کد خبر: ۴۸۳۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

ارتش عراق: کرکوک را کاملا در کنترل گرفتیم

ارتش عراق اعلام کرد که کنترل کرکوک را به دست گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرآنلاین، ارتش عراق اعلام کرده پس از درگیری‌های شدید با پیش‌مرگه‌های کرد موفق شده کنترل کامل کرکوک را دست بگیرد. با وجود این، کردها هنوز چنین ادعایی را تایید نکرده‌اند.

ارتش عراق می‌گوید توانسته پس از درگیری با نیروهای کرد شهر آلتین کوبری که گفته شده آخرین پایگاه پیشمرگه‌ها در کرکوک بوده را تحت کنترل بگیرد.

هم‌زمان خبرنگار بی‌بی‌سی در کرکوک می‌گوید خود شاهد پرتاب راکت و رد و بدل شدن آتش در منطقه بوده است.

 ارتش عراق کنترل مجدد 44 حلقه چاه نفت را در شمال این کشور به دست گرفت

در همین حال ایرنا به نقل از خبرگزاری عراقی المعلومه در رابطه با این خبر گزارش داد:  فرماندهی عملیات مشترک روز جمعه نیز اعلام کرد که کنترل مجدد منطقه «التون کوبری» واقع در شمال غرب استان کرکوک را که در تصرف پیشمرگه های کرد بوده، به دست گرفته است.


در پی برگزاری همه پرسی یکجانبه و غیرقانونی در اقلیم کردستان عراق، روابط میان بغداد و اربیل رو به تیرگی نهاده است.
نیروهای ارتش عراق از نیمه شب دوشنبه عملیات نظامی بازپس گیری مناطق مورد اختلاف با مسئولان اقلیم کردستان از جمله میدان‌های نفتی و پایگاه‌های نظامی در کرکوک را آغاز کردند و به سرعت موفق به در اختیار گرفتن کنترل این استان شدند.
این اقدام ضربه سنگینی به مهمترین منبع درآمد اقلیم کردستان به شمار می رود که توانسته بود طی چند سال گذشته بدون موافقت بغداد، از درآمدهای آن استفاده کند.


آمریکا از دولت عراق خواست اوضاع را در کرکوک آرام کند!

در همین حال صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد : وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد آمریکا از دولت عراق می خواهد اوضاع نزدیک کرکوک را آرام و با محدود کردن تحرکات نیروهای دولت مرکزی در مناطق مورد مناقشه، از درگیری‌های بیشتر جلوگیری کند.

به گزارش خبرآنلاین، نیروهای عراقی در چند روز گذشته مناطقی کنترل مناطقی در کرکوک را به دست گرفته‌اند که از سال ۲۰۱۴ تا کنون در کنترل کردها بود.
در این عملیات نیروهای عراق سعی کردند ستون‌های نظامی پیش‌مرگه را به پشت مرزهای رسمی اقلیم کردستان بازگردانند.

کرکوک که حاوی حدود ۴۰ درصد از منابع نفتی عراق است و بخش مهمی از بافت جمعیتی آن را کردها تشکیل می‌دهند یکی از مناطق مورد مناقشه میان دولت عراق و اقلیم خودمختار کردستان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین