کد خبر: ۴۸۵۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
این خبر به‌روزرسانی شده است

جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو/دفاع رییس‌جمهور، وزیر پیشنهادی، اظهارات موافقان و مخالفان و ...

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه با حضور نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز :
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه با حضور نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با نتیجه رای‌آوری هر دو فرد پیشنهادی برگزار شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور هفته گذشته در نامه‌ای منصور غلامی و رضا اردکانیان را برای تصدی وزارتخانه‌های علوم و نیرو به مجلس معرفی کرد و امروز  در اولین دقایق برای دفاع از این دو وزیر پیشنهادی در  مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو/دفاع رییس‌جمهور، وزیر پیشنهادی، اظهارات موافقان و مخالفان و ...

در این جلسه عباس گودرزی نماینده بروجرد و نبی هزارجریبی نماینده گرگان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم و سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین و جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی خواهند کرد.

همچنین سید رضی نوری نماینده شوش و همایون یوسفی نماینده اهواز به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو و عبدالله رضیان نماینده قائمشهر و عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه بررسی صلاحیت وی سخنرانی خواهند کرد.

برخی نمایندگان هم وقت خود را با بقیه نمایندگان تقسیم کرده‌اند.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم:

بی تردید «غلامی» فضای دانشگاه را در همان مسیر سال 93 و94 قرار می‌دهد

پیش از سخنرانی مخالفان و موافقان ، روحانی دفاع خود را از وزرای پیشنهادی با دفاع از وزیر پیشنهادی علوم آغز کرد و خطاب به ملت و به ویژه دانشجویان و اساتید گفت : دولت از راه خود در زمینه احترام به علم و دانشگاه غیر امنیتی بودن دانشگاه، احترام به دانشجویان، احترام به آزادی اندیشه و بیان ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: معرفی وزیر علوم کمی به تاخیر افتاد. البته شاید این تاخیر، خواصی هم داشت. این تاخیر نشان داد فضای جامعه ما و به ویژه دانشگاهیان نسبت به سرنوشت دانشگاه و علم تا چه حد حساس است.

وی افزود: همه نکاتی که در روزهای اخیر راجع به دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال دانشگاه، آینده دانشجویان و شیوه فعالیت تشکلهای دانشجویی مطرح شد، نشان داد که دانشگاه زنده است. اساتید ما فعالند و به سرنوشت خود توجه دارند. مفهوم آن اهمیت علم و دانشگاه و سرزنده بودن نسل جوان و دانشگاه ها است. از همه آنهایی که در این زمینه سخن گفتند و نقد کردند سپاسگزارم.

روحانی تاکید کرد: هر آنچه در انتخابات 92 و 96 راجع به محیط دانشگاه، امن بودن و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها ، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و اساتید مطرح کردیم، همچنان به این عهد خود وفادار خواهیم بود.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: در این‌جا در محضر نمایندگان ملت ایران عرض می‌کنم، مبنای من در نحوه سلوک با وزرایی که تا امروز انتخاب شده‌اند و دو وزیری که ان‌شاءالله به کمک شما امروز انتخاب خواهند شد،  پیوست حکم است.

وی تصریح کرد: تمام وزرای ما در دولت دوازدهم در کنار حکم وزیری، یک پیوست حکم هم دارند و در آن پیوست حکم دقیقا مشخص شده که قدم به قدم اولویت دولت دوازدهم در اجرای ماموریت آن‌ها چیست و بطور منظم دولت این پیوست را پایش خواهد کرد و سه ماه به سه ماه آن را ارزیابی می‌کند.

رئیس قوه مجریه، همچنین ادامه داد: مبنای من با وزرا برای ادامه کار یا توقف آن پیوست احکام آنهاست که آن پیوست هم استخراج شده  از برنامه دولت است که ملت ایران به آن رای داده‌اند همچنین  برگرفته از اسناد بالادستی قانونی است که نسبت به وزارتخانه‌ها و دولت وجود دارد و در اختیار همه ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه و وزیر علوم از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: البته نیازی به گفتن ندارم و همه شما نمایندگان محترم می‌دانید که هماهنگ کردن برای معرفی وزیر به مجلس در برخی از موارد طولانی‌تر خواهد بود. هماهنگی برخی از وزارتخانه‌ها آسان تر و برخی طولانی‌تر انجام می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ما صبر و حوصله و تعامل کردیم،‌ اما معامله نکردیم. من بر سر دانشگاه، آزادی آن، امنیت و آینده دانشجویان و خطی که دولت از ابتدا اعلام کرده با هیچ کس معامله نکردم و بدانید معامله نخواهم کرد؛ آنچه وعده من با ملت بوده و به حول و قوه الهی به شرط حیات تا روز آخر دولت ادامه خواهد یافت و شما نمایندگان و مردم به خوبی شاهد خواهید بود.

روحانی اضافه کرد: نیازی نیست با عجله راجع به افراد قضاوت کنیم. من از هیچ کدام از معیارهایی که برای انتخاب وزیر علوم بود، کوتاه نیامدم. ممکن است انتخاب ها و زمان طولانی شده و برای ایجاد هماهنگی این فرصت 60 – 70 روزه بود، اما من پای همه اصولم ایستاده‌ام .

وی با اشاره به صحبت‌هایی که با وزیر پیشنهادی علوم کرده یادآور شد: من به آقای دکتر غلامی که استادی با تجربه و دارای مراحل علمی طی شده در علم و پژوهش و از اساتید بنام و برجسته است و کار مدیریت را در ستاد دانشگاه مدیریت دانشکده و دانشگاه انجام داده صحبت کردم و همه شرایطم را با او در میان گذاشتم، کما اینکه با افراد دیگری هم برای وزارت علوم صحبت شد، ولی نشد به مجلس معرفی شوند اما با آنها هم این شرایط را هم مطرح کرده بودم.

رئیس دولت دوازدهم افزود: اولین شرط من با وزیر علوم این بود که محیط دانشگاه از آن همه دانشجویان، احزاب، جناح‌ها و تفکرهای مختلف است. این تاکید من به آقای غلامی بود که هیچ کس در دانشگاه و هیچ انجمن،‌ جمع و جناحی در داخل دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند. هیچ جمعی نباید احساس کند برای بقیه در امنیت هست و برای او نیست و نباید احساس کند که نظر وزارتخانه نسبت به جناح‌های مختلف متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه مبنای ما از اول مبنای اعتدال بوده است،‌خاطر نشان کرد: مبنای ما این بوده که اکثریت باید حاکم باشد، ولی اقلیت باید بطور کامل از حقوق خود برخوردار باشد. نه اسلام،‌ نه قانون و نه شرایط امروز کشور به ما اجازه نمی‌دهد که در مسائل جزئی رو در روی هم بایستیم. اگر اختلافات جزئی دو سال پیش جایز و مکروه بود، ‌امروز باید بگوییم حرام و گناه کبیره است؛ چرا که امروز ما شرایط خاصی داریم.

روحانی اضافه کرد: امروز ما نیاز به وحدت بیشتری داریم. یک بار بزرگ مسئولیت در وحدت،‌ انسجام ملی و ایستادگی ملت در برابر دیگران دانشگاه است. آن روزی که در مسیر نهضت اسلامی بودیم بار اول بر دوش دانشگاهیان بود. دانشگاهیان در کنار حوزویان و اقشار مردم پرچم انقلاب را به دوش کشیدند و اساتید دانشگاه کنار عالمان و مدرسان حوزه نهضت را برای مردم تبیین کردند.

وی همچنین بیان کرد: روزی که وارد جنگ تحمیلی شدیم و دشمن به ما هجوم آورد،‌ باز دانشگاه نقش بزرگی ایفا کرد.  در زمان جنگ برخی دستگاه‌های پیچیده نظامی داشتیم که فروشندگان آن حاضر به تعمیر نبودند یا دفترچه اوورهال آن را در اختیار ما نمی‌گذاشتند؛ این دانشگاه بود که در آن مقطع به ما کمک کرد و در بسیاری موارد دانشگاه‌های علمی و صنعتی از جمله شریف، به ما یاری رساندند. علاوه بر این دانشجویان،‌اساتید و پزشکان ما در جبهه‌های جنگ و بیمارستان‌های خط مقدم بودند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر جامشکلی برای کشور پیش آمده،‌ دانشگاه در صف مقدم بوده است، گفت: امروز هم برای اداره دولت دست نیاز ما به سوی فارغ التحصیلان دانشگاه است و عمدتا فردا هم برای اداره کشور دست ملت به سوی دانشجویانی که امروز در دانشگاه‌ها هستند،‌ دراز خواهد بود. ما اگر فکر اقتصاد مقاومتی هستیم، راهی جز اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد و اگر به روابط سیاسی با عزت فکر می کنیم راهی جز دیپلمات‌های متخصص وجود ندارد.

روحانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از حقوق ملت در دادگاه‌ها و داوری‌های بین المللی دفاع کنیم راهی جز داشتن متخصصین برجسته حقوقی نداریم. برای مدیریت، اقتصاد و حقوق ملت نیازمند دانشگاهیم. دانشگاهی که بتواند آزاد اندیش باشد و در آنجا کرسی آزاد اندیشی به پا باشد و تفکرات مختلف سیاسی فضا را برای فعالیت سیاسی خود آماده و باز ببینند.

رئیس جمهور ادامه داد: وزیر علوم باید شرایط را برای فعال‌تر شدن دانشگاه‌ها،‌ اساتید و دانشجویان و سیر مراحل علمی در سطح جهان و رقابت با کشورهای پیشرفته فراهم کند. من از نمایندگان، دانشجویان و ملت می‌پرسم آیا فضای دانشگاه امروز نسبت به سال 91 بهتر و آزادتر شده یا نه؟ آیا دانشجو در بیان نظرات خود آزادتر است یا نه؟ آیا در مسیر رشد علمی،‌دانشگاه‌ها نسبت به چهار – پنج سال پیش پیشرفت داشته اند یا نه؟ آیا رشد شرکت‌های دانش بنیان با سال‌های قبل قابل مقایسه است یا نه؟

روحانی با بیان اینکه از غلامی خواسته‌ام که دانشجو را صاحب علم و مهارت کند، گفت: صرف گرفتن مدرک برای دانشجو برای ما نمی‌تواند افتخار چندانی باشد. آن روز که دانشجو در کنار مدرک دانشگاهی یک مهارت را خوب یاد گرفته باشد، مراکز تولیدی او را جذب می‌کند. به وزیر آینده علوم گفته‌ام دانشگاه باید با صنعت،‌کشاورزی و خدمات متصل باشد. دانشجو باید از سال دوم مهارت یاد بگیرد، از سال سوم فردی کاردان در صحنه عمل باشد و بعد از دوره کارشناسی باید بتواند یک شغل قابل قبول و متناسب با مهارتی که آموخته به عهده بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: شرایط کار در جامعه ایده‌آل نیست،‌ اما دولت افتخار دارد که در فصل دوم سال جاری به رشد کم نظیر یا حتی بی نظیر در زمینه اشتغال رسیده است. نزدیک به هشتصد هزار نفر تابستان امسال نسبت به سال پارسال، مشغول به کار شده‌اند. این رقم امیدوار کننده است اما تا رسیدن به رقم مطلوب فاصله داریم ولی مسیر ما، مسیر امید است.

رئیس دولت دوازدهم خطاب به وزیر علوم آینده گفت: اساس وزارت علوم باید بر مبنای امید باشد. وزارت علوم باید به گونه‌ای باشد که دانشجو امیدوار شود. وقتی که دانشجو ببیند به خاطر تفکر سیاسی‌اش فضای سخن گفتن ندارد، به شغل هم امیدی نخواهد داشت. کسانی که بین دانشجویان بخاطر تفکر سیاسی فرق می‌گذارند، به یکی امید می‌دهند و به دیگری ناامیدی، به یکی فضا می‌دهند و جا را برای دیگری تنگ می‌کنند. چنین دانشجویی که فضا برای سخن گفتن ندارد،‌ به عدالت نظام و دولتش متکی نمی‌شود. دانشگاه باید فضای امن و آزاد برای همه تفکرات و دانشجویان باشد.

روحانی با بیان اینکه این افتخار نیست که فارغ التحصیلان زیاد بوده، اما جویای کار باشند،‌ تصریح کرد: در گذشته دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن معمولا می‌توانستند یک شغل مناسب پیدا کنند. باید چنین شرایطی به وجود بیاید. من می‌دانم دانشگاه چه منت بزرگی بر ما دارد و ما چه دینی به دانشگاه داریم. دانشگاه در انقلاب، دفاع مقدس و امروز در ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ همواره فعال و نقش آفرین بوده است.

رئیس جمهور در پایان گفت: غلامی یک شخصیت علمی،‌ مدیر،‌ متدین و انقلابی است که بی تردید فضای دانشگاه را در همان مسیر سال 93 و94 قرار می‌دهد. دانشگاه 96 با 93 متفاوت نخواهد بود و من این وعده را به دانشجویان و اساتید می‌دهم و شخصا روند دانشگاه را پایش می‌کنم.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو :

«اردکانیان »مدیری با تجربه است

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به این‌که باید در وزارت نیرو بیشتر از تدبیر سخن بگوییم،گفت: همه می دانیم که آب یکی از مسائل مهم امروز و فردای ما است.

حسن روحانی صبح امروز  (یکشنبه) در صحن علنی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی اقدامات فراوانی برای مهار آب انجام شد و تا امروز تقریبا بیشتر کارها انجام شده است، خاطر نشان کرد: در مقطعی در دنیا 46 هزار سد بزرگ ساخته شد که نصف آن در چین بود.  بعد از جنگ تحمیلی نیز ما سدهای فراوانی برای مهار آب ساختیم.

وی  افزود: در برخی سدهایی که ساخته‌ایم اکنون به اندازه کافی آب نداریم که در آنجا ذخیره کنیم. تا آنجایی که می شد ما سد ساخته‌ایم و اکنون دیگر دست ما خیلی باز نیست. زمانی مطرح بود که وارد کننده آب باشیم که در این زمینه مذاکرات فراوانی صورت گرفت و امروز نیز صورت می گیرد و این مورد منتفی نیست، اما درعین حال خیلی نباید به این موضوع امیدوار بود زیرا برخی از کشورها که آب فراوان دراند همسایه ما نیستند و آب باید از کشور دیگر عبور کند که کشور صادر کننده آب با کشور واسطه مشکل آبی و به همین دلیل مشکل سیاسی هم دارد.

رئیس جمهور در ادامه دفاع خود از وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار کرد: شما نمایندگان در اکثر استان‌ها مطرح کردید که آب استان ما از فلان دریا یا دریاچه و شمال یا جنوب باید تامین شود،‌ بله این هم یکی از راه‌هایی است که می شود به آن فکر و برایش برنامه ریزی کرد و در برخی موارد هم اقدامات عملی شروع شده،  اما باید بدانیم آب به چه قیمتی به محل مصرف خواهد رسید. این هم از مواردی است که باید کار کنیم و نیاز به سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی و سرمایه خارجی داریم که باید تلاش را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: مساله پسآب و تصفیه و فاضلاب و گردش آن جزء مواردی بوده که دولت به آن وارد شده و سرمایه گذاری کرده و خواهد کرد، چون این مساله هم برای محیط زیست ضروری است و هم برخی مصارف از آب تصفیه شده استفاده می‌شود. بحث‌های دیگری مانند آبهای ژرف مطرح است که مباحث خودش را دارد. در کل هیچ یک از این ها از لیست فعالیت‌های دولت خط نخورده و ما در همه موارد مشغول تلاشیم.

روحانی با بیان اینکه تردید نکنید که بیشترین سرمایه‌گذاری باید در سمت تقاضا انجام شود، یادآور شد: باید تلاش کنیم و ببینیم از آب موجود چگونه استفاده و بهره‌برداری کنیم. اسراف نکردن یکی از موارد بسیار ارزشمند است که چگونه باید انجام شود. دولت و مجلس باید با هم تلاش کنند، باید دست به دست هم بدهیم.

وی ادامه داد: بیشترین آب در کشاورزی مصرف می‌شود. باید ببینیم آیا محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند همه باید کشت شوند؟ آیا نباید از کشت فراسرزمینی استفاده کنیم؟ ما باید کشت محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارند را به کشور دیگری ببریم که این کار هم شروع شده است. بنابراین ما در زمینه تقاضا قدم‌های فراوانی را باید برداریم. تلاش دولت یازدهم بر این بود که بهره‌وری را در آب بالا ببریم و از شیوه‌های سنتی فاصله بگیریم و از شیوه‌های مدرن برای آبیاری استفاده کنیم که باید از وزارت نیرو و وزیر سابق نیرو و همچنین وزیر کشاورزی که در این زمینه تلاش بسیاری کردند تشکر کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه هدف و تلاش ما بر این است که با زمین کمتر، آب کمتر،  محصول بیشتری برداشت کنیم،‌ خاطر نشان کرد: شما راه حل‌های عملی را می‌دانید که در بخش‌های مختلفی هم اجرا شده و دولت قدم‌های خوبی در این زمینه در خوزستان،‌ ایلام،‌ کرمانشاه و سایر استان‌ها برداشته و برخواهد داشت که این راه اصلی ما است. اگر در مصرف آب کشاورزی که 90 و 85 درصد است  بتوانیم 10 تا 20 درصد صرفه‌جویی کنیم دست ما باز می‌شود و این امکانپذیر است که البته سرمایه‌گذاری‌ می‌خواهد.

وی در ادامه تاکید کرد: البته این کارها سرمایه گذاری می‌خواهد و دولت باید کمک کند. در هر مسیری اولین موضوع منبع مالی است که چقدر بیاوریم و چه مقدار بخش خصوصی و سرمایه خارجی جذب کنیم. معضل آب با تدبیر،  هماهنگی و برنامه‌ریزی قابل حل است و بحث دولت دوازهم و این مجلس نیست،  بلکه باید برای نسل آینده هم فکر کرد چرا که موضوع آب میان نسلی است.

روحانی با اشاره به اینکه وزارت نیرو، وزارت تدبیر است بیان کرد: وزارت نیرو باید برای اقلیم و حیات ایران در بلند مدت فکر کند. آمار،‌ ارقام و اطلاعات ما کاملا باید به روز باشد که چه مقدار آب با اضافه شدن جمعیت و نیاز به مواد غذایی، توسعه شهرها، صنعت و گردشگری که با آب ارتباط دارد  باید تامین شود و البته همه این‌ها شدنی است.

وی همچنین عنوان کرد: من حقابه دریاچه‌ها و تالاب‌ها را هم فراموش نمی‌کنم. دیدیم که در برخی موارد در گذشته دقت لازم صورت نگرفته است. سدی ساخته‌ایم که کار خوبی بوده اما در برنامه‌ریزی سد حقابه دریاچه،‌ تالاب و هور زیر دست را مدنظر قرار نداده‌ایم. اگر حقابه این ها مراعات نشود محیط زیست ما دچار معضلات فراوان خواهد شد. اینجا ارتباط میان وزارت نیرو و کشاورزی است که به هم پیوسته‌اند و همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم از معضلات عبور کنیم. این کار سخت و مشکل بزرگی است،‌ اما حتما راه حل وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهادش به اردکانیان برای وزارت نیرو خاطر نشان کرد: علت دعوت من از آقای دکتر اردکانیان بخاطر مهارت، تخصص و دانش ایشان در زمینه مساله آب بود. البته معنای این، غفلت از انرژی و برق نیست. آن‌ها هم مهم هستند اما امروز مشکل اول ما آب است. ما امروز بین شرق و غرب جمع کردیم و وزیر نیرو در کانادا و وزیر علوم در استرالیا تحصیل کرده‌اند. آقای اردکانیان شخصیت دانشگاهی، عالم، تحصیل کرده‌ای است که در سازمان‌ بین المللی  کار کرده است و با طرح‌های منطقه‌ای آشنایی دارد و می‌داند کشورهایی که دچار خشکسالی شده‌اند چه طرح‌هایی دارند.

وی اضافه کرد: ایشان با تجربه است ، از همکاری با شهید عباسپور گرفته تا حضور در وزارت کشور و نیرو. من در دورانی که در دبیرخانه بودم،‌ آشنایی بیشتری با ایشان پیدا کردم. در آن زمان دو مساله در دهه هفتاد داشتیم یکی آب در غرب کشور بود که طرح‌هایی داشتیم و بررسی می‌کردیم که این طرح آماده و نهایی شد. تقریبا در اواخر دوره ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که آن مرحوم این طرح را بطور مداوم پیگیری می‌کرد.

روحانی در ادامه یادآور شد: در دوران جناب آقای خاتمی هم مرتب پیگیری می کرد و حتی در دوره بعد هم که خیلی امیدوار نبود کارها پیش برود باز پیگیری می‌کرد و به من که در دبیرخانه مجمع بودم می‌گفت که چه شد. آقای اردکانیان می‌داند که مرحوم هاشمی برای آبادانی ایران مخصوصا برای آب، حفظ خاک، کشاورزی،‌ صنعت و ساخته شدن ایران شب و روزش را گذاشته بود. هاشمی بعد از نماز صبح،‌ همه فکر و ذکرش در طول روز و تا وقتی که به خواب می رفت آبادانی کشور بود.

رئیس جمهور همچنین گفت: کمتر کسی در تاریخ ایران دیدم که برای آبادانی کشور این همه دلسوز باشد. فکر کند و طرح داشته باشد. هر کشوری رفتیم و با هر رئیس دولتی که می‌نشست می‌پرسید چقدر آب دارند؟ چند سد دارند و آبیاری‌شان سنتی یا مدرن است. همه جا می‌خواست از تجربه دنیا برای آبادانی ایران استفاده کند. اگر بخواهیم لقبی به آقای هاشمی بدهیم شخصیتی بود که تمام ذهن،‌ فکر و تلاشش ایران آباد بود و همه توان خود را برای آبادانی ایران گذاشت.

روحانی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در بودجه سالهای آینده یکی از برنامه‌های اصلی مسئله مهار تقاضا در بحث آب باشد تا آب کشور را به سامان برسانیم.

وی همچنین با بیان اینکه مشکلات برق ما کمتر است، ولی در این زمینه به سرمایه گذاری نیاز داریم خاطر نشان کرد:یکی از مشکلات ما از د ست دادن آب و برق در مسیر انتقال است.

روحانی تاکید کرد: ما می توانیم هاب در منطقه و صادر کننده برق باشیم همسایه های شرقی و غربی از ما برق می خواهند. ما حتی می توانیم به کشور ثالث برق صادر کنیم، زیرا امکانات کافی را داریم نیروگاه می سازیم، دارای گاز و انرژی بوده و دانشمندان صاحب نام داریم البته نمی توانیم صادر کننده آب باشیم، بلکه باید به روشهای صحیح نیازهای خود را تامین کرده و آبهای زیرزمینی را پایدار کنیم.

رئیس‌جمهور با تشکر از نمایندگان به خاطر رای اعتماد به 16 وزیر پیشنهادی خود در مرحله تشکیل کابینه دوازدهم گفت: دو وزارت باقیمانده باید هر چه زودتر کار خود را شروع کنند، چون این به نفع کشور است هر دو وزیر معرفی شده افراد صاحب صلاحیتی هستند که دارای تخصص و تجربه لازم بوده و امیدواریم هرچه زودتر کابینه تکمیل شود تا ما سریعتر راه خود را طی کنیم.

حسن روحانی پس از دفاع یک ساعته خود از رضا اردکانیان و منصور غلامی با مشایعت جمعی از نمایندگان از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خارج شد و پس از نطق رئیس جمهور، نمایندگان مخالف و موافق درباره صلاحیت و برنامه وزرای پیشنهادی اظهار نظر خود را اغاز کردند.

/مخالف وزیر پیشنهادی علوم/

دائما از شرایط بحرانی سخن می‌گوییم اما انتخاب‌هایمان را دقیق انجام نمی‌دهیم

یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که جایگاه واقعی وزارت علوم در ساختارهای جهانی کجاست، گفت: سوال می کنم اگر در مدیریت اجرایی کشور مسئول بودید غلامی را برای چه پستی انتخاب می کردید؟

 عبدالکریم حسین زاده در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم گفت: شاید سوال پیش آید که علیرغم توصیه همه بزرگان و عقلای اصلاح طلب چرا بنده اقدام به مخالفت با آقای غلامی کردم، ما نمایندگان سوگند یاد کردیم که در راستای تامین منافع ملی و نظام رفتاری عاقلانه داشته باشیم.

وی افزود: هنوز یک ماه از زمانی که رئیس مجلس شرایط بحرانی کشور را مطرح کرد، نمی گذرد و ما براساس این باید نوعی از مدیریت را اعمال کنیم.

این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین بیان کرد: انتخاب‌ها بیشترین تاثیر در منافع ملی و نظام را باید داشته باشند. انتخاب فردی که کمترین سابقه مدیریتی را داشته آن‌هم برای وزارتخانه‌ای که با بزرگترین چالش‌ها روبروست چه تاثیری می تواند داشته باشد.

حسین زاده ادامه داد: نظر دانشجویان، اساتید و تشکل‌های دانشجویی را ببینید. با انتخاب وضع موجود مخالف هستند. عدم مشروعیت مدیریتی برای وزیری که بخواهد در این وزارتخانه کار کند چه مسائلی را پیش می آورد. شخصی که از او نمی توانند حرف شنوی داشته باشند.

نماینده مردم نقده و اشنویه خاطرنشان کرد: جایگاه واقعی وزارت علوم در ساختارهای جهانی کجاست؟ بنده سوال می کنم اگر در مدیریت اجرایی کشور مسئول بودید غلامی را برای چه پستی انتخاب می کردید. برخی از افراد می توانند فرمانداران خوبی باشند اما الزاما استانداران خوبی نخواهند بود.

وی ادامه داد: دائما از بحرانی بودن شرایط کشور و وضعیت نامطلوب خاورمیانه صحبت می کنیم اما در انتخابهایمان انتخاب دقیقی انجام نمی دهیم و این موضوع نمی تواند خواسته های نظام را تامین کند.

حسین زاده در پایان اظهار داشت: بنده مخالفتم از سر دلسوزی برای نظام، کشور و دانشگاه است. شخصی که مدیریت دانشگاه همدان را بر عهده داشته و توان مدیریتی قابل توجه هم نداشته است و رضایت دانشجویان را هم نداشته چگونه می تواند نارضایتی های دانشجویان را برآورده کند؟

/موافق وزیر پیشنهادی علوم/

غلامی با ادبیات انقلاب عمل می‌کند

دبیر فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: سخنان حین دفاع رییس جمهور از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات به دشمنان نشان داد جایی که پای بیگانه در میان باشد بین مسئولان اتحاد و همدلی به وجود می‌آید.

عباس گودرزی در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، جهت‌گیری وزیر پیشنهادی را در رای اعتماد مجلس موثر دانست و افزود: در جلسات مشترک با ایشان، غلامی نشان دادند ادبیات انقلاب را دارند و رفتار می‌کنند. اسلامی شدن دانشگاه‌ها از آرزوی انقلاب اسلامی است. برای مجلس گرایش یک وزیر به سمت توسعه غربی و یا گرایش به فرهنگ اسلامی مهم است. اولویت اول کشور اقتصاد مقاومتی است. تفکر انقلاب در هر جا ورود کرده مشکلات کشور را رفع و کشور را از وابستگی خارج کرده است.

نماینده بروجرد ادامه داد: باید از مونتاژ به سمت نوآوری حرکت کنیم. پیوند بین دانشگاه و صنعت باید عملیاتی شود. جلسات و کمیته‌ها برای اقتصاد مقاومتی فایده‌ای ندارد. اعتقاد و باور یک وزیر به این مسئله و فراهم کردن مسیر پیشرفت در بستر اقتصاد مقاومتی اهمیت دارد. از ویژگی‌های غلامی این است که فردی بی‌حاشیه، اهل استفاده از گرایش‌های سیاسی مختلف و نیروی جوان است. دانشگاه باید سیاسی باشد اما نباید سیاست‌زده باشد. نباید دعواهای سیاسی وارد محیط دانشگاه شود. دانشگاه باید گره‌های اقتصادی کشور را باز کند.

دبیر فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد:‌ به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای ایجاد اشتغال، عدم پیشرفت محسوس اصل 44 و ریشه‌یابی و چرایی در خدمت نبودن نقدینگی در خدمت تولید بسیار اهمیت دارد. امروز چپ، راست، اصولگرا و اصلاح‌طلب اگر دغدغه ملت و کشور را دارند باید دست در دست هم به وزیر مومن، با اخلاق، معتقد به مبانی انقلاب و کسی که به مطالعه و پژوهش توجه می‌کند رای دهند تا خلاءهای کشور و دانشگاه‌ها را برطرف کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: اعتقاد ایشان به سپردن مسئولیت‌ها به جوانان ما را بر آن داشت تا زمینه رای‌آوری ایشان را به وجود بیاوریم و صد البته عملکرد گذشته ایشان در این مسئله بسیار اهمیت داشته است. در میان مسئولان ارشد کشور تنها کسی است که از نزدیک به موضوعات دانشگاه آگاه است و به اساتید و نخبگان دانشگاه توجه می‌کند و برای اسلامی شدن دانشگاه با مسئولان ذیربط تشکیل جلسه می‌دهد.

/مخالف وزیر پیشنهادی علوم/

برنامه‌های «غلامی» قادر به پاسخگویی نیست

یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم که به مجلس ارائه شده است، خطاب به رئیس جمهور گفت: حرف و وعده های شما اجرایی نشد و اکنون نوبت به دانشگاه رسیده است.

سیده حمیده زرآبادی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم صحبت می‌کرد، خطاب به رئیس جمهور،‌ گفت: زمانی که شهر به شهر در مناظرات انتخاباتی صحبت‌هایی را مطرح می‌کردید،‌ این عهدها و برنامه‌ها را مردم به یاد دارند. مردمی که اگر نبودند امروز سرنوشت کشور به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور اگر همه فراموش کنند شما که حرف‌ها، قول‌ها و سخن‌هایتان را فراموش نمی‌کنید. استفاده از ظرفیت زنان و اقلیت‌ها در کابینه چه شد؟ ما نمایندگان مردم هستیم. زبانی برای بیان مطالبات مردم. آقای رئیس جمهور کابینه امیدتان اگر نگوییم همه را ناامید کرد اما حرف‌ها و وعده هایتان اجرایی نشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس افزود: اکنون نوبت به آخرین سنگر یعنی دانشگاه رسیده است. صدای دانشجویان را در استان‌های مختلف شنیده‌اید؟ آیا دانشگاه امن نه امنیتی که وعده دادید اینگونه میسر می‌شود؟

این نماینده اصلاح طلب مجلس افزود: بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی علوم نشان دهنده نگرش و رویکردی است که قادر به پاسخگویی نیست و خلاء‌ دانشگاه‌های نسل چهارم در آن دیده می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم بیانگر این است که تلاش اندکی تنها در راستای اتصال دانشگاه به صنعت انجام شده است و عمده ایرادات وارد به برنامه های وی علاوه بر اشکالات فرمی و راهبردی عمدتا معطوف به دو محور کارایی سازی و پژوهشی است.

زرآبادی همچنین بیان کرد: در برنامه معرفی شده به مجلس به هیچ عنوان توصیفی از وضع موجود از نهاد آموزش عالی وجود ندارد و مشخص نیست که برنامه وی دقیقا چه مبنا و محوری دارد که بتوان با دنبال کردن آن برنامه ها را نظارت پذیر دانست. همچنین در برنامه‌های آقای غلامی مشخص نیست مرجعیت دانشگاه چگونه خواهد بود.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به بحث عدالت در آموزش عالی کشور گفت: آنچه ارائه شده آن هم در مباحث مربوط به نظام فناوری و نوآوری نشانی از نحوه مواجهه با تهدیدهای پیش رو نیست و همچنین رویه بومی گزینی نهادینه شده در دولت احمدی نژاد همچنان ادامه دارد و مغفول مانده است.

وی با تاکید بر اینکه نقش دانشگاه در محرومیت زدایی در مناطق هم مورد توجه قر ار نگرفته است، گفت: استفاده از تجربیات بین المللی و راهکارهای قانونی متاسفانه دیده نشده و بیشتر مباحث کلی در برنامه مطرح است.

زرآبادی در پایان اظهار داشت: در مساله نگرش امنیتی و سیاسی به فضای دانشگاه که یکی از لازمه‌های اساسی آن تلاش برای نهادینه شدن استقلال آکادمیک در همه شئون دانشگاه است حتی یک بار هم در برنامه وزیر پیشنهادی علوم از واژه استقلال استفاده نشده است.

/موافق وزیر پیشنهادی علوم/

«غلامی» به مشکلات شهرستان‌ها و استان‌ها اشرافیت دارند

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آقای رییس جمهور دغدغه شما علم و فناوری نیست اگر بود زودتر از اینها وزیر علوم را معرفی می‌کردید.

قاسم احمدی لاشکی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: حساسیت وزارت علوم بسیار بالاست. معتقدم این وزارتخانه در دولت قبلی و فعلی به دلیل بی‌وزیر ماندن، مظلوم واقع شده است. در دولت قبل سه وزیر به مجلس معرفی شدند ولی رای نیاوردند و با سرپرست اداره شد در این دولت نیز همین رویه ادامه یافت.

نماینده مردم نوشهر در مجلس با اشاره به ارزیابی‌های یک هفته‌ای خود در خصوص صلاحیت‌های عملی و اجرایی منصور غلامی، گفت: با بررسی‌هایی که از  هیات علمی دانشگاه همدان و جهاد دانشگاهی اصفهان و شهرکرد و تمام مراکز علمی که غلامی در آنجا مسئولیت داشته، داشته ام، از ایشان دفاع می‌کنم. ۱۵ آذر در راه است و همه وزارتخانه‌ها خود را آماده کرده‌اند تا دولت با هماهنگی، بودجه سال آینده را به مجلس ارائه دهند اما وزارت علوم به دلیل اداره شدن با سرپرست نتوانسته برنامه‌ریزی درست، اصولی و با برنامه داشته باشد. با وجودی که برادر عزیزم سیدضیاء هاشمی این مسئولیت را بر عهده دارند اما ایشان به دلیل سرپرست بودن نمی‌توانستند تصمیم‌گیری نهایی کنند.

احمدی لاشکی یادآور شد: نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه همدان را بارها جویا شدم آنان هیچگاه نگفتند غلامی نیرویی ضعیف در انجام مسئولیت‌ها بوده است. ایشان را که ترامپ به مجلس معرفی نکرده است بلکه دکتر روحانی ایشان را به ما معرفی کرده است.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حمایت برخی جریان های سیاسی و نمایندگان مجلس، گفت: فراکسیون مستقلین مجلس در جلسه صبح امروز به ایشان رای داد. شب گذشته هم مجمع اصلاح طلبان اصفهان نیز جلسه گذاشتند و تلویحا از وزارت ایشان حمایت کردند. مجمع نمایندگان استان همدان نیز که متشکل از اعتدالگرایان، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است نیز با ایشان موافق هستند.

وی افزود: وزارت علوم با چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو منتظر تعیین تکلیف هستند. دکتر فرهادی از وزارتخانه دیگری به این وزارتخانه آمد اما دکتر غلامی از درون وزارتخانه معرفی شده است که سلسله مراتب سازمانی را در حوزه دانشگاهی طی کرده‌اند و به مشکلات شهرستان‌ها و استان‌ها اشرافیت دارند.

/موافق وزیر پیشنهادی علوم/

«غلامی» به بهره‌گیری از ظرفیت‌های تشکل‌های دانشجویی معتقد است

نماینده زابل توسعه تشکل‌های دانشجویی و صنفی و بهره گیری از ظرفیت‌های آنان را از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم عنوان کرد.

حبیب‌الله دهمرده به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با اشاره به ویژگی های برنامه غلامی گفت: حمایت از کارآفرینی در دانشگاه ها با توجه به بیکاری دانشگاهیان، حمایت از زیرساخت مناطق محروم، ارتباط بین دانشگاه و صنعت، پذیرش دانشجو خارجی، تبدیل به علم به فناوری و تقویت پارک‌های علم و فناوری جهت تجاری سازی از جمله برنامه های علمی آقای غلامی است.

به گفته وی انتقال دانش فنی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، ارتقای کیفی آموزش و تاکید بر افزایش مهارت‌های آموزشی دانش آموختگان، بازنگری در ساختارهای راهبردی وزارت علوم در حوزه تصدی گری و اهتمام ویژه برای سیاست گذاری برنامه ریزی و نظارت، التزام بخشی به سیاست گذاری علمی، به کارگیری افراد توانمند، شایسته و لایق در مدیریت کلان و عدم سیاسی کاری در تصمیم گیری‌ها از دیگر برنامه های آقای غلامی به شمار می آید.

دهمرده گفت که وزیر پیشنهادی علوم به دنبال راه اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی، تحول در علوم انسانی، توسعه تشکل‌های دانشجویی و صنفی و بهره گیری از ظرفیت های آنها است.

وی غلامی را فردی متدین ولایی با سابقه مدیریتی و دارای اعتدال در مشی دانست و گفت: آقای غلامی به اعتقاد و توجه به منویات رهبری به اقتصاد مقاومتی و استفاده از مدیران شایسته و شایسته سالاری معتقد است.

دهمرده، با اشاره به سابقه غلامی در دانشگاه های شهرستانی گفت: این سابقه نشان می‌دهد که ایشان می تواند مشکلات دانشگاه‌ها را به خوبی درک کند و از تمام نمایندگان می خواهم به آقای غلامی رای بسیار بالا دهند.

/موافق وزیر پیشنهادی علوم/

برنامه‌های «غلامی» کاربردی است

یک عضو فراکسیون امید برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم را کاربردی خواند و گفت که با معرفی آقای غلامی موضوعاتی همچون دلایل مشکلات جامعه علمی از ایشان پرسیده می شود. مشکلاتی که اکثرا به قبل از دوره آقای غلامی بر می‌گردد.

نبی هزارجریبی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم گفت: رئیس‌جمهور گزینه خوبی را برای وزارت علوم به مجلس معرفی کرده است. آقای غلامی عمر و جوانی خود را صرف ارتقای علمی کرده است.

وی توسعه علم و فناوری را از ارکان پیشرفت دولت‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: لازم است وزیر علوم از تشکل‌های دانشگاهی و دانشجویان ولایی حمایت و دفاع کند. چون آنها دغدغه پیشرفت نظام را دارند. البته وجود دانشگاهی با محیط آرام نیز لازم و ضروری است چون محیط آرام عاملی موثر در پرورش ایده‌ها است.

نماینده گرگان دانشگاه را مکانی مقدس و قابل اعتماد دانست که باید در آن ارزش دانشجو و استاد حفظ شود لذا اگر عقیده وزیری با ما هماهنگ نیست نباید از گردونه علم و دانش رانده شود. پیش از این کسانی بودند که به دلیل اختلافات سیاسی از جامعه دانشگاهی کنار گذاشته شدند که این باعث ضربه به این جامعه شد.

هزارجریبی غلامی را فردی تحصیلکرده و لایق دانست که مراتب علمی را پلکانی طی کرده است که لازم است به دلیل معرفی او از رئیس‌جمهور قدردانی نمود.

وی تاکید کرد: اگر فردی را برای مسندی قبول نداریم نباید او را تخریب کنیم که تخریب در احکام دینی مذموم واقع شده است.

هزار جریبی با تاکید بر اینکه برنامه های وزیر پیشنهادی علوم کاربردی است، گفت: قطعا همه ما کامل نیستیم. وزیر دارای معاون و مشاورانی است که از نظرات آنها برای اصلاح امور استفاده می کند. انتظار می‌رود که آقای وزیر بعد از رای اعتماد رویه‌ای را در پیش گیرد که دانشگاه ها را براساس نیاز دانشجو جذب کند و شاهد مدرک گرایی نباشیم. درست است که اساتید و دانشجویان زحمت می کشند اما بعضا فقط مدرک داده می شود و فرد از دانش لازم برخوردار نیست.

/مخالف وزیر پیشنهادی علوم/

برامه وزیر پیشنهادی علوم به استقلال مالی دانشگاه‌ها بی‌توجه است

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم، منجر به استقلال مالی دانشگاه‌ها نمی‌شود.

جهانبخش محبی نیا که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس سخن می گفت، با طرح این سوال که آیا وضع حاکم بر دانشگاه ها رضایتبخش است یا خیر؟ گفت: من از آقای غلامی به خاطر پذیرش این مسئولیت گله مندم، اگر ایشان پیش نماز مجلس می شد پشت سرش نماز می خواندم اما برنامه‌اش، برنامه نیست و تنها یک سری اسناد بالادستی است که ذکر شده است. آیا امروز تمام تلاش ما برای این نیست که دانشگاه ها استقلال مالی داشته باشند؟ در اکثر کشورهای دنیا دانشگاه ها از محل استقلال مالی به توسعه و تولید علم رسیده اند اما در برنامه های آقای غلامی به استقلال مالی دانشگاه ها توجه نشده است.

وی افزود: ۴ سال است که دانشگاه‌ها در دست ماست. آیا این فرصت کافی نبوده است؟ من متاسفم به عنوان کسی که ۱۵ سال در دانشگاه آزاد هیئت علمی هستم، سرفصل دروس ریاست و جامعه شناسی را کسی تنظیم می کند که تخصص فلسفه دارد و ما از نظر سر فصل‌ها ۳۰ سال عقب هستیم.

محبی نیا با بیان اینکه در سطح جهان دانشگاه‌ها با دانش بنیان کردن جامعه و بخش‌های کلان پیوند تنگاتنگ دارند، گفت: متاسفانه موضوع مدرک گرایی دانشگاه ها را از حیز انتفاع ساقط کرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی علوم در زمینه توانمند سازی استادان سکوت کرده است، خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم با شعار مملکت را اداره کنیم. با این اوضاع چهار سال بعد خواهیم گفت که شاخص ها در بدترین شرایط هستند.

وی همچنین پیشنهاد کرد: آیین نامه مجلس اصلاح شود تا در دو مقطع به برنامه و صلاحیت فردی وزرای پیشنهادی رای داده شود.

محبی نیا با اشاره به اینکه ایران از نظر تعداد دانشگاه مقام دوم و از نظر جمعیت دانشگاه ها مقام اول را در جهان دارد، از نمایندگان خواست به منصور غلامی رای ندهند تا وی مجددا مسئولیت دانشگاه همدان را بر عهده بگیرد و برای اداره بیش از ۲ هزار دانشگاه نیروی دیگری معرفی شود.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان که از خاتمی و هاشمی یاد کرده بودند، گفت: عده‌ای با مخالفت با این افراد به نان می رسند و عده‌ای با موافقت با آنها به نوا و این شاه بیت صحبت‌های خارج از نطقی است که هیئت رئیسه باید کنترل کند.

غلامی: هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام

وزیر پیشنهادی علوم سادگی،‌ صراحت و صداقت را سرمایه خود دانست و تاکید کرد: هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام.

 منصور غلامی صبح امروز (یکشنبه) در دفاع از خود در جلسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر امروز با رای شما نمایندگان توفیق خدمت به نهاد علم را بیابم، در معرض آزمون دشواری قرار می‌گیرم که هدایت شما نمایندگان، حمایت دانشگاهیان و پشتیبانی همه نهادها می‌تواند عبور از آن را آسان کند.

وی ادامه داد: با آگاهی از سنگینی این بار و انتظاراتی که وجود دارد وظیفه دانستم که اعتبار و داشته‌های خود را در اختیار دولت تدبیر و امید و جامعه دانشگاهی قرار دهم. پیش از من بزرگانی بوده‌اند که میراث آنها رساندن جایگاه علمی کشور به جای فعلی است و حافظه دانشگاهیان نام نیک این عزیزان را بویژه آنها که در دولت یازدهم این مسئولیت سخت را بر عهده داشتند، به یاد دارند.

غلامی با بیان اینکه خود را متعهد به قانون، اتخاذ رویکردها و راهکارهای تحول آفرین به تناسب مسائل پیش روی دانشگاه می‌داند، تاکید کرد: سرمایه جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم و هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام. من فرزند جهاد سازندگی،‌ جهاد دانشگاهی و نهادها و تشکل‌های علمی هستم و خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کرده ام و اکنون با ۱۲ سال مدیریت در یکی از دانشگاه‌های کشور در خدمت شما هستم.

وی در ادامه یادآور شد: از دل دانشگاهی برآمده‌ام که نخستین تجربه ایرانی را در مساله بنیادی آموزش در نیازمحوری در نظام اسلامی را دارد که این کار با دانشگاه بوعلی آغاز شد و طرح دانشگاه کشورهای در حال توسعه جهان اسلام در همدان شکل گرفته است.

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به رویکرد اصلی خود در دانشگاه، عنوان کرد: رویکرد اصلی من دانشگاه محوری بر مبنای عمل است و قطعا این کار با تاکید بر استقلال دانشگاه‌ها بر انجام وظایفشان محقق خواهد شد. من فرزند انقلابم و برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب یعنی استقلال،‌ ازادی و جمهوری اسلامی می‌کوشم و سعی می کنم در چارچوب قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری علاوه بر مسئولیت علمی نسبت به تحولات جامعه حساس باشم.

وی اضافه کرد: دانشگاه را عقل نقاد جامعه و محل اصلی تضارب اندیشه و مکان اصلی رشد می‌دانم. آزادی‌های علمی و اجتماعی،‌رعایت حقوق شهروندی،  امنیت استاد و دانشجو،‌ فراهم آوردن محیط علمی با نشاط، لازمه حیات علمی دانشگاه است و دانشگاه را محل وحدت ملی تفاهم  می داند که هر کس وارد آن می‌شود باید ارتقاء اخلاقی یابد.

غلامی همچنین خاطر نشان کرد: با وجود آن‌که برآمده از جریان اصلاحات هستم معتقدم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌توانند دور یک میز با تکیه بر قانون،  حق و مدارا بنشینند و برای ایران بکوشند. تلاش می کنم گوش شنوا برای نقدها و حرف‌ها باشم و چشم بر حقیقت نبندم. در این مدت جلسات فراوانی با فراکسیون‌ها، اساتید و دانشجویان داشتم و نقدها و نگرانی‌ها را در رسانه‌ها و تشکل‌ها دنبال کردم. با عمده این نقدها احساس همدلی می کنم. اگرچه براساس پیشینه‌ام خود را مصداق آن نمی‌دانم.

وی با تاکید بر این‌که «اصولگرایان،‌ اصلاح طلبان،‌ نمایندگان و مدیران حق دارند همه جا حساس باشند»، گفت: باید قدردان حسایت و صراحت‌شان باشیم. راه درست پیش روی ما گفت‌وگو است و باید بیاموزیم و بیاموزانیم گفت‌وگو درمانگر هر گونه سوء تفاهم است و دیدگاه‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه بیان کرد: آمده‌ام باری از دوش آموزش عالی بردارم. برادر عزیزم دکتر ضیاء هاشمی وزارت را در نخستین روزهای سال تحصیلی به خوبی سرپرستی کرده و در صورت رای اعتماد شما مسئولیت و خروج از بلاتکلیفی به عهده من خواهد بود. باید همه دست به دست بدهیم تا این وزارتخانه محور توسعه ملی شود.

وی افزود: من هم صرفا برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام بلکه آمده‌ام با همکاری مدیران متعهد،‌ توانا، ‌اندیشمند و شایسته تحول ایجاد کنم. کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقاء دهم، توان تحقیقاتی را برای حل مشکلات جامعه به کار گیرم و از ظرفیت آموزشی برای رفع چالش‌های ملی بویژه اشتغال،‌ اقتصاد و اقتصاد مقاومتی به دولت کمک کنم.

غلامی با اشاره به برنامه‌ای که تقدیم نمایندگان کرده اظهار کرد: این برنامه ماهیت عملیاتی داشته و بر بنیاد برنامه اجرایی و بر تحقق اهداف آموزشی و نظام پژوهشی استوار است. علاوه بر اخذ نظرات صائب اساتید در نشست حضوری با روسای 13 دانشگاه سطح اول کشور، از تجارب آنها بهره برده‌ام . رویکرد برنامه‌هایم بر مبنای اسناد فرادستی و مستخرج از مصوبات مجلس بوده و برای اجرا حتما راهکارهای عملی و کارگروه‌های تخصصی ساماندهی خواهد شد تا اجرایی شود.

وی مهم‌ترین رئوس برنامه‌های خود را اینگونه اعلام کرد: 1 – ارتقاء کیفی آموزش با تاکید بر افزایش مهارت آموزی دانش آموختگان، 2 – حذف رشته‌های ناکارآمد و راه اندازی رشته‌های جدید بین رشته‌ای با توجه به ظرفیت استان‌ها،‌3 – استفاده از توان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در کمک به دستگاه‌ها برای رفع بحران‌هایی مثل اشتغال، آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی،‌ 4 – ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها 5 – سوق دادن تدریجی دانشگاه ها به سمت جامعه محوری،‌ کارآفرینی و خلاقیت که حل مشکلات جامعه را به دنبال داشته باشد.

وزیر پیشنهادی علوم اضافه کرد: 6 – اهتمام ویژه به علوم انسانی به عنوان زیرساخت فکر و اندیشه و نهادینه کردن کرسی های آزاد اندیشی 7 – تقویت پارک‌های علم و فناوری برای تجاری کردن پژوهش‌ها 8 – ارتقاء مراکز دانش بنیان متناسب با هر استان 9 – توسعه دیپلماسی علمی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است 10 – توسعه همکاری‌های بین المللی  بویژه با کشورهای همسایه و منطقه 11 – استفاده از ظرفیت علمی ایرانیان متخصص خارج از کشور و افزایش جذب دانشجوی خارجی 12 – تداوم، تقویت و توسعه بنیادهای خیرین 13 – توسعه مشارکت غیر دولتی در حوزه علم و فناوری با رعایت قانونمندی.

غلامی همچنین توسعه تشکل‌های دانشجویی،  فرهنگی، سیاسی،  صنفی و بهره‌گیری از ظرفیت آنها در کمک به دانشگاه‌ها بویژه در جامعه دانشجویی را از مهم ترین رئوس برنامه‌های خود دانست و افزود: با توجه به رشد قابل توجه دانشجویان دختر فرصتی به جامعه داده شده تا زنان در توسعه نقش آفرینی کنند و این مساله اهمیت بالایی دارد. از طرفی ایجاد فضای ضابطه‌مند،‌ امن سازی محیط دانشگاه برای رونق دادن به فعالیت‌های قانونمند فرهنگی،‌ اجتماعی و سیاسی و اجتناب از برخوردهای سیاسی با رویکرد امنیتی از دیگر برنامه‌های من است. هیچ تشکلی به شرط رعایت قانون نباید با محدودیت فعالیت روبرو باشد.

وی ادامه داد: تاکید بر محوریت قانون،  تعامل و تفاهم همگانی و توسعه اجتماعی و کاستن از نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها برنامه دیگری است که برای محیط آموزشی کشور دارم. بدیهی است که دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه دارای جامعیت،‌ شفافیت و راهگشا است. من به پیوندهای هم سنگ اجتماعی،‌ اقتصادی،‌ فرهنگی و سیاسی برای نشاط علمی اعتقاد دارم.

وزیر پیشنهادی علوم همچنین یادآور شد: حضور چند روزه من در مجلس و گفت و شنود با نمایندگان و مشاهده توان کارشناسی و دلسوزی در کمیسیون‌های مختلف بویژه کمیسیون آموزش و تجربه همکاری در بیش از 12 سال مسئولیت احساس خوبی برای آینده در من ایجاد کرده است.

غلامی در پایان اظهار کرد: از نمایندگان محترمی که مخالف من صحبت کردند و در تذکر نکات خوبی داشتند تشکر می‌کنم. بسیاری از نکات در متن برنامه‌ها و آئین نامه‌های اجرایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از نمایندگانی هم که موافق من صحبت کردند و برای تحقق اهداف آنها حرکت جدیدی را آغاز می کنم و امیدارم با عنایت به آنچه گفتم رای اعتماد شما پشتوانه‌ای برای دولت تدبیر و امید و جامعه دانشگاهی باشد.

/مخالف وزیر پیشنهادی نیرو/

تنها ۴۲ درصد برنامه «اردکانیان» با اسناد بالادستی مطابقت دارد

نماینده مردم شوش در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی نیرو باید برنامه مشخصی برای بحران کم آبی در کشور داشته باشد، گفت: متاسفانه عدم برنامه ریزی برای بازگردانی و چرخش آب و نیز عدم شفافیت در انتقال آب بین حوزه‌ای در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو دیده نشده است.

سید رضی نوری در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: مهمترین مسئله‌ای که کشور با آن مواجه است، آب و خشکسالی است و یکی از دلایل مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی نیرو این است که علیرغم سوابق و تجربیات ۲۰ ساله وی در وزارت نیرو، برنامه مشخصی ندارد.

وی تصریح کرد: زمانی که اردکانیان در دو سال آخر دوران اصلاحات مسئولیت در وزارت نیرو داشت، مشکلاتی در مدیریت آب به ویژه در استان‌ها به وجود آمد. همچنین سدسازی‌های زیادی انجام شد. همچنین عدم کنترل بر برداشت غیرمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی به وجود آمد.

نماینده مردم شوش در مجلس همچنین بیان کرد: اگر امروز تنش و بحران کم آبی در کشور وجود دارد، انتظار داریم که برنامه مشخص و قاطعانه‌ای ارائه شود. باید همراهی بین مجلس و دولت جوابگوی مشکلات زیست محیطی باشد. اگر فکری به حال ریزگردها و تالاب‌ها نکنیم، می تواند برای نسل آینده خطرآفرین باشد.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: ۹۷ درصد کل آب جهان شور، دو درصد یخی و یک درصد شیرین است. سوال می کنم برای اینکه بتوانیم آب شیرین را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم وزیر پیشنهادی نیرو چه برنامه‌ای دارد؟

نوری ادامه داد: در برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی نیرو ارائه کرده است تنها ۴۲ درصد با اسناد بالادستی مطابقت دارد. لذا معتقدم عدم برنامه ریزی برای تخصیص آب مطابق الگوی کشت و انجام تمهیدات لازم برای پروژه‌های آب شیرین کن می تواند مشکلاتی را به وجود آورده و تنش آبی ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه آب شیرین کن‌ها باید در راس برنامه ها و در دستور کار قرار گیرد، گفت: این همان موضوعی است که در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو دیده نمی شود.

نماینده مردم شوش در مجلس با اشاره به برنامه ریزی برای بازگردانی و چرخش آب گفت: در کشورهای پیشرفته که نزولات آسمانی‌شان بالا است، اقداماتی را برای بازگردانی آب انجام می دهند اما در برنامه های وزیر چنین موضوعی دیده نمی شود.

نوری در پایان بیان کرد: نباید امنیت غذایی را جدا از امنیت آب بدانیم و اگر می خواهیم رشد و توسعه پایدار داشته باشیم باید امنیت آبی را جدی بگیریم.

/مخالف وزیر پیشنهادی نیرو/

اصلاح الگوی مصرف نیاز به برنامه عملیاتی دارد

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با بیان اینکه باید برنامه عملیاتی در حوزه نیرو و همچنین اصلاح الگوی مصرف وجود داشته باشد، گفت: رسیدن به توسعه پایدار با شعار و نوشتن ممکن نیست.

ولی ملکی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو گفت: آقای اردکانیان از نظر علمی، تخصصی و تجربی در مورد آب از توانمندی بالایی برخوردار است اما مخالفت به معنای این نیست که همه چیز را سیاه ببینیم بلکه باید عالمانه نقد کنیم.

وی افزود: در برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس ارائه کرده است، ۴۲ درصد با اسناد بالادستی منطبق بوده، ۳۷ درصد همسو و در ۲۱ درصد هم اشاره ای به احکام بالا دستی نشده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با اشاره به برنامه ریزی برای تخصیص آب به کشاورزان گفت: در الگوی کشت بیشترین وام به کشاورزان داده می شود و ۱۵ درصد کشاورزان هم مشارکت می کنند اما تخصیص آب به کشاورزان در اسناد دیده نشده و باید حتما مورد توجه باشد.

وی ضمن انتقاد از اینکه مسئله آب شیرین کن در برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو لحاظ نشده است، گفت: باید برنامه جامعی برای مدیریت منابع آب، خاک و پسماندها داشته باشیم که اینها موضوعاتی اجتماعی، اقتصادی، محیط‌ زیستی و سیاسی است و بدون اجماع و تعامل سازنده نمی توانیم به توسعه پایدار دست یابیم. از وزیر پیشنهادی سوال می کنم با چه رویکردی می خواهید از نظر اقتصادی مدیریت کنید و یا با چه مکانیزمی همبستگی اجتماعی را انجام دهید. با شعار و نوشتن که نمی شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه باید برنامه عملیاتی برای اصلاح الگوی مصرف وجود داشته باشد، گفت: از وزیر انتظار داریم در صورتی که از مجلس رای اعتماد گرفت برنامه‌های عملیاتی را اجرایی کند و رساندن سطح مصرف آب براساس مکانیزم و با حداکثر استفاده از منابع باید در دستور کار باشد در حالیکه در وزارت نیرو اراده‌ای برای این بخش وجود ندارد.

وی در پایان گفت: آب شرب باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و اگر آب شرب نداشته باشیم مردم در روستاها نمی مانند.

/موافق وزیر پیشنهادی نیرو/

اردکانیان اعتبار بین‌المللی خوبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس گفت: با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی کشور نیازمند مدیری هستیم که اعتبار بین‌المللی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را داشته باشد که خوشبختانه اردکانیان از این نظر وضعیت خوبی دارد.

عبدالله رضیان در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: آب و برق دو عامل مهم در توسعه اقتصادی کشور هستند که با افزایش جمعیت کشور، تامین این دو عنصر حیاتی با دشواری‌های زیادی روبروست.

وی ادامه داد: با بروز خشکسالی‌های پی در پی مسئله آب بیش از پیش اهمیت یافته است. چه در تامین آب شرب و کشاورزی و چه در زیرساخت‌های مربوط به آن با وضعیت نامناسبی روبرو هستیم. اینکه چه کسی و با چه اندیشه‌ای این وزارتخانه را اداره خواهد کرد، اهمیت بالایی دارد. اردکانیان با زیر و بم مسائل مربوط به آب کشور کاملا آشنا و سال‌ها در بالاترین سطح مسئولیتی در وزارت نیرو تجربه کاری دارد. تحصیلات دانشگاهی ایشان مرتبط با این حوزه است. داشتن سوابق علمی درخشان، تدریس در دانشکده محیط زیست دانشگاه سازمان ملل متحد و تالیف و چاپ ۱۰۰ مقاله علمی بین‌المللی از ایشان چهره‌ای عملی و بین‌المللی ساخته است.

این عضو کمیسیون صنایع و معان مجلس سابقه بین‌المللی اردکانیان در سازمان ملل را از دیگر ویژگی‌هایی برشمرد که مجلس در بررسی رای اعتماد باید به آن توجه داشته باشد.

وی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو را جامع دانست و افزود: به یقین فردی که از شرایط گذشته و حال آب و برق کشور اطلاع داشته باشد می‌تواند چنین برنامه‌ای بنویسد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس صیانت از ذخائر آب کشور، جبران طراز آب‌های زیرزمینی، توجه به اقتصاد آب و برق، اصلاح فرهنگ مصرف آب و برق، بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال آب و برق، افزایش ظرفیت برق تجدیدپذیر، اولویت‌بندی طرح‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سهم بخش خصوصی، انتقال فناوری ساخت تجهیزات داخلی و صادرات آنها را از جمله برنامه‌های اردکانیان برشمرد و افزود: نمک‌زدایی و انتقال آب به سایر نقاط کشور و تنوع‌بخشی به آب شرب و بهداشتی و بهره‌گیری از آبهای غیرمتعارف در برنامه‌های ایشان آمده که در حقیقت استفاده از آب‌شیرین‌کن‌هاست که موجب رفع دغدغه نمایندگان مخالف می‌شود.

رضیان ادامه داد: قاطعیت تصمیم‌گیری در شرایط سخت از ویژگی‌های اردکانیان است. با توجه به بحران آب نیازمند فردی متخصص و صاحب نظر و متکی بر دانش روز هستیم. کارنامه اردکانیان در این زمینه هم مثبت است. ایشان حمایت بدنه کارشناسی و مدیریتی صنعت آب و برق کشور را دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از اروند رود تا بندر گوادر پاکستان در ۶۳ نقطه دستگاه آب شیرین کن در حال کار است که سالانه ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب تولید می‌کند. در شمال کشور حدود هفت میلیارد مترمکعب آب از نزولات جوی به هدر می‌رود که باید فکری اساسی برای آن کرد تا بحث آب‌شیرین‌کن‌ها در این مناطق توجیه اقتصادی پیدا کند. افزایش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی ظرفیت آبرسانی کشور در برنامه‌های ایشان درج شده است.

وی با بیان اینکه آبهای زیرزمینی با کاهش فاحشی روبروست، ادامه داد: تامین آب شرب برای شهرهای بزرگ در مرحله شکننده‌ای قرار دارد. تامین اب شرب به عنوان حیاتی‌ترین نیاز شهروندان از اولویت‌های برنامه های اردکانیان است.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با اشاره به برنامه‌های اردکانیان در حوزه برق، بهره برداری از ۲۰ هزار مگاوات برق و ارتقاء بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد را از اهم برنامه‌های اردکانیان برشمرد.

رضیان در پایان از نمایندگان خواست تا به دلیل وضعیت نامناسب صنعت و وضعیت آب و برق کشور  با رای بالا به اردکانیان این مسئله را حل کنند.

/موافق وزیر پیشنهادی نیرو/

اردکانیان توان بهبود صنعت آب و برق را دارد

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: به دکتر اردکانیان پیشنهاد می کنم اولین سفر کاری‌شان بعد از دریافت رای اعتماد مجلس را به استان خوزستان و رفع مشکلات این استان برنامه‌ریزی کند.

غلامرضا کاتب در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: بحران آب از بزرگترین نگرانی‌های غرب، جنوب، شرق و شمال کشور است. مردم در این مناطق از نحوه مدیریت منابع آبی نگران هستند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس گفت: چه کسی می تواند مدیریت صحیح مدنظر برنامه ششم را انجام دهد، قطعا دکتر اردکانیان از افرادی است که در بخش آب اطلاعات جامعی دارد. در برنامه ایشان تنوع‌بخشی به سامانه‌های تولید و توزیع آب شرب و بهره‌گیری از آبهای غیرمتعارف مورد تاکید قرار گرفته است. براساس برنامه ایشان ۲۰۰ میلیون مترمکعب از آب‌های غیرمتعارف از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها به چرخه تولید آب کشور افزوده خواهد شد. در برنامه ایشان عملیاتی کردن اسناد بالادستی از جمله راهبرد بلندمدت توسعه منابع آب کشور و توسعه و مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های آب و پسآب آمده و جای نگرانی برای مخالفان ایشان نیست.

وی اجماع مدیران بخش آب و برق را از دیگر ویژگی‌های اردکانیان دانست و افزود: همه مدیران حال و گذشته بخش آب و برق بر ویژگی‌های فردی و تخصصی ایشان در داخل و خارج کشور اذعان دارند.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت آب و برق را از نگرانی‌های اساسی مردم عنوان کرد و اظهار داشت: بنده در مذاکره با اردکانیان به صورت مفصل در این باره با ایشان صحبت کردم و ایشان تاکید کردند افزایش قیمت حامل‌های انرژی حتما در راستای سیاست‌های اقتصاد کلان دولت خواهد بود.

در آستانه اذان ظهر مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس که اداره بخشی از جلسه علنی امروز (یکشنبه) را بر عهده داشت، اعلام تنفس کرد و گفت که مجلس مجددا در ساعت ۱۴ برای ادامه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو تشکیل جلسه خواهد داد.

جلسه نوبت عصر امروز (یکشنبه) نیز به ریاست علی لاریجانی ساعت 14 آغاز شد.

/مخالف وزیرپیشنهادی نیرو/

برنامه‌های «اردکانیان» شعاری است

یک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه مخالفتم با وزیر پیشنهادی نیرو مخالفت با یک تفکر و مدیریت ناصحیح در حوزه آب است، گفت که برنامه های آقای اردکانیان بیشتر شعاری بوده و جنبه اجرایی ندارد.

 همایون یوسفی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در حال حاضر شاهد نوعی توجه افراط گونه و بدون بررسی‌های کارشناسی به حوزه آب هستیم، آن هم در شرایطی که طرح‌های توسعه‌ای اجرا می‌شود که به جای آنکه ما از این طرح‌ها استفاده کنیم، طرح‌های توسعه‌ای بر ما سوار شده اند.

وی امنیتی کردن موضوع آب را یک خطر دانست و گفت: باید بین ابعاد امنیتی آب و امنیتی کردن آب تفاوت قائل شد.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر موضوع آب تبدیل به چالش جهانی شده است، لذا باید دیپلماسی آب جزء برنامه‌های سیاست خارجی کشور باشد و در کنار آن جامعه و مردم درگیر این موضوع شده تا آب به یک موضوع ملی تبدیل شود.

نماینده اهواز رشد جمعیت، کشاورزی غیر موثر و ‌مدیریت نامناسب همچون انتقال آب را از علت‌های کمبود آب در کشور دانست و گفت: اکنون استان خوزستان درگیر مسائل زیست محیطی است که ریشه آن در کمبود آب است که حیات خوزستان را درگیر کرده است. ما درخواست تجدید نظر در سیاست‌های آبی داریم تا بیش از این حیات خوزستان به خطر نیفتد.

وی افزود: مساله آب به حدی بحرانی شده که نیاز به تغییر نگرش جدی در این حوزه وجود دارد. باید عرصه آب از سیاست جدا شده و توجه بیشتری به مسائل زیست محیطی شود.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر شاهد کمبود آب در خوزستان و به دنبال آن فعال شدن کانون‌های ریزگرد در این استان هستیم که با وضعیت این چنینی کارون و خشک شدن دریاچه ارومیه و بی اثر بودن طرح‌های انتقال آب در کنار شرایط تغییر اقلیمی باید فکری به حال این وضعیت شود. تغییرات اقلیمی از جنوب غرب ایران یعنی خوزستان وارد کشور شده که اگر به آن توجه نشود به کل فلات ایران تسری پیدا می‌کند.

نماینده اهواز در توضیح دلیل مخالفتش گفت: مخالفتم نه با یک شخص بلکه با یک تفکر آن هم برای تامین دغدغه‌های محیط زیستی مردم است. باید مدیریت ناصحیح آب رفع شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان گفت: برنامه‌های آقای اردکانیان بیشتر شعاری بوده و برنامه‌های اجرایی نداشته. یک سری سمینارها و همایش‌ها نیز ایشان برگزار کرده که درباره آب بین حوزه‌ای بوده و ایشان راهکار مدیریتی منابع و مصارف را ندارند و به نظر ما گزینه مناسبی محسوب نمی شوند.

/مخالف وزیر پیشنهادی نیرو/

آقای اردکانیان چه مدیریتی برای برنامه آب دارد؟

نماینده شوشتر گفت که در برنامه های آقای اردکانیان درباره مدیریت آب چیزی ذکر نشده است.

سهراب گیلانی در جلسه نوبت عصر امروز (یکشنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو گفت: به نظر بنده وزارت نیرو از وزارت نفت مهم‌تر است. متاسفانه مهم‌ترین ضعف در کشور در حوزه وزارت نیرو مربوط به آب است که وضعیتی به هم ریخته دارد.

وی افزود: ما در برنامه‌های وزیر چیز مشخصی به نام مدیریت آب ندیدیم که بخواهد این بهم ریختگی را اصلاح کند آن هم در شرایطی که در گذشته نحوه مدیریت در وزارت نیرو اثرات نامطلوبی را به جای گذاشت که مهمترین آن احداث سد عظیم گتوند آن هم به عنوان یکی از افتخارات بود.

گیلانی توضیح داد: احداث سد گتوند باعث ایجاد شرایط بحرانی شده است. بیش از ۷ میلیون تن نمک پشت سد گتوند با آب حل شده که خطرات بسیار بزرگی را همچون بمب ساعتی برای محیط زیست به دنبال خواهد داشت. سوال ما این است که آقای اردکانیان می‌خواهد در این باره چه کاری انجام دهد و چطور وضعیت این نمک‌های حل شده در آب را تغییر دهد.

وی با طرح این پرسش که چطور قرار است دغدغه کارون نشینان حل شود؟ گفت: در گذشته شاهد نابرابری و بعضا رفتارهای ظالمانه با کشاورزان بودیم. آنها از بی مهری و بی توجهی در تامین آب کشاورزی رنج بردند. وزیر چه برنامه‌ای در این مورد دارد؟

گیلانی در پایان گفت: باید به صورت کار کارشناسی به حوزه آب نگاه شود نه اینکه از مدیرانی استفاده شود که ۱۰ یا ۱۴ سال در برنامه آبی مدیریت کرده و خود را مالک آن بدانند، مدیر باید توانمند و آینده‌نگر باشد.

/موافق وزیر پیشنهادی نیرو/

«اردکانیان» شخصیتی ملی و متخصص است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخصص وزیر پیشنهادی نیرو وی را شخصیتی ملی توصیف کرد که محدود در جغرافیا نیست.

عبدالرضا هاشم زایی در جلسه علنی بعدازظهر امروز (یکشنبه) مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: از آقای روحانی تشکر می کنم که بالاخره کسی را معرفی کرد که بتوانیم از او حمایت کنیم. آقای اردکانیان یک شخصیت ملی است که محدود در جغرافیا نیست و تصمیماتش نیز تصمیمات ملی و بر مبنای علمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه «مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو با برنامه وی مخالفتی ندارند» گفت: ما در ۳۸ سال گذشته شخصیت ملی برای پذیرش مسئولیت‌ها کم داشتیم و به همین دلیل با چالش مواجه شدیم. بیشترین نیروی متخصص در وزارت نیرو وجود دارد اما گزینه های این وزارتخانه از درون انتخاب نمی شد در حالی که آقای اردکانیان ۳۵ سال سابقه دارد.

هاشم‌زایی با اشاره به مسئولیت وزارت نیرو در دو بخش آب و برق تصریح کرد: به خاطر چالش‌هایی که در حوزه آب وجود دارد این مسئله برای ما ملموس است. به ویژه اینکه در گذشته بی توجهی به موضوع آب موجب بروز مشکلاتی شده است. در  حال حاضر اصلاح راندمان نیروگاه‌ها در برنامه آقای اردکانیان وجود دارد و ما امیدواریم ایشان برنامه خود را در خصوص استفاده از انرژی های تجدیدپذیر توسعه دهد.

/موافق وزیر پیشنهادی نیرو/

دولت لایحه تاسیس وزارتخانه انرژی را به مجلس بدهد

یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه لایحه تاسیس وزارتخانه انرژی از سوی دولت شد.

محمدعلی وکیلی در جلسه علنی بعدازظهر امروز (یکشنبه) مجلس و در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: موضوع آب مسئله مشترک مطالعات پیرامون چالش‌های کشور است و مخالفین هم این دغدغه مشترک را دارند. بحران آب آنچنان است که فقط استان‌های یزد و کرمان نگران آن نیستند بلکه استان‌های دیگر نیز دغدغه یکسانی دارند و همه ملت دل نگران این موضوع هستند.

وی با بیان اینکه «بیم تسری بحران آب به همه حوزه های انرژی وجود دارد» یادآور شد: این نگرانی هست که بحران آب به یک بحران امنیتی برای کشور تبدیل شود و این توصیف خوشایندی نیست که بگوییم که این بحران برآیند سوءمدیریتی است که ما را به اینجا رسانده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سوابق بین‌المللی و تخصص رضا اردکانیان اظهار داشت: این سوابق و تجارب ما را امیدوار به حل چالش‌های حوزه آب و انرژی می کند چراکه این حوزه نیازمند شخصیتی با حداکثر مشروعیت است تا بتواند گامی در جهت بهبود بردارد. این مشروعیت زمینه را فراهم کرده که ایشان بتواند گام‌های اساسی در حوزه انرژی بردارد.

وکیلی ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور برای معرفی رضا اردکانیان خواستار ارائه سند دراز مدت پنجاه ساله آب از سوی وی شد و گفت: با توجه به ظرفیت تعاملی و شناخت آقای اردکانیان انتظار داریم برای مسئله آب، محیط‌ زیست و خاک به عنوان یک پکیج یک جا درمانگری شود و از دولت می خواهیم لایحه تاسیس وزارتخانه انرژی، آب و محیط‌ زیست را به مجلس بدهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «نگاه‌های بخشی در وزارت نیرو کارآمدی و پاسخگویی این وزارتخانه را به حداقل رسانده» یادآور شد: البته نوع ساختار این وزارتخانه در این امر بی تاثیر نبوده است. وزارت نیرو ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری دارد که ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به پیمانکاران بخش خصوصی برق است. امیدواریم همانطور که در برنامه آقای اردکانیان عنوان شده از پتانسیل انرژی برای حل مسئله آب استفاده شود و ایشان با اتکا به مشروعیت خود قدم‌های ملموسی در حوزه وزارت نیرو بردارند.

اردکانیان: سند جامع آب کشور را تدوین می‌کنیم

وزیر پیشنهادی نیرو با تاکید بر تدوین سند جامع آب کشور گفت: ساختار مدیریت آب باید متناسب با اصول و ظرفیت توامان عرضه و تقاضا طراحی شود.

رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت نیرو اظهار داشت: از رئیس‌جمهور به دلیل اعتمادشان به این جانب و معرفی به عنوان وزیر نیرو تشکر می‌کنم و امیدوارم با جلب اعتماد حداکثری شما نمایندگان که به تعبیری اعتماد ملت ایران است، بزرگترین افتخار و سنگین ترین مسئولیت زندگی خود را آغاز کنم.

وی افزود: پیش از این در نظر داشتم که راجع به اهمیت آب و برق به عنوان عرصه‌هایی که مستقیم با امنیت و آسایش مردم در ارتباط است و همچنین ضرورت اقدامات اصلاحی زیست محیطی و مدیریت مصرف و تقاضا صحبت کنم. واقعیت این است که در خلال سه هفته گذشته از بامداد تا پاسی از شب به صورت رسمی و غیررسمی در جلسات، کمیسیون‌ها و مجامع استانی با شما نمایندگان صحبت کرده‌ و برنامه‌هایم را اعلام کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی نیرو همچنین بیان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس بین‌المللی در یک دهه گذشته برنامه آب و محیط‌ زیست بیش از ۴۶ کشور دنیا چه در حال توسعه و چه برخی کشورهای در حال توسعه را بررسی و با مدیران و سیاستمداران آنها نشست و برخاست داشته و در جلسات پارلمانی آنها مسائل آب و محیط‌ زیست را به بحث گذاشته‌ام.

وزیر پیشنهادی نیرو همچنین بیان کرد: زمانی که در نظر داشتم برنامه‌های خود را برای تصدی وزارت نیرو تهیه کنم، ابتدا به لیست کردن چالش‌ها پرداختم. در بخش آب، پسآب، برق، انرژی های تجدیدپذیر، منابع انسانی و همچنین مدیریت منابع مالی لیست بلند بالایی تهیه شد که شما بهتر از من از آن آگاه هستید.

اردکانیان افزود: آنچه به عنوان فرصت‌ها و ظرفیت‌ها قابل ذکر است، ظرفیت عظیم منابع انسانی است. نه تنها به هیچ وجه ناامید نیستم بلکه کاملا امیدوار و خوش بین هستم. زیرا همانطور که پدران ما در سه هزار سال پیش در این اقلیم خشک و نیمه خشک با طبیعت به سازگاری رسیدند و پایدارترین شیوه استفاده از منابع آبی یعنی قنات را دریافته و مسائل را حل کردند قطعا ما نیز قادر هستیم با کمک یکدیگر چاره جویی کرده و در این منطقه نمونه باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این ظرفیت بزرگ امروز سطح بالایی از آگاهی و شناخت و آمادگی برای همکاری در بین نمایندگان یک نقطه امیدبخش دیگری است.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه «به طور خاص در برنامه های خود به مسئله آب پرداخته‌ام» گفت: در دنیا کم کم لفظ فاضلاب در حال ترک کردن ادبیات این بخش است. چراکه فاضلاب نیز به عنوان یک منبع شناخته می شود. اگرچه تا چندی پیش حتی در وزارت نیرو و شرح وظایف آن یکی از کارهای خود را دفع سالم فاضلاب می دانستیم امروز به این واقعیت باید بپردازیم که این مسئله یک منبع جدید برای ما است.

وی ادامه داد: در سر فصل آب و پسآب اصلی ترین نقطه کار ما تدوین طرح‌های سریع آمایش سرزمین در مقیاس های مختلف است و این موضوع نیازمند مفاهمه در قالب شورای عالی آب می باشد. هر چقدر سطح این مفاهمه افزایش یابد، آمادگی برای تدوین راهکارها بیشتر خواهد شد.

اردکانیان افزود: بحث توسعه شبکه تولید، جمع آوری و پردازش آمار و اطلاعات پایه به عنوان پیش نیاز یکی از سرفصل‌های برنامه‌هایم است. زیرا معتقدم باید ساختار مدیریت آب کشور را متناسب با اصول و توام با عرضه و تقاضا طراحی کنیم.

وزیر پیشنهادی نیرو یادآور شد: هیئت وزیران در سال ۸۳ استراتژی توسعه بلندمدت منابع آب ایران را تصویب کرد که در قالب برنامه چهارم توسعه نیز به تصویب مجلس رسید. اما به هر تقدیر با تغییر اولویت‌ها هنوز متاسفانه بخش‌های قابل توجهی از این راهکارها نیازمند اقدام و عملیات اجرایی است.

وی با تاکید بر اینکه سند جامع آب کشور را با مشارکت همه ذی نفعان تدوین و تصویب خواهیم کرد، گفت: در برنامه ‌هایم تدوین و ارائه گزارش ملی آب را مبتنی بر داده‌های قابل اعتماد و آسیب شناسی وضعیت فعلی و راهکارهای تعدیل مشکلات و حرکات اصلاحی ارائه کرده‌ام.

اردکانیان با بیان اینکه اصلاح ساختار اقتصادی آب کشور و افزایش سهم غیردولتی در اجرای طرح‌های تامین و توسعه تاسیسات فاضلاب جزو برنامه های اینجانب است، گفت: سدهای در حال طراحی و ساخت بر مبنای داده‌های معتبر هیدرولوژیک، تغییرات اقلیمی، توجیه اقتصادی، ارزیابی آثار زیست محیطی و افزایش ظرفیت آب مورد بازنگری قرار می گیرد. ضمن اینکه ساخت و تکمیل شبکه‌های آبرسانی و زهکشی را هم اولویت بندی می کنیم تا به میزان ۲۵۰ هزار هکتار عملیاتی شود.

وزیر پیشنهادی نیرو در بخش دیگری از سخنانش گفت: تامین پایدار آب شرب سالم و بهداشتی مورد نیاز آحاد جامعه به ویژه روستاها و جوامع عشایری در قالب ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب با اولویت ساخت ۵۵۰ مجتمع آبرسانی روستایی شامل ۱۳ هزار روستا و شش میلیون نفر مورد توجه قرار می گیرد.

اردکانیان ادامه داد: این افتخار را داشته‌ام که در سطح دنیا در حالیکه بیش از ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با فاضلاب آبیاری می شود پروژه‌ای را با فائو، سازمان بهداشت جهانی، برنامه محیط‌ زیست و دانشگاه، سازمان ملل درارتباط با استفاده سالم از فاضلاب راه‌اندازی کنیم که اکنون در نقاط مختلف دنیا در حال اجرا است. البته از چندی قبل هم در ایران با همکاری کارشناسان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نسبت به ظرفیت سازی و پیاده سازی این کار کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی نیرو با تاکید بر اینکه بحث آب شیرین ‌کن‌ها جزو برنامه‌های وی است، اظهار کرد: قطعا ما در اولویت بخشی به کارها تدوین طرح جامع برای برنامه‌های ارائه شده را خواهیم داشت. ضمن اینکه امکانات و فرصت‌ها و هزینه‌های مربوط به استفاده از آبهای متعارف را ارائه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله آب شیرین‌کن‌ها، آب‌های ژرف و سایر منابعی که می تواند منبع جدید باشد، مورد توجه است. در دوره مدیریت تقاضا اعتقادم این است که با صرف انتقال آب از نقطه‌ای به نقطه دیگر و در مبدا مسائل خود را حل کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه مسائل متعددی در بحث تلفات آب داریم، گفت: از طرف دیگر کاهش آلاینده ها در ارتباط با منابع زیرزمینی هم باید مورد توجه باشد و براساس گزارشات موجود ناشی از پسآب‌های صنعتی و کودهای شیمایی غیراستاندارد و فاضلاب در ۱۰ سال گذشته ۱۱ درصد از منابع آبی کشور به دلیل نیتراته شدن از مدار خارج شده‌اند و پرداختن به این مسائل یک ضرورت است.

وی گفت: باید آب موجود را درست و صحیح مصرف کنیم و کم توجهی به نوع و الگوی مصرف نه انتقال آن و نه عدم انتقال چاره است  و این امر مستلزم بررسی  و مطالعه دقیق و در عین حال سریع است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه مناطق مرزی ما باید جزو آبادترین مناطق کشور باشد، گفت: اگر وضعیت آب و منابع زیست محیطی در این مناطق و حتی در خوزستان همین باشد یعنی ما هیچ توفیقی نداشته ایم لذا معتقدم باید این مسائل سریعتر و به صورت جامع تصویربرداری شود. ما توان حل مسئله را داریم.

وی افزود: در اولویت بازدیدها از استان خوزستان حتما بازدید داشته و از نزدیک با مسائل روبرو خواهیم شد و سعی خواهیم کرد بهترین تصمیم ها را در عرصه های مختلف در تامین آب شرب و سامانه‌های جمع آوری فاضلاب اتخاذ کنیم.

وزیر پیشنهادی نیرو در ادامه بیان کرد: در مقطعی که می‌بایست در مورد طرح‌های تامین آب سریع‌ترین تصمیم‌ها را به نتیجه می‌رساندیم مرتکب اشتباهاتی شده‌ایم که قطعا به اینها پرداخته می‌شود و برخوردهای قانونی لازم با هر گونه قصوری نیز انجام خواهد شد.

وی افزود: پروژه سد گتوند از جمله پروژه‌هایی است که با اتکاء به ظرفیت‌های کارشناسی ذیصلاح در مورد آن پیگیری‌ها را انجام خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو و شخص وزیر تعامل با نمایندگان را به عنوان یک سیاست مد نظر دارد و فضایی که این روزها از گفت‌ و شنود و مفاهمه بر سر مسائل موجود است حفظ خواهد شد. بنده لیست تمام تذکرات کتبی، شفاهی و یا سوالات نمایندگان را در فاصله زمانی چهار سال گذشته بررسی کردم. ۷۵ درصد ۶۰ سوال مربوط به آب ۸۵ درصد از مجموع ۴۲۵ تذکر کتبی و شفاهی نیز مربوط به آب بوده و بقیه به برق ارتباط پیدا می‌کند و به طور جدی این موضوعات در دستور کار ما قرار خواهد داشت و مدیران کشور در سراسر کشور موظف هستند در این ارتباط کوچکترین کوتاهی نداشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت صنعت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: این بخش زیربناهای ما برای توسعه است و همانگونه که در برنامه ذکر شده سند برق ایران با ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در سطح جهانی رتبه ۱۴ و در منطقه دارای رتبه نخست است اما در حال حاضر در شرایط خوبی از نقطه نظر رشد مصرف برق برخوردار نیستیم و این مستلزم اقدامات وسیعی است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از اصلی‌ترین اسناد بالادستی در دستور کار قرار دارد، گفت: در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر ۵۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت پیش بینی شده که ۴۰۰۰ مگاوات آن در دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد و این سند علاوه بر تولید انرژی پاک نقش مهمی در اشتغالزایی خواهد داشت و تا پایان برنامه ۵۰۰ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حاصل این مسئله است.

وی با تاکید بر اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر نقش تعیین کننده‌ای در صنعت برق و انرژی تجدید پذیر دارند، گفت: هشت میلیون تن دی اکسید کربن نتیجه استقرار این صنعت است که در کل بیش از ۲۵ درصد از تعهد غیرمشروط ما را در افق ۱۲ سال آینده قرار می‌دهد.

اردکانیان با بیان اینکه آب‌های مرزی و مشترک و همچنین تامین حق‌آبه‌ها جزو برنامه‌های اینجانب قرار دارد، گفت: در دوره‌ای که در وزارت نیرو مسئولیت داشتم بعد از ۳۰ سال موفق شدیم موافقتنامه هیرمند بین ایران و افغانستان را عملیاتی کرده، سد بزرگ دوستی در هلیل رود را بسازیم و همچنین سد بزرگ خداآفرین را در رودخانه مرزی ارس بنا کنیم که در حال حاضر طی ۲۰۰ سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ معاهده بر سر آب‌های مرزی در سطح جهان به امضاء رسیده است.

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: چنانچه این جانب توفیق یابم که رای اعتماد شما نمایندگان را به دست آورم در پیشگاه شما این تعهد را دارم که جز منافع ملی و در سطح ملی و اتکاء بر یافته‌ها و داشته‌های کارشناسی و به جز شایسته گزینی در به کارگیری نیروها در پهنه صنعت آب و برق اقدامی نکنم و تعامل به میزان وسیع و نه معامله گری سرلوحه کار من باشد.

وی در پایان گفت: افتخار است به گونه‌ای عمل کنیم که آنها که خارج از مرزها بر تشنگی ما چشم دوخته‌اند تا عاملی برای خدشه و خلل در وحدت ملی ایجاد کنند، بگوییم این آرزو برآورده نخواهد شد.

بعد از پایان اظهارات مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی نیرو و علوم، توضیحات برنامه‌های غلامی و اردکانیان، مجلس وارد رای گیری از نمایندگان شد. همراه با آغاز رای گیری، هیات دولت از جلسه مجلس خارج شده و کارت‌های اعلام رای بین نمایندگان توزیع شد.

با ۲۲۵ رای موافق

اردکانیان وزیر نیرو شد

رضا اردکانیان با ۲۲۵ رای موافق مجلس به عنوان وزیر نیرو در دولت دوازدهم انتخاب شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (یکشنبه) پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو با ۲۲۵ رای موافق با تصدی وزارت نیرو توسط رضا اردکانیان موافقت کردند.

در جریان معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم، رئیس‌جمهور حبیب الله بیطرف را به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی کرد اما مجلس به او رای اعتماد نداد و با گذشت کمتر از سه ماه رضا اردکانیان به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نیرو به مجلس معرفی شد که مجلس با آن موافقت کرد.

با ۱۸۰ رای

غلامی وزیر علوم شد

منصور غلامی با ۱۸۰ رای موافق نمایندگان توانست اعتماد مجلس را جلب کند.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) با ۱۸۰ رای موافق به غلامی برای حضور در وزارت علوم اعتماد کردند.

در جریان بررسی صلاحیت غلامی، عبدالکریم حسین زاده، حمیده زرآبادی و جهانبخش محبی‌نیا به عنوان مخالف و نبی هزارجریبی، حبیب‌الله دهمرده، عباس گودرزی و احمدی لاشکی به عنوان موافق به ایراد سخن پرداختند.

پازل ۱۸ نفره کابینه دوازدهم تکمیل شد

با رای اعتماد مجلس به دو گزینه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های علوم و نیرو، پازل ۱۸ نفره کابینه دوازدهم با گذشت حدود سه ماه از آغاز کار دولت تکمیل شد.

جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو ساعت ۸:۱۵ صبح به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۰۰ نماینده آغاز شد و دقایقی بعد رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به همراه جمعی از اعضای کابینه وارد مجلس شد.

تریبون جلسه علنی در آغاز در اختیار حسن روحانی قرار گرفت تا او به دفاع از برنامه و صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی خود بپردازد و رئیس‌جمهور تمام وقت یک ساعته خود را استفاده کرد تا جایی که پس از پایان مدت یک ساعت احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه پایان مهلت سخنرانی‌اش را به وی تذکر داد.

در میانه سخنان رئیس‌جمهور و در جایی که او به بد عهدی‌های آمریکا در مسائل بین‌المللی اشاره می کرد، ابطحی نماینده خمینی شهر فریاد مرگ بر آمریکا سر داد و تعدادی دیگر از نمایندگان هم او را همراهی کردند.

رئیس‌جمهور پس از سخنرانی مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت و با مشایعت آنها از جلسه علنی مجلس خارج شد. در این بین مذاکره اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس با رییس جمهور به چشم می خورد.

در این جلسه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای دفاع، اطلاعات، نفت، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون علمی و معاون پارلمانی ریاست جمهوری نیز حضور داشتند.

حضور نعمتی عضو فراکسیون مستقلین و نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در کنار صندلی محل استقرار محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس برای مذاکره درباره وزرای پیشنهادی جلب توجه می کرد.

پیش از آغاز جلسه علنی مجلس هر سه فراکسیون سیاسی درباره وزرای پیشنهادی به نتیجه رسیدند، فراکسیون های ولایی و مستقلین از غلامی و اردکانیان اعلام حمایت کردند اما فراکسیون امید تنها از اردکانیان اعلام حمایت کرد و در مورد غلامی قرار شد اعضای فراکسیون امید به تشخیص خود عمل کنند.

رئیس مجلس در میانه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و اظهارات نمایندگان مخالف و موافق چند بار به نمایندگان برای حفظ نظم جلسه و استقرار روی صندلی‌هایشان تذکر داد.

جهانبخش محبی نیا که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی می کرد با انتقاد از برخی اظهارات در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو گفت: خدا را شکر که ما نعمت خاتمی و هاشمی را داریم که برخی با موافقت با آنها به نان و برخی با مخالفت با آنها به نوا برسند.

در جلسه نوبت صبح، رئیس مجلس برگزاری جلسه در نوبت عصر را به رای نمایندگان گذاشت که نمایندگان با آن موافقت کردند. بر همین اساس جلسه نوبت صبح پیش از ساعت ۱۲ و پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم به پایان رسید و ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو به جلسه نوبت عصر موکول شد.

در جلسه نوبت بعداز ظهر نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی و همچنین رضا اردکانیان اظهارات خود را در فضایی آرامتر مطرح کردند. نهایتا رئیس مجلس آغاز رای گیری برای وزرای پیشنهادی علوم و نیرو را اعلا م کرد و در این حین وزرای پیشنهادی و همچنین سایر اعضای کابینه که در جلسه علنی حضور یافته بودند مجلس را ترک کردند.

نهایتا نمایندگان با ۲۲۵ رای موافق اردکانیان را به عنوان وزیر نیرو و با ۱۸۰ رای موافق غلامی را به عنوان وزیر علوم در دولت دوازدهم انتخاب کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین