کد خبر: ۴۸۴۲۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

لابی با وزیران پیشنهادی/نظر مجلس چیست؟

گزینه‌های وزارتخانه‌های نیرو و علوم بالاخره به مجلس معرفی شدند و نامه معرفی‌شان دیروز در صحن علنی مجلس قرائت شد.
آفتاب‌‌نیوز :
یکشنبه آینده جلسه رأی اعتماد آنها برگزار خواهد شد؛ یعنی دو وزیر پیشنهادی کمتر از یک هفته کاری فرصت دارند که با نمایندگان طیف‌های مختلف در مجلس گفت‌وگو کنند یا به عبارت دیگر برای به‌دست‌آوردن دل مجلس لابی کنند؛ از طرف دیگر دو وزیر هم باید برای به‌دست‌آوردن رأی اعتماد بهارستان به جلسه‌های فراکسیون‌های مختلف مجلس بروند تا برای آنها برنامه‌هایشان را شرح دهند و به سؤالات و ابهامات آنها پاسخ دهند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، ماجرا از همان دیروز کلید خورد. چنانچه نمایندگان فراکسیون امید در دو جلسه جداگانه میزبان گزینه‌های پیشنهادی علوم و نیرو بودند و بناست در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز این دیدارها تکرار شود. نمایندگان هر فراکسیون، زمانی را برای «رضا اردکانیان» وزیر پیشنهادی نیرو و «منصور غلامی» وزیر پیشنهادی علوم تعیین کرده‌اند تا به فراکسیون متبوعشان بیایند؛ عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس خبر داد که اردکانیان روز سه‌شنبه و غلامی روز چهارشنبه میهمان فراکسیون امید خواهند بود. فراکسیون نمایندگان ولایی نیز بنا دارد تا سه‌شنبه جلسه‌ای با دو وزیر پیشنهادی برگزار کند و فراکسیون مستقلین هم روز چهارشنبه به دیدار دو گزینه وزارت نیرو و علوم می‌رود. هرچند نمایندگان وقتی درباره وزرای پیشنهادی صحبت می‌کنند، نظرشان را به بعد از جلسات فراکسیون‌های متبوعشان موکول می‌کنند، اما از صحبت‌ها این‌طور برمی‌آید که وضعیت اردکانیان بهتر از غلامی است. 

نمایندگان فراکسیون امید راهی همدان شوند 

حسین‌زاده تأکید دارد که فراکسیون امید روز چهارشنبه و بعد از پایان دیدار با گزینه‌های پیشنهادی جمع‌بندی‌اش درباره گزینه‌ها را اعلام خواهد کرد. او البته پیشنهادهایی برای فراکسیون دارد و در همین چند روز نقدها و نظرهای متفاوتی از جمعیت دانشجویی شنیده است. می‌گوید «متعجبم وقتی آقای غلامی در سطح دانشگاه تهران این همه مخالف دارد و با این حجم انتقادها مواجه است، چطور خودش می‌خواهد وزارتخانه‌ای را اداره کند. اگر کسی به مسائل دانشگاهی حساسیت دارد و دلسوز و نگران دانشگاه است و می‌بیند این تعداد دانشجو با او مخالف‌اند؛ خب چرا خودش باید بر ماندن اصرار داشته باشد».به گفته حسین‌زاده «جلسه فراکسیون امید می‌تواند در حضور منتقدان عملکرد غلامی در دانشگاه همدان باشد تا ما یکه به قاضی نرویم و سخنان دو طرف را بشنویم یا اینکه نمایندگانی از فراکسیون امید راهی دانشگاه همدان شوند و این‌بار مستقیم داده‌ها درباره نحوه مدیریت ایشان در دانشگاه همدان را گردآوری کنند».نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین به اهمیت وزارتخانه‌های باقی‌مانده اشاره دارد و اینکه چه مباحث نیرو و چه مباحث آموزش عالی در شرایط کنونی کشور بسیار تعیین‌کننده است و به‌ویژه در حوزه علوم ما به وزیری نیاز داریم که میانگین سواد مدیریتی‌اش فاصله چشمگیری با دیگر وزرا نداشته باشد و درعین‌حال بتواند نشاط را به دانشگاه برگردانده و فضای مساعدی در دانشگاه‌ها به وجود آورد».

باید حرف‌های غلامی را هم شنید

«قاسم میرزایی‌نکو» نماینده دماوند و عضو فراکسیون امید درباره معرفی غلامی برای وزارت علوم می‌گوید: «بدنه وزارت علوم که دانشجویان باشند، از این گزینه رضایت ندارند ولی باید حرف‌های آقای غلامی را شنید و جلساتی برگزار کرد». او درباره چرایی انتخاب غلامی هم گفت که «آقای غلامی نفر بیست‌ویکمی بود که در لیست وجود داشته و آخرین لابی‌هایی است که انجام شده و ایشان مطرح شده‌اند. به‌هرحال آقای روحانی ایشان را معرفی کرده‌اند. رئیس‌جمهوری می‌توانست مثلا آقای فرجی‌دانا، توفیقی یا دیگران را معرفی کند و کسی هم مانع و جلودار ایشان نبود ولی به‌هرحال ایشان خودش به این جمع‌بندی رسیده است». این عضو فراکسیون امید اما به اینجا که می‌رسد از رئیس‌جمهوری گلایه می‌کند: «رئیس‌جمهوری درباره مهم‌ترین بخش کادرسازی کشور که وزارت علوم است، این‌گونه کم‌توجهی می‌کنند، که جای گلایه است». نماینده اصلاح‌طلب دماوند همچنین تأثیر مثبت طولانی‌شدن زمان معرفی دو گزینه وزارت نیرو و علوم بر رأی نمایندگان به این دو گزینه را بعید دانست. او درعین‌حال گفت که «دسته‌ای از نمایندگان از آقای روحانی راضی نیستند؛ طیف آنها هم فرقی ندارد، از هر دو طیف راست و چپ هستند که به دلیل عملکرد وزارت کشور و برخی وزرای دیگر راضی نیستند و این نارضایتی حتما در رأی به آقای غلامی تأثیرگذار است». او اعلام برایند نظرات مجلس را زود می‌داند و آن را به بعد از برگزاری جلسات موکول می‌کند و معتقد است که هنوز زود است. اما او گویا درباره غلامی تصمیمش را گرفته: «من خودم رأی منفی می‌دهم». 

غلامی گزینه بیستم به بعد بود

در‌این‌حال «محمدرضا تابش» امیدوار است که مجلس به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو رأی اعتماد دهد تا این دو وزارتخانه بیش‌از‌این معطل نماند. او هم اعلام نظر فراکسیون را به بعد از جلسات با وزرای پیشنهادی موکول کرده و درعین‌حال گفته «ما از نظر کلیت کار معذوریت‌ها و محدودیت‌های دولت را می‌دانیم. رئیس‌جمهور هم قاعدتا در انتخاب گزینه‌ها توجه خود را به مسائل کلان ملی و منطقه‌ای معطوف داشته و امیدواریم هر دو گزینه از مجلس رأی اعتماد بگیرند». او درباره نگاهی منفی که به وزیر پیشنهادی علوم وجود دارد، هم گفت: «هنوز مجلس ایشان را ارزیابی نکرده؛ اما آن‌طور که شنیدم، آقای غلامی گزینه بیستم به بعد آقای روحانی است. به‌هرحال طبیعی است که هرکس معرفی شود، عده‌ای با او مخالف و عده‌ای با او موافق‌اند. مهم منطقی است که افراد در دفاع از خود ابراز می‌کنند و نهایتا نظر نمایندگان تعیین‌کننده خواهد بود». تابش رأی‌آوری غلامی را منوط به دفاعیاتش در مجلس دانست و گفت: «ایشان در دوره آقای خاتمی دو دوره مسئولیت دانشگاه همدان را برعهده داشته و اکنون هم در دوره آقای روحانی این مسئولیت را دارند و انجام وظیفه می‌کنند. ما باید انتظارات‌مان را متناسب با وضع حاکم بر کشور، دولت و دانشگاه‌ها سامان دهیم». 

حسب ظاهر اردکانیان به کارش آشناست

«سیدحسین نقوی‌حسینی»، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی، هم در حاشیه جلسه دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «حسب ظاهر اینکه آقای اردکانیان به کارشان آشنا هستند و آقای غلامی هم وزارت‌علومی هستند؛ اما این حسب ظاهر است و باید گفت‌وگو کنیم و رزومه‌هایشان را بررسی کنیم». او هم می‌گوید که مواضع فراکسیون و همچنین مجلس تا آخر هفته احتمالا روشن‌تر می‌شود. او هم تأثیر طولانی‌شدن روند معرفی وزرای پیشنهادی بر رأی نمایندگان را منتفی می‌داند و می‌گوید: «نمایندگان وضعیت فرد معرفی‌شده را بررسی می‌کنند». او همچنین درباره اینکه غلامی نفر بیست‌ویکم از فهرست روحانی برای وزارت علوم بوده، هم گفت «اینکه مراحل انتخاب گزینه در دولت چگونه بوده، ملاک نیست و فقط فرد معرفی‌شده را بررسی می‌کنیم». اما درعین‌حال «حمیدرضا حاجی‌بابایی»، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی، از معرفی دو وزیر پیشنهادی ابراز رضایت کرده که جالب توجه است. آن‌طور که «ایرنا» گزارش داده حاجی‌بابایی در توییتی درباره معرفی دو وزیر پیشنهادی نیرو و علوم نوشته: «دولت در انتخاب وزرا، هر روز بهتر از دیروز [عمل کرده است]. غلامی و اردکانیان، اصلاح‌طلب، باتجربه و بدون‌حاشیه». 

آقای روحانی مدیون دانشگاه است

در‌این‌حال نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس هم گفت که مجلس نگاه منفی به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو ندارد. 

«غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی» در حاشیه جلسه علنی دیروز از اعلام نظر رسمی فراکسیون متبوعش درباره دو وزیر پیشنهادی در یکشنبه آتی خبر داد: «پیش از جلسه علنی یکشنبه آینده در فراکسیون درباره آقایان غلامی و اردکانیان رأی‌گیری خواهیم کرد و در بیانیه‌ای نظر رسمی فراکسیون را اعلام می‌کنیم». او هم درباره برخی انتقادات به وزیر پیشنهادی علوم، روحانی را مدیون دانشگاه دانست و گفت: «دانشگاه باید از وزیر علوم راضی باشد. به‌هرحال واقعیت این است که دانشگاهیان برای آقای روحانی زحمت بسیاری کشیدند و آقای روحانی مدیون دانشگاه است. طبیعتا نظر دانشگاه، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی برای ما مهم است و در روزهای گذشته هم نظراتی از سوی دانشجویان در فضای مجازی منعکس شده است؛ البته شرایط قدری تعدیل شده است و تا زمان رأی اعتماد فرازونشیب‌های زیادی وجود دارد». 

این‌طور که شما فکر می‌کنید، اوضاع وزرای پیشنهادی خراب نیست

او ادامه داد: «حتما آقای روحانی محدودیت‌ها و فشارهایی داشته که مجلس سعی می‌کند آن را جرح و تعدیل کند. طبیعتا فردی که به مجلس معرفی می‌شود، از سوی نمایندگان ارزیابی می‌شود». جعفرزاده همچنین طولانی‌شدن زمان معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو را برای رئیس‌جمهور آن هم در دوره دوم خوب ندانست و درعین‌حال گفت: «اگر احیانا این گزینه‌ها رأی نیاورند، مشکل خاصی از این نظر وجود ندارد». جعفرزاده‌ایمن‌آبادی پرس‌و‌جویی هم درباره نظر مجلسی‌ها درباره دو گزینه پیشنهادی کرده است؛ چراکه می‌گوید: «من یکشنبه استمزاجی کردم و به نظرم این‌طور که شما فکر می‌کنید، اوضاع وزرای پیشنهادی خراب نیست. ممکن است من نظر مخالفی داشته باشم؛ اما مجلس به این دو وزیر گارد منفی ندارد».

نظرات درباره اردکانیان

اما نمایندگانی که صحبت می‌کنند، در مورد اردکانیان تقریبا هم‌نظر هستند. «تابش» در مورد او گفته که «آقای اردکانیان یک شخصیت ملی و بین‌المللی ممتاز در حوزه آب است. ایشان، هم نسبت به کار کلان ملی اشراف دارند و هم کارکردی که در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی داشتند باعث شده یک شخصیت ایرانی ممتاز در عرصه بین‌المللی جلوه‌گری کند. ایشان فرد مدیر و مدبری است، تحصیلات خود را دارد و مجموعا فرد شایسته‌ای است که مبنای کارش علم و تخصص است. البته ملاحظاتی هم هست که حاکمیتی است و همه وزرا باید آن را مدنظر قرار دهند». جعفرزاده‌ایمن‌آبادی هم در مورد اردکانیان، گفت: «واقعیت این است که در وزارت نیرو بحث اصلی مربوط به آب است و آقای اردکانیان برنامه‌های خوبی در این حوزه دارد، البته باید ببینیم نوع نگاه ایشان به این مسئله سخت‌افزاری است یا نرم‌افزاری و برنامه‌های ارائه‌شده از سوی ایشان را به طور دقیق بررسی کنیم». از سوی دیگر «قاسم میرزایی‌نکو» هم معتقد است که «تمام ارکان و بدنه وزارت نیرو آقای اردکانیان را می‌پذیرد». او اردکانیان را دارای شناخت کامل و کافی از وزارت نیرو می‌داند که سابقه خوبی هم دارد. او ادامه داد: «ایشان حتی از آقای بیطرف کارشناس‌تر هستند. او قبل از آقای بیطرف هم پیشنهاد وزارت بود، اما به دلیل اینکه باید کارشان را در جایی که بودند تمام می‌کردند، آن زمان این اتفاق نیفتاد». هرچند نظراتی که در مورد اردکانیان شنیده می‌شود مثبت است، ولی باید دید آن طیفی که باعث رأی‌نیاوردن بیطرف شده بودند، باز هم فعال خواهند شد یا خیر؛ وزیر پیشنهادی علوم هم با توجه به جو روانی موجود و نگاه منفی که نسبت به او در بین دانشگاهیان وجود دارد، باید تلاش زیادی کند تا بتواند دل مجلس را به دست بیاورد؛ این دو، تا یکشنبه آینده فرصت دارند. 

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین