کد خبر: ۴۸۲۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸

کدو سبز تامین کننده منگنز بدن

مصرف کدوسبز باعث افزایش میزان دریافتی ماده معدنی ضروری منگنز خواهد شد. همانند ویتامین C، منگنز نیز از بافت ها در برابر رادیکال های آزاد مخرب محافظت می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
کدوسبز نوعی کدوی تابستانی بوده که به رنگ های زرد تا سبز تیره در دسترس است. این ماده غذایی بافت ترد و کمی طعم شیرین داشته و هر فنجان از آن تنها ۲۱ کالری دارد، به طوریکه برای رژیم های غذایی کنترل شده انتخاب مناسبی است. کدوسبز به دلیل وجود موادمغذی گیاهی، موادمعدنی و ویتامینی، فواید  بسیاری برای سلامتی بدن دارد.

ویتامین C

کدوسبز منبع خوبی از ویتامین C محسوب می شود. ویتامین C یک ویتامین محلول در آب بوده که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد، ترکیباتی که باعث اکسیداسیون DNA، چربی ها و پروتئین ها می شود، محفاظت می کند. دریافت کافی ویتامین C در رژیم غذایی به ارتباطات سلول های عصبی، سوخت و ساز کلسترول و حفظ استحکام بافت ها کمک می کند. براساس انستیتوی پزشکی امریکا (IOM)، یک فنجان کدوی خرد شده حاوی ۲۲ میلی گرم ویتامین C است که ۲۴ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به این ویتامین در مردان و ۲۹ درصد در بانوان را تامین می کند.

 کدو سبز تامین کننده منگنز بدن

لوتئین و زیگزانتین

کدوسبز حاوی دو ماده مغذی گیاهی از خانواده کاروتنوئیدها به نام لوتئین و زیگزانتین است. لوتئین و زیگزانتین به بهبود بینایی و سلامت چشم کمک می کند. این دو ماده مغذی گیاهی مانع از آسیب رسانی اشعه های مضر نورخورشید به بافت چشم می شوند. براساس انجمن اپتومتری امریکا، دریافت روزانه حداقل ۶ میلی گرم می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (بیماری چشمی که منجر به نابینایی می شود) را کاهش دهد. یک فنجان کدوسبز خرد شده ۲.۶ میلی گرم لوتئین و زیگزانتین داشته که معادل ۴۳ درصد از نیاز روزانه توصیه شده است.

منگنز

مصرف کدوسبز باعث افزایش میزان دریافتی ماده معدنی ضروری منگنز خواهد شد. همانند ویتامین C، منگنز نیز از بافت ها در برابر رادیکال های آزاد مخرب محافظت می کند. همچنین این ماده معدنی حامی عملکرد گلیکوزیل ترانسفراز بوده که خانواده ای از پروتئین ها برای بهبود رشد بافت استخوانی سالم است. منگنز همچنین به تولید کلاژن کمک می کند که برای درمان موثر جراحات ضروری است. هر فنجان کدوسبز خرد شده ۰.۲۲ میلی گرم منگنز دارد که براساس انستیتوی پزشکی امریکا، ۱۲ درصد از نیاز روزانه توصیه بانوان و ۱۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده مردان را تامین می کند.

کدوسبز بیشتری مصرف کنید

کدوسبز خام همانند کدوسبز پخته شده، طعم خوشایندی دارد. کدو خام را می توانید با چاشنی های سالمی مانند هوموس یا گواکامولی طعم دار کنید. همچنین برای تهیه سالاد، کدوسبز را به صورت نوارهای باریک و دراز برش داده و با آب لیمو، روغن زیتون و فلفل مخلوط کنید. از طرفی کدوسبز سرخ شده را در آب سبزیجات قرار دهید و ریحان تازه و نعنا به آن بیافزایید. همچنین برش های کدوسبز را می توانید با برس آشپزی به روغن زیتون آغشته کرده و آن ها را سرخ کنید.


منبع: نسخه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین