کد خبر: ۴۸۳۷۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱

فناوری سه‌بعدی VR؛ آیا یک معضل است؟+تصاویر

ناسا به تازگی نمایش پارانوما از سطح مریخ را منتشر کرده است که کاربرد فناوری VR ایجاد جو فضای بیرونی می باشد و به افرادی که قرار است سیاهی سرخی مریخ را نشان دهند نزدیک است.
آفتاب‌‌نیوز :
 هر تکنولوژی سه بعدی از عینک های سه بعدی رنگی فیلتردار و استفاده از ان ها ساخته شده است باید در نظر داشت که تکنیک مادر تمام سه بعدی های رایج در تکنیک های سه بعدی همان تکنیک مادر استریوسکپی می باشد . اسدی در خصوص نحوه تصویر سازی VR سه بعدی افزود : تصاویر و کلیپ های VR به روش های کاملا تخصصی و ساخته و اجرا می شود که توسط فناوری VR سه بعدی هنگام انتقال تصاویر از طریق چشم در مغز فیوز می شود.

طبق اخبار اخیری که منتشر شده است اخیرا یک هنرمند روسی  در خیابان به همراه VR سه بعدی در حال گشت گذار بود که توسط پلیس روسیه دستگیر شد ! اینکه چرا پلیس به این اقدام فرد واکنش نشان داده است مهم نیست  اما ظاهرا این هنرمند روسی در حال استفاده افراطی از واقعیت مجازی VR سه بعدی بوده است.

فناوری سه‌بعدی VR؛ آیا یک معضل است؟+تصاویر

افراد بسیاری هستند که حاضرند فشار بازی های VR سه بعدی را تحمل کنند و نسبت ان ها به افرادی که  این تکنولوژی را نوعی سموم ذهنی تلقی می کنند و مردم را تشویق می کنند تا از این تکنولوژی استفاده نکنند بسیار بیشتر است.

بازی با تکنولوژی VR سه بعدی با احساسات ذاتی غوطه ور است که این جمله به نو به خود این امر را می رساند که مردم برای تجربه های بصری جدید توقف نمی کنند و نمی توان جلوی تجربه های بصری ان ها را گرفت ولی افراد بسیاری به اسانی در استفاده از ان افراط کرده اند  و این واقعیت را باید بپذیریم که این تکنولوژی نو ظهور در اطراف زندگی ما نفوذ کرده است و در حال حاضر ارزیابی مصرف کنندگان این فناوری  مهم نبوده بلکه   این فناوری این امکان را دارد تا پس از کامل شدن شیوه زندگی ما را دچار تغییر و تحول کند.

بسیاری از افراد احساس می کنند که استفاده از دستگاه های واقعیت مجازی تنها به بازی ها معطوف شده است در صورتی که این جمله درست نیست و در این مطلب سعی داریم تا شما را با جنبه های مختلف استفاده از تکنیک نو ظهور VR سه بعدی بییشتر آشنا کنیم.

استفاده اموزشی VR سه بعدی

بسیاری از والدین فرزندان خود را از این تکنولوژی به دلیل هیجانات در بازی ها دور می کنند اما ایا جنبه های اموزشی ان می تواند به والدین قوت قلب ببخشد و به ان ها ارامش بدهد تا به فرزند خود اجازه دهند از این فناوری استفاده کنند؟

در حقیقت در این دنیای رنگارنگ فانتزی های مختلفی از طریق کتاب ها و فیلم ها برای درک ستاره ها ، اقیانوس ها ، بیابان ها ، نزدیکی به طبیعت وجود دارد اما این فناوری در نگاه برخی از والدین یک کالا لوکس تلقی می شود.

باید از توسعه علم و فناوری VR سه بعدی سپاسگزار بود  زیرا کودکان ضمن استفاده از تجهیزات VR سه بعدی در ان با احساس قوی غوطه ور می شوند یعنی در یک چشم به هم زدن در دنیای VR سه بعدی می توانند مردمانی که در ان زندگی می کنند را فراموش کنند و در ان می توانند ستاره ها را به طور واقعی لمس کنند و در دریاهای عمیق راه بروند و یا به بیابان سفر کنند و در طبیعت کنار حیوانات باشند . در واقع این تماس از فاصله 0 به رشد فکری کودک کمک شایانی می کند.

علاوه بر جنبه های مثبت آموزشی که در دوره کودکی گفته شد با کمک این فناوری می توان تمام رشته های اموزشی را تحت پوشش قرار داد و به خصوص رشته های فیزیک. شیمی و ... این تکنولوژی همه چیز را ساده تر ازان چیزی که هست نشان می دهد  بنظر شیوه یادگیری کلمات گذشته کمی قدیمی شده است و در نهایت این فناوری به آسانی انجام می شود.
 
استفاده پزشکی از فناوری VR سه بعدی

فناوری سه‌بعدی VR؛ آیا یک معضل است؟+تصاویر

در حال حاضر فناوری VR سه بعدی در رشته های پزشکی به صورت گسترده و انبوه مورد استفاده قرار می گیرد یکی از مثال های ان می تواند این باشد که یک پزشک می تواند یک سناریو را از طریق VR شبیه سازی کند و یک روش اجرایی را مورد تمرین قرار دهد.

عضو های مختلف بدن و تشکیلات کامل ان به همراه ضایعه ها در جلوی چشمان نمایش داده می شود و بسیاری از بیماری هایی که کمیاب و نادر هستند توسط این فناوری شبیه سازی می شود
به طور کلی ، استفاده های مراقبتی پزشکی VR سه بعدی تاثیرات بسزایی در آموزش جراحی ، مدیریت درد ، آموزش بیمار ، آموزش بالینی ، فیزیوتراپی و توانبخشی ، مقابله با ترس و کاهش استرس دارد
 
نقش VR سه بعدی در تناسب اندام:

انسان های مدرن توجه بیشتری به شکل و سلامتی خود دارند و اما چگونه این فناوری در این حیطه رونق گرفته است؟

تناسب های اندام هم اکنون در اکثر کشورها از طریق فرمی جدید در قالب بازی با استفاده از فناوری VR سه بعدی انجام می شود ، شاید امتحان و تجربه این روش برای خیلی ها جذاب و هیجان انگیز باشد. همچنین شما این توانایی را خواهید داشت به وسیله این فناوری از منزل خود یا اتاق خواب در جنگل و جاده دوچرخه سواری کنید و فضای حقیقی جاده و جنگل واقعی را احساس کنید.

این شیوه کار علاوه بر اینکه در حفظ تناسب اندام بسیار موثر خواهد بود می تواند سرگرم کننده نیز باشد و نباید فراموش شود که گاهی اوقات امکان کاهش وزن از طریق این روش نیز وجود دارد با این اوصاف و با این همه محبوبیت استفاده از این تکنولوژی VR سه بعدی می تواند در اینده با تجهیزات کاملتر به یک گزینه پیشرفته تر و قابل حمل تر در تناسب اندام تبدیل شود.
 
و اما استفاده از VR سه بعدی در فیلم ها

اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کند چیست؟ ایا بنظر شما هنوز در فیلم ها سکوت خاص و ایستایی احساس می شود؟

صنعت فیلم از سیاه و سفید به رنگی و از دو بعدی به سه بعدی و ای مکس توسعه داشته است و ظهور هر تکنولوژی جدید برای به دست اوردن یک پیشرفت بصری در مشاهده فیلم ها هنوز هم وجود دارد . در حال حاضر فیلم های VR سه بعدی در حال ورود  به بازار هستند.

در ابتدا سال 2015 بود که  Oculus اقدام به راه اندازی اپلیکیشن Netflix VR کرد که این امکان را به مخاطب می داد تا فیلم ها را در سینمای مجازی تماشا کند در حالتی که نور محیط را برای محیط تنظیم می کند و مخاطب می تواند به وسیله ان تخیلات علمی را ببیند یا به تماشا یک زامبی ، یک فیلم اکشن و حادثه انگیز بنشیند . به راستی که واقعیت مجازی VR سه بعدی می تواند شما را غافلگیر کند.

و مزایا دیگر VR سه بعدی در این است که به مکان ثابتی مثل سینما نیاز ندارد و همه جا و در همه مکان ها قابل استفاده می باشد  حتی می توانید از ان در خانه و سفر استفاده کنید و حتی می توانید بر روی مبل بنشینید و فناوری VR سه بعدی را روی چشمان خود قرار دهید و با چرخاندن سر خود از این تکنولوژی استفاده کنید و فیلمهای واقعیت گرایی را ببینید . این صنعت امکان دارد تمام صنعت فیلم را منفجر کند و منجر به پیدایش تکنیک های نو و شیوه های نوین دیگری شود.

اولین فیلم کوتاه  سه بعدی VR سه بعدی در ایران توسط امید اسدی ساخته شد اطلاعات بیشتر استفاده از VR سه بعدی زنده:

در VR زنده همه چیز در مقابل تماشاچیان یک کنسرت یا استادیوم اتفاق می افتد و دیگر نیازی به صفحات نمایشگر نیست بلکه از طریق قطعات و صفحات مخصوصی که تعبیه می شود می تواند به جای استفاده از صفحه های نمایشگر و پرده ، یک محیط طبیعی را در مقابل بیننده ترسیم کند لازم به ذکر است در این روش نیاز به عکسبرداری پارانوما و 360 درجه است تا از زاویه ها صحنه یک فریم عکاسی صورت بگیرد از مزایا دیگر این روش این است که بیننده می تواند از هر زاویه ای که می خواهد به سوژه نگاه کند به عنوان مثال می تواند از بالا و پایین و چپ و راست سوژه را رویت کند به راستی که تجربه نمایش واقعی و حقیقی به مخاطب داده می شود.
 
استفاده از VR در سفر:

پیش از این اپل بتا قابلیت نمایش سه بعدی را به اورلوکینگ تغییر داد و به فناوری VR پیوست . به واسطه ان مصرف کنندگان می توانند نقشه را از یک نگاه جدید با قابلیت چرخش در هر جهت مشاهده کنند و یا می توانند در ان راه بروند . همچنین شما می توانید نقشه را به اهرام مصر ، برلین ، المان ، و ... تغییر دهید . این بدین معنی است سفرما به سراسر جهان تنها به یک رویا تبدیل نخواهد گشت.
 
یک مزیت نهفته دیگر در این تکنولوژی این است که در تجربه مخاطب یک دنیا کاملا نا آشنا ایجاد می کند . جهان می تواند صحنه ای از بازی شود امکان دارد هرگز در دنیای واقعی فرصت نکنیم تا در سرزمین های گوناگون ماجراجویی کنیم.

علاوه بر این ناسا به تازگی نمایش پارانوما از سطح مریخ را منتشر کرده است  که کاربرد فناوری VR ایجاد جو فضای بیرونی می باشد و به افرادی که قرار است سیاهی سرخی مریخ را نشان دهند نزدیک است.

فناوری سه‌بعدی VR؛ آیا یک معضل است؟+تصاویر

 کاربرد عمومی VR سه بعدی در جامعه:

از VR سه بعدی می توان در معابر شهر ها ، پارک ها ، خیابان ها به نمایش جلوه های بصری سه بعدی نمود ، جلوه هایی که در نگاه اول واقعی هستند اما فقط از نور تشکیل شده اند به واسطه VR سه بعدی می توان صحنه های دلچسب و هیجان انگیزی را در سراسر شهرها به مانند فیلم های سه بعدی هولوگرافی راه انداخت.

در پایان این فناوری هنوز جا برای رشد دارد و دقیقا معلوم نیست در اینده چه امکاناتی را بخواهد به شما بدهد و شما چه استفاده ای بخواهید از VR سه بعدی کنید.

*اسدی/عکاس و فیلم‌ساز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین