کد خبر: ۴۸۰۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵

برگزاری دومین دور مذاکرات ایران و افغانستان در کابل با حضور عراقچی و رحیم‌پور

دومین دور مذاکرات افغانستان و ایران برای تهیه سند جامع همکاری‌های راهبردی بین دو کشور ، امروز در کابل برگزار می‌شود .
آفتاب‌‌نیوز : این مذاکرات در  قالب دو  کمیته همکاری‌های امنیتی و آب‌ها برگزار می شود و سه کمیته مهاجرین ،اقتصادی و فرهنگی در این دور از مذاکرات حضور ندارند و قرار است که مذاکرات آنها طی روزهای آینده برگزار شود.

به گزارش ایسنا، اولین دور از مذاکرات دو کشور برای دست‌یابی به یک سند جامع همکاری‌های راهبردی در اواخر خردادماه  در تهران برگزار شد و مذاکراه کنندگان افغانستانی و ایرانی، مسیر این مذاکرات و چگونگی کار روی موضوعات مهم را ترسیم کردند.

ابراهیم رحیم پور مسئولیت هیأت مذاکره کننده ایران در کمیته امنیتی و همچنین سید عباس عراقچی، مسئولیت کمیته آب را بر عهده دارند.

به گزارش رسانه های افغانستانی از طرف افغانستان نیز یما کرزی، معاون شورای امنیت ملی و رییس تیم مذاکره کننده افغانستان در دور اول، مسئولیت کمیته همکاری های امنیتی و  شجاع الدین ضیائی، معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت مسئولیت کمیته آب را به عهده دارد .

 بر اساس آنچه رسانه ها منتشر کرده اند، مذاکرات در مورد  همکاری های امنیتی در مرزها، مبارزه با تروریسم و گروه های افراطی، مواد مخدر، تعریف از گروه های تروریستی و همچنین بحث آموزش نیروهای امنیتی افغانستان از محورهای گفت‌وگوها در کمیته امنیتی است. در کمیته آب نیز  مساله آب هیرمند ، هریرود ، تالاب  های هامون ها و همچنین همکاری های مشترک ایران و افغانستان در زمینه آب در محور مذاکرات قرار دارد.

به گزارش ایسنا ، شب گذشته ابراهیم رحیم پور و سید عباس عراقچی در راس یک هیات کارشناسی وارد کابل شدند.

بر اساس توافق انجام شده در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کابل در اردیبهشت ماه سال جاری  ، کمیته های مذاکراتی پنج‌گانه بین ایران و افغانستان موظف شده اند در ظرف سه تا حداکثر شش ماه مذاکرات  بین دو کشور در 5 محور مورد توافق را به نتیجه برسانند و پیش نویس متن سند جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور را جهت امضای مقامات ارشد تهیه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین