کد خبر: ۴۸۳۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

مشاهده نحوه حرکت زبان با تکنیک جدید سونوگرافی

گروهی از محققان فرانسوی یک تکنیک تخصصی سونوگرافی را توسعه دادند که به افراد این امکان را می‌دهد تا نحوه حرکت زبان را در طول صحبت کردن ببینند.
آفتاب‌‌نیوز :
 محققان بر این باورند که این سیستم می‌تواند به روش‌های گفتار درمانی کمک کند.مشاهده نحوه حرکت زبان با تکنیک جدید سونوگرافی

در حال حاضر، گفتار درمانگران به تلفظ شخص گوش داده و از نمودارها در جهت کمک به توضیح نحوه قرارگیری زبان در دهان برای ایجاد صداهای خاص استفاده می کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از لینکف، این روش با سختی‌هایی همراه است چرا که برای این کار افراد می‌بایست به توصیه مشاوران توجه کنند و چگونگی اجرای این دستورالعمل‌ها به درک فرد از گفته‌های درمانگران بستگی دارد.

انجام تمام دستورالعمل‌های ارائه شده توسط درمانگر مستلزم این است که فرد تمام آنچه که درمانگر در مورد نحوه حرکت زبان می‌گوید را ببیند. از آنجاییکه این حرکات دیده نمی‌شود، کار برای افرادی که دچار مشکل هستند دشوار می‌شود.

اما این دستگاه جدید به بیماران اجازه می‌دهد تا موقعیت زبان خود را در دهان و گلو در لحظه مشاهده کنند.

ایده انجام این کار این است که به افراد اجازه دهد تا مشکلات تلفظ را سریعتر تصحیح کنند و به گفتار درمانگران نیز کمک می‌کند تا بیماران را به سمت ادای درست کلمات هدایت کنند.

این تکنیک شامل قرار دادن یک پروب اولتراسوند(سونوگرافی)، مشابه با پروب‌هایی که پزشکان برای دیدن قلب از آن استفاده می‌کنند، در زیر فک است.

این سیستم پس از آن حرکت زبان را تحلیل کرده و نمایشی گرافیکی از صورت، لب‌ها، زبان و دندان‌ها را روی صفحه نمایش ارائه می‌کند.

تاکنون محققان این سیستم را در آزمایشگاه و بر روی افراد سالم آزمایش کرده‌اند و اکنون یک آزمایش بالینی برای بیمارانی که تحت عمل جراحی زبان قرار گرفته‌اند را آغاز کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین