کد خبر: ۴۸۱۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴

تاخیر در معرفی وزیر علوم، جامعه علمی را گله‌مند کرده است

رییس جهاددانشگاهی گفت: تاخیر در انتخاب وزیر علوم موجب ناراحتی جامعه علمی که زیر نظر وزارت علوم قرار می‌گیرند، شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی امروز 18 مهرماه در جمع خبرنگاران، در افتتاح هفتمین اردوی فرهنگی-آموزشی «طریق جاوید» که در محل سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به حساسیت وزارت علوم، پیدا کردن شخصی که از تمام معیارهای مدنظر رییس جمهور برخوردار باشد، دشوار است. از سوی دیگر تاخیر در انتخاب وزیر علوم نیز موجب ناراحتی جامعه علمی که زیر نظر وزارت علوم قرار می‌گیرند، شده است و این سوال را بوجود آورده که چرا علی‌رغم وجود شخصیت‌های فرهیخته‌ بسیاری که در میان آن‌ها وجود دارد، هنوز وزیر علوم معرفی نشده است؟ البته ما نیز از اینکه انتخاب وزیر علوم تا این اندازه طولانی شده است، بسیار گله‌مند هستیم.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی در انتخاب وزیر علوم آینده، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصی او است، نه رشته و یا جنسیت شخص، ادامه داد: در واقع دولت به دنبال شخصی با ویژگی‌های مطلوب برای انتخاب وزیر علوم است؛ تاکنون شخصیت‌های مختلفی برای وزارت علوم بررسی شده‌اند، اما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ صحبتی در این خصوص مطرح نشده است.

طیبی با اشاره به اینکه ما نیازمند یک فضا و فعالیت‌های علمی و مطلوب متناسب با نیازهای کشور در دانشگاه‌ها هستیم تا دانشجویان بتوانند در چارچوب قانون مطالبات خود را مطرح کنند، عنوان کرد: دانشجویان یک قشر آرمان خواه و مطالب‌گر هستند که می‌توانند در چارچوب قانون‌های که برای آن‌ها مشخص شده، خواسته‌های خود را مطرح کنند. بنابراین ما از وزیر آینده علوم می‌خواهیم تا این فضا را برای دانشجویان فراهم کند و از سوی دیگر نیز دانشگاه اقدامات شاخص علمی را در برنامه خود قرار دهد.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: ما وظیفه دانشگاه را تولید علم و سپس تولید فناوری در ابعاد آزمایشگاهی می‌دانیم که البته جامعه و صنعت  نیز باید مشوق آن‎ها باشند. صنعت ما باید صنعت رقابتی باشد تا خود به سراغ دانشگاه برود تا از این طریق پایداری رقابت حفظ و نسل‌های فناوری در کشور ایجاد شود.
 
طیبی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص موضوع سهمیه‌ها پذیرش خانواده‌های شاهد و ایثارگر در دانشگاه‌ها، تاکید کرد: رییس کمیسیون آموزش مجلس و وزیر بهداشت در خصوص موضوع سهمیه‌ها گله داشتند که چرا بسیاری از دانشجویان توانمند با کسب رتبه‌های بالا، به علت این سهمیه‌ها حقوقشان نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: رییس جمهور توافق کردند که هیئتی به منظور بررسی موضوع سهمیه‌ها تشکیل شود تا یک پیشنهاد مناسب برای حل مشکل افراد نخبه ارائه گردد و حقوق آن‌ها ضایع نشود؛ هرچند تصمیمی برای افزایش ظرفیت پذیرش گرفتند که مورد قبول واقع نشده است.

رییس جهاددانشگاهی اضافه کرد: مصوبات این هیئت در خصوص سهمیه ها با رعایت حقوق خانواده‌هایی که چه سهمیه دارند و چه ندارند، در سال آینده بازنگری خواهد شد.

طیبی در ادامه با بیان اینکه تقریبا موضوع تمام پروژه‌هایی که جهاددانشگاهی انتخاب کرده، مورد نیاز جامعه بوده و پیگیری می‌کند تا آن‌ها را به تجاری‌سازی برساند، تصریح کرد: با توجه به منابعی که جهاددانشگاهی در اختیار دارد، شاید روند تجاری‌سازی کمی زمان‌بر باشد؛ ما تلاش می‌کنیم تا بدون استثنا تمام فعالیت‌های خود را تجاری‌سازی کنیم، اما ممکن است به علت عدم اطمینان مدیران به تولیدات داخلی و علاقه به خرید محصولات خارجی، این پروژه‌ها چندان مورد استقبال جامعه و صنعت قرار نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی تنها علم را برای تولید مقاله نمی‌خواهد، بلکه آن را وسیله‌ای برای تبدیل به فناوری و حل مشکلات کشور می‌داند، خاطرنشان کرد: در اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور باید تعادل و تعامل مطلوبی میان حوزه علوم پایه و حوزه فناوری برقرار باشد، به عبارتی نیاز جدی ما به فناوری و دانشگاه‌های نسل سوم نباید موجب غفلت ما به علوم پایه و تولید علم در کشور شود، زیرا فناوری از علوم پایه تولید می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین