کد خبر: ۴۷۹۲۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶

در مراسم تودیع و معارفه استاندار تهران چه گذشت؟

آیین تکریم از خدمات سیدحسین هاشمی استاندار سابق تهران و معارفه محمدحسین مقیمی استاندار جدید تهران با حضور رحمانی‌فضلی وزیر کشور و محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم تکریم از خدمات سیدحسین هاشمی استاندار سابق تهران و معارفه محمدحسین مقیمی، استاندار جدید تهران که در استانداری تهران برگزار شد، گفت: از سال 1371 آقای هاشمی زمانی که هر دو در مجلس شورای اسلامی نماینده بودیم می‌شناسم. از همان موقع ایشان را به عنوان فردی پاکدست و زحتمکش می‌شناسم و این شناخت روز به روز افزایش پیدا کرد و ظرف چهار سالی که ایشان در تصدی استانداری تهران بودند، همین روحیه را از خود نشان دادند.

وی افزود: سیدحسین هاشمی از توان بالایی در اداره شهر تهران به عنوان پایتخت ام‌القرای اسلام، توام با موفقیت داشتند. روحیه وقت‌گذاری و اخلاق حسنه و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در همه حوزه‌ها از ویژگی‌های ایشان بود.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه از این پس از سیدحسین هاشمی در جایگاه قائم مقامی وزیر کشور بهره گرفته خواهد شد، افزود: ایشان در جایگاه قائم مقامی وزیر کشور قرار می‌گیرند تا ایفای نقشی در سطح ملی داشته باشند.

رحمانی‌فضلی در خصوص استاندار جدید تهران نیز گفت: آقای مقیمی هم از تجربه، تدین و پشت کار بسیاری برخوردار هستند و هم برخوردهای کارشناسانه ایشان ظرف سال‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. ایشان در پست‌های استانداری، معاونت سیاسی و قائم‌مقامی وزیر کشور حضور داشتند.

وزیر کشور ادامه داد: بی‌تردید تهران الگوساز است و منشاء صدور جریانات مختلف کل کشور محسوب می‌شود. لذا برای تهران باید به صورت ویژه وقت گذاشت. امیدواریم آقای مقیمی با هماهنگی‌هایی که در سطح استان تهران در حوزه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر شکل گرفته است، بهره کافی را ببرند. باید در تهران با قوت و توفیقات بیشتر کارها را پیش ببریم و شاهد توسعه متوازن در تهران باشیم.

اولویت ما در اقتصاد افزایش مشارکت مردم خواهد بود

رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص توسعه متوازن در استان تهران گفت: در حوزه اقتصادی، اولویت توسعه اقتصاد مقاومتی است. لذا استاندار ما باید با هماهنگی دستگاه‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده و مدون سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به پیش ببرد.  باید از ظرفیت مردم در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم. بنابراین اولویت ما در اقتصاد افزایش مشارکت مردم خواهد بود.

وی افزود: در حوزه سیاست نیز توسعه سیاست داخلی که شامل مواردی از جمله صیانت از آزادی‌های فردی و گروهی، برگزاری انتخابات قانونی، تقویت و افزایش مشارکت مردم می‌شود را مدنظر قرار دهیم.

وزیر کشور تاکید کرد: ما نمی‌توانیم این شرایط امن و آرام سیاست داخلی را بدون هماهنگی قوه قضاییه قوه مجریه، نیروی انتظامی، گروه‌ها و احزاب و مشارکت موثر مردم و... پیش ببریم. امروز خانه احزاب کار خود را انجام می‌دهد و هیچ مجوزی پشت درب‌ها قرار نگرفته است. باید در جهت صیانت و تقویت شرایط موجود تلاش کنیم.

رحمانی‌فضلی با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در سطح استان تهران گفت: ما وارث شرایط تعیین شده بیش از 70 ساله گذشته هستیم. لذا اگر نتوانیم در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی تغییری ایجاد کنیم، نمی‌توانیم بر آسیب‌ها فائق آییم. باید تغییر و تحول اساسی در ساختارها داشته باشیم در غیراینصورت روند مهاجرت از روستا به شهرها ادامه پیدا خواهد کرد و در پی آن عدم توازن و تعادل را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی 4 جلسه رهبری معظم انقلاب وقت گذاشتند و سیاست‌گذاری کردند. باید همین سیاست‌ها را پیگیری کنیم. متاسفانه بیشتر حجم آسیب‌های اجتماعی در تهران وجود دارد که باید استاندارمان به آن توجه کند. بی‌تردید استاندار ما باید بیشترین میزان تعامل و همکاری را میان دستگاه‌های اجرایی استان ایجاد کند.

وزیر کشور تاکید کرد: برنامه‌های دولت در انتخابات آزاد  و قانونی اعلام شده و مردم برهمین اساس به دولت رای دادند لذا این برنامه‌ها باید به درستی اجرا شود چراکه خواست مرد است. لذا بی‌تردید از افرادی استفاده می‌شود که به اجرای این برنامه‌ها اعتقاد داشته باشند. باید از مدیرانی که اعتقاد به برنامه‌های دولت دارند در تصدی پست‌های مدیریتی استفاده شود.

رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع امنیت استان تهران اشاره کرد و افزود: امنیت تهران برای ما مهم است و باید در همه حوزه‌ها برقرار شود. بی‌تردید امنیت پایدار از نظر ما امنیت مردم است و همه باید در آرامش و امنیت باشند. گواهی می‌دهم در چهار سال گذشته انسجام و وحدت بالایی در میان شوراهای تامین وجود داشته لذا با عقلانیت به سمت امنیت حرکت کردیم و در این حوزه نیز مشکلی نداریم. قطعا امنیت همانند هوای است که استنشاق می‌کنیم. برای مثال همین مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) در سطح گسترده‌ای در کشور برگزار می‌شود که بحمدالله بدون هیچ مشکلی این مراسم در دهه اول برگزار شد. بی‌تردید استاندار ما در استان به عنوان رییس شورای تامین نقش اساسی در ایجاد امنیت و آرامش ایفا خواهد کرد.

وزیر کشور در این مراسم گفت: سید حسین هاشمی در پست قائم مقامی وزیر کشور مقرر شده که در سطح ملی ارائه خدمت داشته باشند.

استاندار سابق تهران: هیچ‌گاه تحت فشار تصمیم نگرفتم

سیدحسین هاشمی همچنین در مراسم تکریم خود و معارفه محمدحسین مقیمی به عنوان استاندار جدید که با حضور وزیر کشور و جمعی از مسئولان در استانداری تهران برگزار شد، گفت: برای جناب آقای مقیمی که شخصیتی متدین و کاری دارند، آرزوی موفقیت می‌کنم و خوشحالم که این مسوولیت پس از بنده به ایشان واگذار شده است. همچنین از اعضای هیات دولت که در سال 1392 به بنده اعتماد کردند و بنده را به عنوان نخستین استاندار دولت یازدهم انتخاب کرده‌اند تشکر می‌کنم.

وی افزود: در ابتدای شهریورماه سال 1392 چند سیاست اصلی را در استان تهران اعلام کردم که از جمله آنها تعامل، همکاری و اعتماد میان همه دستگاه‌های اجرایی استان بود.

سیاست دیگری که مدنظر قرار گرفت سیاست پیش‌بینی و پیشگیری در شورای تأمین بود. به شکلی که تاکید کردم که پلیس باید در کنار مردم باشد ظرف چهار سال گذشته نیز پلیس در تهران بزرگ این وظیفه مهم را به معنای واقعی محقق کرد.

استاندار سابق تهران ادامه داد: تلاش می‌کردم به عنوان یک مسوول با تمام شخصیت‌ها، روابط را تنظیم کنم و این کار را طوری انجام می‌دادم که ضمن احترام، همه سیاست‌های کلی دولت در استان اجرایی شود.

هاشمی در تشریح اقدامات استانداری تهران در حوزه‌های مختلف گفت: تمام کنسرت‌هایی که از وزارت کشور مجوز داشتند بدون هیچ مشکلی در استان تهران برگزار شد. در ابتدای تصدی خود در استانداری با روسای دانشگاه‌ها نشست مشترکی داشتم و اعلام کردم ما به هیچ وجه وارد دانشگاه نمی‌شویم و نمی‌خواهیم در کار شما دخالت کنیم؛ اما نیاز است که به همه فرصت یکسان دهیم تا نظرات خود را اعلام کنند. تمام تشکل‌ها نیز در دانشگاه‌ها از این فرصت استفاده کرده‌اند.

وی افزود: انتخابات با حضور حداکثری، قانونی و در بی‌طرفی کامل به همراه صیانت از آرای ملت برگزار شد و کوچکترین مشکلی نیز به وجود نیامد. در برگزاری انتخابات تعامل هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی بی‌نظیر بود. انتخابات امسال نیز با همین سیاست برگزار شد.

استاندار سابق تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات شهرستان‌های استان تهران اشاره کرد و افزود: در تهران شهرستان‌هایی ایجاد شده بود که که هیچ امکاناتی از جمله بیمارستان، کلانتری و... نداشتند و تلاش کردیم در قالب سفرهای مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری این کمبودها را برطرف کنیم. در همین راستا با هماهنگی وزیر کشور خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشتم برای سفر به استان تهران، البته می‌دانستم تحقق این سفر سخت است اما در پی آن در سفرهای ریاست جمهوری کمک بسیاری برای رفع مشکلات شهرستان‌های تهران انجام شد. همچنین سفر ریاست قوه قضاییه نیز بسیاری از مشکلات ما را مرتفع کرد.

دو تذکر جهانگیری به هاشمی در موضوع آب و هوا

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آلودگی هوای تهران اشاره کرد و افزود: در بحث آلودگی هوا وقتی تهران را تعطیل کردیم تذکر گرفتم و توبیخ شدم و قرار شد برای تعطیلی با معاون اول رییس جمهور هماهنگی انجام دهم اما این موضوع سبب شد دو بار آلودگی هوای شهر تهران در هیات دولت مطرح شود.

استاندار سابق تهران ادامه داد: موضوع کمبود آبی را نیز مطرح کردم که از آقای جهانگیری تذکر گرفتم. 5 میلیون متر مکعب کمبود آب در تهران داشتیم که آبفا و آب منطقه‌ای در این حوزه ضربتی عمل کردند اما مدیریت مصرف باید ادامه پیدا کند چراکه مشکل خشکسالی داریم. در استان تهران نیز مشکل کیفیت آب داشتیم اما امروز هیچ مشکلی در حوزه کیفیت و کمیت آب نداریم.

هاشمی تاکید کرد: تصفیه‌خانه‌های استان تهران در حال تکمیل است که البته باید این موضوع پیگیری شود. ما در کشاورزی رتبه نخست کشور را به دست آوردیم که برای بسیاری عجیب بود. در ابتدای دوره 29 هزار هکتار آبیاری تحت فشار داشتیم که امروز صددرصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در سال 1392، 18 هزار و 500 میلیارد تومان مالیات جمع‌آوری شده در استان تهران بود که امسال به بیش از 44 هزار میلیارد تومان رسیده است و این امر بدون هیچ تنشی انجام شده است و مالیات استان تهران به بیش از 2.5 برابر افزایش یافته است.

استاندار سابق تهران در بخش دیگری از سخنان خود به ساماندهی صنایع و صنوف در استان تهران اشاره کرد و افزود: این کار آغاز شده اما کاری سخت و حیاتی برای استان تهران محسوب می‌شود. ساخت 10 شهرک صنعتی در این استان مصوب شده است که بین 8 تا 10 هزار هکتار زمین نیز برای هر یک از آنها در نظر گرفته شده، همچنین موضوع شهرک‌های صنعتی باید ادامه پیدا کند تا صنایعی که فرسوده شده‌اند علاوه بر انتقال نوسازی شوند.

هاشمی تاکید کرد: در سال 1394 در مبارزه با موادمخدر رتبه نخست را به دست آوردیم این در شرایطی بود که در ابتدای دوره تنها ظرفیت 400 نفری در کمپ شفق برای نگهداری معتادان متجاهر وجود داشت که آن نیز به دلیل غیربهداشتی بودن تعطیل شد اما امروز در استان تهران برای 10 هزار نفر ظرفیت ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در موضوعاتی همچون پدافند غیرعامل، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز و موضوع امنیت در استان تهران رتبه نخست کشوری را ظرف چهار سال گذشته به دست آوردیم. بدین ترتیب فضای کاری در استان تهران حاکم شد و آرامش معنی‌داری در استان به وجود آمد.

استاندار تهران تاکید کرد: هر اتفاق خوب و یا خدایی نکرده بدی که در استان تهران روی دهد به الگویی برای کشور تبدیل می‌شود و ابعاد جهانی پیدا می‌کند.

هاشمی تاکید کرد: هیچ‌گاه تحت فشار تصمیم نگرفتم و والله به هیچ‌کس باج ندادم. البته خیلی هزینه دادم و آشکار نکردم و تنها کسی که من را آرام می‌کرد، شخص وزیر کشور بود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه، محمدحسین مقیمی استاندار جدید تهران نیز گفت: این جلسه، جلسه تقدیر از مدیری است که 4 سال تلاش‌های خود را به گونه‌ای پیش برد که امروز شاهد امنیت و شکوفایی پایتخت هستیم.

وی افزود: ایشان امروز با کارنامه‌ای بسیار خوب مسوولیت خود را ترک می‌کنند، مدیران استان به کمک استاندار زحمات زیادی کشیده‌اند و فعالیت بسیاری داشتند. امیدوارم مدیران استان تهران همین رابطه را با استاندار جدید داشته باشند تا بنده نیز در روز تودیع کارنامه‌ای داشته باشم که مورد قبول و رضایت مردم و خداوند متعادل باشد.

عارف: رشد شاخص‌ها در استان تهران نامتوازن است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین تکریم با تاکید بر اینکه در استان تهران با رشد نامتوازن شاخص‌های توسعه مواجه هستیم، گفت: باید شاخص‌های توسعه در استان تهران به صورت متوازن محقق شود.

محمدرضا عارف گفت: امروز در این جلسه از یکی از مدیران متعهد و دلسوز نظام تقدیر خواهیم کرد که انگیزه‌های معنوی و نگاه ارزشی که در خدمت به مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند، بسیار برجسته است. مهم‌ترین ویژگی ایشان ویژگی اخلاقی است که در همه تصمیمات و موضع‌گیری‌های ایشان قابل مشاهده است.

وی افزود: سیدحسین هاشمی دلسوز و وقت‌گذار بوده که این ویژگی رمز موفقیت ایشان در اداره استان تهران بوده است. لذا به نمایندگی از مجمع نمایندگان استان تهران از زحمات ایشان تشکر می‌کنم و امیدوارم در هر سنگری که خدمت می‌کنند، خداوند به ایشان توفیق بدهد.

رئیس مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جایگزین ایشان یعنی جناب آقای مقیمی نیز سابقه ارزشمندی در بازسازی مناطق جنگ‌زده داشتند و در هر سنگر و پستی که بودند با آرامش، تعهد و وفاداری به ارزش‌ها خدمت کرده‌اند. ایشان در سمت قائم‌مقامی وزیر کشور در دوره قبل زحمات بسیاری کشیده‌اند و با توجه به اینکه آقای هاشمی تصمیم گرفته بودند سنگر خدمت را تغییر بدهند، تلاش بسیاری شد تا جناب آقای مقیمی عهده‌دار تصدی استانداری تهران شوند.

عارف در تشریح شرایط استان تهران افزود: متاسفانه در داخل استان تهران با رشد نامتعادل شاخص‌ها در مناطق مختلف مواجه هستیم. به شکلی که توازن شاخص‌ها در استان تهران کاملا نگران‌کننده است. شاخص‌های استان تهران در امر توسعه نسبت به سایر استان‌ها وضعیت مناسبی ندارد. چالش‌هایی که در این استانداری است، همانند بحران آب که یکی از چالش‌های اصلی کشور نیز محسوب می‌شود، در استان تهران رتبه نخست را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از چالش‌های جدی استان تهران گفت: آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله طلاق در استان تهران با وضعیت نگران‌کننده‌ای مواجه شده است. حاشیه‌نشینی، مسائل محیط زیستی و بافت‌های فرسوده امروز در استان تهران از چالش‌های جدی است. سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد ملی باید به بیش از 50 درصد می‌رسید و در این میان سهم اصلی توسط استان تهران محقق می‌شد اما امروز در این حوزه استان تهران وضعیت خوبی ندارد،‌ هرچند نسبت به گذشته شاهد بهبود بوده‌ایم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید بازسازی اماکن عمومی به ویژه‌ ماکن ورزشی مورد توجه قرار بگیرد. امروز مترو مساله مهمی است و پرونده آن باید با یک برنامه زمان‌بندی مشخص به سرانجام برسد. باید مشخص شود که برای شهرستان‌های استان تهران قطار بین شهری اجرایی خواهد شد یا مترو؟ این تصمیم باید در دوره جدید اتخاذ شود.

به گزارش ایسنا،عارف با تاکید بر همراهی مجمع نمایندگان استان تهران و شورای شهر تهران در جهت توسعه این استان گفت: توسعه تهران باید به صورت جدی مدنظر قرار بگیرد البته مطالبات مردم بسیار زیاد است به ویژه حوزه معیشت و اشتغال مهم‌ترین دغدغه آنها محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما احکام فرادستی مشخصی در این زمینه داریم که می‌توان محور فعالیت‌ها و تلاش‌های ما قرار بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
0
شهر تهران به عنوان پایتخت ام‌القرای اسلام
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین