کد خبر: ۴۸۰۴۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
با خروج از برجام امکان هرگونه مذاکرات جدید با ایران وجود نخواهد داشت

لابی فشرده سفیران اروپایی در آمریکا برای حفظ «برجام»/اقدام احتمالی ترامپ علیه سپاه

شبکه سی بی اس گزارش داد: گروهی از سفیران کشورهای اروپایی در آمریکا به دیدار اعضای کنگره رفته‌اند تا بر موضع خود مبنی بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای تاکید کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
جمعی از سفیران کشورهای اروپایی در آمریکا شامل انگلیس، فرانسه، آلمان و سفیر اتحادیه اروپا در روزهای اخیر دست کم با 30 سناتور لابی فشرده سفیران اروپایی در آمریکا برای حفظ برجام/اقدام احتمالی ترامپ علیه سپاهآمریکایی دیدار کرده و گفته‌اند که در میان اعضای کنگره سوء تفاهمات زیادی درباره توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از شبکه سی بی اس،‌ این دیپلمات‌های اروپایی بر این باورند که بحث‌های متقاعد کننده‌ای برای حفظ این توافق داشته‌اند.

یک دیپلمات غربی درباره رایزنی‌ها با کنگره گفت: باز کردن مجدد توافق غیر ممکن است اما ما آماده‌ایم تا درباره موضوعاتی که در توافق گنجانده نشده است، گفت‌وگو کنیم.

به گزارش سی بی اس نیوز،‌ این همان چیزی است که این کشورها که همگی طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای هستند، به کاخ سفید اعلام کرده‌اند.

یک دیپلمات غربی دیگر اظهار کرد: ما پیشنهاد داده‌ایم که با دولت درباره یکسری سیاست‌ها و اقدامات برای عقب راندن ایران در منطقه همکاری کنیم.

بر اساس این گزارش آنها به کارکنان کاخ سفید درباره این‌که چه کارهایی می‌توان در منطقه برای فشار بیشتر بر ایران انجام داد، پیشنهاداتی ارائه داده‌اند.

هم‌زمان که انتظارات درباره تصمیم کاخ سفید مبنی بر عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای افزایش می‌یابد، این دیپلمات‌ها تلاش‌های خود برای حفظ این توافق را شدت بخشیده‌اند. اگر دولت آمریکا پایبندی را تایید نکند، ‌سرنوشت توافق به کنگره سپرده می‌شود که باید تصمیم بگیرد با این توافق چه کاری انجام دهد.

این سفیران اروپایی متوجه شده‌اند که سناتورها مایل به از بین بردن توافق نیستند. وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا به علاوه فرمانده ستاد مشترک ارتش این کشور به کنگره اعلام کرده‌اند که به نفع امنیت ملی آمریکاست که توافق هسته‌ای به قوت خود باقی بماند.

یک دیپلمات غربی در این‌باره گفت که اگرچه اکثریت جمهوری خواهان علاقه‌ای به توافق ندارند، مایل‌اند از یک بحران جلوگیری کنند.

سی بی اس در ادامه گزارش داد: این دیپلمات‌های اروپایی با اطلاع از این‌که اگر آمریکا توافق را کنار بگذارد،‌ ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای‌اش را از سر بگیرد، این دیدارها را ترتیب داده و در روزهای آتی نیز قرار است باز هم با اعضای کنگره دیدار کنند.

فایننشال تایمز: رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران را در لیست تروریست‌ها قرار دهد

همچنین روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: رئیس‌جمهور آمریکا به جای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران که می‌تواند توافق هسته‌ای را به خطر بیندازد قصد دارد اقدامات جدیدی علیه این کشور از جمله تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران به کار گیرد.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، انتظار می‌رود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده به عنوان بخشی از راهبرد سخت‌گیرانه خود علیه جمهوری اسلامی، نیروی ویژه سپاه پاسداران در این کشور را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که رئیس‌جمهور ترامپ که انتظار می‌رود هفته آینده پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند، به دنبال وضع مجدد تحریم‌های گسترده که اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را به خطر خواهد انداخت نیست.

به گفته یک منبع آگاه، اما انتظار این است که دونالد ترامپ اقدامات جدیدی علیه ایران اعلام کند، از جمله چشم‌انداز تحریم‌های هدفمند مضاعف، تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به کارگیری موضع سخت‌گیرانه‌تر در قبال آنچه واشنگتن حضور نیابتی ایران در سوریه،‌ عراق و یمن می‌خواند.

این منبع آگاه افزود: این یک راهبرد یکپارچه در قبال ایران است که روی خنثی کردن و عقب راندن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و جهان تمرکز دارد.

یک فرد مطلع از این راهبرد جدید گفت که این شامل افزایش اقدام محرمانه علیه ایران و آنچه نیروهای نیابتی این کشور خوانده می‌شود است.

رئیس‌جمهور آمریکا که بارها توافق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده، گفته است که می‌خواهد در 15 اکتبر در گزارش خود به کنگره عدم پایبندی ایران به توافق را اعلام کند. چنین کاری سرنوشت توافق را به کنگره خواهد سپرد که 60 روز فرصت خواهد داشت درباره وضع مجدد تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران تصمیم‌گیری کند. حتی اگر کنگره این کار را انجام ندهد، احتمال دارد دست به اتخاذ اقدامات تنبیهی بیش‌تر علیه ایران بزند.

اگرچه تنها رهبری کنگره است که می‌تواند ابتکار عمل وضع مجدد تحریم‌ها را در دست بگیرد، تمرکز ناگهانی روی ایران ممکن است جنگ‌طلبان آمریکایی از جمله تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه را ترغیب به ارائه قانونی جدید علیه ایران خارج از توافق هسته‌ای کند. دولت علاوه بر این امیدوار است که بتواند قانون کنونی را که از رئیس‌جمهور می‌خواهد هر 90 روز یک بار پایبندی ایران را تایید کند، طولانی‌تر کرده یا آن را اصلاح کند، اما مشاوران کنگره می‌گویند که آنها هنوز منتظرند ببینند آیا ترامپ تصمیم‌گیری را به قانونگذاران خواهد سپرد یا نه.

با خروج از برجام امکان هرگونه مذاکرات جدید با ایران وجود نخواهد داشت

همچنین یک روزنامه آمریکایی در گزارشی هشدار داد در صورتی که ترامپ پایبندی ایران به برجام را رد کند، آن‌گاه ایران با کشوری که توافق امضا شده میان دو طرف را از بین برده است وارد هیچ‌گونه مذاکراتی نخواهد شد.

روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: هرگز نمی‌توان فهمید ترامپ در مورد یک موضوع مهم چه تصمیمی خواهد گرفت اما گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از دو بار اعلام پایبندی ایران به برجام او این بار تا ضرب‌الاجل تعیین شده 15 اکتبر پایبندی ایران به برجام را رد خواهد کرد.

اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا ممکن است در ابتدا به معنای خروج از برجام تعبیر شود، چراکه امکان دارد تحریم‌های اقتصادی بار دیگر علیه ایران صادر شود و این کشور فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

در واقع برخی مقامات دولت ترامپ معتقدند که اعلام عدم پایبندی ایران به برجام می‌تواند باعث ارتقای این توافق شود. این مقامات معتقدند که پس از اعلام عدم پایبندی می‌توان مذاکرات برای ارتقای برجام را آغاز کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان همواره تاکید کرده است که امکان مذاکرات مجدد در مورد برجام وجود ندارد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، در ادامه این گزارش‌آمده است: در حالی که برجام یک توافق بی‌نقص نیست اما کاملا در راستای منافع ملی آمریکا است.

فرضیه پشت اینکه پس از اعلام عدم پایبندی ایران به برجام این کشور وارد مذاکرات مجدد درباره توافق هسته‌ای خواهد شد، آن است که کنگره اقدامی برای صدور دوباره تحریم‌ها علیه ایران نخواهد کرد و اینکه ایران برای آنکه چنین اتفاقی نیفتد به مذاکرات باز خواهد گشت و امتیازاتی را از جمله افزایش زمان محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای خود یا ایجاد محدودیت‌هایی بر برنامه موشکی بالستیک موافقت خواهد کرد. اما امکان از سرگیری مذاکرات با این اقدام ترامپ به خطر می‌افتد.

چرا ایران باید ورود به مذاکرات جدید را بررسی کند آن هم با کشوری که سعی دارد تا توافقی که میان دو طرف به امضا رسیده است را تضعیف کند و چرا متحدان آمریکا باید چنین ریسکی را بپذیرند که البته غیرممکن به نظر می‌رسد.

دیدار هلگا اشمید و آمانو درباره برجام  

همچنین هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یکدیگر دیدار و درباره اجرای برجام گفت‌وگو کردند.

اشمید با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای کامل برجام تبادل نظر کردیم. توافقی که به طور عادلانه توسط آژانس نظارت می‌شود و در هشت گزارش آن مورد تایید بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
2
1
اونوقت به شما میگفتند که اگر خرشان از پل گذشت به ریشتان میخندند کسی باور نمیکرد
حالا باید از همه خواهش و تمنا کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین