کد خبر: ۴۸۲۲۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
ریسک شکست استراتژی جدید ترامپ در قبال ایران بسیار بالا است

هیلاری‌کلینتون: سخنان ترامپ پایان اعتبار آمریکا بود/کار ترامپ خطرناک است/تحقیر شدیم

هیلاری کلینتون وزیرامورخارجه سابق آمریکا به شبکه خبری سی ان ان گفت : بی اعتمادی دونالد ترامپ به توافق هسته ای ایران مخرب و پایان اعتماد و اعتبار آمریکا در نزد جهانیان بود./ جان گلاسر، سرپرست مطالعات سیاست خارجی در موسسه کاتو در واشنگتن نیز با بیان اینکه چنین اتفاقی یک دردسر بزرگ است، گفت: این‌ ایران و دیگر کشورهای جهان خواهند بود که در یک طرف قرار دارند و آمریکا در طرف دیگر.
آفتاب‌‌نیوز :
کلینتون روزشنبه در گفت و گو با فرید زکریا خبرنگار بخش عربی شبکه تلویزیونی سی ان ان افزود: به نظر من کارهای ترامپ خطرناک است و بی اعتمادی به توافق هسته ای با وجود سفارش و نصیحت افراد به وی به دلایل مختلف ارسال پیام اشتباه است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی با اشاره به سخنان جمعه شب ترامپ درمورد توافق هسته ای ایران، گفت: حتی اگر دلیلی نباشد که ایران به توافق هسته ای پایبند است فرستادن چنین پیامی اشتباه است در حالی که رئیس جمهوری آمریکا این مساله را بیان کرد و این سخنان نه تنها خطا است بلکه این پیام را به جهان می رساند که سخنان آمریکا مورد اعتماد نیست.

هیلاری‌کلینتون: سخنان ترامپ پایان اعتبار آمریکا بود/کار ترامپ خطرناک است/تحقیر شدیم

وی گفت: ما رئیس جمهوری های مختلفی داشتیم ولی معتقدم که این رئیس جمهور (دونالد ترامپ) اعتماد و اعتبار آمریکا را با سخنانش در رابطه با مهمترین مذاکراتی که باید آن را حفظ می کرد، به پایان رسانده است.

به نوشته ایرنا، وی افزود: همچنین این امر موجب اهمیت دادن به ایران می شود و اگر ایران به توافق هسته ای پایبند باشد که همه نشانه ها حاکی از این مساله (پایبندی)است، در این صورت ما به جای این که ایران را منزوی کنیم این کشور را در معرض دید قرار خواهیم داد و در نتیجه ما کوچک و احمقانه به نظر می آییم و این همان چیزی است که به نفع ایران خواهد شد.

بلومبرگ: ریسک شکست استراتژی جدید ترامپ در قبال ایران بسیار بالا است
 
همچنین شبکه بلومبرگ گزارش داد: استراتژی جدید رئیس‌جمهور ترامپ برای مقابله با ایران و مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای نیازمند یک سری شروط بزرگ برای نتیجه دادن در کوتاه مدت است، از این رو ریسک شکست آن بسیار بالا است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، طرحی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه منتشر کرد، حاصل چند ماه کار وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی و کمک مشاوران بیرون از کاخ سفید است و برای عملی شدن به شکل درست به تمامی این اجزا نیاز دارد. اگر ترامپ به تهدیدش برای عقب نشینی از توافق جامه عمل بپوشاند، آمریکا با خطر انزوا در میان متحدانش رو بi رو است و ممکن است اهرم ضروری کنترل‌های بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران را از دست بدهد. بزرگ ترین چالش این است که متحدان را همراه کند و این دیپلماسی سخت خواهد بود.

ترامپ در سخنرانی روز جمعه‌اش رویکردی را شرح داد که ماه‌هاست برای شکل دهی دوباره به توافق که وی وعده پاره کردنش را داده بود، روی آن کار شده است. این استراتژی مطابق با باور ترامپ درباره توافق هسته‌ای است، مبنی بر اینکه توافق بسیار کوته‌بینانه است و تنها تهران را جسورتر کرده تا به حمایت از گروه‌هایی که واشنگتن آنها را تروریستی می خواند، ادامه دهد و موشک های بالستیکش را توسعه دهد.

دولت ترامپ ادعا می‌کند که اگرچه بنا به تایید وزارت امور خارجه آمریکا ایران به طور فنی به توافق پایبند است، منتظر پایان یافتن محدودیت‌های توافق است تا سرانجام یک سلاح هسته‌ای تولید کند.

 اولین توقف ترامپ در کنگره است. وی با سر باز زدن از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از قانون‌گذاران می خواهد تا تحریم‌های جدید سخت علیه ایران را بررسی کنند. این اقدامات در صورتی که ایران محدودیت‌های سختگیرانه‌تری در خصوص موشک‌های بالستیکش، غنی‌سازی اورانیوم و آنچه واشنگتن حمایت از تروریسم می‌خواند را رعایت نکند، به طور خودکار اجرایی می‌شوند.

دولت آمریکا با داشتن چنین قانونی در حال شرط بندی روی این است که آیا می‌تواند یک جبهه قوی در برابر متحدان اروپایی مهیا کند. این در حالی است که ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه پس از سخنرانی ترامپ در یک بیانیه مشترک بر ادامه تعهدشان نسبت به توافق هسته‌ای تاکید کردند و توافق را یک گام بزرگ در مسیر اطمینان از نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران دانستند.

سناریوی تیم ترامپ زمانی محقق خواهد شد که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در طرف میز قرار داشتند و در این صورت ایران احساس انزوا می‌کرد و می‌پذیرفت امتیازاتی را که زمان مذاکرات به پذیرفتن آنها نبوده‌اند را قبول کند.

اما در داخل کنگره می‌تواند به سادگی از تصویب طرحی که ترامپ خواهان آن است، سر باز زند. در عرصه بین‌الملل نیز متحدان اروپایی به ایران، روسیه و چین خواهند پیوست و بدون توجه به آمریکا به اجرای توافق ادامه خواهند داد.

در بدترین حالت، تهدید اقدام نظامی آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، اگر حتی ممکن باشد یا اینکه مساله اقتصادی در میان باشد. در چنین حالتی کشورهای اروپایی به علاوه روسیه، چین و دیگر شرکای تجاری ایران باید میان تجارت با ایران یا محدودیت دسترسی به نظام مالی آمریکا یکی را انتخاب کنند.

بلومبرگ در ادامه به بررسی پاسخ ایران به این وضعیت پرداخت و گزارش داد: اگر این اقدامات به خروج ایران از توافق هسته‌ای منجر شود، می‌تواند آمریکا را سرزنش کند و آمریکا نظارت کمتری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد داشت.

این اتفاق به روابط آلمان، فرانسه و انگلیس هم آسیب خواهد زد.

جان گلاسر، سرپرست مطالعات سیاست خارجی در موسسه کاتو در واشنگتن با بیان اینکه چنین اتفاقی یک دردسر بزرگ است، گفت: این‌ ایران و دیگر کشورهای جهان خواهند بود که در یک طرف قرار دارند و آمریکا در طرف دیگر.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
0
0
مردم ما مردم فهیم هستند برای همین است که ما توانستیم انقلاب مان را از گزند دشمنان حفظ کنیم. این ساده لوحان بودند که فکر میکردند ترامپ برجام رو پاره میکند مگر انها اینقدر ساده اند که هرچه میخواستند را بدست اوردن را براحتی از دست بدهند بلکه ترامپ به این هم راضی نیست او بیشتر از این را میخواهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
0
0
درسته که امریکا برجام رو نقض کرده و مدام هم مارو تحریم میکنه ولی خداروشکر ما به تعهداتمون پایبندیم و کاپ اخلاق رو ما می بریم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین