کد خبر: ۴۸۸۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴

بیگدلی‌: زمان دیدارم با کروبی مشخص نیست

من هم این خبر را‌ از برخی بزرگان مجلس و دوستان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی شخصیت‌ها به‌صورت غیررسمی شنیده‌ام و در رسانه‌ها هم ملاحظه کرده‌ام، اما تا به حال با خود من از طریق نهادهای رسمی صحبتی نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
ما از سال‌ها پیش هر زمان که فرصتی پیدا کرده‌ایم‌ گفته‌ایم که اجازه داده شود تا با محصوران یعنی آقای کروبی و آقای موسوی و خانم رهنورد دیدارهایی‌ انجام شود. من خودم هم در دیدارهایی که با برخی از مسئولان داشته‌ام وقتی صحبت از حصر به میان آمده و برخی نگرانی‌ها از جمله امکان وارد شدن شوک به جامعه از رفع حصر و برخی احتمالات عنوان شده است، پیشنهاد داده‌ام برای رفع این نگرانیِ و از جمله‌ این‌که به جامعه هم شوک وارد نشود و مشکلی هم پیش نیاید بهترین روش این است که اجازه دهند که ابتدا برخی دوستان و نزدیکان با هر سه محصور دیدار کنند و به تدریج این دایره گسترده شود تا به فضل الهی به‌صورت طبیعی‌ رفع حصر شود. 
 
در روزهای اخیر اخباری مبنی بر دیدار برخی از اعضای حزب اعتمادملی با مهدی کروبی در رسانه‌ها منتشر شده است. دو هفته پیش خبر دیدار اسماعیل دوستی رسانه‌ای شد و گفته می‌شود که به زودی هم رحمت‌اله بیگدلی‌، استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ملاقاتی با کروبی خواهد داشت. او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با تاکید به اینکه این خبر به صورت کاملا غیررسمی و از طریق دوستانش در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به او داده شده است، در این مورد می‌گوید که گویا با تصویب شورای عالی امینت ملی مقرر شده که سه نفر با ایشان دیدار داشته باشند و گفته می‌شود که یکی از آنها هم من هستم. 
 
گفته می‌شود که شما هم از افرادی‌ هستید که قرار است با شیخ مهدی کروبی دیدار داشته باشید، آیا از این موضوع مطلع هستید و اصلا این دیدار انجام شده است؟ 
من هم این خبر را‌ از برخی بزرگان مجلس و دوستان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی شخصیت‌ها به‌صورت غیررسمی شنیده‌ام و در رسانه‌ها هم ملاحظه کرده‌ام، اما تا به حال با خود من از طریق نهادهای رسمی صحبتی نشده است. 
 
زمانی برای این دیدار مشخص شده است و می‌دانید که چه زمانی قرار است انجام شود؟ 
در باره زمان دیدار هم چیزی نشنیده‌ام. همان‌طور که قبلا هم گفتم این دوستان هم به صورت غیررسمی این خبر را به من گفته‌اند‌، نه این‌که از جایی ماموریتی داشته باشند. براساس ارتباطاتی که دارند از این خبر‌ مطلع‌ شده‌ و آن را مطرح کرده‌اند. این‌ اطلاع‌رسانی‌ هم‌ به‌صورت غیررسمی و دوستانه بوده و از چند هفته قبل در دیدارهای حضوری و جلساتی که با هم بودیم گفتند که گویا شورای‌عالی امنیت ملی تصویب کرده است که سه نفر با آقای کروبی‌ دیدار داشته باشند و یکی از آن‌ها هم شما هستید. منتها این‌که از نهادی رسمی با من تماس گرفته شده باشد و اطلاعات رسمی در این باره به من رسیده باشد، نخیر‌، تا به حال چنین تماسی نبوده است. 
 
درخواست این دیدار از طرف شخص شما، یا حزب اعتماد ملی و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب بوده است؟ 
نمی‌توانم بگویم که مطلقا درخواستی نبوده است. به هر حال، ما از سال‌ها پیش هر زمان که فرصتی پیدا کرده‌ایم‌ گفته‌ایم که اجازه داده شود تا با محصوران یعنی آقای کروبی و آقای موسوی و خانم رهنورد دیدارهایی‌ انجام شود. من خودم هم در دیدارهایی که با برخی از مسئولان داشته‌ام وقتی صحبت از حصر به میان آمده و برخی نگرانی‌ها از جمله امکان وارد شدن شوک به جامعه از رفع حصر و برخی احتمالات عنوان شده است، پیشنهاد داده‌ام برای رفع این نگرانیِ و از جمله‌ این‌که به جامعه هم شوک وارد نشود و مشکلی هم پیش نیاید بهترین روش این است که اجازه دهند که ابتدا برخی دوستان و نزدیکان با هر سه محصور دیدار کنند و به تدریج این دایره گسترده شود تا به فضل الهی به‌صورت طبیعی‌ رفع حصر شود. 
 
قبل از انجام این دیدار احتمال این موضوع وجود دارد که با دوستان حزبی و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب دیدار کنید تا پیام‌های آن‌ها را هم منتقل کنید؟ 
خیر، من مطلقا به چنین چیزی اعتقاد ندارم و معتقدم که باید به شکلی عمل کنیم که حساسیت‌برانگیز نباشد. ما نباید هیچ‌گونه رفتار غیراصولی در این زمینه داشته باشیم‌ و باید به صورت کاملا طبیعی با قضیه برخورد کنیم. یعنی هرگونه رفتار غیرمعمول و خارج از عرف می‌تواند برای ما و مسئله حصر مشکل‌ساز شود، موضوع‌ حصر بسیار حساس است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که کاملا طبیعی‌ باشد. هدف ما باید صرفا رفع حصر به نفع نظام و منافع ملی و کشور‌ و محصوران باشد. ما نباید در دام عملیات روانی افراطیون از جناح‌های مختلف بیفتیم که به‌دنبال کاسبی از مقوله حصر هستند.
 
من به دوستان اصلاح‌طلب هم متذکر شده‌ام که در دام افراطیون نیفتند و حتی در مقابل هتاکی‌های مخالفان رفع حصر هم از خود خویشتنداری نشان دهند و در دام عملیات روانی آن‌ها برای جلوگیری از رفع حصر نیفتند. 
 
چقدر بر همین اساس احتمال تحقق آشتی ملی را می‌دهید؟ 
به نظر من وضعیت حاکم بر کشور، منطقه و تهدیدهای جهانی که ما امروز با آن مواجهیم همه عقلای قوم را به سمتی ‌برده که کاری کنیم تا در داخل کشور بین همه جناح‌های موجود و همه کسانی دل در گرو منافع ملی، کشور و جمهوری اسلامی دارند همبستگی ملی و وحدت به وجود آید. من طلیعه این را می‌بینم یعنی احساس می‌کنم که همه عقلای قوم به این شکل فکر می‌کنند، جز عده بسیار معدودی از افراطیون که نان خود را در اختلاف می‌بینند. 
 
پس تصور می‌کنید اگر موضوع آشتی ملی اجرایی شود می‌توان به‌وسیله آن در راستای منافع ملی پیش رفت؟ 
من به طور کلی روند کشور را به این سمت می‌بینم. من احساس می‌کنم که هم عقلای جریان اصلاح‌طلب و هم عقلای جریان اصولگرا و هم بزرگان نظام به این نتیجه رسیده‌اند که راه برون‌رفت از برخی از مشکلاتی که ما در کشور داریم وحدت و همبستگی ملی است. باید همه ما از برخی خواسته‌های خود کوتاه بیاییم تا بتوانیم این همبستگی ملی را ایجاد کنیم و بتوانیم در برابر تهدیدهای مخالفان جمهوری اسلامی، کشور و منافع ملی با قدرت تمام بایستیم و از کیان جمهوری اسلامی و ایران عزیز‌ دفاع کنیم و شاهد اعتلای روزافزون ایران اسلامی باشیم.
منبع: اعتمادآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین