کد خبر: ۴۸۰۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰

ضرورت خروج شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از شکل جبهه‌ای/ باید احزاب محور قرار گیرند

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با انتقاد از ساختار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: اینکه ما همواره به‌صورت جبهه‌ای عمل کنیم و احزاب به‌صورت سایه حضورداشته باشند در طولانی‌مدت جواب نمی‌دهد، بنابراین چاره‌ای جز حرکت به سمت حزب محوری نه حزب‌سازی نداریم.
آفتاب‌‌نیوز :
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با انتقاد از ساختار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: اینکه ما همواره به‌صورت جبهه‌ای عمل کنیم و احزاب به‌صورت سایه حضورداشته باشند در طولانی‌مدت جواب نمی‌دهد، بنابراین چاره‌ای جز حرکت به سمت حزب محوری نه حزب‌سازی نداریم.

شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از سال 94 و با شروع زمزمه‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کرد و تا به امروز در این زمینه فعال بوده و موفق شد در انتخابات مجلس 94، ریاست جمهوری و شورای های شهر و روستا 96 بسیار مؤثر واقع شود. مردم در این سال‌ها به معرفی‌شدگان از سوی این شورا اعتماد کردند و نام آن‌ها را در کاغذهای رأی خود نوشتند.

در این رابطه مسئله‌ای که باید مدنظر قرار گیرد، این است که مشخص نیست اعتماد مردم تا چه اندازه ادامه یابد. انتقادات فراوانی به شورای سیاست‌گذاری وارد می‌شود که در صورت مدنظر قرار ندادن آن‌ها به‌طور حتم این روند ادامه پیدا نخواهد کرد. شورای سیاست‌گذاری تا به امروزساختارمشخص رسمی نداشته و هر جا دچار مشکل می‌شد سید محمد خاتمی آن را برطرف می‌ساخت، اما درصورتی‌که روال به همین صورت پیش رود این سوال ایجاد می شود که در غیاب خاتمی اصلاح طلبان چه برنامه ای دارند.

شکی وجود ندارد برای پیشگیری از این مسئله و توجه به انتقادها نیاز است تا شورای سیاست‌گذاری از شکل جبهه‎ای خارج و به سمت حزب گرایی حرکت کند تا بدین طریق بتواند شرایطی را فراهم کند تا بدین طریق بتواند بهترین نتیجه را به دست آورد زیرا در حال حاضر شورای سیاست‌گذاری بیشتر از آنکه یک‌نهاد رسمی به‌حساب آید اجتماع فصلی محسوب می‌شود.

محمدصادق جوادی حصار از اعضای حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با تبدیل شورا از جبهه به ساختار گفت: در این رابطه باید اندیشید، اما در اینکه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان محصول یک نیاز بوده، تردیدی وجود ندارد. این نیاز انسجام‌بخشی جبهه‌ای به مجموعه مطالبات حوزه اصلاح‌طلبی بود و این میسر واقع نمی‌شد مگر اینکه با محوریت جمعی از افراد مقبول، احزاب معروف، صاحب‌نظر و صاحب اثر جبهه را تشکیل دهند.

وی در این رابطه اظهار داشت: تلاش‌های فراوانی صورت گرفت تا کم نقص ترین اتفاق رقم بخورد، اما در هیچ کار انسانی که نفع فردی یا جمعی در آن باشد نمی‌توان انتظار داشت که هیچ خطایی صورت نگیرد و یا اینکه هیچ منفعتی از چشم دور نماند. باید دید که شورای عالی سیاست‌گذاری چگونه می‌تواند به یک سازوکار مقبول تبدیل شود تا همه از آن تبعیت و پیروی کنند.

این عضو حزب اعتماد ملی در این خصوص بیان کرد: اگر نیازی که در انتخابات گذشته وجود داشت همچنان به قوت خود باقی باشد، بازهم باید تلاش شود تا این سازوکار کم خطاتر کار سازمان‌دهی خود را محقق سازد. درباره کم خطاتر بودن آن‌هم این سؤال پیش می‌آید که آیا می‌توان احزاب را محور اصلی قرارداد؟ همان‌طور که درگذشته هم بوده باید تصمیم اصلی و محوری با احزاب باشد، اما در این شرایط کدام حزب و احزاب می‌توانند حرف آخر را بزنند؟

جوادی حصار در ادامه افزود: جبهه پذیرفته بود که در صورت بروز اختلاف با محوریت آقای خاتمی حل شود ولی اگر قرار باشد شخصیت محوری مانند خاتمی در مرکز این تصمیم سازی‌ها قرار نداشته باشد و یا احزابی درصدد برآیند تا این نقش را بر عهده گیرند کدام یا کدامین احزاب توانایی جمعیت سازی مناسبی رادارند تا جانشین این فرد باشند؟

وی در این رابطه تأکید کرد: البته شورای عالی سیاست‌گذاری از احزاب و افراد حقیقی شکل‌گرفته بود که اگر بین این افراد حقیقی به‌گونه‌ای موازنه ایجاد شود و فردی باشد که گرچه در قامت یک حزب نیست ولی تأثیر یک حزب در حوزه فعالیت خود را داشته باشد مانند شخص آقای خاتمی که در حال حاضر حزب نیست و در شخصیت حقیقی مجمع روحانیون در جلسات شرکت نمی‌کند ولی به‌عنوان سید محمد خاتمی این ظرفیت را دارد که با اطلاعیه یا بیانیه‌ای بخشی از جامعه را فعال کند این احزاب هم‌زمانی بخواهند چنین اشخاصی را به جمع خود اضافه کنند باید واقعاً همچنین افرادی باشند.

این عضو حزب اعتماد ملی در ادامه اظهار داشت: نیازما اتحاد است تا در مناسبات قدرت شریک باشیم و مداخله کنیم درصورتی‌که هنوز این نیاز به قوت خود باقی است ضرورت انسجام هم وجود دارد و برای این انسجام باید یک راهکار معقولانه‌تری پیدا کرد که ظرفیت‌های حزبی و غیر حزبی هر دو باهم در آن لحاظ شوند.

جوادی حصار یادآور شد: اینکه ما همواره به‌صورت جبهه‌ای عمل کنیم و احزاب به‌صورت سایه حضورداشته باشند در طولانی‌مدت جواب نمی‌دهد، بنابراین چاره‌ای جز حرکت به سمت حزب محوری نه حزب‌سازی نداریم و اینکه مطرح می‌شود یک جبهه از سه حزب درست‌شده که 25 تا از آن‌ها به یک طیف گرایش داشته باشند و 5 حزب دیگر از طیف دیگر هستند، درست نیست باید ظرفیت سنجی واقعی صورت گیرد تا دو یا سه حزب قدرتمند که توانایی ساماندهی اجتماعی دارند محور شوند و بقیه به‌عنوان فراکسیون حزبی به آن‌ها بپیوندند.

وی در این خصوص ابراز کرد: معتقد هستم درصورتی‌که بخواهیم با 50 حزب جبهه تشکیل دهیم این بحث‌ها مجدد از آن خارج می‌شود که به کدام دلیل فلان حزب 5 عضو و حزب دیگر یک عضو داشته است. این طبیعی است وقتی حزبی در سراسر کشور عضو دارد و حزب دیگری به‌اندازه 50 نفر هم عضو ندارد ولی موسسه یا حزبی را به ثبت رسانده و دفتری در تهران دایر کرده و مدعی حزب بودن را دارد، می‌خواهد در کنار حزب چند هزار نفرِ حق رأی داشته باشد بازهم این بگومگوها ادامه خواهد داشت.

این عضو حزب اعتماد ملی در ادامه تصریح کرد: باید به سمت تحزب واقعی رفت و حزب واقعی هم‌حزبی است که تأثیر اجتماعی داشته باشد و موج جمعیتی ایجاد کند و آن‌ها هم به دعوت این احزاب پاسخ دهند و با این رفتار می‌توانند محور حرکت‌ها باشند غیرازاین بازهم با همین رفتارهایی که تا الآن تجربه کردیم روبرو خواهیم بود.

جوادی حصار درباره آینده شورای سیاست‌گذاری در چنین شرایطی گفت: درصورتی‌که احزاب در محور عمل قرار گیرند شورای عالی سیاست‌گذاری می‌تواند شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین