تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵

عکس‌های حیرت‌انگیز هابل از فضا+تصاویر

ناسا یک گالری از عکس‌های حیرت‌آوری که تلسکوپ فضایی هابل از اجرام مسیه شکار کرده، منتشر کرد.
ناسا یک گالری فوق‌العاده از تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل منتشر کرده که اجرام آسمانی موجود در فهرست اجرام مسیه را نشان می‌دهد.

به گزارش آفتاب‌نیوز و به نقل از گیزمگ، مجموعه مسیه ابتدا توسط اخترشناس مشهور فرانسوی "چارلز مسیه" تهیه شد و از مشاهدات خود و همتایانش برای کمک به همتایان اخترشناسانش در قرن هجدهم میلادی استفاده کرد.

اجرام مسیه (Messier objects) نام 110 جرم غیرستاره‌ای بود که توسط این اخترشناس فرانسوی گردآوری شد. وی این کاتالوگ را "کاتالوگ سحابی‌ها و خوشه‌ها" نامید و در سال 1771 منتشر کرد. وی این کار را صرف جلوگیری از اشتباه برای رصدگران کاشف دنباله‌دارها انجام داد.

او 45 مورد را از سحابی خرچنگ تا خوشه پروین نامگذاری کرد که بعدا تا 110 مورد گسترش یافت. البته اشتباه‌هایی هم داشت مثلا اجرام 101 و 102 اجرامی مشابه هستند.

فهرست نهایی در سال 1784 منتشر شد که بعدها به فهرست اجرام مسیه معروف شد.

این کاتالوگ شامل تعدادی از معروف‌ترین اجرام آسمانی شناخته شده است که آسمان شب را تزیین می‌کنند و از مناطق فعال تشکیل ستاره مانند "سحابی اوریون" تا "کهکشان آندرومدا" هستند که حدود چهار میلیارد سال دیگر با کهکشان راه شیری ما ادغام خواهند شد.

اجرام مسیه هدف محبوبی برای هر دو گروه اخترشناسان آماتور و حرفه‌ای هستند، به طوری که در حالی که می‌توان آنها را با جزئیات دقیق از طریق تلسکوپ‌های قوی‌تر دید، اغلب به اندازه کافی روشن هستند تا با تلسکوپ‌های کوچکتر و ارزانتر رصد شوند.

تلسکوپ فضایی هابل در 24 آوریل 1990 به فضا پرتاب شد و پس از یک ماموریت تعمیرات دراماتیک، تصویر و داده‌های باور نکردنی را مخابره کرد که دانشمندان را قادر ساخت تا اسرار یک جهان پر از پدیده‌های شگفت‌انگیز را دریابند.

تلسکوپ هدف خود را با گرفتن چند عکس تک رنگ مشاهده می‌کند، هر یک از آنها یک طول موج نور را می‌گیرد که وقتی ترکیب می‌شوند، یک تصویر جامع از یک جرم آسمانی را به ارمغان می‌آورد.

برخی از تصاویر طیف کامل نور مرئی یا طول موج‌هایی که برای چشم انسان نامرئی هستند، مانند نور ماوراء بنفش و مادون قرمز را شامل نمی‌شوند. در این موارد، طول موج‌های نامرئی به رنگی در می‌آیند که به دانشمندان امکان می‌دهد ویژگی‌های یک جرم آسمانی را تجسم کنند.

تا به امروز، هابل 93 مورد از 110 جرم مسیه را با جزئیات باور نکردنی مشاهده کرده است. گالری تازه منتشر شده شامل تصاویری از 63 جرم مسیه است.

ناسا برنامه دارد تا این مجموعه را گسترش دهد، به طوری که تصاویر هابل بیشتر پردازش شوند.

انتشار این گالری طوری زمان‌بندی شده است که با حمام شهاب سنگ اوریونید همزمان باشد؛  حمام شهاب سنگ اوریونید هر ساله با گذر زمین از "دنباله دبریس" که از "دنباله هالی" پس از ورودش به منظومه شمسی در ژانویه 1986 باقی مانده، اتفاق می‌افتد.

منبع: ایسنا