کد خبر: ۴۸۱۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
در دیدار با رییس سازمان انرژی اتمی ایران

آمانو: ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده/تحولات‌سیاسی تاثیری بر ارزیابی آژانس ندارد

آمانو گفت اعلام می‌کند تعهدات هسته‌ای که ایران در برجام به عهده گرفته بود، اجرا شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
یوکیا آمانو در دیدار با رییس سازمان انرژی اتمی در محل سفارت ایران در رم، ضمن تبادل نظر درخصوص آخرین تحولات سیاسی مرتبط با برجام و فعالیت‌های اخیر دولت آمریکا گفت که آژانس تا کنون پایبندی ایران را به تعهداتش گزارش داده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از ایسنا، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: آن‌چه برای ما مهم است ارزیابی عینی از اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای و تعهدات کشورها در قبال آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است که مبنای اظهارنظرها و گزارشات آژانس بوده و خواهد بود، از این منظر تحولات سیاسی تاثیری بر ارزیابی آژانس نخواهد داشت.


آمانو: ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده/تحولات‌سیاسی تاثیری بر ارزیابی آژانس ندارد

آمانو: ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده/تحولات‌سیاسی تاثیری بر ارزیابی آژانس ندارد

آمانو: برجام دستاوردی واقعی برای راستی‌آزمایی هسته‌ای است

دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در ایتالیا گفت دسترسی بازرسان آژانس بعد از برجام به سایت‌های هسته‌ای ایران بیشتر شده و اکنون اطلاعات بیشتری درباره برنامه اتمی ایران دارند. 

به نوشته فارس، آمانو گفت، برنامه اتمی ایران اکنون در مقایسه با گذشته کوچکتر شده است. ایران پروتکل‌ الحاقی به توافق‌نامه پادمان‌ آژانس را اجرا کرده و این ابزار راستی‌آزمایی است که به آژانس امکان دستیابی به اطلاعات و مکان‌های بیشتر می‌دهد. 

وی افزود، آژانس از سال 2003 به بعد سعی داشت مسایلی را در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران برطرف کند اما سال‌ها پیشرفتی حاصل نشد تا اینکه چند سال پیش از این حرکت‌هایی دیده شد.

وی بر نقش آژانس برای تقویت امنیت اتمی جهانی تاکید کرد و بر اهمیت دانش هسته‌ای برای توسعه تاکید داشت.

آمانو گفت اعلام می‌کند تعهدات هسته‌ای که ایران در برجام  به عهده گرفته بود، اجرا شده‌اند. 

آمانو یادآور شد در سال 2015 نقشه راهی را برای شفاف سازی ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران امضا کرد و ایران و کشورهای 1+5 و اتحادیه اروپا با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) موافقت کردند و در نتیجه این نقشه راه، آژانس به فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران هم دسترسیی پیدا کرد. 

دبیر کل آژانس بین‌المللی انررژی اتمی در نشست ادواردو آمالدی در شصتمین سالگرد تاسیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شهر رم ایتالیا صحبت می‌کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین