کد خبر: ۴۸۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۵

چهره هفته:علي جنتی رفتنی شد

آفتاب‌‌نیوز : علی جنتی کیست؟
علی جنتی در سال 1328 متولد شده و از همدوره ای های مصطفی پورمحمدی در مدرسه حقانی شهر قم است.وی که از یاران و نزدیکان شهید «محمد منتظری» است در سال 59 به عنوان رئیس صدا و سیمای استان خوزستان منصوب شد و تا سال 63 که استانداری همان استان را بر عهده گرفت در این پست فعالیت کرد.

او پس از آن مدتی استانداری خراسان و ریاست دفتر «هاشمی رفسنجانی» را تجربه کرد و در دولت اصلاحات هم سفیر کشورمان در شیخ نشین کویت بود.

انتصاب جنتی و مخالفت های ابتدایی
انتصاب «علی جنتی» به سمت معاون سیاسی وزارت کشور که توسط «مصطفی پورمحمدی» در مهرماه سال 84 صورت پذیرفت، نه با استقبال اصلاح طلبان روبرو شد و نه موجبات خشنودی محافظه کاران و اصولگرایان را فراهم کرد. 

در این میان اصلاح طلبان با این استدلال که «از این پس در کشور ،پسر انتخابات برگزار می کند و پدر بر ‌آن نظارت می کند»، از اجرا و نظارت خانوادگی بر انتخابات پیش رو ابراز نگرانی 
می کردند و جناح راست هم به علت مشی سیاسی جنتی که نه تنها چندان قرابتی با پدر خود به عنوان دبیر شورای نگهبان نداشت بلکه به حمایت از کاندیداتوری «اکبر هاشمی رفسنجانی» در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 در برابر «محمود احمدی نژاد» پرداخته بود، مخالفت های جدی خود با این انتصاب را آغاز کردند.

بدین ترتیب،این فقط اشخاص و گروه های نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و حزب کارگزاران سازندگی بودند که با رضایت تلویحی از این امر، در برابر آن سکوت پیشه کردند و حتی از باقی ماندن جنتی در این سمت حمایت های پیدا و پنهان انجام می دادند.
 
اما نه این حمایت ها و نه آن «رضایت بعدی» اصلاح طلبان از مشی میانه روی جنتی باعث نشد تا فشار و فضا سازی گروه های رادیکال جناح راست و سایت های خبری و تریبون های مطبوعاتی این جناح علیه وی پایان یابد تا جایی که تنها  3 ماه پس از انتصاب جنتی به معاونت سیاسی وزارت کشور،سایت های نزدیک به اصولگرایان از «برکناری قریب الوقوع» وی خبر دادند.سایت خبری «فردا» صراحتا از برکناری جنتی پیش از برگزاری انتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا با «دستور مستقیم محمود احمدی نژاد» خبر داد. 

پورمحمدی:انتخابات فامیلی نمی شود
هر چند که این موضوع چندین بار توسط شخص جنتی و منابع نزدیک به وی تکذیب شد اما این «مصطفی پورمحمدی» وزیر کشور بود که در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات تهران و در غرفه روزنامه «کیهان» ضمن تأیید اخبار مربوط به برکناری جنتی گفت: «بحث این است که از آنجا که آقای جنتی فرزند آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان هستند و در حین برگزاری انتخابات شوراها و مجلس خبرگان، ممکن است در افکار عمومی اینگونه تلقی شود که در برگزاری انتخابات اعمال نفوذ و نظری از هر دو مرکز بر روی همدیگر صورت می گیرد، ممکن است در آینده نه چندان دور تمهیداتی برای تغییر برخی مدیران وزارتخانه صورت گیرید.» 

تکذیب مجدد برکناری جنتی
نکته جالبی که درباره این خبر وجود داشت تکذیب مجدد آن توسط منابع نزدیک به وزارت کشور بود. تا جایی که این منابع حدود یک ماه قبل، «از تماس تلفنی وزیر کشور با «حسین شریعتمداری» مدیر مسئول روزنامه «کیهان» و گلایه پورمحمدی از وی بابت نحوه تنظیم اظهارات وی در غرفه این روزنامه خبر دادند.
 
با این حال و در حالی که در 10 ماه گذشته ناظران، هر از چندگاه ابتدا شاهد تأیید خبر برکناری جنتی و سپس تکذیب آن بودند، باید دید که آیا خبری که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی به نقل از یک منبع آگاه در وزارت کشور منتشر کرده به قوت خود باقی می ماند یا اینکه این بار هم این خبر تکذیب خواهد شد؟ 

اما در صورتی که مجموع شرایط به نحوی پیش رود که «علی جنتی» معاون سیاسی وزارت کشور در انتخابات آینده «نباشد»، این امر یک پیام مهم به اصلاح طلبان هم خواهد بود. زیرا هنگامی که اصولگرایان و جناح راست رادیکال حضور پسر آیت الله جنتی در انتخابات را تاب نیاورند،چگونه حضور اصلاح طلبان در انتخابات را تحمل خواهند کرد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین