کد خبر: ۴۷۸۳۰۱
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲

انتقاد عراقچی از عملکرد آمریکا برای مدرن سازی تسلیحات هسته ای

معاون وزیر خارجه با انتقاد از عملکرد دولت آمریکا برای مدرن سازی تسلیحات هسته ای که منجر به دور جدید مسابقه سلاح های مدرن هسته ای می شود، گفت: جامعه بین الملل بیش از این، تداوم نقض تعهدات را تحمل نخواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی روز سه شنبه در نشست بزرگداشت روز بین المللی امحای کامل سلاح های هسته ای که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بود، در قرائت بیانیه خود این مطلب را اعلام کرد.

وی در این بیانیه افزود: جهان پای بند نبودن کشورهای هسته‌ای به تعهدات خود را برای امحای سلاح های هسته ای تحمل نخواهد کرد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در حالی که در گذشته برخی اقدامات برای جلوگیری از مسابقه سلاح های هسته ای آغاز شده بود، عملکرد اخیر آمریکا برای تضمین اینکه زرادخانه سلاح های هسته ایش قوی تر از دیگران باشد، دعوتی آشکار به آغاز دور جدیدی از مسابقه سلاح های هسته ای است.

عراقچی تصریح کرد این اقدامات نگران کننده، موجب تشدید وضعیت امنیت بین‌المللی خواهد شد و باید خاتمه یابد.

وی تاکید کرد تصویب معاهده ممنوعیت سلاح های هسته ای در سال جاری در سازمان ملل نشان داد که کشورهای جهان دیگر این روندها را تحمل نخواهند کرد.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه با اشاره به حمایت ایران از اهداف کلی این معاهده، اعلام کرد برخلاف برخی کشورها، ایران معتقد است که این معاهده نه تنها پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) را به مخاطره نمی اندازد، بلکه آن را تقویت خواهد کرد.

عراقچی یادآور شد: آنچه ان پی تی را به مخاطره انداخته است نقض ماده 6 آن توسط کشورهای هسته ای است که به بهانه های مختلف طی حدود 50 سال گذشته ادامه داشته است.

وی با اعلام اینکه هدف اصلی ان پی تی این بوده که هیچ کس نباید سلاح هسته ای داشته باشد، بر لزوم جهان شمولی این پیمان و ضرورت ورود رژیم صهیونیستی به آن برای رهایی از خطر سلاح های هسته ای آن رژیم تاکید کرد.

معاون وزیر خارجه با یادآوری توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران، برجام را نشانه موفقیت تاریخی دیپلماسی و بخش مهمی از نظام عدم اشاعه دانست و اعلام کرد: ایران در دو سال گذشته به تعهدات خود پایبند بوده که هشت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی موید آن است. 

عراقچی با اشاره به حمایت جامعه جهانی از تداوم اجرای برجام، خواستار پایبندی همه کشورهای ذیربط به تعهدات خود بر اساس این توافقنامه شد.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین