کد خبر: ۴۸۴۶۷۵
تعداد نظرات: ۸۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
احتمال ارجاع پرونده سپنتا نیکنام به شورای حل اختلاف قوا

از مینو خالقی تا سپنتا نیکنام؛ تکلیف «رای‌ مردم» چیست؟ آیا مردم خلاف‌ شرع انتخاب می‌کنند؟

سپنتا نیکنام که در دوره چهارم شورای شهر منتخب مردم یزد بوده، برای این دوره از انتخابات شوراهای شهر با حواشی عجیبی روبرو بوده است. شورای نگهبان می‌گوید که وی حق فعالیت و عضویت در شورای شهر یزد را ندارد اما مجلس شورای اسلامی، نظر دیگری دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سپهر کیانفر- ادامه فعالیت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد همچنان مبهم و گویا سرنوشت مینو خالقی نیز در انتظار وی است. آن‌طور که از شواهد برمی‌آید تلاش‌ها برای بازگشت وی به شورای شهر یزد و ادامه فعالیتش تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، سپنتا نیکنام که در دوره چهارم شورای شهر منتخب مردم یزد بوده، برای این دوره از انتخابات شوراهای شهر با حواشی عجیبی روبرو بوده است. باوجود نامه دبیر شورای نگهبان برای عدم حضور اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شورای شهر یزد، صلاحیت او تأیید شد و مردم یزد هم دوباره او را انتخاب کردند. با این حال، در پی شکایت یکی از رقبای ناکام انتخاباتی سپنتا نیکنام در دیوان عدالت اداری، حکم توقف موقت و جلوگیری از فعالیت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد صادر شد.

از مینو حالقی تا سپنتا نیکنام؛ تکلیف «رای مردم» چیست؟

این حکم انتقادهای گسترده‌‌ای را از سوی مسئولان و فعالان و چهره‌های سیاسی کشور در پی داشته است. غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد نیز در صحن شورا ضمن انتقاد از تعلیق حکم سپنتا نیکنام گفته بود: مجری ابلاغ حکم تعلیق عضو زرتشتی شورا نخواهم بود و در صورت قطعی شدن این حکم از ریاست شورا استعفا خواهم کرد. این حکم با مبانی آزادگی و شرع سازگار نیست.(جزئیات بیشتر)

محمدجواد حجتی کرمانی نیز در یادداشتی در‌همین‌باره از آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان پرسیده است" فتوای مرحوم امام رضوان‌الله علیه چیست که ایشان برمبنای آن فتوا، عضویت آقای سپنتا نیکنام عضو منتخب شورای شهر یزد را که چهار سال بر این کرسی تکیه زده بوده است خلاف شرع دانسته‌اند؟"(جزئیات بیشتر)

فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به توقف فعالیت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد، اعلام کرده بود که موضع فراکسیون این است که هر اقدامی خارج از چارچوب قانون ناشایست است. (جزئیات بیشتر)

درخواست نمایندگان

مجمع نمایندگان استان یزد نیز در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به موضوع سلب صلاحیت عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد و رفع اثر حکم موقت صادره شد.(جزئیات نامه)

نظر رئیس مجلس

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز درباره عضویت این شهروند زرتشتی در شورای شهر یزد، گفته بود: از ابتدا گفتم که این روش مورد قبول ما نیست. در گفت‌وگوی خود با آیت الله جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان نیز صحبت کردم و تاکید داشتم که تشکیل شوراها باید بر اساس مر قانون باشد. در حال حاضر نیز ورود دیوان عدالت اداری به موضوع، ورود به‌موقعی نبوده و این نکته را نیز به قوه قضاییه عنوان کردم. اگر این موضوع حل نشود ناچار به ارجاع آن به شورای حل اختلاف قوا برای حل موضوع هستیم.(جزئیات بیشتر)

رییس مجلس افزود: به لحاظ قانونی مشکلی در این خصوص وجود نداشته است، اما شورای نگهبان به مسائل شرعی در این خصوص استناد می‌کند که البته  مربوط به قوانین گذشته است و شورای نگهبان باید درباره قوانین جدید رأسا اعلام نظر کند. اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان در این باره به وجود آمده که اگر حل نشود بر اساس مکانیزمی که وجود دارد موضوع از طریق ارسال نامه به شورای حل اختلاف قوا پیگیری می شود.

نظر نهایی شورای نگهبان

با این حال گویا شورای نگهبان محکم ایستاده است تا مانع از فعالیت منتخب مردم شورای شهر یزد شود. چه‌آنکه سخنگوی شورای نگهبان درباره لغو عضویت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد گفته است: فقهای شورای نگهبان قبل از انتخابات امسال نظر خود را اعلام و ابلاغ کردند ولی هیات نظارت بر انتخابات شوراها توجهی به آن نکرد.

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اظهارنظر آیت‌الله محمد یزدی مبنی بر اینکه فقهای شورای نگهبان بر اشکال شرعی فعالیت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد به اتفاق آرا رأی دادند و این تصمیم قانونی، شرعی، قطعی و غیرقابل تغییر است، گفت: نظر فقهای شورای نگهبان نسبت به تبصره ماده مربوط به قانون تشکیلات شورای شهر و روستا یک نظر شرعی است و از جهت قانونی هم لازم‌الاجرا است. آیت‌الله یزدی هم همین را گفته‌اند و چیز خاص دیگری را بیان نکرده‌اند. این اظهارنظر شرعی نسبت به  تبصره‌ای است در گذشته وجود داشته و طبق اصل ۴ قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس قانون است و لازم اجراست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که صحبت‌های آیت‌الله یزدی نظر نهایی شورای نگهبان است، عنوان کرد: بله، چون مرجع دیگری برای قانون‌گذار در نظر گرفته نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که طبق گفته رئیس مجلس اگر این موضوع به شورای حل اختلاف برود سرنوشت آن چه می‌شود، آیا این موضوع در شورای حل اختلاف مطرح شده یا خیر، گفت: خیر، هنوز باید ببینیم چه پیش می‌آید و این بحث دیگری است. باید منتظر بمانیم که اگر به شورای حل اختلاف رفت، چه نظری داده می‌شود. اما نظر شورای نگهبان همان است که اعلام شد.

کدخدایی در ادامه درباره اظهارنظر آیت الله یزدی مبنی بر اینکه بازگرداندن مصوبه قانونی شورای نگهبان مقابله با اصل نظام است، گفت: نظر شرعی فقها همین است. شورای نگهبان اختیاراتش را از قانون اساسی دارد و از خودش اختیاری ندارد، این اختیارات هم در شرع و هم در اصل قانون اساسی در جهت تحکیم پایه‌های نظام و استحکام جمهوری اسلامی ایران است و مخالفت با اینگونه نظرات نمی‌تواند توجیهی داشته باشد. در گذشته هم این کار انجام می‌شد اما در حال حاضر نسبت به یک موضوع برخی‌ اظهارنظرهایی می‌کنند، ما بیش از ۱۳۰ مورد از اینگونه موارد را داشته‌ایم.

 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که اگر رئیس مجلس این مورد را به شورای حل اختلاف ارجاع دهد روند کار به چه صورتی خواهد بود، و اگر شورای حل اختلاف نظر دهد که نیکنام وارد شورای شهر شود چه پیش خواهد آمد، عنوان کرد: نمی‌دانم، شورای نگهبان فارغ از رسیدگی، هیچ ورودی نخواهد داشت و همان نظری که داده لازم‌الاجرا است و اگر مراجع دیگری نظر دادند، ربطی به این شورا نخواهد داشت.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که رئیس مجلس گفته است این کار در حیطه اختیارات مجلس است و شورای نگهبان نمی‌تواند ورودی داشته باشد، گفت: این اشتباهی است که غالب افراد می‌کنند و متوجه آن نیستند به هیچ عنوان شورای نگهبان نسبت به انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهارنظر نکرده بلکه نسبت به تبصره‌ای از قانون تشکیلات شورای اسلامی شهر و روستا نظر داده است که موثر در بحث انتخابات شوراهاست، ولی در انتخابات شوراها،  شورای نگهبان نه صلاحیت و نه قصد ورود دارد و اعلام کرده طبق تبصره موجود، مساله مورد بحث خلاف شرع است.فقهای شورای نگهبان قبل از انتخابات امسال نظر خود را اعلام و ابلاغ کردند ولی هیات نظارت بر انتخابات شوراها توجهی به آن نکرده است. شورای نگهبان نظرش را داده است و اگر مکانیزم دیگری وجود دارد، باید ببینیم براساس آن چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

نظر آیت‌الله یزدی، نظر شورای نگهبان

آیت‌الله محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت آقای نیکنام گفته بود که "فقهای این شورا بر آنچه «اِشکال شرعی» فعالیت آقای نیکنام خوانده، به اتفاق آراء رأی داده‌اند. آیت‌الله یزدی علت این اِشکال شرعی را نیز این‌گونه بیان کرده که «اگر در جایی اکثریت مسلمان باشند، غیرمسلمان نمی‌تواند برای آنها تصمیم بگیرد». آیت‌الله یزدی گفته که «این تصمیم یک تصمیم قانونی، شرعی، قطعی و غیرقابل برگشت است و هیچ‌کس این قانون را نمی‌تواند برگرداند». آیت‌الله جنتی می‌گوید: به هر حال به هر طریقی وی کاندیدا شده و این انتخاب خلاف شرع است، زیرا اکثریت قریب به اتفاق مردم یزد، مسلمان و اقلیت چند هزار نفره‌ای نیز زرتشتی هستند.(جزئیات گفت‌وگوی آیت‌الله یزدی)

با این حال، آنطور که رئیس مجلس گفته اقدام شورای نگهبان قانونی نبوده و به احتمال زیاد موضوع آقای نیکنام به شورای حل اختلاف قوا ارجاع داده شود. اما باید ببینیم بالاخره تلاش‌ها برای ادامه فعالیت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد به نتیجه مثبتی منجر خواهد شد یا اینکه به سرنوشت مینو خالقی منتخب مردم اصفهان که شورای نگهبان بعد از رای مردم، وی را ردصلاحیت کرد، دچار خواهد شد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
27
يزدى...
حق نداره به اراء مردم كه ميزان نظام است خدشه وارد كند....
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
1
30
خفه شدیم از این همه دمکراسی
آخ از این همه دمکراسی که داریم آمریکا باید بیاید اینجا و یاد بگیره
سلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
14
0
سلام به نظرم بهترین راه حل اینه که مثل مجلس شورای اسلامی شهر هایی که اقلیت دینی دارن در کنار مسلمانان یک صندوق هم برای اقلیت های دینی هم بطور جداگانه قرار بدن تا اون ها هم نماینده در شورای شهر داشته باشن و این کار فقط یک طرح یا لایحه در مجلس میخاد واسه تصویب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
از نظر قانونی خلائی وجود ندارد که نیاز به لایحه جدید باشد اشکال در کار شورای نگهبان است که تبدیل شده به شورای نگهبان شرع به جای قانون اساسی و تازه نگهبانی از شرع را هم با تفسیرهای شخصی اشتباه گرفته
ایرانی
|
United States of America
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
24
3
افتاب ! چندکلمه هم ازچپاول وامارهای دروغین این دولت روسیاه... بنویسید. شما چرا اینهمه دیگرون راصفر وخودتان راودولت ... را 100 می بینید!؟ زمستان هم میگذرد وانوقت خواهیدفهمیدکه چقدر پست بوده اید وبدبخت ودنیازاده وازعاقبت وامانده. تا کی فریب ودغل ودروغ وومکر وریا!؟تا کی ازحق وخدا میخواید باشیدجدا!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
1
15
پيام اين است كه دوستان فقها اگر دلشان بخواهد حتى مى توانند رييس جمهور منتخب را هم با درست كردن يك مسئله ى شرعى خلع كنند و. ....ومردم ما چقدر خوب اين بازى را أموخته اند
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
12
حالا خوبه که قبل از انتخابات نامزدها را بررسی صلاحیت می کنند یا اون موقع... یا الان ...یا اون موقع غیرقانونی عمل کردید یاالان دارید غیرقانونی عمل می کنید شاید هم اصلا ملاک شماها قانون نیست بلکه مصلحت هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
یادشان رفته که شورا شورای نگهبان قانون اساسی است و وظیفه ی قانون گذاری بر عهده ی مجلس است و قوانین گذشته را که پذیرفته شده هستند هم نمی توانند با تفسیرهای شخصی تغییر دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
21
0
نه بابا. یعنی شما قوانین متقن اسلام را براحتی نادیده بگیری وتوهین کنی درسته؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
چنین قانونی وجود ندارد که به آن توهین شده باشد این ها تفسیر هستند و تفسیر روحانیون مختلف متفاوت است به همین دلیل هم از ابتدا وظیفه ی قانون گذاری به عهده ی آن ها گذاشته نشده و جزو اختیارات مجلس است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
متقن ................متقن نگذار!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
4
5
اقلیت های دینی در ذیل حکومت اسلامی بوده وهستند.
علیکمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
15
2
اون ...که دم از حق مردم و رای مردم میزنن کجا بودن سال 88 که به رای مردم اعتراض کردن و ریختن تو خیابونا و مملکتو ...
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
13
0
خوبه که شما کمی منطق داشته باشید و با هر وسیله ای نخواهید حرف و نظر خودتون رو به کرسی بنشونید.
در مطلب این سایت اصلا توجه نکردید که شورای نگهبان حق و وظیفه داره قوانین رو تفسیر و تایید کنه و این کار رو هم کرده.
در ضمن مقلطه شما جواب نمیده که میگید رای مردم چی میشه و ....
چرا
چون از قبل انتخابات شورای نگهبان نظرش رو گفته و اون کسانی که غیر قانونی نامزد رو تایید کردند باید جوابگوی رای مردم باشند نه شورای نگهبان.
میدونم که این نظر رو منعکس نمیکنید ولی نوشتم تا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
حق تفسیر قوانین وقتی است که مجلس یا دولت اشکالی در تفسیر قانون داشته باشند ضمنا این شورا قرار بوده شورای نگهبان قانون اساسی باشید فقها هم وظیفه بررسی قوانین جدید را از نظر عدم مغایرت با شرع دارند نه این که با تغییر ترکیب شورای نگهبان در هر زمانی بروند قوانین گذشته را تغییر بدهند
این قانون مشکلی نداشته و به همین شکل اجرا میشده است و فقهای دیگری ایراد شرعی به آن وارد نکرده اند
وظیفه ی قانون گذاری و تفسیر قوانین به عهدهی مجلس است و شورای نگهبان قانون جدیدی نمی تواند وضع کند فقط باید ایرادات یک قانون را از نظر شرعی (توسط فقها) و قانونی (توسط حقوقدانان عضو) بیان کند و باز هم نهایتا قانون را باید مجلس بنویسد نه شورای نگهبان
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
15
فقط می توان گفت شرم آوره. به نظر می رسه... ایران برای ایرانیان نیست..... کاشکی یکی از ایشان نظرش را درباره مسلمانانی که در کشورهای به اصطلاح کفار به هر سمتی می رسند می پرسید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
14
جناب آقای زیدی و آقایان شورای نگهبان:
اگه ممکنه بطور صریح و واضح بفرمائید کجای میزان رای ملت است با این دو مساله ای که برای خانم خالقی و آقای سپنتا پیش اومد فکر می کنم میزان رای همون چند نفر... هستن که تعدادشون به تعداد انگشتای دست هم نمی رسد ولی از لحاظ برابری برابر با کل میزان رای ایران هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
10
دولت چرا ساکته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
فعلا شورای نگهبان وارد حوزه اختیارات مجلس شده و مجلس باید واکنش نشان بدهد نه دولت دولت قوه ی مجریه است و وظیفه اجرای قوانینی را دارد که در مجلس تصویب می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
ناشناس رئیس دولت هم طبق قانون باید پاسدار حقوق مردم و قانون اساسی باشه و واکنش نشون بده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
13
اونوقت همین مسلمونا تو اروپا و غرب بهترین مناصب رو میگیرن یکی از اون مسیحیا هم اعتراض نمیکنه
بدبخت اون زرتشتیهایی که... رای دادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
کلی از کسانی که به این عزیزان رای داده اند مسلمان بوده اند
ایرانی
|
Germany
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
9
این چه توجیهی است برای این موضوع ، اگر بیشتر آن جمعیت مسلمانی که شورای نگهبان برای آنها دلسوزی می کند خودشان به مدیریت یک نفر حالا غیرمسلمان هم باشد و یک دوره هم آزمایش گردیده رای بدهند چه ایراد شرعی دارد. افزون براین شورای که تصمیم جمعی برآن حاکم است نه یک نفره همچنین این همه دزدی از بیت المال توسط کسانی اتفاق افتاده که ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
این بدعت جدید است ظاهرا طرحشان این است که از قوه ی مجریه با آوردن نظام پارلمانی با تعریف خودشان نه به شکلی که در کشورهای دیگر است صلب مسئولیت کنند امروز هم به قوه ی مجریه حمله کرده اند شورای نگهبان ما قرار بود شورای نگهبان قانون اساسی باشد و قانون اساسی ما مشخص و تصویب شده است ضمن این که تفسیر جدید قوانین وقتی باید توسط آن ها صورت بگیرد که مجلس یا دولت درخواست کند نه این که با تغییر ترکیب فقها به دلیل قرائت های متفاوت آن ها از اسلام به یک باره شروع به ارائه ی قوانین جدید نمایند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
15
متاسفم برای خودمون
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
11
واقعاً متاسفم از برخورد مون با اقلیتهای عزیز کشورمون ! باید منبعد در خصوص انتقاد از حقوق بشر سایر کشورها کمی با دقت بیشتری عمل کنیم در واقع اصلاً نباید صحبت کنیم سوالی که پیش میاد اینه که چرا از اول اجازه دادن ایشون کاندید بشه شاید فکر نمی کردن رای بیاره شاید هم می خوان به اونهای که به آقای روحانی رای دادن بگن در دولت روحانی شرایط رو بدتر می کنیم من از طرف خودم از همه زرتشتیان عزیز و همه افرادی که به این آقا رای دادن عذر خواهی می کنم به هر حال فعلاً شرایط اینه به نظر من قانون رو باید بوسید و کنار گذاشت تا دیگه هر کسی تفسیر خودش رو به خاطر قدرت و عدم پاسخگویی که داره به مردم تحمیل نکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
12
چرا در چهل سال گذشته روز به روز قانون گریزی از بالا تا پائین بیشتر شده چون کشور سلیقه ای اداره میشود . وقتی قانون اساسی = آقای ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
13
شورای نگهبان شورای نگهبان قانون اساسی است نه شورای نگهبان شرع ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
13
یک سیاه پوست درامریکا بانژاد مسلمانی رییس جمهور میشه>>>>>
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
10
اون موقع که زمان جنگ اقلیت مذهبی در دفاع از انقلاب اسلامی وکشور شهید می دادند .وبرای اسلام جان میدادند .آقای یزدی...
دوما در قرآن کریم تو آیه مبارک شورا (وامرهم بینهم شورا )اومده ولی نگفته وامرهم بینهم شورای اسلامی
سوما :اگر قرار باشد تو شهری که هزاران زرتشتی اصیل ایرانی زندگی میکنند ،این حق را دارند که نماینده شورای شهر داشته باشند
بخصوص اینکه اکثریت رای دهندگان به این هموطن زرتشتی مان از مسلمانان بوده اند که بخاطر کارنامه خوب قبلی ،دوباره به ایشان رای مثبت داده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
10
بعضی از بندگان خدا از ... تمام آدمهای کره زمین بندگان خوب خدایند می خواهم بدانم اگر کسی مریض شود به دکتری مراجعه می کند آقا یا خانم دکتر به بیمارش می گوید مذهبت چیست یا کارش را را انجام می دهد چرا ما به رای مردم احترام نمی گذاریم قلباٌ از تمام زرتشتیان عذر خواهی می کنم و از انها می خواهم این ها را به پای اسلام نگذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
8
وظیفه شورای نگهبان نگهبانی از قانون اساسی و شرع اسلام با تفسیر واحدی است که در قانون اساسی به مواردی از آن در غالب قانون اشاره شده
وظیفه ی تولید قوانین جدید هم بر عهده ی مجلس است
علتش هم این است که دلیل ندارد تفسیری که اعضای شورای نگهبان که انسان هستند از شرع دارند در همه ی زمان ها ثابت باشد
به همین دلیل اسم آن ابتدا بود شورای نگهبان قانون اساسی که بعدا عده ای به دلایلی قسمت قانون اساسی آن را دیگر به کار نبردند
علت وجود فقها هم در این شورا این بود که اگر مجلس قوانین جدیدی تصویب کند این قوانین باید از نظر مغایرت با شرع توسط آن ها و از نظر مغایرت قانونی توسط حقوقدانان شورای نگهبان بررسی می شد
پس قوانین قبلی بررسی شده و صحیح هستند و طبق قانون برای فقها یا حقوقدانان شورای نگهبان چنین اختیاری در نظر گرفته نشده بود که قوانین قبلی را مورد بررسی دوباره قرار بدهند و به آن ها تفسیرها یا برداشت های جدیدی اضافه کنند
ذاتا این کار اگر هم لازم باشد باید توسط مجلس - قوه قانون گذار کشور - انجام شود
داد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
2
14
درود بر سپنتا نیک نام از این به بعد نا م فرزندانمان را سپنتا می گزاریم
چوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
12
مشخصه که رای ونظر مردم کشکه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
10
اول زنان بعد اقلیت های دینی و بعدا هم نوبت به بقیه مجلسی ها می رسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
16
آقای یزدی دارد انتقام رای ندادن مردم به خودش را در انتخابات مجلس خبرگان می گیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
6
حق دانستن علت را همه داریم . لطفا دلائل شرعی را ذکر کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
7
کشک.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
6
رای مردم ..... ما نباید ... هر بار پای صندوق رای بیاییم که می آییم !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
5
واقعا حقشه تو مجلس باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
12
1
مسلماننمیتواند به حاکمیت غیر مسلمان رای بدهد. کمی مطالعه داشته باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
تا مطالعه از کجا باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
6
2
مردم خلاف شرع انتخاب نمیکنند
رسانه های دوستدار خلاف شرع مردم را گول می زنند و رایشان را می دزدند
شم ا چه میدانید شرع چیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
5
فعلا میزان رای ملت نیست پاه کرمان .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
7
میزان رای ملت نیست
سیاوش
|
Australia
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
7
یعنی هر کس با نظر یزدی مخالفت کرد مشکل داره این که نشد وضع هر کس رو مردم انتخاب می کنن اینا می گن یه مشکلی داره یاد مصباح افتادم که می گفت مردم اصلا جایگاهی ندارن الان دقیقا همونه
مندل
|
Australia
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
7
آقای یزدی وقتی می گه مخالفت با این نظر فلان و فلانه یه ارجاعی بع رای مردم بکنه تو انتخابات و تعداد آرای خودش من در عجبم این میزان رای ملته یعنی چی که هر کس یه توجیهی داره ....
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
7
با این منطق که تمامی نمایندگاه اقلیت ها در مجلس بایستی اخراج گردند. چون تمامی نمایندگان برای تمام کشور تصمیم میگیرن که این خلاف فرمایش جناب آقای یزدی است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به امید روزی که قانون در کشور حاکم شود نه سلایق و نظرات افراد خاص
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
7
شهردار لندن مسلمان است کسی هم به او نگفت اینجا اکثریت مسیحی هستند برو کنار این افتضاحات مال کشور ماست ناراحتی آقایان این است که چرا مسلمانان به زردشتیها رای داده اند اگر قانون اشکال دارد باید قانون اصلاح شود نه رای مردم را باطل کنند
دانشجوی تبریزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
7
( .................................... )

این نقطه چین ها نظر من است .

قبل از آن که برادران ژورنالیست نظر من را مانند سایر نظراتم حذف کنند خودم این مهم را انجام دادم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
5
آقای مصباح یزدی سال ها پیش گفتند مردم چه کاره اند که کسی را برگزینند متاسفانه ما این فرمایشات را جدی نگرفتیم حا لا در عمل میبینیم که واقعا مردم هیچ کاره اند .
دانشجوی تبریزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
3
همون دوجمله معترضه را هم نتونستید کامل نمایش بدهید ؟!

من نظراتم خیلی خفنه یا شما واقعا اینقدر حقیرید ؟!!!!!!!!!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
4
0
تصمیم گیری غیر مسلمان برای اکثریت مسلمان چه معنایی دارد؟ هرکسی باید پایش را به اندازه گلیم خوذش دراز کند
داد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
3
انسانیت کجا رفته که هرکس باعث تشنج وبدبینی در این کشور شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
4
آیا دزدی و اختلاس و قتل و غارت وتجاوز مربوط به زرتشتیان بوده یا....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟توغلط میکنی که قانون را قبول نداری
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
2
0
چه تیتر مسخره ای
مگر شریعت را مردم تعیین میکنند که تیتر زدید مردم خلاف شرع انتخاب کردند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
3
رای به اخلاق و تخصص دادند داشتن محاسن بلند که ارزش نمیاورد
سام ایزدیار
|
United States of America
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
4
آقای یزدی گفته کجای دنیا یک مسلمان رو در یک منصب مهم قرار میدن که ایران دومیش باشه جناب یزدی شما اصلا انگار از دنیا خبر نداری رضا مریدی یک ایرانی الاصل به عنوان وزیر در کشور کانادا انتخاب شده شهردار لندن یک مسلمان پاکستانی تبار هست!! نخیر جناب یزدی شما بر اساس شرع نظر نمیدی بر اساس نظرشخصی نظر میدی!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
6
0
با سلام... اینجا حکومت اسلام هست. در حکومت اسلام غیر مسلمان نمی تواند و نباید بر مسلمین حکومت داشته باشند. این قاعده نفی سبیل هست که این موضوع را حل می کند. بهتر است در اینگونه مسائل به دنبال عقده های شخصی نباشیم وبه منافع ملی واسلامی توجه کنیم....
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
1
عزیزم من این حرفها را نمیفهمم.....................
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
3
خیلی دلم میخواد سپنتا در شبکه ها بگوید چیکار کرده مردم شهرش دوستش دارند ... پس چیکار کردی تو آخه یزدیها کسی نیست بگه چیکار کرده
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
3
هیچ برتری بین انسانها نیست مگر به داشتن تقوی حالا آیا تفاوت رنگ و نژاد و دین و فرهنگ باعث تفاخر میشود؟
هیچکس
|
United States of America
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
3
برین خداروشکر کنین مسولین این سایت انقد مرد هستن که نظر مخالف رو چاپ میکنن. نه مثه بعضی سایت های اصولگرا که نظر مخالفشون رو وارونه چاپ ممیکنن.مگه اقای نیکنام میخاد بره تو شورای شهر خطبه بخونه که باید حتما مسلمون باشه؟ این کشور سرزمین ابااجدادی زرتشتی هاس چطور برن شهید بشن برن سربازی مالیات بدن ولی عضو شورای شهر نباشن! این انصافه؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
2
بجای سپنتا طوسی را جاش بذارین؟ در شهر ما چندین ساله که فردی شهردار شده و کسی جرات نداره عوضش کنه برای اینکه شهردار برای رفتن به منزل و با ماشین راحت باشه دقیقا بلوار را که به خیابان شهردار منتحی میشد برش زده و دور برگردان درست کردند تا رفت و آمد راحتر باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
3
میزان رای یزدی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
2
كم كم.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
3
داره از مردم انتقام مي گيرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
3
واقعا در حیرتم ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
3
جالبه ، هر کسی از طرف مردم طرد می شود و مردم دست رد بر سینه او می زنند می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
3
مخالفت با راي مردم مخالفت ....
و این تصمیم یک تصمیم قانونی، شرعی، قطعی و غیرقابل برگشت است و هیچ‌کس این قانون را نمی‌تواند برگرداند
امیر
|
United States of America
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
4
کاربران محترم من معدود افراد سالمندی هستم در در این سایت نظر خودم را میدهم گرچه میشود فهمید اکثر کاربران جوانان تحصیلکرده هستند بنده با سن 62در شرکتی کار میکردم مسول شرکت بمن پیشنهاد داشت که شما میتوانید با همین آخرین دریافتی بعد از باز نشستگی دوباره مشغول بکار شوید ولی من گفتم بگذارید جوانان هم بیاموزند بگذارید جوانان دیگر با هدف و پر انرژی سر کار بیایند به رییس شرکت گفتم من صبح که بیدار میشم قرص کم کاری تیرویید ضد چربی و ضد قند مصرف میکتم و همینطور قرص فشار خون و آعصاب و جدیدا هم دچار فراموشی و تکرر ادارشدم کم حوصله ام و صدای همکاران اذیتم میکند چشمم خوب نمیدید و ودر کارها دچار تردید و وسواس شده بودم اما مهندسین جوان با انرژی و با نشاط بودند و خدا شکر هیچ مشکلی نداشتند سوال آیا با آن شرایط روحی و جسمی خطرناک من شایسته مقام و تصمیم گیری برای سیصد نفر آدم بودم؟ حال فرض کنید با همین اوصاف من برای چندین میلیون انسان سرنوشتشان دست من باشد چی میشود؟.چرا هنوز افراد زیادی داریم که میگویند اگر ما نباشیم همه چیز از بین میرود حتی اگر مردم ما را نخواستند باز باید قیافه تکراریم تحمل کنند این چه کاری هست مگر فقط ناف مرا برای چیزی بریده اند یا سند قطعی برای من هست ؟حال اگر سماجت در ماندن آن پست داشتم شاید با یک خطا چه در گفتار یا کردارم باعث هم خسران برای شرکت و خودم و مردم میشدم .
عماد
|
United States of America
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
1
مستعار رضا حالا نمیشه اینقدر از این کلمات عربی نفی سبیل استفاده نکنید مگه شما فارس نیستید مثل مادر بزرگها به جای کلمه رفت و آمد میگوید ایاب و ذهاب. بجای فارسی پرسش کن میگوید سوال کن فارسی در حال نابودی هست فقط فعلها و حرف اضافه زنده هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
0
0
اين شرع خيلي بي گناهتر از اين حرفهاست.
دارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
0
2
دین زرتشت دین مردانگی ازرادگی است. درود بر شرف زرتشتیان ایران وجهان
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
0
1
دین زرتشت . دینی است که کلک ونیرنگ . دزدی . اختلاس. بی اخلاقی. کثیف کاری . زنا کاری. ریا کاری . مطلقا در ان وجود ندارد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
0
1
بهر حال از یزدیها کسی نیست که بگوید به چه خاطر به نیکنام رای دادید و به آن آقای شکایت کرد رای ندادید تو خیابان از دستش قبلا کتک خوردین یا شلاق خوردین چرا به ایشان رای ندادید دلایل چه بود صداقت بود تخصص بود چی بود
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
1
0
نیکنام باید اول مسلمان شود تا تایید شود ولا غیر
بابا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
1
سپنتای عزیز از ته قلب دوستت داریم دین زرتشت دین پاکدستان است من دین زرتشت را دوست داریم
سینا
|
United States of America
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
1
ما افرادی که به سایتهای داخل کشور اخبار را پیگیری میکنیم نه دیگر رسانهای معاند واقعا پرسش داریم . حق سرنوشت مردم قدرت سیاسی در مردم سالاری آنچیزی هست که از نتیجه صندوق بر میاید نه آنکه آنچه من یا حزب من میخواهم باشد اما هنوز مسایلی حل نشده باقی مانده مثلا با ورود اینترنت و استفاده کاربران از شبکه در سایتها بخشی هم مربوط به نظر دهی و دیدگاه کاربران اختصاص داده شده لذا اگر کاربری خلاف دیدگاهها صاحب ساید و دولت باشد برویم یقه طرف را بگیریم که تو چرا این نظر یا عقیده را بیان کردی؟ هر لحظه کاربران را باز خواست کنیم این دیگر اسمش اینترنت نیست پس اگر چنین باشد دیگر چه کسی تمایل به جستجو دارد دقیقا همین در اینترنت ملی صادق هست اینترنت یا نباید باشد و اگر هم باشد شکلش ایچنین هست در صندوق رای هم چنین هست از مردم میپرسید به چه کسی را اطمینان در انجام کارهایتان دارید بعد نتیجه را قبول نکنیم این دیگر اسمش که مردم سالاری نیست شبیه آن هست و خود دمکراسی نیست چون مقولات دیگری مثل حزب من و مذهب و دین و قوم و فرهنگ دخیل هست کسی بیشتر میداند لطفا توضیح دهد ممنون میشم
عباس
|
United States of America
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
1
در بخش نظرات یک نفری پارازیت نوشتاری کوتاه در میکند ولی در حقیقت بازی با کلمات ولی کوتاه و گاهی بی معنی هست بنظرم برای این تو سایتها فقط ماموریت سرکشی دارند که کی در چه موردی چه میگوید و گاهی هم با پارازیت اصل موضوع را به انحراف میکشانند انشالاه که با این سرکشی سواد سیاسیشان ارتقا میابد و محاسن اینترنت همین هست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
0
0
بعضی افراد کاندید میشوند واز مردم هم طلب رای میکنند ....................
بابا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
0
1
دین زرتشت دین دوست داشتنی
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
0
1
دین زرتشت دین اخلاق . دین انسانیت است
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
0
0
آیا من میتوانم قاضی باشم بعد از مردم بخواهم بمن رای دهیید آیا من میتوانم در کوچه و خیابان به طرز راه رفتن مردم را گیر بدهم بعد بگویم مردم به من رای دهیید اینکار اصلا شدنی نیست افرادی که کاندید میشوند باید وجهه سیاسی خوب در نزد مردم برخوردار باشند تا رای بیاورند
بهداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
0
دین زرتشت دین نوع دوستی است
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
هنوز هیچی نشده تبلیغ دین زرتشت کردن. قانون کشور اینه دین رسمیش هم اسلام مذهبشم شیعه . اکثریت هم همین دین و مذهب دارن سرنوشتمون هم دست خودمونه .
زرتشتیا و مابقی اقلیت ها هم بنظرم باید ی نماینده فقط مخصوص خودشون داشته باشن مگه ما گفتیم زرتشتیا بدن یا دینش بده !!! نخیرم .
ما ادیان الهی رو قبول داریم ولی طبق سخن خداوند متعال در قرآن دین کامل اسلام میدونیم این دلیل نمیشه چون طبق قانون مون نمیخایم غیر دینمون نماینده داشته باشیم تعبیر بشه که ما این دین رو قبول نداریم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین