کد خبر: ۴۸۲۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳

برای ازدواج بدون شکست چه راه‌کارهایی را می‌شناسید؟

یک روان‌شناس گفت: آن‌چه روابط زناشویی را تخریب می‌کند، نه ناهم‌خوانی است و نه نبودن مهر و محبت، بلکه رفتارهای مخربی است که زن و شوهر معمولاً پس از ازدواج نسبت به یکدیگر در پیش می‌گیرند.
آفتاب‌‌نیوز : «فرناز امیراصلانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اگر زوجین فقط یک بار یکی از رفتارهای مخرب رابطه را انتخاب کنند، احتمال تداوم این انتخاب خیلی زیاد خواهد بود و ممکن است پس از مدتی هر دو نفر احساس ناخشنودی و فلاکت کنند، در واقع «تئوری انتخاب» به ما می‌آموزد که همه کارهایی که انجام می‌دهیم و همه احساساتی که تجربه می‌کنیم، از جمله احساس ناخشنودی و یا بدبختی در زندگی زناشویی، محصول انتخاب خود ما است.

این روان‌شناس ادامه داد: فرض اصلی کنترل بیرونی این است که «اگر من احساس ناخشنودی می‌کنم، خود من مسئول این احساس نیستم، بلکه دیگران، رویدادها و عوامل خارج از کنترل من آن را ایجاد کرده‌اند و مقصرند". متاسفانه زوجینی که دایم با خود می‌گویند» من تقصیری ندارم و همسرم عامل تمام این ناخشنودی‌ها است» برای تغییر شرایط، رفتارهای مخرب در پیش می‌گیرند و حتی گاهی تا نابودی کامل به پیش‌روی شرایط نامساعد دامن می‌زنند.

وی افزود: انتقاد، سرزنش کردن، شکوه و شکایت، غرغر کردن، تهدید کردن، تنبیه کردن و باج‌دهی برای کنترل کردن دیگری از مهم‌ترین رفتارهایی که در پی کنترل بیرونی شرایط شکل می‌گیرد و به جد مخرب روابط زناشویی است. از همین‌روست که پایداری دوستی‌های طولانی‌مدت با جنس موافق معمولاً موفقیت‌آمیزتر از ازدواج است، چون دوستی‌های بلندمدت تنها رابطه انسانی است که ناخودآگاه و از همان آغاز دوستی، «تئوری انتخاب» را در پیش می‌گیریم.

امیراصلانی تصریح کرد: اگر به‌علت پایداری دوستی‌های‌مان دقیق‌تر نگاه کنیم، به روشنی درمی‌یابیم که دست ویرانگر کنترل بیرونی در همه جنبه‌های گوناگون رابطه زناشیویی حضور دارد، اما در دوستی‌ها این‌طور نیست. در همین‌راستا، بهترین راه برای دست‌یابی به صمیمیت و نزدیکی در یک رابطه پایدار این است که خلاق باشیم و دایم در جستجوی اقدامات جدیدی باشیم که بتوانیم برای ازدواج‌مان، انجام دهیم.

این روان‌شناس یادآور شد: برای دسترسی آسان‌تر به خلاقیت، باید ذهن خود را به این نگرش مجهز کنیم که دیگر خواهان راه حل‌های قدیمی نیستیم، می‌خواهیم تنوع ایجاد کنیم و برای دست‌یابی به این منظور به‌دنبال راه‌های جدید هستیم. پس از چنین انتخابی، می‌توانیم برای حصول نتیجه بهتر، صبر پیشه کنیم که بهترین حلال مشکلات است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین