کد خبر: ۴۸۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۲

اوکراین فروش موشک به ایران را تکذیب کرد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری نووستی، واسیلی فیلیپچوک، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین در واکنش که به اظهارات اخیر سرگئی ایوانف، وزیر دفاع روسیه در مورد فروش غیرقانونی موشک های دوربرد کروز (K-55) توسط اوکراین به چین در روسیه گفت: اوکراین هرگونه اتهام ارسال یا فروش غیرقانونی موشک های K-55 به سایر کشورها را تکذیب می کند.
وی افزود: این موشک ها تنها به طور قانونی به روسیه منتقل شده است. 

ایوانف پیش از این تاکید کرده بود که مقامات مربوط از این مساله مطلع شده و در حال تحقیق و بررسی در مورد آن هستند. به گفته او این مسأله نقض آشکار رژیم کنترل فناوری موشکی و انحراف از قانون منع گسترش تسلیحات است. 

این در حالی است که وزارت امور خارجه اوکراین با تکذیب این ادعا،‌ اعلام کرده است این کشور به تعهدات خود در مورد رژیم کنترل فناوری موشکی پایبند است و اجازه بروز هیچگونه انحرافی از اصول آن را نمی دهد. 

اتهامات فروش موشک های دوربرد اوکراین به ایران در حالی مطرح می شود که پیش از این ادعای دیگری در مورد همکاری موشکی چین و ایران نیز از سوی آمریکا طرح شده بود و آمریکا دستور توقیف اموال چهار شرکت چینی را به اتهام کمک آنها به ارتقای موشک های ایران،‌صادر کرده بود. 

چینی ها همکاری موشکی با ایران را تکذیب کردند(کلیک کنید)

این شرکت ها نیز با تکذیب این مسئله تأکید کرده بودند که به کلیه مقررات بین المللی پایبند هستند و فعالیت های آنها در زمینه تکنولوژی فضایی صلح آمیز است. 

همزمان با ادعاهای ایوانف در مورد فروش موشک توسط اوکراین به ایران،خبرگزاری شینهوا گزارش داد وی روز جمعه در کنفرانسی خبری در مورد منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی، هرگونه توافق انتقال فناوری موشکی بین ایران و روسیه را رد کرد و گفت در حال حاضر ما هیچگونه همکاری موشکی با ایران نداریم. وی افزود در 5-6 سال اخیر مساله همکاری موشکی روسیه و ایران از سوی آمریکا مطرح شده است،درحالی که موضع روسیه همواره کاملا شفاف بوده است.
او تاکید کرد در حال حاضر همکاری روسیه با ایران تنها در زمینه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر است.
 این اظهارات ایوانف در حالی مطرح می شود که پیش از این قرادادهایی رسمی برای تحویل موشکهای روسی به ایران بین دو کشور امضا شده بود .  
موشک های روسی با ایوانف به تهران می آیند؟(کلیک کنید)




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین