‌ی ۱۴ روزه مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند ۶۴ درصد از افرادی که استرس بیشتری داشتند، علائم آلرژیک‌شان نیز شدیدتر بوده است.
 
خوشبختانه شما می‌توانید با کاهش استرس، اثرگزاری این عامل را به حداقل برسانید. مدیتیشن، استراحت بیشتر و یا انجام فعالیت مورد علاقه‌تان که شما را آرام می‌کند، روش‌های مفیدی هستند. اگر احساس خوبی نداشته باشید و مضطرب باشید، علائم‌تان بدتر خواهند شد.

الکل

الکل و شراب قرمز می‌تواند علائم آلرژی‌تان را تشدید کند. برخی از افراد نسبت به ترکیباتی که به طور طبیعی در الکل و شراب موجودند، حساسیت دارند.
استفاده از داروی نامناسب

داروهای آلرژی بسیار متنوع و زیاد هستند که همه‌ی آنها تضمین می‌کنند که واکنش‌های آلرژیک‌تان را درمان می‌کنند. اما بیشتر آنها در دو گروه خلاصه می‌شوند: آنتی هیستامین‌ها و ضد احتقان‌ها (دکونجستان‌ها). اما شما باید بدانید کدامیک از داروهای روی پیشخوان داروخانه‌ها برای شما بهترین عملکرد را دارند.
 
یک آنتی هیستامین معمولا عطسه، خارش و آبریزی بینی را تسکین می دهد اما یک ضد احتقان، با احتقان و گرفتگی ناشی از التهاب راههای هوایی بینی مبارزه می‌کند. برخی از داروها ممکن است هر دو عامل را داشته باشند اما اگر فقط دچار گرفتگی بینی هستید، احتمالا فقط به داروی ضد احتقان نیاز دارید. اگر علائم ادامه دار یا بدتر شدند حتما به یک متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید.
عطر و شمع
 
 چیزهایی عجیبی که آلرژی فصلی‌تان را بدتر می‌کنند

هر چیزی که رایحه‌ای به آن اضافه شده باشد می‌تواند راههای هوایی بینی و داخل پلک‌ها را تحریک کند. عطر و ادکلن، شمع‌های معطر، دود اسپند و ... چند نمونه از این محرک‌ها هستند. البته اجتناب کامل از از این محرک‌ها غیرممکن است چون ممکن است در محیط‌هایی قرار بگیرید که تحت کنترل کامل شما نباشند، بنابراین بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که دست کم در خانه‌ی خودتان این مواد محرک را حذف کنید و تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض این محرک‌ها در بیرون از خانه اجتناب کنید.

کلر

شنا کردن در استخرهای کلر دار و حتی فقط نشستن در کنار این استخرها می‌تواند به اندازه‌ی شمع و عطر برای‌ آلرژی‌تان بد باشد. کلر، گازی تحریک کننده است که اثری مانند عطر و ادکلن و ... روی شما دارد. اگر بتوانید کلر را استشمام کنید، پس وارد بدن‌تان شده است. استخرهای سرپوشیده از استخرهای روباز هم بدتر هستند زیرا کلر، در محیطی کوچک‌تر پخش می‌شود.

لباس‌های‌تان

آیا ژاکت پشمی‌تان را بعد از هر بار پوشیدن می‌شویید؟ اگر این کار را نمی‌کنید باید بدانید که برای آلرژی‌تان بسیار بد است. لباس‌ها مخصوصا آنهایی که از پارچه‌های ضخیم و ناصافی چون پشم درست شده‌اند، جاذب خاک و گرد و غبار هستند.
 
شما باید این لباس‌ها را بعد از هر بار پوشیدن، شستشو بدهید. بهتر است از لباس‌های نخی یا لباس‌هایی که راحت‌تر تمیز می‌شوند استفاده کنید. همچنین خیلی خوب است که لباس‌ها را در آب گرم بشویید، آزمایش‌ها نشان داده آنهایی که لباس‌های خود را در آب ۱۴۰ درجه شسته بودند، نسبت به آنهایی که لباس‌ها را در آب سرد شستشو داده بودند، آلرژن‌های کمتری روی لباس‌های‌شان داشتند.

صبح حمام کردن

گرد و غبار و گرده‌ها فقط به لباس‌های‌تان نمی‌چسبند، بلکه به پوست و موهای‌تان هم می‌چسبند. این ذرات ریز، درست مانند خاک، روی شما می‌نشینند، اما شما نمی‌توانید آنها را ببینید. دوش گرفتن قبل از رفتن به رختخواب به شما کمک می‌کند آلرژن‌هایی را که در طول روز به خود جذب کرده‌اید از بدن‌تان پاک کنید. اگر شب با این ذرات ریز به رختخواب بروید، دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوید که دیگر دوش گرفتن در صبح، چندان کمکی به شما نخواهد کرد.

هوا

آلرژی شما در روزها خشک و آفتابی و با وزش باد تشدید خواهد شد چون گرد و غبار یا گرده‌های بیشتری در این شرایط در هوا وجود دارد. هوای مرطوب و ابری و بارانی برای مبتلایان به آلرژی بسیار ایده‌آل است چون دشمن آلرژی است: گرد و غبار و ریزگردها در چنین شرایط آب و هوایی، متفرق شده و نشست می‌کنند. باران‌های سنگین می‌توانند تمام گرد و غبارها را از هوا شسته و شرایطی مطلوب، هر چند موقتی، برای شما ایجاد کنند.
 
 چیزهایی عجیبی که آلرژی فصلی‌تان را بدتر می‌کنند

دود دست دوم سیگار

آلرژی را هم به لیست بلند و بالای بیماری‌های ناشی از سیگار کشیدن اضافه کنید. در مطالعه‌ای، تاثیرات دود تنباکو روی مبتلایان به آلرژی بررسی شد و محققان دریافتند میزان آنتی بادی‌ IgE اختصاصی بر علیه آلرژن، در افرادی که در معرض دود دست دوم سیگار قرار گرفته بودند، بسیار بسیار بالا بوده است. دود سیگار هم مانند عطر و ... می‌تواند سیستم تنفسی‌تان را تحریک کند، پس بهترین کار، اجتناب از چنین شرایطی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین