کد خبر: ۴۸۴۶۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸

رئیس شورای اروپا: سرنوشت برگزیت در دست انگلیس است

دونالد توسک رئیس شورای اروپا روز سه‌ شنبه طی اظهاراتی در پارلمان اروپا در بروکسل تصریح کرد که مسیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به انتخاب این کشور بستگی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایرنا، توسک افزود: ما همچنان سخت‌ترین آزمون استرس را در جریان مذاکرات برگزیت پیش روداریم. اگر در این آزمون رد شویم، مذاکرات شکست می‌خورد.

وی افزود: صرف‌نظر از مسیر مذاکرات، بایستی وحدت خود را حفظ کنیم. مادامی‌که از یکدیگر جدا نشده‌ایم می‌توانیم در برابر هر سناریویی ایستادگی کنیم.

توسک تصریح کرد: اکنون لندن بایستی انتخاب کند که پایان کار چگونه خواهد بود: توافق خوب، بدون توافق و یا بدون برگزیت. به‌ هرروی ما در اروپا، با کنار یکدیگر بودن از منافع مشترک مان دفاع خواهیم کرد.
 
درهمین حال ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیزطی اظهاراتی در پارلمان گفت که اتحادیه اروپا رویکرد خصمانه‌ای در مذاکرات برگزیت ندارد و خواهان توافق خوب با انگلیس است.

اظهارات این مقامات اروپایی پس‌ازآن صورت می‌گیرد که پنجمین دورمذاکرات خروج انگلیس ازاتحادیه اروپا به دلیل عدم تفاهم طرفین بر سر صورتحساب برگزیت به ' بن‌بست' خورده است.

ترزا می نخست‌وزیر انگلیس که هفته گذشته برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا به بروکسل سفرکرده بود، اذعان داشت که مذاکرات برگزیت با مشکل مواجه شده و بر همین اساس تلاش کرد تا موافقت طرف‌های اروپایی را در رابطه با مسائل مورد اختلاف کسب کند.

 برخی گزارش‌های تائید نشده از محتوای دیدار 'ترزا می' با رهبران اروپایی در بروکسل و تقاضای عاجزانه او برای نرمش طرف اروپایی در مذاکرات برگزیت حکایت دارد.

وی درهمین حال روز گذشته طی اظهاراتی در پارلمان این کشور به تشریح دستاورد سفرش به اروپا پرداخت و گفت که نسبت به روند مذاکرات برگزیت خوش‌بین است و بنا به خواسته مردم کشورش، انگلیس در ماه مارس 2019 از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

'وینس کیبل' رهبر حزب لیبرال دمکرات که از مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، امروز طی اظهاراتی گفت: صرف‌نظر از اظهارات ترزا می هنوز سه گزینه روی میز وجود دارد. اتحادیه اروپا آنچه را که ما می‌گفتیم تائید کرده و می‌گوید اگر برگزیت فاجعه‌بار است بایستی کنار گذاشته شود.

تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس نیز در گفت‌وگو با نشریه نشنال که روز گذشته منتشر شد خواستار برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت شده است.

وی گفت: این مهم است که ما پیش از اعلام نظر در رابطه با خروج از اتحادیه اروپا، از مفاد توافق با اروپا آگاه باشیم.

بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه «بی.جی.ام» سه‌چهارم مردم انگلیس بر این باور هستند که مذاکرات خروج کشورشان از اتحادیه اروپا روند مطلوبی را طی نمی‌کند.
نتایج این نظر سنجی حاکی از آن است که مردم انگلیس سیاست نخست‌وزیر کشورشان را در روند خروج از اتحادیه اروپا شکست‌خورده می‌دانند.

نیمی از مردم انگلیس بر اساس این نظرسنجی، بر این باورند که عدم توافق با اتحادیه اروپا به ضررشان خواهد بود و با توقف مذاکرات برگزیت مشروط به موافقت اتحادیه اروپا با آغاز مذاکرات تجاری تا پیش از پایان سال میلادی کاملاً مخالف هستند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر مردم انگلیس خواهان تداوم مذاکرات برگزیت هستند، هرچند که به باور آن‌ها خروج از اتحادیه اروپا پیامدهای بدی را برای کشورشان به همراه خواهد داشت.

تضمین حقوق اتباع اروپایی ساکن انگلیس، مرزبندی دو ایرلند و هزینه تعهد مالی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا از محورهای اصلی مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود اما تاکنون طرفین نتوانسته‌اند در این رابطه به توافق برسند.

شماری از نمایندگان حزب محافظه‌کار و طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در نامه‌ای از ترزا می خواسته‌اند تا تمایل این کشور، به خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا را اعلام کند.

آن‌ها‌ بابیان اینکه 'توافق نکردن بهتر از توافق بد با اروپا است' می‌گویند که انگلیس بلافاصله پس از خروج از اتحادیه اروپا، قادر خواهد بود تا برپایه قوانین سازمان تجارت جهانی فعالیت کند.

روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه مارس گذشته (2017) با ارسال نامه نخست‌وزیر انگلیس به «توسک» رئیس شورای اروپا آغاز شد و این کشور دو سال فرصت خواهد داشت تا بر سر چگونگی روابطش با اروپا پس از خروج از اتحادیه اروپا، مذاکره کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین