کد خبر: ۴۸۵۲۷۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
وقتی شورای‌نگهبان همچنان بر رویکرد دهه‌شصتی خود اصرار دارد

"از قانون کار تا قانون سپنتا"/وقتی امام با دیدگاه شورای نگهبان مخالفت کرد/بدون مقتضیات زمان و مکان می‌توان کشورداری کرد؟

امام با طرح این موضوع که دولت اسلامی اختیارات مطلقه داشته و می‌تواند با تشخیص مصلحت جامعه قانون وضع کند؛ عملا با دیدگاه شورای نگهبان که متکی به اجتهاد مصطلح حوزه‌هابود، مخالفت کردند./ پرسش اساسی این است آیا این شورا همانند قضیه قانون کار عمل نکرده است؟ آیا بدون مقتضیات زمان و مکان و مصلحت نظام می‌توان کشورداری کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان- در سال۱۳۶۶ رهبر فقید انقلاب اسلامی در قضیه اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان درباره قانون کار صراحتا اعلام کرد اجتهاد مصطلح درحوزه ها کافی نیست.

امام در صدور فتوی بر دو عنصر زمان و مکان تاکید فرمودند. اما قضیه چه بود؟

 مجلس شورای اسلامی در قرارداد میان کارگر و کارفرما مزایایی برای کارگر در نظر می گرفت. مانند ساعت کار مشخص مرخصی استعلاجی و موارد دیگری که هم اکنون در قانون کار موجود است.

اما شورای نگهبان که خود را پاسدار فقه مصطلح حوزه‌ها می‌دانست؛ بر قرارداد دوطرفه کارفرما و کارگر تاکید و دخالت شخص ثالث را مطابق قانون شرع نمی دانست و صرف رضایت طرفین را در انعقاد قرارداد کار کافی می‌دانست و این در حالی بود که درشرایط فعلی وضع چنین قانونی تضییع حق کارگر بود.

امام با طرح این موضوع که دولت اسلامی اختیارات مطلقه داشته و می‌تواند با تشخیص مصلحت جامعه قانون وضع کند؛ عملا با دیدگاه شورای نگهبان که متکی به اجتهاد مصطلح حوزه‌هابود، مخالفت کردند.

امام بعدا با تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام دخالت عنصر مصلحت در قانونگذاری را نهادینه کردند و نشان دادند؛ درک درستی از قانونگذاری در عصر حاضر دارند.

تمامی قرائن و شواهد نشان می‌دهد شورای محترم نگهبان همچنان بر رویکرد خود همانند دهه۶۰ اصرار دارد که آخرین آن دیدگاه این شورا درباره لغو حضور شهروند زرتشتی در شورای شهر یزد است.

اما پرسش اساسی این است آیا این شورا همانند قضیه قانون کار عمل نکرده است؟ آیا بدون مقتضیات زمان و مکان و مصلحت نظام می‌توان کشورداری کرد؟

مگر در قضیه قانون کار امام خمینی دیدگاه متفاوتی از شورای نگهبان نداشت؟ پس چرا یکی از فقهای شورا دیدگاه شورا درباره فرد زرتشتی را عین قانون نظام و اسلام می‌داند؟

باید از تاریخ آموخت. به نظرم، پیشنهاد آقای میرسلیم مبنی بر طرح موضوع در مجمع تشخیص قابل قبول است.

این یادداشت ابتدا در راهبرد منتشر شده است
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
حامد
|
United States of America
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
3
یادم هست اگر اشتباه نکتم در آن قانون همه چیز به نفع کار فرما بود که اگر کارفرما تا پنج نفر را استخدام کند میتواند بیمه کارگران را پرداخت نکند و دوم هر وقت دلش خواست اخراجشان کند من در آنموقع میگفتم این قانونی شده یعنی فقهای شورا معایب قانون را ندیدند آیا آنها هم ممکن هست اشتباه کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
2
در مورد قضیه نفی بلد هم ذاتا نظر همه فقها مانند آقای یزدی نیست و بین آنها اختلاف نظر وجود دارد چون آنها حضور در شورا را عهده دار بودن وکالت مردم می دانند و می گویند این از مصادیق نفی بلد نیست برخلاف تعبیر جناب یزدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
2
ایا از نظر اقای یزدی مخالفت امام خمینی با نظر شورای نگهبان هم ضدیت با اصل نظام بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
0
2
به نظر من مراجع تقلید مختلف می توانند نظرشان را به صراحت در این مورد اعلام کنند و از انتخابات بعدی پیروان هر مرجع تقلید مطابق با نظر او در زمان رای دادن عمل کنند اما حتی در این صورت رای نهایی در مورد ورود اقلیتی دینی به شوراها را نظر اکثریت رای دهندگی مشخص می کند و مثلا نمی شود به کسی گفت که چون خلاف نظر آقای یزدی عمل کرده از شریعت اسلام خارج شده! خوب او دلش خواسته طبق نظر یک مرجع دیگر رفتار کند
در مورد این قضیه و موارد مشابه آن دقیقا به همین دلیل است که فقهای شوای نگهبان حق قانونگذاری بدون در نظر گرفتن آرای سایر فقها را ندارند و قانون گذاری در حوزه اختیارات مجلس قرار می گیرد
چون این مورد و موارد مشابه جزو اصول دین نیستند و قوانین استنباطی به شمار می روند
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
2
یک سوال دارم اگر جنگ شود بازم میگن زرتشی نیازی برایت نیست چون زرتشی؟؟
من بعنوان مسلمان میگم انسانم آرزوست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
2
قضیه آقای سپنتا نیکنام مایه تاسف است و ما بر خلاف همه جای دنیا که به سمت دموکراسی و پیشرفت در حال حرکتند به عقب داریم میریم. در سنگاپور که ۸۰ درصدشان مسلمان نیستند خانم حلیمه یعقوب مسلمان میشود رییس جمهور. از سنگاپوری ها یاد بگیریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
0
شخص ثالث در این جا چه معنی میدهد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
0
0
شخص ثالث یعنی مجلس که به درخواست کارگران رسیدگی کرده بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین