کد خبر: ۴۸۵۵۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
از جدایی و شکاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، تنها تندروها سود می‌برند

خطر تیز‌شدن لبه‌های گفتمان اصلاحات/چرا «بهزاد» سخن گفت؟

سخنان اخیر نبوی برخاسته از آینده‌نگری و درایت سیاسی وی است. برای بسیاری از اصلاح‌طلبان پس از رییس دولت اصلاحات سخنان برخی از بزرگان این جریان مانند بهزاد نبوی فصل‌الخطاب و راهگشا است و مسیر آینده را روشن می‌کند. /هدف نبوی از بیان این سخنان این حقیقت تلخ است که از جدایی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان آنچه شکل می‌گیرد نطفه تندروی و افراط‌گرایی کسانی است که با روی کار آمدن روحانی همه منافع خود را در خطر می‌بینند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- در حالی که اظهارات برخی از اصلاح‌طلبان پس از معرفی کابینه دوازدهم توسط روحانی مبتنی بر تغییر مواضع وی در خطر تیز‌شدن لبه‌های گفتمان اصلاحات/چرا «بهزاد» سخن گفت؟قبل و بعد از انتخابات و همچنین فاصله‌گیری از وعده‌های خود در  دوران انتخابات بود، به‌تازگی بهزاد نبوی سیاستمدار کهنه‌کار اصلاح‌طلب با اظهارات خود به بسیاری از ابهامات اصلاح‌طلبان پاسخ داد.(اینجا)

به گزارش آفتاب‌نیوز، نبوی در سخنرانی اخیر خود که به نظر می‌رسد به نمایندگی از بزرگان جریان اصلاحات مطرح شده است، عنوان کرد برخلاف تصور برخی که گفته‌اند اصلاح‌طلبان با حسن روحانی ائتلاف کرده‌اند، هیچ ائتلافی صورت نگرفته و اصلاح‌طلبان تنها برای منافع ملی از حسن روحانی حمایت کرده‌اند. در نتیجه نمی‌توان از روحانی به عنوان یک طرف ائتلاف نام برد و از وی انتظار تعهداتی را داشت که در یک ائتلاف وجود دارد.

بدون شک سخنان اخیر نبوی برخاسته از آینده‌نگری و درایت سیاسی وی است. برای بسیاری از اصلاح‌طلبان پس از رییس دولت اصلاحات سخنان برخی از بزرگان این جریان مانند بهزاد نبوی فصل‌الخطاب و راهگشا است و مسیر آینده را روشن می‌کند. با این وجود به نظر می‌رسد نبوی برای سخنان اخیر خود سه هدف مهم را دنبال می‌کرده است. 

نخست اینکه نبوی درشرایط کنونی احساس می‌کند گفتمان اعتدال‌گرا(اصلاح‌طلبان و اصولگراین معتدل) ضربه‌پذیر شده و اگر شکاف‌ها و فاصله‌ها ادامه پیدا کند چه بسا که گفتمان اعتدال‌گرا به ورطه فروپاشی کشیده شود. این در حالی است که شاید نبوی به عنوان یک اصلاح‌طلب قدیمی در پس‌زمینه ذهن خود رویکرد اصلاح‌طلبی را به ائتلاف ترجیح بدهد اما عقل سیاسی حکم می‌کند که در شرایط کنونی اعتدالگرایی حفظ شود تا جریان اصلاحات به‌جای اینکه مجبور شود دوباره از صفر شروع کند از دل اعتدال خیز بگیرد تا با هزینه کمتری در آینده مواجه شود. در نتیجه نبوی مصلحت کنونی جامعه را به ائتلاف می‌بیند و از اصلاح‌طلبان می‌خواهد که از فاصله بیشتر با اصولگرایان معتدل و به خصوص دولت روحانی پرهیز کنند.

دومین هدف نبوی از بیان این سخنان این حقیقت تلخ است که از جدایی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان آنچه شکل می‌گیرد نطفه تندروی و افراط‌گرایی کسانی است که با روی کار آمدن روحانی همه منافع خود را در خطر می‌بینند. نبوی به خوبی به این نکته آگاهی دارد که هر چه جریان‌های سیاسی هم‌پیمان از هم فاصله بگیرد گرایش هر کدام به تندروی و تک‌روی بیشتر می‌شود و در نتیجه تعادل سیاسی کشور به هم می‌خورد. در نتیجه دوباره فضای سیاسی ایران فضایی مانند سالهای ۸۴ تا ۹۲ را تجربه می‌کند و احتمال گسست‌ها و تنش‌های اجتماعی و سیاسی افزایش پیدا می‌کند. 

سومین و مهم‌ترین هدف نبوی از بیان این سخنان جلوگیری از تیز شدن لبه گفتمان اصلاحات بوده است. نبوی می‌داند که ائتلاف اصلاح‌طلبان سبب محور قرار گرفتن اعتدال و عقلانیت در جریان اصلاح‌طلب شده و طیف رادیکال‌تر این جریان نیز در ائتلاف به وجود آمده هضم شده و هیچ علاقه‌ای برای ساز ناکوک‌زدن ندارد. در نتیجه اگر این ائتلاف به هر دلیلی از هم بگسلد احتمال محوریت قرار گرفتن طیف رادیکال بسیار بالا خواهد بود. این در حالی است که محور قرار گرفتن طیف رادیکال شاید در کوتاه‌مدت سبب خشنودی بدنه اجتماعی جریان اصلاحات بشود اما در بلند‌مدت یک گام به عقب تلقی خواهد شد و ممکن است تمام سرمایه‌های سیاسی هشت سال ریاست جمهوری حسن روحانی را به باد بدهد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
0
یک سری توهمات را سر هم کرده و به عنوان مقاله بیرون داده است. این جای مقاله خیلی جالبه آقای نبوی نظر بزرگان اصلاحات را اعلام کرده مگر آنها خودشان زبان ندارند .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
0
0
مگر نمی دانی ای خردمند دهانی که همیشه پر است دارد می خورد مجال حرف زدن دارد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین