کد خبر: ۴۷۹۴۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
اظهارات سخنگوی دولت درباره حقو‌ق‌ کارمندان، مساله کردستان عراق، تورم و ...

تکذیب شایعه‌ها/افزایش حقوق کارمندان در سال آینده؛ ۱۰ درصد/ توضیح درباره بسته‌شدن مرزهای غربی و سفر اردوغان به ایران

سخنگوی دولت گفت: اینکه گفته شده حقوق کارمندان کمتر از نرخ تورم افزایش می‌یابد کذب است.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی دولت با بیان اینکه پیش بینی ما برای سال آینده تورم زیر ۹ درصد است، گفت: حقوق کارکنان دولت در سال ۹۷، ۱۰ درصد افزایش افزایش حقوق کارمندان؛ ۱۰ درصد/ توضیح درباره بسته‌شدن مرزهای غربی و سفر اردوغان به ایرانمی‌یابد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اشاره به اینکه افزایش حقوق کارکنان از دو مسیر تامین می‌شود اظهار کرد: ۵ درصد از طریق بودجه عمومی و ۵ درصد هم از طریق صرفه‌جویی دستگاه‌ها این رقم حاصل می‌شود. این که گفته می‌شود دولت حقوق کارکنان را کمتر از نرخ تورم افزایش می‌دهد، کذب است، زیرا براساس آنچه که اعلام کردم افزایش حقوق کارکنان بیش از نرخ تورم خواهد بود.

وی افزود: البته حقوق بازنشستگان علاوه بر این ۱۰ درصد در راستای همسان سازی افزایش دیگری نیز خواهد داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که اگر دستگاه‌ها صرفه‌جویی نکردند ۵ درصدی که قرار است از طریق صرفه‌جویی به حقوق کارمندان افزوده شود، ‌ چگونه تامین خواهد شد، تصریح کرد: دستگاه‌ها ملزم به صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری خود هستند. البته اگر دستگاهی اعلام کند که توان صرفه‌جویی ندارد، با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی انجام می‌شود تا مشکل آنها حل شود.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه بخشنامه بودجه ۹۷ هفته گذشته به دستگاه‌ها ابلاغ شد، ادامه داد: این بودجه به عنوان رشد اقتصادی فراگیر، اشتغال‌زا و ضد فقر ابلاغ شده است. در این ابلاغ نحوه برآورد هزینه‌ها و اعتبارات تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای و نحوه ایجاد اشتغال مشخص شده است تا به دنبال افزایش تولید و استمرار رشد اقتصادی برای سال ۹۷ هستیم. پیش بینی ما رشد ۷ تا ۸ درصدی بدون نفت برای سال آینده است.

وی افزود: ما برای ایجاد اشتغال از چند مسیر اقدام می کنیم. اول آنکه با اجازه رهبری و مساعدت مجلس یک و نیم میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی که معادل ۵ هزار میلیارد تومان است، استفاده می‌کنیم. ۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز توسط بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. از سوی بانک‌ها تعهد کرده‌اند که ۲۰ هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های تولیدی تسهیلات دهند. بنابراین ما در مجموع ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی دولت همچنین گفت: پیش بینی ما این است که با اقدامات انجام شده نرخ بیکاری را کاهش دهیم. نرخ بیکاری تابستان امسال به ۱۱.۵ درصد کاهش یافته است و تلاش ما این است که این نرخ را به ۱۱ درصد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه دولت نزدیک به ۲ هزار طرح عمرانی در دست اجرا دارد، خاطر نشان کرد: به دستگاه‌ها گفته‌ایم که این طرح‌ها را غربالگری کنند و طرح‌هایی در اولویت قرار بگیرند که امکان بهره‌برداری در سال ۹۷ داشته باشند و در رشد اقتصادی کشور موثر باشند. به دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم طرح‌هایی که امکان واگذاری به بخش خصوصی را دارند، اعلام کنند. ما همچنین باید تا جایی که امکان دارد در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم تا بتوانیم بر اعتبارات عمرانی بیفزاییم. همچنین سال آینده باید ۳۲ درصد از منابع نفتی را به صندوق توسعه واریز کنیم.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: تا تاریخ دهم مهر ۸ میلیون و ۸۶۵ هزار تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده و مبلغ ۸ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان نیز (۷۲ درصد) به کشاورزان پرداخت شده است. همچنین تا تاریخ ششم مهر ۵۴ هزار و ۸۸۳ دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج و به همین تعداد تاکسی جایگزین شده است، به ۲۵ هزار و ۵۵۷ واحد تولیدی، ۱۷ هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی درباره سفر اردوغان به ایران و مباحث مطرح شده در این سفر تصریح کرد: رابطه ایران و ترکیه بسیار خوب است و سفرهای متعددی بین مقامات دو کشور انجام شده و در آینده هم انجام می‌شود. سفر اردوغان به ایران برای توسعه مناسبات دو کشور است.   در این سفر مذاکراتی هم در مورد سوریه و مقابله با تروریست‌ها داریم. توسعه مناسبات اقتصادی و لزوم اتخاذ مواضع معقول و منطقی درباره تحولات منطقه‌ای از دیگر محورهای این سفر خواهد بود. مساله کردستان عراق هم مطرح می‌شود، زیرا دولت ایران و ترکیه همکاری بسیار خوبی با دولت عراق در این مساله دارند.

نوبخت با اشاره به اینکه هر کشوری منافع ملی و راهبردهای مختص به خود را دارد، خاطر نشان کرد: امنیت ملی ترکیه تحت تاثیر عوامل مختلفی است که برخی از آنها با امنیت ملی ایران مشترک است. مبارزه با تروریسم یکی از این موارد است که منافع ملی ایران و ترکیه را به هم گره زده است و هر عاملی که مبارزه با تروریسم را تضعیف کنید، منافع ملی دو کشور، ‌منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. دو کشور برای مقابله با تروریست‌ها در کنار هم قرار گرفته و روابط خود را نسبت به گذشته افزایش داده‌اند. کمک ترکیه و ایران به عراق برای مقابله با تروریسم را جهان باید درک کند، البته جز رژیم جعلی و جانی صهیونیستی همه دنیا مواضع ایران، ترکیه و عراق را درک کرده‌اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اثرات توقف بازرگانی ایران و کردستان عراق در پی بسته شدن مرزهای غربی کشور گفت: بسته شدن مرزها تحت شعاع مساله مهم حق حاکمیت دولت عراق است که برای ایران اهمیت زیادی دارد. هنوز بخش‌هایی از عراق و سوریه در دست تروریست‌هاست و هر عاملی که انسجام برای مقابله با تروریست‌ها را بر هم بزند مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست. برای مقابله با تروریست‌ها و حق حاکمیت کشورها ما اقداماتی انجام می دهیم که ممکن است آثار سوء کوتاه مدتی مثل بسته شدن مرزها را داشته باشد که در برابر اهداف بلند ایران، ترکیه و عراق به چشم نمی‌آید. بسته شدن مرزها در کوتاه مدت حل می‌شود.

در ادامه نوبخت در پاسخ به این پرسش که وزیر کشور آمار بیکاری را در برخی استان‌ها ۶۰ درصد اعلام کرده است و برنامه دولت برای حل این مشکل چیست، تصریح کرد: مرجع رسمی اعلام آمار بیکاری، مرکز آمار ایران و سایت این مرکز است. اعلام بیکاری نرخ ۶۰ درصد درست نیست، زیرا در تابستان امسال نرخ بیکاری کاهش یافته است. البته دولت از طریق تسهیلات بانکی، یک و نیم میلیارد اعتبار صندوق توسعه ملی و اعتبارات عمرانی به دنبال حل مشکل بیکاری در برخی استان‌ها از جمله کرمانشاه است و اولویت هم با مناطقی است که آمار بیکاری بالایی دارند. اولین پروژه‌ای که به زودی در کرمانشاه افتتاح می‌شود، ‌خط راه آهن است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر برنامه دولت برای افزایش نرخ بنزین اظهار داشت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش حامل‌های انرژی ندارد.

در ادامه خبرنگاری درباره اهداف دیدار نوبخت با مولانا عبدالحمید و رویکرد دولت نسبت به اهل سنت، ‌ پرسید که وی در پاسخ گفت: ما روابط خوبی با اهل سنت داشته و آنها را سرمایه ملی کشور می‌دانیم. این سیاست، سیاست جدید ما نیست و ما در دولت یازدهم هم همین سیاست را دنبال می کردیم. من بارها به مناطق اهل سنت کشور سفر کردم. هر وقت هم به استان سیستان سفر می‌کنم با مولانا عبدالحمید دیدار دارم که او مشکلات را منعکس می کند و ما هم برنامه‌های دولت را بیان می‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که چرا به وضعیت کارگران هپکو و آذرآب پس از تجمع اعتراضی آنها رسیدگی شد و پیش از آن توجهی به مشکلات آنها نمی‌شد، گفت: این دو شرکت غیر دولتی هستند و تقاضای آنها این است که دوباره دولتی شوند. من چند ماه پیش در هپکو حاضر شدم و با کارگران صحبت کردم که تقاضای آنها هم احیای هپکو بود. آنها قبل از مساله حقوق خود خواهان احیای هپکو بودند اما دولتی کردن هپکو مغایر سیاست‌های اصل ۴۴ است. ما به بانک ملی نامه نوشتیم و تقاضا کردیم تسهیلات در اختیار هپکو قرار دهد و خود سازمان برنامه و بودجه هم تعهد تضمین کرد. هپکو از نظر دولت فراموش شده نبود، ما در دولت طرحی در دست اجرا داشتیم تا به هپکو سفارش کالا بدهیم. کارگران هپکو  و آذرآب انسان‌های شریف و عزیزی هستند و باید شرایط زندگی آنها را درک کنیم. چند وزیر هم مسئول شده‌اند تا مشکلات این دو کارخانه را حل کنند.

سخنگوی دولت در مورد اظهارات اخیر ترامپ درباره برجام و احتمال پایدار بودن آن اظهار داشت: نهادهای قانونی در ایران باید در مورد ادامه برجام تصمیم‌گیری کنند. این قرارداد تا زمانی پابرجا می ماند که منافع ملی و مصالح ما را تامین کند. اگر اتفاق دیگر بیفتد متناسب با آن، ایران اقدام می‌کند و در صورت تصمیم نظام ما حقوق خود قبل از برجام را مجددا از سر می‌گیریم. در کوتاه مدت ما می توانیم به وضعیت قبل برجام برگردیم و گزینه‌های مختلفی را هم روی میز داریم.

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه حج تمتع امسال برگزار شد و آیا برنامه‌ای برای برقراری حج عمره دارید، که سخنگوی دولت در پاسخ خاطر نشان کرد: خدا را شاکریم که حج تمتع امسال با تلاش مسئولان با عزت برگزار شد. در مورد برقراری حج عمره سیاست دولت این است که هر جا که عزت و شرافت ایرانیان و زوار تامین شود، از آن بهره ببریم.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم ادامه می یابد، تصریح کرد: این طرح جزء طرح‌های مثبت دولت بوده که اشکالات آن باید برطرف شده و ادامه یابد. دولت در حال تلاش است که بدهی‌های انباشته شده به بیمه‌ها را پرداخت کند و بدهی جدید هم ایجاد نکند، ‌ علاوه بر آن بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان جدا از بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول سلامت پرداخت شد، البته باید اشکالات این طرح رفع شود. در حال حاضر از جیب بیمار ۷ تا ۸ درصد هزینه‌ها پرداخت می‌شود که ما معتقدیم باید دامنه خدمات محدود شده و هر عمل یا جراحی انجام نشود، بلکه خدمات ضروری به بیماران ارائه شود.

وی در پایان درباره محل هزینه فاینانس‌هایی که برای اجرای طرح‌های عمرانی جذب می‌شود، اظهار کرد: فاینانس‌ها برای طرح‌های دولتی کاملا مشخص است که در اجرای این طرح‌ها قانون استفاده حداکثری از توان داخلی در نظر گرفته می‌شود و این طرح‌ها هم به صورت مشارکتی است، یعنی ۱۵ درصد را ما و ۸۵ درصد هزینه‌ها را طرف خارجی می‌پردازد و اینگونه نیست که طرف خارجی به ما پول بدهد تا ما امکانات و تجهیزات مورد نیاز را از آن کشور وارد کنیم. این طرح‌ها به صورت سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
فردوس توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
2
بیش از 10 سال است معلمان هر سال بدتر از سال قبل!!!
چرا 5 درصد، همه چیز افزایش یافته و گران شده انوقت 5 درصد! فکر کنم برا همه کارمندا عادلانه نباشه. اول سال 96 حداقل 10 درصد بود و انوقت سال 97 باید 5درص باشه !! چرا هر سال کم میشه؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
0
معلمان وضع شان بسیار بهتر از کارگران و بعضی از سازمان ها میباشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین