کد خبر: ۴۸۷۷۶۴
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
از استعفای ناگهانی سعدحریری تا حمله موشکی حوثی‌ها به عربستان

تحولی‌خطرناک در خاورمیانه؛خطر رویارویی نظامی ایران و عربستان؟

حمله موشکی حوثی‌های یمن به ریاض و استعفای سعد حریری در عربستان همراه با انتقادهای او از نقش ایران در لبنان، بر تنش روابط ایران و عربستان افزوده است. یک کارشناس از "تحولی خطرناک" سخن می‌گوید.
آفتاب‌‌نیوز :
دو حادثه مختلف در روز شنبه (۴ نوامبر/ ۱۳ آبان) بر تنش روابط در هر حال پرتنش ایران و عربستان سعودی افزود: نخست استعفای سعد حریری از مقام نخست‌وزیری لبنان و در پی آن حمله موشکی حوثی‌های یمن به ریاض.

به گزارش آفتاب‌نیوز، سعد حریری که در ریاض به سر می‌بُرد، اعلام کناره‌گیری خود از مقام‌اش را با متهم کردن ایران به "دخالت" در لبنان و بی‌ثبات کردن این کشور همراه کرد. او در عربستان سعودی و از طریق شبکه "العربیه" به شکل ناگهانی استعفای خود را به اطلاع عموم رساند؛ اقدامی که می‌تواند لبنان را در بحرانی عمیق فرو برد.

«تحولی خطرناک» در خاورمیانه؛ خطر رویارویی نظامی ایران و عربستان؟

حریری در ادعایی عجیب "دخالت‌های ایران" را عامل اصلی استعفای خود اعلام کرد و گفت: «ایران تمایل زیادی برای نابودی جهان عرب دارد و هر جا که ایران باشد مشکلات و فتنه‌ها سر باز می‌کند». او همچنین مدعی شد که با دخالت‌های ایران و حزب‌الله، کار زمامداری در لبنان غیرممکن شده است. نخست‌وزیر مستعفی لبنان افزود که احساس می‌کند لبنان در شرایطی نظیر دوره ترور پدرش قرار دارد و او نیز نگران است که قربانی یک توطئه تروریستی دیگر شود.

ایران هم در واکنش به این ادعاها، استعفای حریری را "سناریوی جدیدی برای تنش‌آفرینی تازه در لبنان و منطقه" ارزیابی کرد.

علاوه بر مکان اعلام استعفا، زمان اعلام آن توسط سعد حریری نیز توجه تحلیلگران را به خود جلب کرد. او استعفایش را تنها یک روز پس از دیدارش در بیروت با علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌المللی رهبر انقلاب، اعلام کرد.

برخی رسانه‌ها اما به نقل از یک "منبع آگاه" نزدیک به ولایتی گزارش داده بودند که نخست‌وزیر مستعفی لبنان که پیش از ملاقات با علی اکبر ولایتی به عربستان سفر کرده بوده، برای دیدار با ولایتی به بیروت بازگشته و بلافاصله پس از شنیدن مواضع ایران از زبان نماینده جمهوری اسلامی، دوباره به ریاض رفته و در آنجا استعفایش را از رسانه‌های عربی اعلام کرده است.

این منابع گفته بودند که حریری در "مذاکرات محرمانه" با ولایتی درخواستی از سوی ریاض را با او در میان گذاشته مبنی بر اینکه ایران دست از حمایت حوثی‌های یمن بردارد و روابط خود را با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بهبود بخشد. این منابع البته نگفته‌اند که در چنین "مذاکرات محرمانه"‌ای، گذشته از اظهارات دیپلماتیک راه‌یافته به رسانه‌ها، ولایتی حامل چه "پیام" یا "درخواست" مشخصی از سوی ایران برای حریری بوده است.

سفارت ایران در لبنان "با توجه به حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران" در ملاقات ولایتی با حریری، اندک زمانی پس از انتشار خبر "منبع آگاه" نزدیک به ولایتی، آنچه تحت عنوان "محتوای مذاکرات محرمانه" رسانه‌ای شده بود را "تکذیب" کرد.

"تحولی خطرناک"

دومین رخدادی که هم‌زمان با استعفای سعد حریری بر تنش روابط تهران و ریاض افزود، ابعادی به‌مراتب خطرناک‌تر داشت: حوثی‌ها در یمن، به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در حومه ریاض حمله موشکی کردند. ریاض البته اعلام کرد که موشک را "رهگیری و ساقط" کرده و به کسی هم آسیبی نرسیده است. خبرگزاری‌های هم با استناد به "منابع یمنی"، نوع موشک شلیک‌شده به عربستان را "بالستیک دوربرد" عنوان کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بلافاصله واکنش نشان داد و در آستانه‌ی سفر آسیایی‌اش، مسئولیت حمله را متوجه ایران کرد و مدعی شد: «از نظر من حمله به عربستان کار ایران بوده است. اما سامانه ضد موشکی ما بر آن غلبه کرد».

سپس ائتلاف به رهبری عربستان روز دوشنبه (۶ نوامبر/ ۱۵ آبان)  در اتهاماتی تکراری جمهوری اسلامی را به "تعرض مستقیم نظامی"متهم  کرد و از احتمال تلافی خبر داد. 

ائتلاف تحت رهبری عربستان نیز اعلام کرده است که حمله اخیر می‌تواند "عملی جنگی علیه پادشاهی عربستان سعودی تلقی شود" و فرماندهی این ائتلاف حق پاسخگویی به ایران را برای خود محفوظ می‌داند. ایران نیز به این بیانیه واکنش نشان داده و به عربستان توصیه کرده است که بجای این اتهامات، جنگ علیه مردم یمن را متوقف کند.

پیش از این نیز ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان، در تلویزیون دولتی این کشور مدعی شده بود که ایران موشک‌های بالستیک در اختیار شورشیان حوثی قرار داده است. او مدعی شده بود که جمهوری اسلامی برای انتقال موشک‌های بالستیک به استان صعده یمن به حوثی‌ها کمک کرده است.

جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی روز چهارشنبه گذشته در حمله هوایی به استان صعده، باعث کشته شدن دست‌کم ۲۱ نفر شده بودند.

به نوشته دویچه‌وله، در این میان، به گزارش کاخ سفید، ترامپ در تماسی تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان، با ریاض ابراز همبستگی کرده است.

وزرات امورخارجه و مقام‌های نظامی ایران اما هرگونه دخالت در حمله موشکی به ریاض را تکذیب کرده‌اند. از جمله سردارجعفری، فرمانده کل سپاه گفته است: «اصلا ما امکان انتقال موشک به آنجا را نداریم و موشک‌های یمنی برای خودشان است که با بازسازی، برد آن‌ها را زیاد کردند و به این وسیله انتقام خون شهدای مظلوم یمن را گرفته‌اند». سردارجعفری همچنین سخنان ترامپ را "حرف‌های غلط و بی‌اساس و دروغ" خوانده است.

"کیهان" اما زبان دیگری اختیار کرده است. این روزنامه روز گذشته (۱۴ آبان) در گزارشی زیر عنوان "شلیک موشک انصارالله به ریاض هدف بعدی، دوبی" با لحن و زبانی به‌شدت تهدیدآمیز از جمله نوشت: «اوضاع در منطقه عوض شده است و از این پس نه تنها عربستان بلکه دوبی و ابوظبی حتی اگر هدف قرار نگیرند هم مثل گذشته، مناطق امنی برای سرمایه‌گذاران غربی نخواهند بود».

کیهان "هدف‌های بعدی" را هم تعیین کرده است: «الان این انصارالله و انقلابیون یمن هستند که تعیین می‌کنند کجا باید هدف موشک بالستیک دوربرد قرار بگیرد؛ شاید ریاض، جده، طائف و آرامکو هدف بعدی باشد و یا شاید هم انصارالله سر موشک را به سمت بندر شیشه‌ای تر و تمیز دوبی بچرخاند. در هر حال، اختیار در دست انقلابیون یمن است که چه بکنند!».

اما دولت ایران زبان دیگری دارد. امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، ضمن تکذیب دخالت ایران در حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض، آن را "اتهام‌زنی" دانسته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
7
14
به هوش باشید جلوی جنگ افروزی توسط لجوجان رابگیرید.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
5
15
هر جا که ایران باشد مشکلات و فتنه‌ها سر باز می‌کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
7
5
لعنت بر آمریکا وسیاستهایش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
4
7
ان شاء الله روحاني و ظريف و نمايندگان اعتدالگرا جلوي هرگونه تنش را با صلح جويي بگيرند
اگر ما در خاورميانه بقول بدگويان اخلالگري نداريم و به يمن و ... موشك نمي دهيم ، كه ان شاءالله هم حتماً چنين است چرا بايد با برادران مسلمان خود سرجنگ ناخواسته قرار بگيريم در حاليكه مسلمانان ميانمار توسط بوداييان كشتار مي شوند؟! بايد با عربستان اعتماد سازي كرده متحد شويم حتي اگر روسيه و آمريكا نخواهند! كه بدليل فروش اسلحه و منافعشان از تفرقه و دو قطبي كردن قطعاً نمي خواهند.
حالا نوبت ظريف و روحاني هست كه از آراي ملت صلح جو درست استفاده كرده و از حقوق ملت صيانت كنند
لبيك يا محمدرسول الله
ولید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
4
4
فروشندگان سلاح در قلب آمریکا و اروپا از این تنش ها بهره می برند. بسیار خشنود خواهند شد که یک کشور غنی عرب و مملو از دلار با یک کشور شاخ بشاخ شود. غرب با فروش تسلیحات و موشک به عربستان آن کشور را چپاول ...محرک جنگ می تواند افراد تند رو یا خبرگزاریها یا احزاب یا یک روزنامه باشد. اینها آلت دست کمپانی های فروش هستند چه خواسته چه ناخواسته.
مجید
|
Canada
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
2
5
شما توی روز روشن و خورشید حاضر در آسمان هی بیا بگو الان شبه ، کی باور میکنه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
5
5
اقتصاد امریکا دچار مشکلت فراوانی است و بیکاری مردمش هم مزید بر علت شده .
سرمایه داران و صاحبان کمپانیهای جنگ افزار سازی با رکودی سخت مواجه هستند و با نفوذی که در سیاست گذاری دولت مردان امریکا دارند به آنها توصیه میکنند هرر ده سال یکبار جنگی سخت در مناطق مستعد به پا نمایند تا ضمن فروش تسلیحات انبار شده در جهت تخریب زیرساختهای کشورهای هدف تلاش نمایند و پس از ویرانی و خستگی ملتها از جنگ امریکا به عنوان منجی وارد صحنه شده و ضمن آزمایش جدیدترین تجهیزان نظامی و به رخ کشیدن قدرت خود . جنگ را پایان داده و
حالا نوبت رفقایی است که صاحب کمپانیهای ساخت تجهیزان و کالاهای لازم به منظور بازسازی ویرانه های جنگ است .
و اینگونه همواره جنگ افزارسازان با ایجاد جنگ سود برده و بعد به بهانه بازسازی دیگر صنایعشان نیز منتفع میگردند .
حال حاکمان احمقی پیدا میشوند ( از دو طرف ) که بر سر هیچ ( که برای خود و ملتهایشان رنگ تقدس میدهند ) زمینه را برای ایجاد جنگ و برادر کشی و متعاقب آن قارت و چپاول منابع منطقه توسط استثمارگران فراهم میسازند .
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
1
5
آنهایی که سالها و قرنها دنبال جنگ بودند،و سالهای سال انتظار آن را می کشیدند با وقوع جنگ جهانی خوشحال خواهند شد و به آرزوی دیرینه خود خواهند رسید،شاید با وقوع جنگ جهانی خیلی از کشورها و شاید کل جهان نابود شود و زندگی همه انسانها در روی کره زمین محو شود.
احمد
|
Norway
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
1
14
هر جنگی که راه بیافتد فقط طبقات ضعیف ملت تاوانش را میدهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
2
5
فقط خود مردم می توانند جلوی جمگ را بگیرند
قادر
|
United States of America
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
2
0
جنگ گاهی اوقات خوب هست که انجام شود در هر قرنی اتفاقاتی میفتد که فقط با جنگ قابل جبران هست شما حساب کنید اگر قوای متفقین جلوی پیشروی هیتلر در آلمان و امپراطوری ژاپن و موسیلینی ایتالیا را نمیگرفتند آیا از چین و روسیه چیزی باقی میماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
1
7
جنگ یک خریت وحماقت است که هیچ نفعی متوجه هیچکدام ازطرفین جز بدبختی وفقر وآوارگی ندارد فقط عده ای که بقایشان باجنگ ودعواست سود فراوان وکاخهای طلا نصیبشان میشود
داریوش
|
United States of America
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
0
2
جنگ جنگ تا پیروزی جنگ مثل طوفانی هست که گرد و غبار دارد ولی گرد افشانی هم دارد درخت را میشکند اما درخت پوسیده را از جا میکند و جایش درخت جوان میروید ابر را جابجا میکند و باعث باران و سیل میشود و هم ضرر دارد هم منفعت گاهی حاکمان دیکتاتور ی بعضی کشورها وقت زبان جنگ را میفهمند و راهی بجز جنگ جواب نمیدهد فکر میکنی داعش با تفکر و نماد مذهب با زبان خوش کنار میرود؟ خیر اصلا طرف میگوید من از جانب خدا بر شما حاکم هستم با چنین فکری چطوری باید جنگید آتش سرخ و سوزان جواب میدهد نه منطق و استدلال
سینا
|
United States of America
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
1
بنظرم فکر کنیم که اگر جنگی در بگیرد تمام زیر ساختها بندری و انتقال نیرو و پالایشگاها و نیروگاه ها وانتقال نفت از بین میرود چون دوره موشک هست و ضد موشک و در ادامه کشورهای ابرقدرت باز برای بازسازی تاسیسات خراب شده پول خوبی به جیب میزنند هم خاورمیانه نابود میشه و هم فروش سلاحشان بیشتر میشه و دست آخر نتیجه میدهد که ابرقدرتها دیگر در سر زمین اصلی خودشان نمیجگند بلکه خط مقدم دعوا در ممالک دیگر انجام میدهند و اگر بمب و موشکی میخورد بر سر ملت خودش اصابت نمیکند بر سر مردم خاورمیانه میریزد جنگ برای تاسیسات اتمی ما خطرناک هست آنهم نیروگاهی که با چه هزینه و منت گذاری روسها طی دو دهه ساخته شد تو میزنی طرف که دستش بسته نیست آنهم میزنه بزن و در رو نداریم در جای خواندم چون پدافند موشکی برای دفاع مقطعی هست نه بصورت مستمر مثلا اگر جای دفاع ضد موشکی کار کذاشته شده برای دفاع از اصابت حداقل چند موشک هست نه 200موشک در یک ده دقیقه در جنک موشکها اول تاسیسات را میزنند بعد آنوقت خود سامانه را ازبین میبرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
0
0
هیچ چیز بالاتر از آرامش و امنیت نیست. اما گاهی هم کشوری مثل عربستان پیدا میشود که دائما" بدنبال شر است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین