کد خبر: ۴۸۳۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

اشکال در نوع همسرگزینی منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود

مدیر دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، گفت: اشکال در نوع همسرگزینی جوانان، منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
پروانه سلجوقی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: نخستین اقدامی که توسط دفتر امور زنان و خانواده در خصوص اعتیاد زنان صورت گرفته، فراهم‌کردن گزارش مستندی در زمینه‌ زنان و تقدیم آن به شورای مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی است. پس از آن، این گزارش به ستاد مبارزه با مواد مخدر فرستاده شد. ریاست این ستاد برعهده رئیس‌جمهور است و دبیری آن را مقام عالی وزارت کشور برعهده دارد. پس از بررسی این گزارش توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تمامی دفاتر زنان و خانواده در سراسر کشور به عضویت شوراهای مبارزه با مخدر استان‌ها درآمدند.

وی افزود: زمانی که مردی به اعتیاد روی می‌آورد، همسر  وی بنیان خانواده را حفظ می‌کند، اما هنگامی که زن معتاد می‌شود، خانواده از هم می‌پاشد. درنتیجه به غیر از فرد معتاد، شوهر و فرزندانش نیز، در خطر آسیب‌های اجتماعی قرار خواهند گرفت. این مسئله نشان از حساسیت وافر مقابله با اعتیاد در بانوان دارد.

سلجوقی با بیان اینکه "توجه ما بیشتر بر رفع‌کردن معلول و محصول یک آسیب اجتماعی است"، خاطرنشان کرد: در این راستا اقداماتی چون تجهیز ماده 16، کمک به تشکل‌هایی که در زمینه‌ اعتیاد فعالیت می‌کنند و تسهیل‌گری برای آنان است. توجه و فراهم‌کردن شرایطی برای پیشگیری و افزایش تاب‌آوری افراد جامعه‌، به‌ویژه در میان زنان، باید در دستور کار باشد.

مدیر دفتر امور زنان و خانواده‌ استانداری خراسان رضوی، اشاره کرد: یکی از مشکلات موجود در جامعه‌ ما در زمینه‌ ازدواج کودکان است؛ یعنی وجود مادران خردسال و کودکان بیوه. خراسان رضوی در زمینه‌‌ ازدواج کودکان با فاصله‌ زیادی نسبت‌به دیگر استان‌ها، رتبۀ نخست را دارد. پس از آن آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان در رتبه‌های دوم و سوم هستند.

اشکال در نوع همسرگزینی جوانان، منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود

مدیر دفتر امور زنان و خانواده با بیان اینکه "همسرگزینی در جامعه‌ ما مشکل دارد"، افزود: زمانی که در مقوله‌ همسرگزینی، با دانش  و دقت ورود نمی‌کنیم و صرفاً از طریق واسطه یا هیجانات جوانی دست به ازدواج زده می‌شود، نتیجه‌ آن، گاهی اوقات ایجاد آسیب‌های اجتماعی است. آسیب‌هایی چون طلاق، خشونت علیه زنان و اعتیاد... .

وی در مورد آموزش‌های انجام‌شده به معتادان خاطرنشان کرد: حدود سه سال است که با همکاری گروه‌ها، اقشار گوناگون و سمن‌ها آموزش‌هایی را در زمینه‌ اعتیاد انجام داده‌ایم؛ چراکه هر اقدامی برای بهبود شرایط جامعه، باید از جنس مردم باشد. ارائه آمار و ارقام چندان راه‌گشا نیست. همچنین در زمینه‌ آموزش دانش‎آموزان باید گامی عقب‌تر را پیگیری کنیم؛ یعنی ارائه‌ آموزش از دوران کودکستان. این درحالی‌ست که باید توجه امروز ما به مسئله‌ مهم‌تری، یعنی برنامه‌ریزی بر روی مادران باشد.

برخی از سازمان‌های دولتی نسبت‌به بسیاری از مشکلات جامعه آگاهی ندارند

سلجوقی تصریح کرد: هم‌اکنون نظارت‌های بسیاری بر سالن‌های بدن‌سازی، عطاری‌هایی که گیاهان دارویی اعتیادآور می‌فروشند و همچنین سالن‌های زیبایی داریم، اما همچنان نتیجه‌ این اقدام چندان سودمند نبوده است. ما نسبت‌به بسیاری از مسائلی که در پیرامونمان می‌گذرد، به‌اندازه‌ کافی آگاهی و ابزار کافی برای مبارزه نداریم.

مدیر دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اعتقاد من، مبنی‌بر مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیست؛ بلکه اعتقاد بر پیشگیری است، پیش از اینکه فردی وارد فرایند آسیب اجتماعی شود. در نتیجه برگزاری کارگاه‌هایی چون مهارت‌آموزی و پیشگیری از اعتیاد، توسط سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش یاری‌دهنده در این زمینه هستند.

شیوه‌های آموزشی سازمان آموزش‌وپرورش ما کارآیی ندارد

وی با بیان این نکته که "پهن‌پیکرترین و پرهزینه‌ترین سازمان ما، آموزش‌وپرورش است"، اشاره کرد: همان‌طور که رئیس‌جمهور بیان کرد، آموزش‌های ما، متعلق به گذشته است و نتیجه‌ای برای آینده در بر ندارد. باید در این شیوه‌ آموزشی تجدیدنظر کرد. سال‌هاست که بر این مسأله تأکید می‌شود تا بتوانند آسیب‌های اجتماعی را با آموزش مهارت‌های زندگی و عملیاتی کاهش دهند؛ اما هجمه‌های گوناگونی که به کشور ما وارد می‌شود را نیز باید مدنظر قرار داد. این واقعیت را نمی‌توانیم از ذهن خود دور نگه داریم که فرایند تهاجم فرهنگی و جنگ نرم در حال پیشرفت است.

سلجوقی با تأکید به این مسأله که "زمین‌های زیر کشت خشخاش در دنیا به ده‌ها برابر افزایش پیدا کرده است"، اظهار کرد: گردش مالی موادمخدر در دنیا و در ایران، چندین میلیارد دلار است. قطعاً به هر میزانی که عزیزان ما در نیروی انتظامی شهید دهند و در دیگر دستگاه‌های اجرایی و انتظامی ورود پیدا کنند، باز هم نمی‌توانند مقابله‌ مناسبی داشته باشند. 

جامعه ما از اخلاقیات دور می‌شود

مدیر دفتر امور خانواده و زنان استانداری خراسان رضوی، تصریح کرد: جامعه‌ ما به سوی خشونت بیشتر می‌رود.  ما به شکلی بسیار غیر علمی، غیراسلامی و غیرانسانی از اخلاقیات دور می‌شویم. زنان نیمی از عامل توسعه هستند و نیمی دیگر را به‌عنوان همسر حمایت یا به‌عنوان فرزند تربیت می‌کنند. این درحالی است که نظام آموزشی ما، مادران ما، به‌اندازه‌ کافی توجیه نیستند تا بتوانند فرزندانی بااخلاق را تربیت کنند.

سلجوقی ادامه داد: خشونت یکی از سه آسیب اجتماعی نخست در کشور ماست. خشونت یک رفتار اکتسابی است نه ذاتی؛ این درحالی‌ست که نسل‌های امروز ما نسبت‌به نسل‌های گذشته خشن‌تر هستند. خشونت انواع گوناگونی دارد که فرزندان ما آن را در اجتماع، در رفتارهای خشونت‌آمیز در محیط خانه و در برخی از بازی کامپیوتری می‌آموزند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین