کد خبر: ۴۸۷۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
انتقاد از لفاظی‌های ترامپ درباره کره‌شمالی

کری: برجام نباید از هم پاشیده شود/ آمریکا دنبال مذاکره باشد

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای با ایران کارساز بوده است، گفت: اگر موضوعات دیگر غیر از برنامه هسته‌ای ایران را به مذاکرات گره می‌زدیم، هنوز در حال مذاکره در وین می‌بودیم.
آفتاب‌‌نیوز :
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما که در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حضور داشت در گفت‌وگوی اختصاصی با کریستین امانپور تحلیلگر ارشد شبکه سی‌ان‌ان به تشریح دیدگاه‌هایش درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پرداخت.

به گزارش آفتاب‌نیوز، کری با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا در گذشته علیه برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: برجام واقعا مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می شود، باید به فواید آن توجه داشت و کوشید ایران را درباره دیگر مسائل مهم منطقه‌ای سر میز مذاکرات آورد.

کری: برجام  نباید از هم پاشیده شود/ آمریکا دنبال مذاکره باشد

کری در پاسخ به سوالی درباه تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای عدم تائید توافق هسته‌ای و اینکه رویکرد وی در قبال آن به‌ عنوان مذاکره کنند ارشد آمریکا منجر به حصول این توافق شد، گفت: توافق هسته‌ای با ایران موثر بوده است. این نکته مهمی است. جامعه جهانی باید از این واقعیت استقبال کند که منطقه امن‌تر و جهان امن‌تر شده است، زیرا ایران موافقت کرد به برخی از استانداردها پایبند باشد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هشت مرتبه تایید کرده که ایران به این توافق پایبند بوده است.

وی در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا در گذشته علیه برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: با وجود این، چرا آمریکا باید طرفی باشد که بخواهد توافقی را نقض کند که مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌شود. پس نباید این توافق را از هم پاشید. باید به تاثیرات و فواید آن توجه داشت و باید کوشید تا ایران را درباره دیگر مسائل مهم برای منطقه سر میز مذاکرات آورد.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آرزو می کند، کاش به مسائل دیگر نیز در مذاکرات هسته‌ای پرداخته می شد، چراکه مسائل دیگر در این توافق لحاظ نشده است، اظهار داشت: علت اینکه ما این کار را انجام ندادیم، بسیار مشخص است. اگر ما موضوع موشک‌ها یا مسئله یمن، یا حزب الله  را به توافق هسته‌ای گره می زدیم، هنوز هم در وین در حال مذاکره بودیم! ما فقط یک هدف را مد نظر داشتیم و آن اینکه از تسلیحات هسته‌ای (در ایران) خلاص شویم. این هدف تحقق پیدا کرد. وضع جهان بهتر شده است. مذاکره با کشوری که تسلیحات هسته‌ای ندارد متفاوت از حالتی است که چنین خطری به علت مذاکره با کشور دارای سلاح مطرح باشد.

کری همچنین درباره انتقاد مخالفان برجام نسبت به وجود بند غروب در این توافق بیان کرد: درخصوص بازه زمانی پایانی برای اجرای توافق باید عرض کنم که برای این توافق، هیچ بازه زمانی  پایانی وجود ندارد. آنهایی که می‌گویند بازه زمانی پایانی وجود دارد، جهانیان را گمراه می‌کنند. این سخن گمراه کننده است که گفته شود بخش‌های مهم و مرتبط با نظارت، به یکباره ناپدید خواهند شد. ما این توانایی را داریم که در کل دوران حیات این توافق بدانیم، ایران چه کار می‌کند.

وی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی رئیس جمهور کره جنوبی در گفت‌وگو با امانپور مبنی بر اینکه اگر واشنگتن و دولت سابق آن، یک پنجم توجه و زمان مذاکرات صرف شده با ایران را صرف کره شمالی می‌کرد، شاید اکنون در وضعیتی نمی‌بودیم که در آن قرار داریم، گفت: در مجموع، این سخن درست نیست. ما کارهای زیادی انجام دادیم. ما فرستادگانی (به کره شمالی)  داشتیم. ما از چین خواستیم تا فرستادگانی اعزام کند. درواقع، کره شمالی فرستاده ما را رد کرد و اجازه نداد به کره شمالی سفر کند. درنتیجه ما از طریق کانال‌های پشت پرده و به صورت مخفی و آرام و بی سر و صدا تلاش‌هایی در عرصه دیپلماسی داشتیم تا به مسئله کره شمالی رسیدگی کنیم. پس سخن مطرح شده درست نیست زیرا ما تلاش‌های زیادی برای تعامل با کره شمالی صورت دادیم. یکی از تلاش‌های اصلی ما در این زمینه، کوشش برای این بود که چین در این حوزه کار بیشتری انجام دهد. در دوران دولت ما، تحریمها دو مرتبه تشدید شد. ما این کار را توصیه کردیم. رئیس جمهور اوباما این کار را توصیه کرد. خود بنده نیز به صورت علنی و به شیوه های دیگر این کار را توصیه کردم که دولت جدید به این روند ادامه دهد اما اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران که سلاح(هسته‌ای) ندارد و انجام دادن  این کار درباره کره شمالی که به آزمایش تسلیحات (هسته‌ای) می‌پردازد، عقلانی نیست. همان‌طور که قبلا هم گفته‌ام، تحریم‌هایی که در حال حاضر علیه کره شمالی داریم به شدت تحریم‌هایی نیست که زمانی علیه ایران وجود داشت.

کری در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد که از اقدامات ولیعهد عربستان در راستای اصلاحات در این کشور حمایت می‌کند.

 لفاظی‌های ترامپ بهانه ساخت تسلیحات اتمی را به کره‌شمالی داد/ آمریکا باید دنبال مذاکره باشد

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در مصاحبه با کریستین امان‌پور در سی‌ان‌ان گفت: گمان می‌کنم آنچه رئیس‌جمهوری آمریکا باید انجام دهد این است که به نگرانی درباره تغییر رژیم کره‌شمالی و یا یک حمله یکجانبه و موارد اینچنینی دامن نزد.

او افزود: گمان می‌کنم این لفاظی تا به امروز از حد گذشته است و دلیلی به دست کره‌شمالی داده است تا بگوید ما به بمب نیاز داریم چرا که اگر بمب نداشته باشیم نمی‌توانیم از خودمان دفاع کنیم و آنها ما را هدف می‌گیرند.

برخی از اظهارات ترامپ علیه کره‌شمالی و رهبر آن انتقادهایی را برانگیخته است. رئیس‌جمهوری آمریکا چندین بار کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی را "مرد موشکی" توصیف کرد و سپتامبر هم در سازمان ملل متحد گفت که رهبر کره‌شمالی یک "عملیات انتحاری" به راه انداخته است.

ترامپ در همان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل تهدید کرد که کره‌شمالی را نابود می‌کند. وی گفت: ایالات متحده آمریکا قدرت و صبر زیادی دارد اما اگر مجبور به دفاع از خود و یا متحدانش شود، چاره‌ دیگری ندارد جز اینکه کلا کره‌شمالی را نابود کند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت، ایالات متحده باید در روند گفت‌وگوها مشارکت کند و مذاکرات ادامه یابد.

به نوشته ایسنا، کری گفت: آمریکا باید به دنبال مذاکره با کره‌شمالی باشد. این کار آسان نخواهد بود و قرار نیست که این اتفاق در یک شب رخ دهد. مذاکرات زمانبر خواهد بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین