کد خبر: ۴۸۶۳۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸

ماجرای۱۰ گوشی دردسرساز تاریخ/تصاویر

با وجود این که زمان چندانی از عرضه‌ی گوشی هوشمند گوگل پیکسل ۲ ایکس‌ال نگذشته، مشکلات نمایشگر آن به دردسری بزرگ برای مالکان این گوشی و شرکت گوگل بدل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
همچنین گزارش‌هایی مبنی بر وقوع مشکل درزمینه‌ی صدا در هنگام تماس گرفتن با گوشی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال هم منتشر شده است. البته باید گفت که در طی این سال‌ها آن‌قدر انواع و اقسام مشکلات را در زمینه‌ی گوشی‌های موبایل دیده‌ایم که مشکلات گوشی‌های پیکسل جدید در برابر آن‌ها کوچک جلوه می‌کند. در ۱۰ سال گذشته شاهد شروع بسیار بد تعدادی گوشی هوشمند مختلفی بوده‌ایم. برخی از این محصولات به امید فروش بهتر، روانه‌ی بازارهای دیگری شدند ولی برخی دیگر از آن‌ها با وجود این که گوشی‌های بدی نبودند، به دلیل بروز مشکلات در عرضه و عوامل دیگر، از صحنه‌ی رقابت حذف شدند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که ماجرای شروع ناموفق ۱۰ گوشی هوشمند را در این مقاله شرح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.



اسنشال فون


اندی روبین، خالق اندروید، با عرضه‌ی اسنشال فون می‌خواست گوشی هوشمند نوآورانه‌ای را ارائه کند اما عرضه‌ی این گوشی چندان موفقیت‌آمیز نبود. از همان ابتدا، ارائه‌ی این گوشی با تاخیرهای زیادی مواجه شد. علاوه بر این، کمی بعد از عرضه‌ی این گوشی، شرکت اسنشال به‌طور اشتباهی اطلاعات خصوصی حدود ۷۰ نفر از کاربرانش را منتشر کرد.

تمام این اشتباهات و عوامل دیگر دست‌به‌دست هم داد تا در دو هفته‌ی ابتدایی پس از عرضه‌ی این گوشی، فقط در حدود ۵۰۰۰ عدد از آن به فروش برسد. این مقدار فروش آن‌قدر ناامیدکننده بود که این شرکت تصمیم گرفت قیمت اسنشال فون را ۲۰۰ دلار پایین بیاورد و آن را با قیمت ۴۹۹ دلار عرضه کند.
اسنشال فون اندی روبین، خالق اندروید، با عرضه‌ی اسنشال فون می‌خواست گوشی هوشمند نوآورانه‌ای را ارائه کند اما عرضه‌ی این گوشی چندان موفقیت‌آمیز نبود. از همان ابتدا، ارائه‌ی این گوشی با تاخیرهای زیادی مواجه شد. علاوه بر این، کمی بعد از عرضه‌ی این گوشی، شرکت اسنشال به‌طور اشتباهی اطلاعات خصوصی حدود ۷۰ نفر از کاربرانش را منتشر کرد. تمام این اشتباهات و عوامل دیگر دست‌به‌دست هم داد تا در دو هفته‌ی ابتدایی پس از عرضه‌ی این گوشی، فقط در حدود ۵۰۰۰ عدد از آن به فروش برسد. این مقدار فروش آن‌قدر ناامیدکننده بود که این شرکت تصمیم گرفت قیمت اسنشال فون را ۲۰۰ دلار پایین بیاورد و آن را با قیمت ۴۹۹ دلار عرضه کند.

 آیفون ۳G

هرچند گوشی آیفون ۳G در عرصه‌ی اینترنت سریع و اپلیکیشن‌ها از پیشگامان محسوب می‌شود، اما خریداران اولیه‌ی آن با مشکلاتی درزمینه‌ی فعال کردن این گوشی هوشمند مواجه شدند. بعد از عرضه، سرورهای اپل و مراکز تماس متحمل فشار زیادی شدند و به همین خاطر اپل به خریداران این گوشی توصیه کرد به خانه‌هایشان بروند و گوشی‌های خود را از طریق کامپیوتر و آیتونز فعال کنند. افرادی هم که سیستم‌عامل اولین نسل آیفون را به نسخه‌ی دوم iOS ارتقا می‌دادند، با مشکل مشابهی روبرو می‌شدند.
آیفون ۳G هرچند گوشی آیفون ۳G در عرصه‌ی اینترنت سریع و اپلیکیشن‌ها از پیشگامان محسوب می‌شود، اما خریداران اولیه‌ی آن با مشکلاتی درزمینه‌ی فعال کردن این گوشی هوشمند مواجه شدند. بعد از عرضه، سرورهای اپل و مراکز تماس متحمل فشار زیادی شدند و به همین خاطر اپل به خریداران این گوشی توصیه کرد به خانه‌هایشان بروند و گوشی‌های خود را از طریق کامپیوتر و آیتونز فعال کنند. افرادی هم که سیستم‌عامل اولین نسل آیفون را به نسخه‌ی دوم iOS ارتقا می‌دادند، با مشکل مشابهی روبرو می‌شدند.
گوگل پیکسل ۲ ایکس‌ال


در همین ابتدا باید بگوییم که گوشی پیکسل ۲ ایکس‌ال به ضعیفی بسیاری از گوشی‌های این فهرست نیست؛ اما از زمان عرضه، انواع و اقسام گزارش‌ها پیرامون مشکلات این گوشی منتشر شده که خبرهای خوبی برای گوگل محسوب نمی‌شوند. در ابتدا، گزارش‌های مربوط به بی‌روح بودن رنگ‌ها و عدم توازن روشنایی پیکسل‌های نمایشگر منتشر شد.
 
سپس خبردار شدیم که تعداد بسیار زیادی از نمایشگرهای این گوشی دچار سوختگی شده‌اند. بعد از انتشار گسترده‌ی این اخبار، گوگل قول داده که به‌زودی تعدادی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را برای حل این مشکلات منتشر کند.

علاوه بر مشکلات ذکرشده، گفته می‌شود که در هنگام تماس گرفتن با اسپیکر پیکسل ۲ ایکس‌ال و پیکسل ۲، صدایی شبیه به نویز شنیده می‌شود. گوگل گفته که تمام این مشکلات را به‌دقت رسیدگی می‌کند و به همین خاطر نباید به این زودی‌ها از گوشی‌های پیکسل قطع امید کنیم و شاید در آینده‌ای نزدیک گوگل موفق شود که این مشکلات را حل‌وفصل کند.
گوگل پیکسل ۲ ایکس‌ال در همین ابتدا باید بگوییم که گوشی پیکسل ۲ ایکس‌ال به ضعیفی بسیاری از گوشی‌های این فهرست نیست؛ اما از زمان عرضه، انواع و اقسام گزارش‌ها پیرامون مشکلات این گوشی منتشر شده که خبرهای خوبی برای گوگل محسوب نمی‌شوند. در ابتدا، گزارش‌های مربوط به بی‌روح بودن رنگ‌ها و عدم توازن روشنایی پیکسل‌های نمایشگر منتشر شد. سپس خبردار شدیم که تعداد بسیار زیادی از نمایشگرهای این گوشی دچار سوختگی شده‌اند. بعد از انتشار گسترده‌ی این اخبار، گوگل قول داده که به‌زودی تعدادی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را برای حل این مشکلات منتشر کند. علاوه بر مشکلات ذکرشده، گفته می‌شود که در هنگام تماس گرفتن با اسپیکر پیکسل ۲ ایکس‌ال و پیکسل ۲، صدایی شبیه به نویز شنیده می‌شود. گوگل گفته که تمام این مشکلات را به‌دقت رسیدگی می‌کند و به همین خاطر نباید به این زودی‌ها از گوشی‌های پیکسل قطع امید کنیم و شاید در آینده‌ای نزدیک گوگل موفق شود که این مشکلات را حل‌وفصل کند.
 آیفون ۴

آیفون ۴ از جمله گوشی‌های مهمی بود که کل صنعت گوشی هوشمند را تحت تاثیر قرار داد و استاندارد طراحی گوشی‌ها را ارتقا داد. البته چنین گوشی پیشگامی یک ضعف اساسی داشت؛ وقتی که افراد دستشان را روی قسمت‌های خاصی از گوشی قرار می‌دادند، از شدت سیگنال آنتن گوشی کاسته می‌شد.

این مشکل بسیار خبرساز شد و صدای بسیاری از کاربران را درآورد. شرکت اپل با عرضه‌ی کاورهای رایگان سعی کرد تا حدی این مشکل را حل کند و همچنین این شرکت تغییراتی را در طراحی آنتن گوشی آیفون ۴S داد تا این مشکل تکرار نشود.
آیفون ۴ آیفون ۴ از جمله گوشی‌های مهمی بود که کل صنعت گوشی هوشمند را تحت تاثیر قرار داد و استاندارد طراحی گوشی‌ها را ارتقا داد. البته چنین گوشی پیشگامی یک ضعف اساسی داشت؛ وقتی که افراد دستشان را روی قسمت‌های خاصی از گوشی قرار می‌دادند، از شدت سیگنال آنتن گوشی کاسته می‌شد. این مشکل بسیار خبرساز شد و صدای بسیاری از کاربران را درآورد. شرکت اپل با عرضه‌ی کاورهای رایگان سعی کرد تا حدی این مشکل را حل کند و همچنین این شرکت تغییراتی را در طراحی آنتن گوشی آیفون ۴S داد تا این مشکل تکرار نشود.
گوشی هوشمند HTC First

گوشی HTC First اولین گوشی هوشمند یکپارچه با فیسبوک محسوب نمی‌شد اما بلندپروازترین آن‌ها بود. HTC برای این گوشی یک لانچر اختصاصی با محوریت این شبکه‌ی اجتماعی طراحی کرده بود.

در حقیقت، این گوشی چندان بد نبود و مشخصه‌های جذابی هم داشت. حتی می‌شد لانچر فیسبوک آن را غیرفعال کرد و از اندروید خالص بدون لانچر استفاده کرد؛ اما به‌هرحال این گوشی شکست سختی خورد و شرکت مخابراتی AT&T هم بعد از چند هفته فروش آن را متوقف کرد.
گوشی هوشمند HTC First گوشی HTC First اولین گوشی هوشمند یکپارچه با فیسبوک محسوب نمی‌شد اما بلندپروازترین آن‌ها بود. HTC برای این گوشی یک لانچر اختصاصی با محوریت این شبکه‌ی اجتماعی طراحی کرده بود. در حقیقت، این گوشی چندان بد نبود و مشخصه‌های جذابی هم داشت. حتی می‌شد لانچر فیسبوک آن را غیرفعال کرد و از اندروید خالص بدون لانچر استفاده کرد؛ اما به‌هرحال این گوشی شکست سختی خورد و شرکت مخابراتی AT&T هم بعد از چند هفته فروش آن را متوقف کرد.
 موتورولا ROKR E1

دو سال قبل از عرضه‌ی آیفون، گوشی ROKR E1 با شراکت بین اپل و موتورولا ساخته شد. مهم‌ترین مشخصه‌ی این گوشی، قابلیت پشتیبانی از آیتونز بود. شکل و شمایل این گوشی با الگوبرداری از ظاهر آیپاد طراحی شده بود و برای سینک موسیقی هم از روش‌های مشابه آیپاد استفاده می‌کرد؛ اما این گوشی چند مشکل اساسی داشت. مهم‌ترین مشکل آن این بود که این گوشی فقط می‌توانست ۱۰۰ آهنگ را ذخیره کند و علاوه بر این، این گوشی از USB پرسرعت پشتیبانی نمی‌کرد و انتقال آهنگ‌ها به این گوشی به آهستگی صورت می‌گرفت. چند ماه پیش از عرضه‌ی آیفون در پاییز ۲۰۰۷، خبر تعطیلی خط تولید این گوشی اعلام شد.
موتورولا ROKR E1 دو سال قبل از عرضه‌ی آیفون، گوشی ROKR E1 با شراکت بین اپل و موتورولا ساخته شد. مهم‌ترین مشخصه‌ی این گوشی، قابلیت پشتیبانی از آیتونز بود. شکل و شمایل این گوشی با الگوبرداری از ظاهر آیپاد طراحی شده بود و برای سینک موسیقی هم از روش‌های مشابه آیپاد استفاده می‌کرد؛ اما این گوشی چند مشکل اساسی داشت. مهم‌ترین مشکل آن این بود که این گوشی فقط می‌توانست ۱۰۰ آهنگ را ذخیره کند و علاوه بر این، این گوشی از USB پرسرعت پشتیبانی نمی‌کرد و انتقال آهنگ‌ها به این گوشی به آهستگی صورت می‌گرفت. چند ماه پیش از عرضه‌ی آیفون در پاییز ۲۰۰۷، خبر تعطیلی خط تولید این گوشی اعلام شد.
 بلک‌بری Storm

در سال ۲۰۰۸، شرکت بلک‌بری با عرضه‌ی گوشی Storm تلاش کرد رقیب قدری را برای گوشی جدید آیفون عرضه کند و البته مانند بسیاری از گجت‌های این سال‌های بلک‌بری، با شکست روبرو شد. هرچند در اینجا باید گفت که این گوشی اصلا گجت خوبی محسوب نمی‌شد و طبق گزارش‌ها فقط در عرض ۹ ماه ساخته شده بود. در ابتدا به لطف تبلیغات گسترده‌ی شرکت «ورایزون» (Verizon)، این گوشی فروش خوبی را تجربه کرد. البته این فروش خوب عمدتا به این خاطر بود که کاربران این شرکت مخابراتی امکان خرید گوشی آیفون را نداشتند.

اما کاربران خیلی سریع با مشکلات متعدد این گوشی مواجه شدند. به‌طور مثال این گوشی وای‌فای نداشت، کار با نمایشگر لمسی آن راحت نبود و حتی باتری آن هم دوام زیادی نداشت. بلک‌بری یکی از بهترین فرصت‌هایش را برای رقابت با اپل هدر داد و بعدازآن روند نزولی این شرکت شدت گرفت.
بلک‌بری Storm در سال ۲۰۰۸، شرکت بلک‌بری با عرضه‌ی گوشی Storm تلاش کرد رقیب قدری را برای گوشی جدید آیفون عرضه کند و البته مانند بسیاری از گجت‌های این سال‌های بلک‌بری، با شکست روبرو شد. هرچند در اینجا باید گفت که این گوشی اصلا گجت خوبی محسوب نمی‌شد و طبق گزارش‌ها فقط در عرض ۹ ماه ساخته شده بود. در ابتدا به لطف تبلیغات گسترده‌ی شرکت «ورایزون» (Verizon)، این گوشی فروش خوبی را تجربه کرد. البته این فروش خوب عمدتا به این خاطر بود که کاربران این شرکت مخابراتی امکان خرید گوشی آیفون را نداشتند. اما کاربران خیلی سریع با مشکلات متعدد این گوشی مواجه شدند. به‌طور مثال این گوشی وای‌فای نداشت، کار با نمایشگر لمسی آن راحت نبود و حتی باتری آن هم دوام زیادی نداشت. بلک‌بری یکی از بهترین فرصت‌هایش را برای رقابت با اپل هدر داد و بعدازآن روند نزولی این شرکت شدت گرفت.
 مایکروسافت Kin

۴۸ روز؛ این مدت‌زمانی است که دو گوشی Kin One و Kin Two مایکروسافت دوام آوردند. هرچند که این گوشی‌ها پیش از عرضه شکست خورده بودند. مایکروسافت برای ساخت این گوشی، شرکت Danger را خرید و با شراکت با ورایزون و شارپ تلاش کرد که این گوشی‌ها را خارج از اکوسیستم ویندوز بسازد و عرضه کند. بااین‌حال، در میان روند توسعه‌ی این گوشی‌ها، مایکروسافت تصمیم گرفت که دوباره تمرکزش را به اکوسیستم ویندوز فون معطوف کند و همین عدم توجه موجب مختل کردن توسعه‌ی گوشی‌های Kin و تاخیر زیاد در عرضه‌ی آن‌ها شد.

گوشی‌های Kin One و Kin Two اپ استور نداشتند و از اپلیکیشن پیام‌رسان فوری و تقویم هم بی‌بهره بودند. این گوشی‌ها قرار بود که از طرح‌های اینترنت ارزانی بهره ببرند تا این‌گونه مخاطب نوجوان را جذب کنند، اما شرکت ورایزون در دقیقه‌ی نود از این توافق پا پس کشید. تمام این عوامل باعث شد که گوشی‌های Kin شانسی برای موفقیت نداشته باشند و تلاش مایکروسافت برای توسعه‌ی اکوسیستم ویندوز فون هم راه به‌جایی نبرد.
مایکروسافت Kin ۴۸ روز؛ این مدت‌زمانی است که دو گوشی Kin One و Kin Two مایکروسافت دوام آوردند. هرچند که این گوشی‌ها پیش از عرضه شکست خورده بودند. مایکروسافت برای ساخت این گوشی، شرکت Danger را خرید و با شراکت با ورایزون و شارپ تلاش کرد که این گوشی‌ها را خارج از اکوسیستم ویندوز بسازد و عرضه کند. بااین‌حال، در میان روند توسعه‌ی این گوشی‌ها، مایکروسافت تصمیم گرفت که دوباره تمرکزش را به اکوسیستم ویندوز فون معطوف کند و همین عدم توجه موجب مختل کردن توسعه‌ی گوشی‌های Kin و تاخیر زیاد در عرضه‌ی آن‌ها شد. گوشی‌های Kin One و Kin Two اپ استور نداشتند و از اپلیکیشن پیام‌رسان فوری و تقویم هم بی‌بهره بودند. این گوشی‌ها قرار بود که از طرح‌های اینترنت ارزانی بهره ببرند تا این‌گونه مخاطب نوجوان را جذب کنند، اما شرکت ورایزون در دقیقه‌ی نود از این توافق پا پس کشید. تمام این عوامل باعث شد که گوشی‌های Kin شانسی برای موفقیت نداشته باشند و تلاش مایکروسافت برای توسعه‌ی اکوسیستم ویندوز فون هم راه به‌جایی نبرد.
آمازون Fire Phone

گوشی آمازون Fire Phone، از جمله گجت‌هایی بود که شکست سختی خورد. «جف بزوس» (Jeff Bezos) مدیرعامل آمازون حساب ویژه‌ای را روی این گوشی باز کرده بود. از جمله مشخصه‌های جالب این گوشی می‌توان به ۴ دوربین مادون‌قرمز در ۴ گوشه‌ی این موبایل برای دنبال کردن چهره و قابلیت Firefly اشاره کرد که تقریبا مانند گوگل لنز بود و با عکس گرفتن از محصولات مختلف، مشخصات آن را بررسی می‌کرد و صفحه‌ی خرید آن کالا را در سایت آمازون به کاربر نشان می‌داد.

با وجود بهره بردن از این مشخصه‌ها، این گوشی مشکلات زیادی داشت و قیمت ۶۵۰ دلاری آن هم در این شکست بی‌تاثیر نبود. آمازون برای فروش این گوشی یک قرارداد انحصاری با شرکت مخابراتی AT&T منعقد کرد. طبق این قرار، این گوشی با قرارداد دوساله و با قیمت اولیه‌ی ۱۹۹ دلار به خریداران واگذار می‌شد. به دلیل عدم استقبال از این گوشی، این شرکت مخابراتی تنها دو ماه بعد از عرضه تصمیم گرفت که این قیمت اولیه را به ۹۹ سنت کاهش دهد. درنهایت و در زمانی که این گوشی نفس‌های آخرش را می‌کشید، آمازون قیمت نسخه‌ی آنلاک این گوشی را به ۱۳۰ دلار کاهش داد.
آمازون Fire Phone گوشی آمازون Fire Phone، از جمله گجت‌هایی بود که شکست سختی خورد. «جف بزوس» (Jeff Bezos) مدیرعامل آمازون حساب ویژه‌ای را روی این گوشی باز کرده بود. از جمله مشخصه‌های جالب این گوشی می‌توان به ۴ دوربین مادون‌قرمز در ۴ گوشه‌ی این موبایل برای دنبال کردن چهره و قابلیت Firefly اشاره کرد که تقریبا مانند گوگل لنز بود و با عکس گرفتن از محصولات مختلف، مشخصات آن را بررسی می‌کرد و صفحه‌ی خرید آن کالا را در سایت آمازون به کاربر نشان می‌داد. با وجود بهره بردن از این مشخصه‌ها، این گوشی مشکلات زیادی داشت و قیمت ۶۵۰ دلاری آن هم در این شکست بی‌تاثیر نبود. آمازون برای فروش این گوشی یک قرارداد انحصاری با شرکت مخابراتی AT&T منعقد کرد. طبق این قرار، این گوشی با قرارداد دوساله و با قیمت اولیه‌ی ۱۹۹ دلار به خریداران واگذار می‌شد. به دلیل عدم استقبال از این گوشی، این شرکت مخابراتی تنها دو ماه بعد از عرضه تصمیم گرفت که این قیمت اولیه را به ۹۹ سنت کاهش دهد. درنهایت و در زمانی که این گوشی نفس‌های آخرش را می‌کشید، آمازون قیمت نسخه‌ی آنلاک این گوشی را به ۱۳۰ دلار کاهش داد.
گلکسی نوت۷

شکست نوت ۷ را می‌توان بزرگ‌ترین شکست گوشی‌های هوشمند تلقی کرد؛ چنین عنوانی بیشتر به خاطر این است که این فبلت تقریبا یک گوشی عالی محسوب می‌شد و فقط به خاطر باتری‌های انفجاری، به‌طور کامل شکست خورد.

کمی بعد از عرضه‌ی این گوشی در آگوست ۲۰۱۶، خبرهای مبنی بر انفجار این گوشی‌ها منتشر شد. در کمتر از ۱۰ روز، سامسونگ فروش این گوشی را متوقف کرد. دو هفته بعد، سامسونگ تمام این گوشی‌ها را فراخواند تا آن‌ها را با گوشی‌های جدیدی جایگزین کند که از باتری جدیدی بهره می‌گرفتند؛ اما این گوشی‌های جدید هم به سرنوشت قبلی‌ها دچار شدند و درنهایت سامسونگ در اواسط اکتبر خط تولید این گوشی را تعطیل کرد. بر اساس گزارشی از بلومبرگ، سامسونگ به خاطر این افتضاح حدود ۵ میلیارد دلار ضرر کرد.
گلکسی نوت۷ شکست نوت ۷ را می‌توان بزرگ‌ترین شکست گوشی‌های هوشمند تلقی کرد؛ چنین عنوانی بیشتر به خاطر این است که این فبلت تقریبا یک گوشی عالی محسوب می‌شد و فقط به خاطر باتری‌های انفجاری، به‌طور کامل شکست خورد. کمی بعد از عرضه‌ی این گوشی در آگوست ۲۰۱۶، خبرهای مبنی بر انفجار این گوشی‌ها منتشر شد. در کمتر از ۱۰ روز، سامسونگ فروش این گوشی را متوقف کرد. دو هفته بعد، سامسونگ تمام این گوشی‌ها را فراخواند تا آن‌ها را با گوشی‌های جدیدی جایگزین کند که از باتری جدیدی بهره می‌گرفتند؛ اما این گوشی‌های جدید هم به سرنوشت قبلی‌ها دچار شدند و درنهایت سامسونگ در اواسط اکتبر خط تولید این گوشی را تعطیل کرد. بر اساس گزارشی از بلومبرگ، سامسونگ به خاطر این افتضاح حدود ۵ میلیارد دلار ضرر کرد.
منبع: دیجی کالا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین